Citat:
Ursprungligen postat av
ModestyBlaiser
Jag tänker att det hör ihop. Polisen valde medvetet att inte gå ut med hennes identitet, därav gjordes heller ingen extern sökinsats. När Missing People involveras letar man ju efter en person som är efterlyst med namn och bild.
Vad polisen baserade detta beslut på vet vi inte, men utredarna på Grova Brott är ju inte intelligensbefriade. De gjorde kanske en fet j-vla felbedömning, men beslutet togs ändå av en anledning. Med facit i hand känns ju inget skäl 100%, men bollar 4 scenarion:
1. Man trodde att hon var vid liv men situationen var känslig, man ville inte skrämma gm och hoppades att han skulle leda dem till kroppen.
- Tveksamt eftersom man förhörde och anhöll mgm direkt, och senare gick ut med att "en kvinna" var försvunnen i Örebro = de försökte inte dölja utredningen.
2. Man ville inte att privatpersoner skulle förstöra spår eller bevis för polissök, hundar och tekniker.
- En rimlig anledning, OM det varit så att polisen faktiskt hade sökt av närområdet. Vilket de inte gjorde, och det är oförsvarligt oavsett misstanke. Man gick i Vivallaskogen med hund, men då man inte bemödade sig om att ta med hunden 100 meter bort och söka vid Lenas hus, måste de varit övertygade om att hon inte var där. (MV nämnde bla att mobilen dumpades som villospår?)
3. Man visste redan om att hon var död.
- Lite obehaglig tanke som vi inte har diskuterat, men som skulle kunna förklara en del av det initiala agerandet: Att man så snabbt misstänkte brott och kopplade in Grova Brott, att man inte efterlyste eller tog in MP, inte ville att familj och vänner skulle söka, att Springare kunde ta semester.. kanske saknades likhundar (de borde fortf ha sökt själva). Teorin rimmar dock illa med att man sen efterlyste henne i media... eller så gjordes det ändå så sent att chansen att hitta henne vid liv var liten och man hoppades mest på uppgifter som kunde leda till kroppen.
4. Utredarna på Grova Brott ÄR intelligensbefriade.
- Man missade att gå ut med att Lena var försvunnen, brydde sig inte om att ta in Missing People och glömde bort att leta i närområdet. (Finner inte detta troligt.)
Tack för din fina uppställning av olika möjligheter.
När jag ser det uppställt på detta strukturerade sätt, tycker jag mig se att i varje punkt finns möjlig sanning.
Det skulle alltså kunna vara:
Att man trodde hon kunde vara vid liv, situationen kunde vara känslig (1) och att man inte ville ha MPS och privatpersoner som stökade runt och förstörde bevis (2). Man måste ju ändå ha förstått att risken fanns att hon var avliden(~3) men man trodde att hon inte längre kunde finnas i närområdet (~4, haha) delvis eftersom man hittade något av intresse i Vivallaskogen (mobilen?). Man gjorde alltså en tabbe (4) genom att inte leta eter en död kropp i närområdet, inte ens efter någon dag.
Kan hända att man hoppades på att gm skulle röja sig genom att på något sätt röja var hon fanns, återvända till bp, eller göra något annat för honom "incriminating". Mgm blev ju släppt efter några timmar och hade tid på sig att innan eller under resan till USA avlöja sig.
Man kan på sätt och vis förstå ett agerande utifrån att rädda liv är prio ett. En död person behöver inte akut assistans. Men man kan inte komma ifrån att LW kunde ha legat allvarligt skadad, men inte avliden bakom planket och om man funnit henne levande hade hennes liv gått att rädda. Även om hon inte varit skadad hade hennes liv inte gått att rädda efter fem dagar i hettan utan vatten.
Hur otroligt det än låter att hon skulle kunna ligga död nära hemmet, låter det ännu mer otroligt att man inte börjat med hund från trappan utåt och att man inte använt likhund.
Tänker återigen på den ID-hund som kunde hitta spår efter min katt efter flera dagar, vilket kunde konfirmeras av mina grannar. Då blåste det ändå kraftigt. Hur kan man ha missat spåren som måste ha gått rakt från dörren ner till planket??
Man kan inte ha gjort denna spårning, det är min gissning. En spårning som borde ha gjorts oavsett misstanke om bortförande eller av mord.
Jag hoppas att vi en dag får läsa om och får svar på varför kroppen inte hittades.
Och detta med att kroppen inte hittades, visar återigen på att den gömma som finns där bakom planket inte är helt uppenbar för envar som inte känner till området
väl. Det kan inte vara vem som helst som lämnat kroppen där. Särskilt som det inte verkar vara ett väl planerat mord.