2019-01-03, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Håller med dig Tufsan.
Den 2/6 verkar postaren ha klart för sig orsaken till varför LW har mördats och hur hon mördats, citat: "där är orsaken till det besinningslöst våldet/ den urartade uppgörelsen" Därtill skriver hen att SD har fixat och trixat med kroppen för att dölja spår. Någonstans därefter vill hen inte vara lika tydlig med sina antaganden eller har helt enkelt ändrat uppfattning. Inget fel med det, men det är ganska onödigt att anklaga andra postare för olika saker p g a vad de tror eller uppfattar - speciellt när man själv agerat dömande i tråden.
Har "roat" mig med till morgonkopparna de senaste dagarna att läsa tråden från början (kommit till sid 600) och där funnit att jag själv hade en tanke om att LW:s jobb hade något med mordet att göra.
Är inte sämre än att jag kan erkänna att jag har kommit på andra tankar/funderingar efter inlägg från SD på div loggar (en del väldigt gamla) och bilden på kniven i tårtan är såå tokig att jag tänker att han kanske inte är GM. Ja... vem vet, hoppas vi får svar snart! Kanske min första tanke inte är helt fel ändå... den som lever får se.

Eftersom S-J varit så säker på att SD var MGM tills vid ca 500 sidor ställde jag frågan till hen om varför. Inget svar på frågan utan blir mer ifrågasatt/idiotförklarad i svaret (där hen valde att ta bort delar av mitt inlägg).

Ps... intressanta inlägg från början i tråden... många som verkar känna de inblandade som har valt att lämna tråden (iaf under samma nick) Ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-03 kl. 08:27.
Citera
2019-01-03, 09:06
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
I julhelgen planerade SD visst att återigen gå hela Nordsjö-rundan (dvs. samma burkletartur som tidigare diskuterats i tråden pga. hans (efter?-)loggning och postuma hyllning till LW där han skrev att han gått över isarna med henne den 30 mars 2018).

Den här gången ville han uppenbarligen gå med HD och en (i tråden tidigare ej omnämnd) kvinna. Dock fick de ändra sina planer pga. "isen var allvarligt sjuk".

Intressant är att han verkar vilja gå samma - ganska krävande tur - igen. Undrar varför? Min första tanke var att han kanske ville "fixa till" något på pappersloggremsorna? Eller vill HD på något sätt få bekräftat av honom huruvida han verkligen gick rundan med LW den 30 mars eller ej?

Han behöver väl fixa loggningarna utöver själva finalen som han ordnade åt sig, LW och cacharna Poisme och Sina nånting. Jag kan tänka mig hur han erbjöd de två sistnämnda fysisk loggning när han skulle dit någon gång efter mordet och se till att det blev loggat så han kan "bevisa" hemligt umgänge med LW.
Citera
2019-01-03, 11:45
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Tack Modesty för en mycket bra sammanfattning. Dessa är alternativ som vi nog är flera som haft cirkulerandes i bakhuvudet men haft svårt att sätta på pränt så här klart!

En tanke som jag haft ett tag som jag i det längsta försökt svepa bort men som ändå kommit tillbaka är ifall det kan finnas ett femte alternativ som i sig inte är huvudorsaken till att det gått så här illa till en början (vilket vi nog ändå, allt tjafs i tråden är överens om allihopa!), men som ändå kan ha spelat in till att en GM går fri idag. Kan det tänkas att någon inom polisen haft anledning att på något vis vara jävig och rentav sett till att vissa kloka åtgärder fördröjdes eller aldrig sattes in? Detta är en snudd på konspiratorisk tanke som antagligen bara är dum från min sida men när man betänker att inget av de fyra andra alternativen känns helt rimliga (alla är som du skriver logiska till en viss del, ibland till en stor del t o m, men så finns det alltid något som gör att det skaver) så finns det någon risk att det inom själva utredningen finns någon som förhindrat eller i värsta fall rent vilselett sina kollegor i deras arbete?

Jag tror inte på sensationsskribenterna som menar att det skulle vara någon helt vidlyftig storskandal inom Örebro-polisen, men kan vi helt utesluta att någon inom utredningen är kopplad till MGM eller LW själv och därav på något sätt inverkat? SDs vän EGT här i tråden har ju flertalet gånger berättat att hen har källor med insyn i utredningen om jag inte missuppfattat hen. En av SDs geocachingkompisar eller dykarkompisar är väl krimtekniker i Örebro?

Nu måste ju inte någon av dessa vara inblandad vill jag understryka, men jag menar bara att i denna soppa där alla verkar känna alla och vi utomstående får ett lätt kaotiskt intryck av att alla har ihop det med alla och att Örebro är ett enda intrigerande Midsomer County...

