2019-01-02, 15:37
Medlem
Ja det märks ju att polisen är väldigt överbelastad, eller hur skall man tolka det när nästan hälften av fallen är osäkra. Så djävla svårt kan det väl inte vara att avgöra om en person har blivit mördad eller det är en olycka / självmord. Statistiken visar ju också att andelen osäkra fall har ökat från tidigare år. Eller kan det vara så att polisen har ändrat policy?
Citera
2019-01-02, 19:52
Medlem
(FB) Dödligt våld i Sverige 2019.
Citera
2019-01-02, 21:33
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
#136 är avskrivet, betraktades tidigare som säkert.
Nej, det är inte avskrivet.
GM är dömd för grovt vållande till annans död (och grov misshandel) och den domen har inte vunnit laga kraft, utan meddelades idag, så den kan mycket väl överklagas till hovrätten.
(FB) Misstänkt mord i Hagfors 2018-07-20

Tills domen vunnit laga kraft – eller ändrats till dråp – kan fallet mycket stå kvar som "osäkert" och observeras.
Att ett fall är "avskrivet" är något helt annat än det som skett här med meddelad "friande" dom i tingsrätten.

Dessutom är det väl inte slutgiltigt avgjort hur fall av "vållande till annans död" ska klassificeras, och för den delen hur de hanteras av BRÅ, då det ju de facto här har utövats dödligt våld.
Citera
2019-01-02, 21:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luckyaso
Bra jobbat av alla som hjälpt till i tråden.
God fortsättning!
Inte alls orimligt att det landar på cirka 120 säkra fall, alltså 10 per månad i snitt.

Vem startar en ny tråd för 2019?
Länka gärna till den här.

Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det märks ju att polisen är väldigt överbelastad, eller hur skall man tolka det när nästan hälften av fallen är osäkra. Så djävla svårt kan det väl inte vara att avgöra om en person har blivit mördad eller det är en olycka / självmord. Statistiken visar ju också att andelen osäkra fall har ökat från tidigare år. Eller kan det vara så att polisen har ändrat policy?

Normalt är det rätt få osäkra fall som i efterhand uppgraderas till säkra, efter årsskiftet. Det har väl varit 1-3 fall per år senaste åren. Jag tror inte att det kommer att ändras så mycket av att det är fler osäkra fall i år; där det kan misstänkas mord brukar polisen ändå skaka fram rätt bra fakta på några månader.

Sen brukar man då o då hitta kvarlevorna av någon stackare som blivit mördad o nergrävd. Fanns ett sådant fall under 2018, där mordet begicks 2017, vars siffra därmed ökades på.

Min gissning är att slutsiffran blir 112-115 fall för 2018 (nuvarande 111 säkra plus några enstaka tillkommande).
Citera
2019-01-02, 22:14
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Nej, det är inte avskrivet.
GM är dömd för grovt vållande till annans död (och grov misshandel) och den domen har inte vunnit laga kraft, utan meddelades idag, så den kan mycket väl överklagas till hovrätten.
(FB) Misstänkt mord i Hagfors 2018-07-20

Tills domen vunnit laga kraft – eller ändrats till dråp – kan fallet mycket stå kvar som "osäkert" och observeras.
Att ett fall är "avskrivet" är något helt annat än det som skett här med meddelad "friande" dom i tingsrätten.

Dessutom är det väl inte slutgiltigt avgjort hur fall av "vållande till annans död" ska klassificeras, och för den delen hur de hanteras av BRÅ, då det ju de facto här har utövats dödligt våld.

I Brå:s definition av dödligt våld ingår även misshandel med dödlig utgång, så även om detta fall rör sig om det så kan det klassas som dödligt våld. I mina ögon låter fallet dessutom tämligen säkert utifrån: "-Vi har hittat DNA från en av de misstänkta och från den mördade på en kniv." https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/atal-vantar-for-hagforsmord?cmpid=del%3Afb%3A20181116%3Aatal-vantar-for-hagforsmord%3Anyh%3Alp

Fallet är i denna tråds statistik medräknat som säkert och jag tycker nuläget att det kan förbli klassat som så. Med #223 avskrivet är totalen just nu 111 fall.
Citera
2019-01-02, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Normalt är det rätt få osäkra fall som i efterhand uppgraderas till säkra, efter årsskiftet. Det har väl varit 1-3 fall per år senaste åren. Jag tror inte att det kommer att ändras så mycket av att det är fler osäkra fall i år; där det kan misstänkas mord brukar polisen ändå skaka fram rätt bra fakta på några månader.

Sen brukar man då o då hitta kvarlevorna av någon stackare som blivit mördad o nergrävd. Fanns ett sådant fall under 2018, där mordet begicks 2017, vars siffra därmed ökades på.

Min gissning är att slutsiffran blir 112-115 fall för 2018 (nuvarande 111 säkra plus några enstaka tillkommande).

Vad jag menar är att differensen mellan osäkra fall och säkra fall har ökat signifikant och då måste man ju fråga sig varför. Kan det bero på att polisen är så överbelastad så att man inte hinner utreda alla fall, eller kan det helt enkelt bero på en policyändring. Kan man har blivit mer försiktig med att klassa fall som mord. Jag menar att om samma andel av de misstänkta fallen skulle klassas som säkra som till exempel 2017 så skulle ju statistiken över dödligt våld ha ökat markant i år. Har du någon som helst uppfattning om detta?
Citera
2019-01-02, 23:22
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad jag menar är att differensen mellan osäkra fall och säkra fall har ökat signifikant och då måste man ju fråga sig varför. Kan det bero på att polisen är så överbelastad så att man inte hinner utreda alla fall, eller kan det helt enkelt bero på en policyändring. Kan man har blivit mer försiktig med att klassa fall som mord. Jag menar att om samma andel av de misstänkta fallen skulle klassas som säkra som till exempel 2017 så skulle ju statistiken över dödligt våld ha ökat markant i år. Har du någon som helst uppfattning om detta?
Jag förstår hur du menar. Kanske blir det något fler fall som uppgraderas för 2018.

Antalet anmälda, osäkra fall har varierat ganska kraftigt under åren och det verkar finnas många orsaker. Ett år fanns det cirka 300 osäkra fall sedan en sjukvårdsanställd misstänkts för att ha tagit livet av en massa patienter. En annan källa är döda som påträffas under något oklara omständigheter och där polisen initialt, för säkerhets skull, rubricerar det som misstänkt våld, men där det visar sig vara självmord, olycka, sjukdom och liknande. Antalet verkar variera en hel del från år till år.

Om någon orkar gå igenom tråden och lista vilka osäkra som fortfarande är kvar, kanske vi kunde göra en bedömning.
Citera
2019-01-03, 21:58
Medlem
DeusMeuss avatar
Gick tillbaka i tråden och kan inte se att detta fall finns registrerat, inträffade i november, lägger sålunda in det här i efterhand:

2018-11-22
Norrtuna, Gnesta
Tillvägagångssätt: (mord)brand
BO: okänt
GM: okänt
OSÄKERT FALL

(FB) Mordbrand Gnesta, vad vet ni?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/person-hittad-dod-efter-valdsam-villabrand-i-gnesta
Citera
2019-01-04, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusMeus
Gick tillbaka i tråden och kan inte se att detta fall finns registrerat, inträffade i november, lägger sålunda in det här i efterhand:

2018-11-22
Norrtuna, Gnesta
Tillvägagångssätt: (mord)brand
BO: okänt
GM: okänt
OSÄKERT FALL

(FB) Mordbrand Gnesta, vad vet ni?
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/person-hittad-dod-efter-valdsam-villabrand-i-gnesta

Finns det något överhuvdtaget som antyder att det skulle ligga ett brott bakom?
Citera
2019-01-04, 08:57
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Finns det något överhuvdtaget som antyder att det skulle ligga ett brott bakom?

Ja.
"Genomförda undersökningar av huset visar att branden var anlagd" (från FB-trådens citat).
Ser nu att jag länkade en äldre artikel om händelsen från SVT, här en mer nylig: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/polisen-misstanker-villabranden-i-gnesta-var-anlagd

Kan förstås röra sig om självmord eller att den avlidne anlade och brände sig själv inne av misstag, men det faktum att det är anlagd brand gör att fallet ändå blir osäkert.
Citera
2019-01-08, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeusMeus
Ja.
"Genomförda undersökningar av huset visar att branden var anlagd" (från FB-trådens citat).
Ser nu att jag länkade en äldre artikel om händelsen från SVT, här en mer nylig: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/polisen-misstanker-villabranden-i-gnesta-var-anlagd

Kan förstås röra sig om självmord eller att den avlidne anlade och brände sig själv inne av misstag, men det faktum att det är anlagd brand gör att fallet ändå blir osäkert.
Du menar då en anlagd självmordsbrand?!
Citera
2019-01-08, 20:12
Medlem
DeusMeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyzlll
Du menar då en anlagd självmordsbrand?!

Jag säger inte att det är troligt, säger bara att man inte vet allt i nuläget. Men magkänslan är väl snarare att det är ett säkert.

Anledningen att jag skrev att det faktum att det är en anlagd brand gör fallet osäkert var då ett svar på att det knappast kan anses avskrivet. Men jag lutar väl personligen mer åt säkert fall som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in