2019-01-03, 09:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexandraIda
Det är du som tycker att olikheter attraherar. Det är inte säkert att andra tänker på samma sätt.

Vilka är "andra"? Att alla världens miljarder människor inte tycker så förstår jag. Men samtidigt måste det finnas åtminstone ett par stycken utöver mig som anser detta.

Och frågan i trådstarten handlade ju om huruvida det är okej OM MAN VILL DET. Att man inte bör ta en yngre partner om man inte gillar yngre partners, är ju så självklart att det inte behöver sägas.

Citat:
Varför skulle en 20 åring bli intresserad av någon så gammal istället för någon som är mer jämnårig?

Fråga de som är 20 så kommer de svara att de tänder på äldre män helt enkelt, och att jämnåriga är för omogna och för osäkra av sig. Alla gör det som sagt inte, men de flesta som vuxit upp utan fadersgestalt gör det.

Citat:
Nej, det är bara jättekonstigt.

"Tabu" är nog ordet du söker.
Citera
2019-01-03, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vilka är "andra"? Att alla världens miljarder människor inte tycker så förstår jag. Men samtidigt måste det finnas åtminstone ett par stycken utöver mig som anser detta.

Och frågan i trådstarten handlade ju om huruvida det är okej OM MAN VILL DET. Att man inte bör ta en yngre partner om man inte gillar yngre partners, är ju så självklart att det inte behöver sägas.

Fråga de som är 20 så kommer de svara att de tänder på äldre män helt enkelt, och att jämnåriga är för omogna och för osäkra av sig. Alla gör det som sagt inte, men de flesta som vuxit upp utan fadersgestalt gör det.

"Tabu" är nog ordet du söker.

Så de som växer upp utan fadersgestalt söker någon som är mycket äldre och som kan ersätta detta? Är det en partner eller en förälder personen söker kan man ju undra.
Citera
2019-01-03, 16:56
Avslutad
Håll dig till tjejer över 20, annars är det peddo-varning
Citera
2019-01-03, 17:17
Medlem
Om du är muslim, se till att i alla fall 2 kroppsdelar lämnat livmodern innan hon blir din äldsta fru, Muhammed approves.

Annars 18+ så de är "vuxna".
Citera
2019-01-03, 20:38
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Så de som växer upp utan fadersgestalt söker någon som är mycket äldre och som kan ersätta detta? Är det en partner eller en förälder personen söker kan man ju undra.

Vad spelar det för roll i praktiken? Det är samma tankefel som exv ”jag kan visserligen inte stava, men det är bara för att jag har dyslexi” eller ”jag skulle gärna vilja jobba som sjuksköterska för jag är bra på att sätta sprutor, men det borde jag inte göra eftersom jag lärde mig den färdigheten under tiden jag var narkoman”.
Citera
2019-01-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Vad spelar det för roll i praktiken? Det är samma tankefel som exv ”jag kan visserligen inte stava, men det är bara för att jag har dyslexi” eller ”jag skulle gärna vilja jobba som sjuksköterska för jag är bra på att sätta sprutor, men det borde jag inte göra eftersom jag lärde mig den färdigheten under tiden jag var narkoman”.

Äsch du hör ju själv hur fel det låter. Det måste ju finnas rimliga gränser för vad som är okej, det förstår ju du också. Det är inte normalt att en 40 åring vill ha ett förhållande med någon som är 20.
Citera
2019-01-03, 20:46
Medlem
Hotrod-SWEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Korfattat så lagligen finns det en gräns 15.
Sen moraliskt kanske man kan fundera över det men en självständig myndig person tycker jag inte skall vara nåt problem med alls.
Så mer hur mogen etc. personen är men jag skulle säga att har personen eget booende och över 18 skulle jag inte fundera så mycket om det klickar naturligtvis.
Sen så skulle jag säga att personer som man haft en relation till som vuxen när de var barn skall man nog undvika i alla åldrar. t.ex barn till kompisar, gamla elever etc.
Personligen tycker jag det är lite kusligt men som gammal ungdomsledare så kommer jag på mig själv med att fundera om vad de där "småflickorna" gör ute på krogen och då vet jag trots allt att några av dem har barnbarn.

Nu har jag inte läst hela tråden men det finns ju en regel som säger din ålder/2 +7 år är din partners min-ålder , som exempel : du är 42 42/2=21+7=28 år
Citera
2019-01-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotrod-SWE
Nu har jag inte läst hela tråden men det finns ju en regel som säger din ålder/2 +7 år är din partners min-ålder , som exempel : du är 42 42/2=21+7=28 år
Vilket jag tycker är nys. Trivs man ihop och är 2 vuxna människor så förstår jag inte varför man inte kan vara ett par?
Så mitt svar kvarstår är det en myndig person som är självständig dvs. Kan försörja sig och klara ett eget hem så ser jag inte att det skall finnas en åldersgräns?
Men med det sakt så är nog de flesta tonåringar olämpliga då det inte är sunt för en 40taggare att kliva in i flickrummet.
Citera
2019-01-03, 21:20
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Håll dig till tjejer över 20, annars är det peddo-varning

Håller helt med, vet en 40-åring som var kär i en 19-åring och försökte göra allt för att bli tillsammans med henne, riktigt sliskigt och bara helt sjukt tycker jag. Han ansåg att när man är 18 så är man myndig, alltså är det okej. Men problemet är det är hans syn på det, inte verkligheten. Tycker definitivt inte det är acceptabelt. Om man är 40 år så är minst 30 år rimligt enligt mig.
Citera
2019-01-03, 22:56
Medlem
Testa att ragga (18+) och låt reaktionerna avgöra vad som är "okej". Flashback kan inte göra det.
Citera
2019-01-03, 23:06
Medlem
BeppeTurbos avatar
Ge fan i vad alla tycker. Bjud ut kvinnan på kaffe eller dylikt. Säger hon nej är det bara att gå vidare.
Citera
2019-01-04, 00:31
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:
Äsch du hör ju själv hur fel det låter. Det måste ju finnas rimliga gränser för vad som är okej, det förstår ju du också. Det är inte normalt att en 40 åring vill ha ett förhållande med någon som är 20.

Du är nog bara hämmad. Intuitionen bör inte begränsa oss från något som hjärnan säger är problemfritt.

Det finns mycket som inte är ”normalt”, men som fördenskull inte är problematiskt. Einstein var inte ”normal” exempelvis. Hade han levt i Sverige hade han kanske blivit lynchad av alla jante-sossar som finns där. Se exempelvis på svartfötterna i Ådalen som vågade säga nej till att vara med i facket, de höll på att bli lynchade av kommunistsvinen bara för att de stack ut positivt.
Senast redigerad av Skattebrott 2019-01-04 kl. 00:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in