Finns det inte en viss, men antagligen ändå liten, risk att det inom själva utredningen finns någon som velat skydda MGM (eller annan GM för den delen!) vilket skulle kunna förklara de i mångas ögon underliga insatserna inledningsvis?

Jag tänker spontant att risken för jäv kanske är större inom själva kåren, alltså om det var en polis som var misstänkt för mordet. Men jag skulle inte säga att din tanke är omöjlig, även om jag har svårt att se att en vän till mgm skulle få arbeta med fallet.
(Teknikern som ibland figurerar i tråden sitter även i styrelsen för Svenska Kriminalteknikföreningen, så förhoppningsvis tar han väl sitt jobb seriöst.)

Jag tror att mänskliga misstag är mer sannolika än medvetet sabotage, vilket du också är inne på. Sen är det väl fullt möjligt för någon av polisens tekniker att förstöra på brottsplatsen (känns dock som den polisen måste vara väldigt investerad i brottet för att vilja riskera att åka dit för medhjälp till mord).
Citera
2019-01-03, 12:20
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tänker spontant att risken för jäv kanske är större inom själva kåren, alltså om det var en polis som var misstänkt för mordet. Men jag skulle inte säga att din tanke är omöjlig, även om jag har svårt att se att en vän till mgm skulle få arbeta med fallet.
(Teknikern som ibland figurerar i tråden sitter även i styrelsen för Svenska Kriminalteknikföreningen, så förhoppningsvis tar han väl sitt jobb seriöst.)

Jag tror att mänskliga misstag är mer sannolika än medvetet sabotage, vilket du också är inne på. Sen är det väl fullt möjligt för någon av polisens tekniker att förstöra på brottsplatsen (känns dock som den polisen måste vara väldigt investerad i brottet för att vilja riskera att åka dit för medhjälp till mord).

Det var ju en skribent som menade på att någon inom kåren skulle vara GM och därför låste man sig vid någon annan tidigt samt såg till att förstöra spår som leder till verklige GM genom att råka göra massa "misstag".

Ibland undrar man ju nästan över hur det ens är möjligt att polisen ska kunna göra så många fel initialt i en så viktig utredning som människorov/mordutredning där de första 48h är de mest kritiska. Jag har då aldrig hört talas om något liknande förr.

Hur Palme-mordet sköttes har jag dock ingen aning om, innan någon nämner att den utredningen var ännu värre. Alla etniska svenskar beklagar sig ju över den, med all rätt troligtvis. Men polisen borde lärt sig av sina misstag under alla år som gått sedan dess, kan jag tycka.
Citera
2019-01-03, 12:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tänker att det hör ihop. Polisen valde medvetet att inte gå ut med hennes identitet, därav gjordes heller ingen extern sökinsats. När Missing People involveras letar man ju efter en person som är efterlyst med namn och bild.

Vad polisen baserade detta beslut på vet vi inte, men utredarna på Grova Brott är ju inte intelligensbefriade. De gjorde kanske en fet j-vla felbedömning, men beslutet togs ändå av en anledning. Med facit i hand känns ju inget skäl 100%, men bollar 4 scenarion:

1. Man trodde att hon var vid liv men situationen var känslig, man ville inte skrämma gm och hoppades att han skulle leda dem till kroppen.
- Tveksamt eftersom man förhörde och anhöll mgm direkt, och senare gick ut med att "en kvinna" var försvunnen i Örebro = de försökte inte dölja utredningen.

2. Man ville inte att privatpersoner skulle förstöra spår eller bevis för polissök, hundar och tekniker.
- En rimlig anledning, OM det varit så att polisen faktiskt hade sökt av närområdet. Vilket de inte gjorde, och det är oförsvarligt oavsett misstanke. Man gick i Vivallaskogen med hund, men då man inte bemödade sig om att ta med hunden 100 meter bort och söka vid Lenas hus, måste de varit övertygade om att hon inte var där. (MV nämnde bla att mobilen dumpades som villospår?)

3. Man visste redan om att hon var död.
- Lite obehaglig tanke som vi inte har diskuterat, men som skulle kunna förklara en del av det initiala agerandet: Att man så snabbt misstänkte brott och kopplade in Grova Brott, att man inte efterlyste eller tog in MP, inte ville att familj och vänner skulle söka, att Springare kunde ta semester.. kanske saknades likhundar (de borde fortf ha sökt själva). Teorin rimmar dock illa med att man sen efterlyste henne i media... eller så gjordes det ändå så sent att chansen att hitta henne vid liv var liten och man hoppades mest på uppgifter som kunde leda till kroppen.

4. Utredarna på Grova Brott ÄR intelligensbefriade.
- Man missade att gå ut med att Lena var försvunnen, brydde sig inte om att ta in Missing People och glömde bort att leta i närområdet. (Finner inte detta troligt.)

