Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-03, 23:25
  #13
Medlem
Ociviliserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boosheid
Att erkänna för AF är ingen fara. Även dom har tystnadsplikt. Har man svårigheter tar AF hänsyn till detta och har mer som mål att underlätta ditt arbetssökande. Du kan förbjuda AF att berätta något för en eventuell arbetsgivare.

Jag vet, när jag var på AF godkände jag själv att de fick ta del av mina diagnoser. Ville bara poängtera för TS att det är valfritt att dela med sig av sina diagnoser och inget någon får information om bakom ryggen på en!
Citera
2019-01-04, 00:21
  #14
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ociviliserad
Jag vet, när jag var på AF godkände jag själv att de fick ta del av mina diagnoser. Ville bara poängtera för TS att det är valfritt att dela med sig av sina diagnoser och inget någon får information om bakom ryggen på en!

Tycker att TS kan vara öppen med sin diagnos för AF. Dom kommer att ta hänsyn till hans diagnos, underlätta arbetssökandet efter hans förmåga samt att han får vara annonym för arbetsgivare.

Jag smög själv under lång tid, dummaste jag har gjort när det gällde AF. :/
Citera
2019-01-04, 12:19
  #15
Medlem
Om du känner att det påverkar dig så pass mycket att du har svårt att fungera i vardagen, då är det självklart värt det. Dock är det lång kö till utredning pga brist på psykologer.
Citera
2019-01-04, 12:50
  #16
Medlem
Tack för alla svar. Kan jag dra slutsatsen att jag egentligen inte påverkas negativt av att få en diagnos? Har redan körkort och arbete (inget jag vill fortsätta jobba med dock) och planerar att söka till högskolan. Om det nu är helt sekretessbelagt med vårdjournal, förutom inom vissa yrken pga säkerhet, så låter det som att det är lugnt i mina öron. Autism har jag inte i alla fall utan det är bara ADD. Får jag medicin så känns det som att jag skulle klara skolan bättre.

Bokar nog ett läkarbesök trots allt.
Citera
2019-01-04, 14:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Finns massor av jobb för personer som du, brevbärare tex.
Nödvändigt att trycka ner någon med en funktionsnedsättning? Får du någon slags förnimmelse av att göra en sådan infantil handling?

Dessutom finns goda chanser att växa ifrån ADHD/ADD och de flesta symptom försvinner med åren.
Citera
2019-01-04, 14:33
  #18
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humanparagon
Nödvändigt att trycka ner någon med en funktionsnedsättning? Får du någon slags förnimmelse av att göra en sådan infantil handling?

Dessutom finns goda chanser att växa ifrån ADHD/ADD och de flesta symptom försvinner med åren.
Det är du som trycker ner brevbärare eftersom du tror jag trycker ner folk!
Citera
2019-01-04, 14:39
  #19
Medlem
farfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakamedsylt
Jag har till 99,9% ADD. Det enda som hindrar mig från att söka vård är mina farhågor att det kommer bli jobbigt att skaffa jobb i framtiden. Hur är det egentligen med det? Inom vilka yrken kräver arbetsgivaren att man delar med sig av sin vårdjournal? Hur blir det med körkort och sånt? Om man redan har körkort, behöver man göra något efter man fått diagnosen? Vilka andra komplikationer kan uppkomma med en diagnos? Krävs det några större omställningar i överhuvudtaget egentligen?

Lutar ändå åt att jag söker vård. Men vill få lite insikt i vad som kommer hända med en diagnos.

Om du har råd så kan du hålla diagnosen mycket mer hemlig genom att fixa det privat.

Då har inte snuten eller militären nåt att begära ut från den offentliga vården utifall du nu mot förmodan vill jobba med sånt.

Är du normal- eller överbegåvad är den hjälp du kan få av Arbetsförmedlingen mer eller mindre värdelös, du kommer känna dig behandlad som om du vore utvecklingsstörd.

Jag har noll och inga villkor för mitt körkortsinnehav, tog kortet innan diagnosen. Men jag vet personer som har medicinering som inskrivet som villkor för bilkörning.

Läs detta dok hos transportstyrelsen, det var rätt informativt om hur det tänks från myndighetshåll:https://www.transportstyrelsen.se/gl...mm_sep2011.pdf
__________________
Senast redigerad av farfar 2019-01-04 kl. 14:42.
Citera
2019-01-04, 14:56
  #20
Medlem
cece123s avatar
Du kan själv göra vad du vill med vetskapen om din diagnos.
Dock finns det alltid en högre förekomst av psykisk sjukdom
pga npf, tex utbrändhet och depressioner.
Om du jobbar eller går i skola kan du få större förståelse om du är
öppen med din diagnos, att dölja diagnosen kan ibland ge mer stress.
Du kan få möjligheter anpassat till ditt funktionshinder tex kortare arbetstid,
Stödanteckningar, mer tid vid prov i skola etc.
Citera
2019-01-04, 14:57
  #21
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakamedsylt
Jag har till 99,9% ADD. Det enda som hindrar mig från att söka vård är mina farhågor att det kommer bli jobbigt att skaffa jobb i framtiden. Hur är det egentligen med det? Inom vilka yrken kräver arbetsgivaren att man delar med sig av sin vårdjournal? Hur blir det med körkort och sånt? Om man redan har körkort, behöver man göra något efter man fått diagnosen? Vilka andra komplikationer kan uppkomma med en diagnos? Krävs det några större omställningar i överhuvudtaget egentligen?

