2019-01-03, 04:06
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Från dörr till BP är det 100 m. Det handlar om några futtiga minuter.
Hur går det för dig

Men tiden är ju cirka 20 minuter. Det tar inte 10 - 20 minuter att gå 100 meter. Man hinner köra bil till Vivallaskogen och tillbaks till FP på den tiden.

Tillbringar man den tiden på en sträcka på 100 meter med en motsträvig person som vid normala förhållanden kunnat skjuta igen dörren så är det väldigt stor risk att bli sedd.

Öppen dörr.
Spår i Vivalla.
Tillgång till FP från motorvägen.
Senast redigerad av PeterNoster 2019-01-03 kl. 04:08.
Citera
2019-01-03, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men tiden är ju cirka 20 minuter. Det tar inte 10 - 20 minuter att gå 100 meter. Man hinner köra bil till Vivallaskogen och tillbaks till FP på den tiden.

Tillbringar man den tiden på en sträcka på 100 meter med en motsträvig person som vid normala förhållanden kunnat skjuta igen dörren så är det väldigt stor risk att bli sedd.

Öppen dörr.
Spår i Vivalla.
Tillgång till FP från motorvägen.

Fanns inga spår av LW i Vivalla-skogen dock hittades en mobil (osäkert vems), kanske ett villospår av GM?

Har du kollat hur djupt diket vid motorvägen är samt hur vansinnigt brant backen upp är? IRL? Att det ser kort ut på kartan beror på stigningen?

Åk dit!
Citera
2019-01-03, 05:22
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Fanns inga spår av LW i Vivalla-skogen dock hittades en mobil (osäkert vems), kanske ett villospår av GM?

Har du kollat hur djupt diket vid motorvägen är samt hur vansinnigt brant backen upp är? IRL? Att det ser kort ut på kartan beror på stigningen?

Åk dit!

Kan du förklara det där med villospåret?

Eftersom Gunnebostängslet var nedtrampat så har väl folk passerat över där.
Man behöver ju inte gå rakt upp för en brant. Man kan ju snedda.
Citera
2019-01-03, 05:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tufsankatt|66288722]
Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande.

Elsa2018|66292514]
För min del har misstankarna mot SD stärkts sedan trådstart mest av digitala spår (kontakt m LW) och av SDs agerande offentligt på nätet Det skulle kunna förklaras med att han är en dum knöl, men de som känner honom säger att han är slug, så den förklaringen faller om de har rätt.
--------------
Vore intressant om ni som ville utveckla er klärvoajantiska förmåga att ur inlägg/uppförande fastslå vem som är mördare?

Om det ligger bara liten gnutta av substans i dessa era förmågor vore det till ovärderig samhällelig hjälp för att lösa brott av dödligt våld:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/

Det enda som riktat fokus på SD är UWs utpekande och 2 anmälningar från LW som påverkade Åkl som i sin tur lyckades få med sig Tr att få honom misstänkt på den lägsta misstankegraden SM.
Resten är väl byskvaller och navelskåderi ?

Tror ni inte det det vore bra att hålla sig ifrån den grupp-suggestion ni luras till tokiga slutsatser av ?
Noterar att Du inte tar med hela mitt inlägg till Dig när Du nu svarar (hänvisar till mina två inlägg från 1/1 10.18 och 2/1 8.09).

Jag hänvisade till Dina egna inlägg där Du skriver att brottet är polisiärt uppklarat, kallar SD för "filuren", trixat med spår för att vilseleda polisen m m.
Byskvaller och navelskåderi... gäller det Dig också?