Tack för din fina uppställning av olika möjligheter.
När jag ser det uppställt på detta strukturerade sätt, tycker jag mig se att i varje punkt finns möjlig sanning.

Det skulle alltså kunna vara:
Att man trodde hon kunde vara vid liv, situationen kunde vara känslig (1) och att man inte ville ha MPS och privatpersoner som stökade runt och förstörde bevis (2). Man måste ju ändå ha förstått att risken fanns att hon var avliden(~3) men man trodde att hon inte längre kunde finnas i närområdet (~4, haha) delvis eftersom man hittade något av intresse i Vivallaskogen (mobilen?). Man gjorde alltså en tabbe (4) genom att inte leta eter en död kropp i närområdet, inte ens efter någon dag.

Kan hända att man hoppades på att gm skulle röja sig genom att på något sätt röja var hon fanns, återvända till bp, eller göra något annat för honom "incriminating". Mgm blev ju släppt efter några timmar och hade tid på sig att innan eller under resan till USA avlöja sig.

Man kan på sätt och vis förstå ett agerande utifrån att rädda liv är prio ett. En död person behöver inte akut assistans. Men man kan inte komma ifrån att LW kunde ha legat allvarligt skadad, men inte avliden bakom planket och om man funnit henne levande hade hennes liv gått att rädda. Även om hon inte varit skadad hade hennes liv inte gått att rädda efter fem dagar i hettan utan vatten.

Hur otroligt det än låter att hon skulle kunna ligga död nära hemmet, låter det ännu mer otroligt att man inte börjat med hund från trappan utåt och att man inte använt likhund.

Tänker återigen på den ID-hund som kunde hitta spår efter min katt efter flera dagar, vilket kunde konfirmeras av mina grannar. Då blåste det ändå kraftigt. Hur kan man ha missat spåren som måste ha gått rakt från dörren ner till planket??

Man kan inte ha gjort denna spårning, det är min gissning. En spårning som borde ha gjorts oavsett misstanke om bortförande eller av mord.

Jag hoppas att vi en dag får läsa om och får svar på varför kroppen inte hittades.

Och detta med att kroppen inte hittades, visar återigen på att den gömma som finns där bakom planket inte är helt uppenbar för envar som inte känner till området väl. Det kan inte vara vem som helst som lämnat kroppen där. Särskilt som det inte verkar vara ett väl planerat mord.
Citera
2019-01-03, 13:06
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt inlägg från 22/5
Här har Du en bestämd uppfattning om att SD är GM... vad har fått Dig att ändra Dig? Motiv?

Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande.

Du är lite tjatig du vad?
Låt mig först säga att jag inte avskrivit SD som GM.
Men då mordet på Lena Wesström tidigt syntes relativt lättlöst, vilket det visade sig inte vara, det kanske även du instämmer i såhär 7 mån senare ? Det gav mig en vidare syn men lustigt nog dig och dina väninnor en snävare syn. Måhända kan det förklaras med olika intentioner med deltagandet i tråden. Byskvaller är inte min cup of tea.

Att ur , konstig tårtspade i tårta, lågt flygande plan, rispiga ben, skadade tummar, fuskloggar etc tror sig kunna luska ut vem som är mördare är naturligtvis nonsens.

Eller föralldel som du skriver " efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande" som stärkt din tro om SD som GM. Om du visste hur trevliga mördare oftast är skulle du självfallet kommit till annan ståndpunkt. Charmtrollet Christer Petterson icke att förglömma.

Dessutom är det så att en del av dom uppgifter som påståtts bekräfta SD som gärningsman rör tider innan mordet på Wesström. Det går inte förstås på annat sätt än att med era förmågor så kan ni peka ut mördare innan gärningen skett, inte sant?

I det fall ni inte håller med mig vänligen kontakta Åkl Hiding hon är i akut behov av klärvoajantiska förmågor.
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-03 kl. 13:10.
Citera
2019-01-03, 13:17
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Du är lite tjatig du vad?
Låt mig först säga att jag inte avskrivit SD som GM.
Men då mordet på Lena Wesström tidigt syntes relativt lättlöst, vilket det visade sig inte vara, det kanske även du instämmer i såhär 7 mån senare ? Det gav mig en vidare syn men lustigt nog dig och dina väninnor en snävare syn. Måhända kan det förklaras med olika intentioner med deltagandet i tråden. Byskvaller är inte min cup of tea.

Att ur , konstig tårtspade i tårta, lågt flygande plan, rispiga ben, skadade tummar, fuskloggar etc tror sig kunna luska ut vem som är mördare är naturligtvis nonsens.

Eller föralldel som du skriver " efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande" som stärkt din tro om SD som GM. Om du visste hur trevliga mördare oftast är skulle du självfallet kommit till annan ståndpunkt. Charmtrollet Christer Petterson icke att förglömma.

