2018-11-09, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Folk i detta land verkar väldigt puckade.
Märkte att många var avundsjuka på de som hade pizzerior eftersom dom fick en del av inkomsten svart på den gamla tiden och därför började särskilt svartsjuka svenskar använda kort.

Men nu när alla har svarta lådan och de är massa kontroller hit och dit fattar jag inte varför folk fortfarande är så dumma och betalar med kort.
Fattar man inte att man skickar ut pengarna ur landet till visa och mastercard och resten till banken som bara sitter på pengarna.

Det är folket som får betala dessa kortavgifter som butikerna betalar iform av högre priser på pizzorna eller varorna i butiken.Plus mer a-kassa då många småbutiker inte klarade sig längre då kortavgifterna var droppen som fick bägaren att rinna över)Kolla bara hur många småbutiker som har gått omkull senaste 15åren.Nationalekonomiskt skulle det varit 10gånger bättre om de skulle jobbat.

det är särskilt synd om dom som har kiosk å ska sälja nåt skit som tobak som bara har runt 3-4 kr i vinst å så tar visa och banken hand om 50% av vinsten.
Skulle folk själva acceptera att banken tar betalt 50% av lönen som en form av transaktionsavgift som banken förklarar med att de slipper ha svensk personal så tar de även betalt av dig som kund)

Samtidigt så blir det mindre jobb i sverige ju mer kort folk använder.
Mindre väktare,bankomatfabriker,bankkontorspersonal,infra strukturpersonal,bilar,stålfabriker osv.

i tyskland tar inte ens ikea visa kort och om du har tur och kan betala med visa kort så har de oftast 10 euro(100kr) som minsta kortköp. Så borde det vara i sverige också så inte idioter köper 20kr varor med kort.(kreditkort ännu dyrare)
turister blir ofta ställda när de inte kan betala med kontanter på bussen och tåget.Helt sjukt land vi lever i.ska vi säga till turisterna att de får promenera för att vi som enda land inte accepterar riktiga kontanter som betalningsmedel.
Regeringen går bara ett visst lands ärenden dit vi skickar pengarna. Vilket låter jag va osagt.

Lär era barn nånting nyttigt .Att använda kontanter och inte nåt töntigt plastkort. Så lär de sig heller inte räkna och de slutar med att de blir feminiserade lyxfällan gäster.

Ställen som inte tar kontanter ska man bojkotta som bara fan och trakka.
Det är inne med vintage och antikrundan men när jag ska betala använder jag enbart mobilen. Orka leta i väskan efter kortet och springa city runt för att hitta kontanter.
Citera
2018-11-09, 23:36
Medlem
Begntts avatar
Nästan alltid riktiga pengar. Vill inte bli spårad eller att en massa företag vet vad ja köper.
Men det är problem att ta ut dom.
Senast redigerad av Begntt 2018-11-09 kl. 23:38.
Citera
2018-11-10, 12:43
Medlem
Det är bra med alla turister som kommer till Sverige, ty de vill ofta betala med kontanter.
Jag använder mycket kontanter därför att jag protesterar mot ett samhälle där allt registreras och individen kontrolleras. En fråga om individens frihet helt enkelt. Dock är det märkligt att de som tillhör partier till höger och brukar värna om individens frihet oftast är riktigt fanatiska kortbetalare. Men det beror nog på att de tycker att cash är gammalmodigt. Samt att de är väldigt lojala med bankerna, dessa vill ha bort kontanterna.
Citera
2019-01-03, 00:49
Avstängd
Vapiano tar ej kontanter!

Nu kom sista droppen.
Vapiano som stor kedja slutade ta kontanter plötsligt i stockholm.
Man förstår att parasitbankerna troligtvis har som hemligt krav till nya låntagare som öppnar barer matställen att favorisera kort och ta bort kontanthantering.
Redan detta är äckligt och förbjudet men hur ska vi stoppa parasiterna på bankerna och visa att sko sig på kortdragningsavgifter som vi betalar iform av högre priser i hyllan och mindre arbetstillfällen i sverige.
De tar redan avgifter för allt de kan och vi som medborgare betalar.

Att vapiano som stort företag också slutar ta kontanter är helt sjukt.
man skulle kunna gissa att de fått ett bättre kortavtal eller liknande som tack.

Hur ska vi kunna väcka den sovande svensken som inte fattar nånting och låter sig knullas om och om igen?

Om de skulle provat nåt liknande i andra länder skulle de gått i konkurs eller fått minimala intäkter.
Jag klagade högljutt och hoppas att det finns fler så att de förstår att de förlorar kunder men svensken slumrar oftast till och drar fram kortet istället då man inte fattar vad det leder till.
Senast redigerad av Blatteman 2019-01-03 kl. 00:55.
Citera
2019-01-03, 00:54
Medlem
Jag tycker det är riktigt bra, kontanter är uråldrigt och kommer förr eller senare försvinna. Har inte använt kontanter på säkert 4 år.

Varför går du runt med kontanter?
Citera
2019-01-03, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evry
Jag tycker det är riktigt bra, kontanter är uråldrigt och kommer förr eller senare försvinna. Har inte använt kontanter på säkert 4 år.