Hade Du inte börjat Din utbildning inom juridiken då?
Citera
2019-01-03, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Tror du är rätt ute.
Anledningen till skijsmässan är att HD fått vetskap om det långvariga prasslet med LW. SD har bönat och bett HD att ge honom en ny chans och lovat på heder och samvete att göra upp och bryta med LW vilket HD gått med på förutsatt att SD gör det fullständigt klart för LW.
LW går absolut inte med på att bli bortkastad på det sättet och blir djupt kränkt. Hon som har såna drömmar om ett liv med SD nu när han skilt sig. Hon ger sig inte och fortsätter vänta sig SD ska välja henne ändå. Det har gjort SD rasande att inte bli lämnad ifred.
Vem av dom som fått den andra till mötet bakom planket och hur en bil ev, är inblandad låter jag vara osagt, men där är orsaken till det besinningslöst våldet/ den urartade uppgörelsen.
Kort sagt: dom började slåss för att Lena inte accepterade att SD ville spola henne och ha tillbaka sitt gamla liv och åka på semester med HD
Nåt åt det hållet.
Troligt är att SD har fixat och trixat (även med kroppen) för att dölja bevis. Finns en uppenbar risk han går loss vid nästa häktningsförhandling
Ditt inlägg 2/6
Byskvaller eller inte... skriv inte att andra håller på med sådant... det här med "glashus"!
Citera
2019-01-03, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Kan du förklara det där med villospåret?

Eftersom Gunnebostängslet var nedtrampat så har väl folk passerat över där.
Man behöver ju inte gå rakt upp för en brant. Man kan ju snedda.

Snedda du om tror att det blir lättare och går fortare

Villospår dvs placera mobilen i området men i motsatt riktning till BP. Det lyckades, uppenbarligen ...
Citera
2019-01-03, 06:53
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Snedda du om tror att det blir lättare och går fortare

Villospår dvs placera mobilen i området men i motsatt riktning till BP. Det lyckades, uppenbarligen ...

Det lär väl ha setts ifall några bar en kropp i brant uppförsbacke där , och att en bil stod parkerad utmed motorvägen under tiden.

Har svårt att tänka mig ,att bilisterna som for förbi ; har missat denna syn ifrån vägen ??

Och när polisen bad om diverse upplysningar ifrån allmänheten ,

borde ju någon minnas händelsen med parkerad bil där
, och då lämna en redogörelse på vilken bilmodell som de såg osv. ????
Senast redigerad av landbandy 2019-01-03 kl. 07:13.
Citera
2019-01-03, 07:15
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt inlägg 2/6
Byskvaller eller inte... skriv inte att andra håller på med sådant... det här med "glashus"!

Håller med dig Tufsan.
Den 2/6 verkar postaren ha klart för sig orsaken till varför LW har mördats och hur hon mördats, citat: "där är orsaken till det besinningslöst våldet/ den urartade uppgörelsen" Därtill skriver hen att SD har fixat och trixat med kroppen för att dölja spår. Någonstans därefter vill hen inte vara lika tydlig med sina antaganden eller har helt enkelt ändrat uppfattning. Inget fel med det, men det är ganska onödigt att anklaga andra postare för olika saker p g a vad de tror eller uppfattar - speciellt när man själv agerat dömande i tråden.
Citera
2019-01-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tänker att det hör ihop. Polisen valde medvetet att inte gå ut med hennes identitet, därav gjordes heller ingen extern sökinsats. När Missing People involveras letar man ju efter en person som är efterlyst med namn och bild.

Vad polisen baserade detta beslut på vet vi inte, men utredarna på Grova Brott är ju inte intelligensbefriade. De gjorde kanske en fet j-vla felbedömning, men beslutet togs ändå av en anledning. Med facit i hand känns ju inget skäl 100%, men bollar 4 scenarion:

1. Man trodde att hon var vid liv men situationen var känslig, man ville inte skrämma gm och hoppades att han skulle leda dem till kroppen.
- Tveksamt eftersom man förhörde och anhöll mgm direkt, och senare gick ut med att "en kvinna" var försvunnen i Örebro = de försökte inte dölja utredningen.

2. Man ville inte att privatpersoner skulle förstöra spår eller bevis för polissök, hundar och tekniker.
- En rimlig anledning, OM det varit så att polisen faktiskt hade sökt av närområdet. Vilket de inte gjorde, och det är oförsvarligt oavsett misstanke. Man gick i Vivallaskogen med hund, men då man inte bemödade sig om att ta med hunden 100 meter bort och söka vid Lenas hus, måste de varit övertygade om att hon inte var där. (MV nämnde bla att mobilen dumpades som villospår?)