Dessutom är det så att en del av dom uppgifter som påståtts bekräfta SD som gärningsman rör tider innan mordet på Wesström. Det går inte förstås på annat sätt än att med era förmågor så kan ni peka ut mördare innan gärningen skett, inte sant?

I det fall ni inte håller med mig vänligen kontakta Åkl Hiding hon är i akut behov av klärvoajantiska förmågor.

Det är lustigt hur det kan vara. Själv var jag ganska säker på att SD inte var GM i början. Nu vet jag inte längre.

Man kan ju se det på två sätt nu: att han är GM och därför inte kunnat avskrivas eller att han är oskyldig och därför inte har kunnat häktas igen.

Jag förhåller mig öppen, åtminstone till mer information kommer som kan göra att det svänger mer åt ena hållet.
Citera
2019-01-03, 13:29
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Snedda du om tror att det blir lättare och går fortare

Villospår dvs placera mobilen i området men i motsatt riktning till BP. Det lyckades, uppenbarligen ...

Men du får väl fullfölja ditt spår. Hur fick den som enligt dig lagt ut en telefon fram det till polisen och dessutom gjort det trovärdigt att det är LWs telefon?

Vad är det som "blir lättare och går fortare"?

Notera att på motorvägssidan bor det inga människor men det gör det i bostadsområdet. Att hålla till där under en längre tid är mer riskabelt än att dra in en person i en bil vid huset och sen sticka utan att skjuta till dörren.

Hur förklarar du det nedtrampade staketet? Har ingen gått över det?
Citera
2019-01-03, 13:50
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Självklart

Själv krånglar jag inte till det på det sättet. Jag väljer det mest uppenbara, en promenad nerför Byalagsgatan, höger in på Rättarevägen ett par meter och därefter rakt upp längs efter planket till BP. Sista biten med fast grepp om munnen. Snabbt och enkelt. I skydd av mörkret och träd. Då är dom bakom bullerplanket (utom hörhåll).
Det är endast ca 100 m förflyttning från bostaden.

Men det tycks vara för simpelt för P Noster, men Ockham är nöjd

Jag åker förbi i helgen och tänkte ta lite bilder.
Så går man till höger några meter på Rättarevägen så kan man gå "uppåt längs efter planket" utan problem? Jag får anta att med "uppåt" menas något annat än uppåt.
Citera
2019-01-03, 14:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men du får väl fullfölja ditt spår. Hur fick den som enligt dig lagt ut en telefon fram det till polisen och dessutom gjort det trovärdigt att det är LWs telefon?

Vad är det som "blir lättare och går fortare"?

Notera att på motorvägssidan bor det inga människor men det gör det i bostadsområdet. Att hålla till där under en längre tid är mer riskabelt än att dra in en person i en bil vid huset och sen sticka utan att skjuta till dörren.

Hur förklarar du det nedtrampade staketet? Har ingen gått över det?

Kanske någon har gått över det någon gång. Men kanske någon har suttit på det?

För att stängslet ska bli så nersjunket, borde det vara många, många som klättrat över det? Hur ofta genar folk där eller blir upphämtade/avlämnade där? Det känns mindre troligt.

Tror på att ungdomar suttit och hängt på stängslet genom åren. Kanske suttit och festat och rökt på där i smyg?
Citera
2019-01-03, 14:34
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske någon har gått över det någon gång. Men kanske någon har suttit på det?

För att stängslet ska bli så nersjunket, borde det vara många, många som klättrat över det? Hur ofta genar folk där eller blir upphämtade/avlämnade där? Det känns mindre troligt.

Tror på att ungdomar suttit och hängt på stängslet genom åren. Kanske suttit och festat och rökt på där i smyg?

Eller tagit genvägen över motorvägen och böjt ned staketet om man haft cykel med sig.
Citera
2019-01-03, 15:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eller tagit genvägen över motorvägen och böjt ned staketet om man haft cykel med sig.

Hm, är du inne på "cykelteorin"?

Annars känns en sådan genväg inte alls som en genväg. Över stängslet, ner för branten, över diket på motorvägen med dubbla räcken och sedan upp för slänten på andra sidan.

https://www.google.com/maps/@59.2892501,15.1871748,3a,46.2y,196.54h,86.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1szRDU33MOUlZTdQgUX3GAXg!2e0!7i1 3312!8i6656

På andra sidan motorvägen måste du passera en bred remsa med tätväxande buskage.

Tror ärligt talat att det går mycket fortare att cykla över cykelbron.

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2883445,15.1888764,87a,35y,278.47h,45.03t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105

https://www.google.com/maps/place/%C3%96rebro/@59.2882677,15.1920644,253a,35y,278.47h,44.92t/data=!3m1!1e3!4m5!3m4!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b 0bad018c93e!8m2!3d59.2752626!4d15.2134105
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in