Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Personligen är jag av åsikten att marxismen/kommunismen inom sig bär sin egen självdestruktion. I grunden bygger den på att göra om eller kuva människorna, kalla det proletariatets diktatur, folkdemokrati eller klasslöst samhälle för den delen, men allt går ut på att människorna sådana de är, giriga, självcentrerade, egensinniga, oförutsägbara osv inte bidrar till det utopiska samhället och därför måste omstöpas. Däri ligger också dess egen självdestruktion. Både Albanien och Nordkorea kom längst i det arbetet. Men när folk slutar tänka för sig själva upphör själva utvecklingen. Ingen Hoxha eller Kim, hur briljant och genialisk han än framställs, kan omöjligen ha svaren på alla frågor. Världen är för tekniskt komplicerad.
Det trista i sammanhanget är att jag nog aldrig riktigt kommit över en ordentlig kritiskt filosofibaserad analys av marxismens självdestruktiva mekanismer. En sådan hade jag gärna gett mig i kast med.
Ingen Kim, ingen Hoxha, inte Xi i Kina heller för den delen, kan förhindra det faktum att den ekonomiska framgången per automatik KRÄVER ÖPPENHET, vilket ingen av företrädare för kommunistiska system vill ha och ännu mindre kan hantera.
Likt Sovjetunionen och alla andra totalitära - kommunistiska - Marxistiska/Leninistiska system så kollapsar dom till största del beroende på alla motsägelser som råder och är inbyggda i systemet.
Insikten om att grundfelet är ren och skär dumhet, tycks inte ha nått fram till dagens företrädare eller propagandister, märkligt nog.
Kina befinner sig egentligen där Sydkorea befann sig 1972, och ingen trodde väl att Sydkorea på dryga 10 år skulle bli en fullt fungerande demokrati. Vare sig Xi vill eller ej, är Kina oundvikligen på väg dit, det är bara en tidsfråga. Det hjälper inte att han försöker rehabilitera konfucianismen eller konstruera därtill andra, som han tror, "Patentlösningar", det är dömt att misslyckas, så länge han eftersträvar totalitär och fullständig kontroll som har sin "Själ" i det gamla motsägelsefulla kommunistiska systemet.
Xi gör idag, allt han kan för att förhindra detta faktum, Kim i Nordkorea är pinsamt medveten om att han går samma öde till mötes, om han nu verkligen vill nå ekonomisk framgång.
Kim tror sig kunna hantera sin och juchesystemets undergång, vilket han inte kommer att klara av.
I samma stund som han öppnar upp landet och uppnår ekonomiska framsteg, likt Sydkorea, kommer demokratin och liberaliseringen som ett brev på posten.
-----------
Du har förmodligen plöjt Dig igenom verk av:
Richard Sakwa
Alain Badiou
Med flera
Om inte kan jag tipsa om en nyttig sida med flertalet författare i ämnet.
www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1879366512000267