3. Man visste redan om att hon var död.
- Lite obehaglig tanke som vi inte har diskuterat, men som skulle kunna förklara en del av det initiala agerandet: Att man så snabbt misstänkte brott och kopplade in Grova Brott, att man inte efterlyste eller tog in MP, inte ville att familj och vänner skulle söka, att Springare kunde ta semester.. kanske saknades likhundar (de borde fortf ha sökt själva). Teorin rimmar dock illa med att man sen efterlyste henne i media... eller så gjordes det ändå så sent att chansen att hitta henne vid liv var liten och man hoppades mest på uppgifter som kunde leda till kroppen.

4. Utredarna på Grova Brott ÄR intelligensbefriade.
- Man missade att gå ut med att Lena var försvunnen, brydde sig inte om att ta in Missing People och glömde bort att leta i närområdet. (Finner inte detta troligt.)

Den där teorin att man visste att hon redan var död har diskuterats förr och då kom tråden fram till att polisen borde haft allt att vinna på att hitta henne snabbt. Kanske var det ngt som gjorde att man trodde att GM gömt henne långt bort så att det var som att leta nål i höstack? Märkligt agerande ändå.
Jag tror mest på teorin att de trodde att hon var kidnappad och inte ville skrämma GM till mord. Vad innehöll eg de där digitala spåren? Vad sa SD i första förhöret?
Citera
2019-01-03, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Det lär väl ha setts ifall några bar en kropp i brant uppförsbacke där , och att en bil stod parkerad utmed motorvägen , har svårt att tänka mig ,att ingen av bilisterna som for förbi ; har sett detta hända i isåfall ifrån vägen ??

Självklart

Själv krånglar jag inte till det på det sättet. Jag väljer det mest uppenbara, en promenad nerför Byalagsgatan, höger in på Rättarevägen ett par meter och därefter rakt upp längs efter planket till BP. Sista biten med fast grepp om munnen. Snabbt och enkelt. I skydd av mörkret och träd. Då är dom bakom bullerplanket (utom hörhåll).
Det är endast ca 100 m förflyttning från bostaden.

Men det tycks vara för simpelt för P Noster, men Ockham är nöjd
Citera
2019-01-03, 07:35
Medlem
Citat:
Självklart

Själv krånglar jag inte till det på det sättet. Jag väljer det mest uppenbara, en promenad nerför Byalagsgatan, höger in på Rättarevägen ett par meter och därefter rakt upp längs efter planket till BP. Sista biten med fast grepp om munnen. Snabbt och enkelt. I skydd av mörkret och träd. Då är dom bakom bullerplanket (utom hörhåll).
Det är endast ca 100 m förflyttning från bostaden.

Men det tycks vara för simpelt för P Noster, men Ockham är nöjd

Flera uppgifter stöder ju din teori där. Vittnet om promenad t.ex. Det finns tråduppgifter om att det finns spår som tyder på att LW släpats en bit runt eller innanför planket. Tydligt? I vilket skede? Vore skönt med en FUP och rättegång så att vi får veta vad som är vad.
Citera
2019-01-03, 08:12
Medlem
GilGrissom82s avatar
I julhelgen planerade SD visst att återigen gå hela Nordsjö-rundan (dvs. samma burkletartur som tidigare diskuterats i tråden pga. hans (efter?-)loggning och postuma hyllning till LW där han skrev att han gått över isarna med henne den 30 mars 2018).

Den här gången ville han uppenbarligen gå med HD och en (i tråden tidigare ej omnämnd) kvinna. Dock fick de ändra sina planer pga. "isen var allvarligt sjuk".

Intressant är att han verkar vilja gå samma - ganska krävande tur - igen. Undrar varför? Min första tanke var att han kanske ville "fixa till" något på pappersloggremsorna? Eller vill HD på något sätt få bekräftat av honom huruvida han verkligen gick rundan med LW den 30 mars eller ej?
Senast redigerad av GilGrissom82 2019-01-03 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in