Lutar ändå åt att jag söker vård. Men vill få lite insikt i vad som kommer hända med en diagnos.


Mmmm 99,9% ADD... Vilken läkare gav dig den diagnosen?
Vill inte ta ifrån dig din diagnos om du tycker den är bra att ha, men diagnoser är inte huggna i sten, det finns mycket överdiagnosticering och rent spontant kan jag tänka att det låter som en bluffläkare som säger att du har 99,9 procent ADD. Så exakt kan man inte mäta.

Nu till din fråga: det beror lite på. Dels är de flesta diagnoser som sagt var inte helt vetenskapliga, det går mode i diagnoser och just nu är det bipolaritet och ADHD/ADD som är modediagnoser. Tidigare var det hysteri, åtminstone för kvinnor.

Det låter som om du inte är säker på om du ska söka vård. Kanske har du inte pratat med en läkare, men om du gjort det - vilket råd gav hen dig? Är det bara ett test på nätet eller en terapeut utan läkarlegitimation som givit dig diagnosen så är den inte mycket att ha.

Du behöver absolut inte uppge att du har ADD när du söker jobb. Men om du vet med dig att du har problem med koncentrationen eller vad det kan vara, så kan du prova olika former av KBT och olika former av medicinering. Men bara om du tycker att du har problem i det verkliga livet. Aldrig bara för att du fått en diagnos.
Citera
2019-01-04, 15:09
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Mmmm 99,9% ADD... Vilken läkare gav dig den diagnosen?
Vill inte ta ifrån dig din diagnos om du tycker den är bra att ha, men diagnoser är inte huggna i sten, det finns mycket överdiagnosticering och rent spontant kan jag tänka att det låter som en bluffläkare som säger att du har 99,9 procent ADD. Så exakt kan man inte mäta.

Nu till din fråga: det beror lite på. Dels är de flesta diagnoser som sagt var inte helt vetenskapliga, det går mode i diagnoser och just nu är det bipolaritet och ADHD/ADD som är modediagnoser. Tidigare var det hysteri, åtminstone för kvinnor.

Det låter som om du inte är säker på om du ska söka vård. Kanske har du inte pratat med en läkare, men om du gjort det - vilket råd gav hen dig? Är det bara ett test på nätet eller en terapeut utan läkarlegitimation som givit dig diagnosen så är den inte mycket att ha.

Du behöver absolut inte uppge att du har ADD när du söker jobb. Men om du vet med dig att du har problem med koncentrationen eller vad det kan vara, så kan du prova olika former av KBT och olika former av medicinering. Men bara om du tycker att du har problem i det verkliga livet. Aldrig bara för att du fått en diagnos.

Tror du missförstod mig. Ingen har gett mig en diagnos då jag inte har gått till någon läkare. Men jag är nästan 100% säker på att jag har ADD. Det var det jag menade. Vänner har också påpekat detta. Frågan är om det är lönt att skaffa sig en diagnos så att man kan få hjälp. Det som skrämmer mig är att en diagnos kan göra allt svårare i framtiden. Har ju redan körkort och jobb och så men vill veta vilka hinder man kan stöta på bara för att man har en diagnos.
Citera
2019-01-04, 15:11
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Om du har råd så kan du hålla diagnosen mycket mer hemlig genom att fixa det privat.

Då har inte snuten eller militären nåt att begära ut från den offentliga vården utifall du nu mot förmodan vill jobba med sånt.

Är du normal- eller överbegåvad är den hjälp du kan få av Arbetsförmedlingen mer eller mindre värdelös, du kommer känna dig behandlad som om du vore utvecklingsstörd.

Jag har noll och inga villkor för mitt körkortsinnehav, tog kortet innan diagnosen. Men jag vet personer som har medicinering som inskrivet som villkor för bilkörning.

Läs detta dok hos transportstyrelsen, det var rätt informativt om hur det tänks från myndighetshåll:https://www.transportstyrelsen.se/gl...mm_sep2011.pdf

Vet du vad det skulle kunna kosta att gå till en privatläkare?
Citera
2019-01-04, 15:40
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannkakamedsylt
Vet du vad det skulle kunna kosta att gå till en privatläkare?
Ca 40k.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback