Citat:
Ursprungligen postat av
climasol
Vad jag menar är att differensen mellan osäkra fall och säkra fall har ökat signifikant och då måste man ju fråga sig varför. Kan det bero på att polisen är så överbelastad så att man inte hinner utreda alla fall, eller kan det helt enkelt bero på en policyändring. Kan man har blivit mer försiktig med att klassa fall som mord. Jag menar att om samma andel av de misstänkta fallen skulle klassas som säkra som till exempel 2017 så skulle ju statistiken över dödligt våld ha ökat markant i år. Har du någon som helst uppfattning om detta?
Jag förstår hur du menar. Kanske blir det något fler fall som uppgraderas för 2018.
Antalet anmälda, osäkra fall har varierat ganska kraftigt under åren och det verkar finnas många orsaker. Ett år fanns det cirka 300 osäkra fall sedan en sjukvårdsanställd misstänkts för att ha tagit livet av en massa patienter. En annan källa är döda som påträffas under något oklara omständigheter och där polisen initialt, för säkerhets skull, rubricerar det som misstänkt våld, men där det visar sig vara självmord, olycka, sjukdom och liknande. Antalet verkar variera en hel del från år till år.
Om någon orkar gå igenom tråden och lista vilka osäkra som fortfarande är kvar, kanske vi kunde göra en bedömning.