Stackars sate.
Förstår ej vad som kommer hända när kontanterna försvinner?
Citera
2019-01-03, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycoghost
Stackars sate.
Förstår ej vad som kommer hända när kontanterna försvinner?

Jaja, du tror väl att staten ständigt övervakar dina samtal också, kom med något konkret istället.
Citera
2019-01-03, 01:00
Avstängd
Citat:

Varför går hela europa runt med kontanter på fickan ???
Jo för att man inte vill bli knullad av banksystemet som i sverige och tar ut kontanter från bankomaten.
ingen i tyskland går ut på stan en fredag kväll utan kontanter.

Att ha kontanter i fickan känns bra och det är frihet istället för att bli överförmyndad och bli rövknullad om och om igen.

Skulle kontanter dessutom försvinna så kommer bankerna höja kortavgifterna ännu mer då konkurrensen från kontanter helt försvinner.
Även oliktänkare kan bli bestraffade genom att de blir nekade att köpa mat med kortet.

Den som har kontanter i fickan klarar sig alltid men försök att sug du på ditt plastkort om det kommer en cyberattack eller om systemet ligger nere.
Men du kanske är en av dom som kommer plundra butiker när dina kort inte funkar.
Citera
2019-01-03, 01:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Kommer apokalypsen så kommer inte kontanter att fungera heller. Det är vapen som betalar för varor då.
Har inte behövt kontanter senaste 5 åren.
Citera
2019-01-03, 01:24
Medlem
Schnyggves avatar
Jag håller med dig till fullo! Skulle prova ett nytt soppställe här i staden, och hade just då inga pengar på kortet, men bra med kontanter. Såg först när jag valt soppa och skulle beställa att de inte tog kontanter...stod en ung tjej i kassan då och det är ju inte hennes fel, men utanför stället en bit bort stod en som jag uppfattade som ägare och delade ut smakprover då detta var lunchtid. Frågade honom varför de inte tog kontanter och han hävdade inövat att det är pga. rånrisken! Vilket jävla skitsnack! Vem rånar ett soppställe?

Synd ändå för soppan såg god ut, men nu blev jag lite avtänd på det stället.
Samtidigt förstår att jag mindre aktörer inte tar kontanter. bankerna med politikernas goda minne har ju gjort det så in i helvete meckigt och dyrt att hantera kontanter! och de gömmer sig alltid bakom lagen om penningtvätt! den kan man åberopa närsom tydligen...den täcker in allt verkar det som! I min stad med 100k invånare finns en en bankbox för företag. har fattat det som att det är svårt att få tillgång till den, då de kräver avtal med Loomis om minsta krona ska hanteras....mynt är ett helvete!

Politikerna måste styra upp detta! och dumsvensson står och applåderar detta! det övergår mitt förstånd!

Vilka andra länder har de såhär? INGA? varför är det så här? varför får bankerna härja fritt angående detta???? jag använder också mycket kort, mer än kontanter, men jag tycker man ska kunna betala med kontanter ändå!
Citera
2019-01-03, 01:26
Medlem
gregersnegrers avatar
Citat:
Jaja, du tror väl att staten ständigt övervakar dina samtal också, kom med något konkret istället.

Din fikus, när kontanterna försvinner så är det adjöss för all politisk opposition. Men det är kanske helt ok för en liberal kukstövel som dig eller? Va?

Jag ska informera alla jag känner om detta så att Vapiano förlorar kunder. Dom borde få några krossade fönster också, men det är olagligt.
Citera
2019-01-03, 01:28
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Jag håller med dig till fullo! Skulle prova ett nytt soppställe här i staden, och hade just då inga pengar på kortet, men bra med kontanter. Såg först när jag valt soppa och skulle beställa att de inte tog kontanter...stod en ung tjej i kassan då och det är ju inte hennes fel, men utanför stället en bit bort stod en som jag uppfattade som ägare och delade ut smakprover då detta var lunchtid. Frågade honom varför de inte tog kontanter och han hävdade inövat att det är pga. rånrisken! Vilket jävla skitsnack! Vem rånar ett soppställe?

Synd ändå för soppan såg god ut, men nu blev jag lite avtänd på det stället.
Samtidigt förstår att jag mindre aktörer inte tar kontanter. bankerna med politikernas goda minne har ju gjort det så in i helvete meckigt och dyrt att hantera kontanter! och de gömmer sig alltid bakom lagen om penningtvätt! den kan man åberopa närsom tydligen...den täcker in allt verkar det som! I min stad med 100k invånare finns en en bankbox för företag. har fattat det som att det är svårt att få tillgång till den, då de kräver avtal med Loomis om minsta krona ska hanteras....mynt är ett helvete!

Politikerna måste styra upp detta! och dumsvensson står och applåderar detta! det övergår mitt förstånd!

Vilka andra länder har de såhär? INGA? varför är det så här? varför får bankerna härja fritt angående detta???? jag använder också mycket kort, mer än kontanter, men jag tycker man ska kunna betala med kontanter ändå!

Min stad är för övrigt pilotstad och har just nu ett helt kontantfritt Ikea! Ikea! Ingvar vänder sig i graven! Åhléns är också kontantfritt...

Va? citerade jag mig själv nu? hur gick det till?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in