2019-01-02, 16:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Moralensväktare|64605312] Postat: 2018-07-10, 16:33
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.

GilGrissom82|64605989] postat: 2018-07-10, 18:02
Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?

Moralensväktare|64606003] Postat: 2018-07-10, 18:05
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.

Moralensväktare|64607218] Postat: 2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.
------------
Kanske ska kommentera dom digitala spår som dragits så stora växlar på.
SD och LW har haft, med vissa avbrott, i stort, under flera år, haft daglig kontakt både som geocatchare, grannar och smyg-offentligt könsumgänge. Att dom inte skulle haft digital kontakt när båda skulle ut på varsin resa vore onaturligt. Hade den digitala kontakten haft minsta bäring i mordet på LW så ska jag äta upp min cykel om inte SD då häktats på sannolika skäl.

I sammanhanget bör tilläggas att UWs första förhör gav polisen anledning att omrubricera från "försvunnen person" till kidnappning/människorov (av SD ) vilket gjorde att kroppen trots att den fanns ynka 120 m från LW bostad inte hittades förens efter 4 dygn
Man blir fortfarande förbaskad över klantigheten.

Edit: Blodet som nämns visade sig inte av intresse för utredningen

Det enda vi är överens om här att man blir förbaskad på klantigheten att man inte hittade henne. Och förmodligen är blodet inte av intresse för utredningen, iaf har den inte kunnat binda mgm till brottet.

Men att UW är att anklaga för att de inte hittade LW pga av omrubriceringen är väl helt uteslutet? Är det UWs fel?

Jag kan inte av de citerade inläggen se att UW pekade ut SD?

- Att man gjorde förhör med UW och de digitala spåren gjorde att man misstänkte människorov. Här står inget om att det var SD som UW pekade ut?
Han kan naturligtvis ha gjort det, men det är ju inget som bevisar det?

- Att UW var på plats i LWs bostad har ju inget heller med att han skulle ha pekat ut SD? Självklart har han förhörts.

Det kanske var de digitala spåren som pekade mot SD? Han har ju haft kontakt med LW på kvällen, det vet vi.
Slagningar på LW går på någon minut. Man får snabbt upp de tidigare anmälningarna.
Jag tänker också på att ett av barnen och sedan även UW hade kontakt med SD på morgonen. Enligt Medinsyn (vet inte hur tillförlitlig postaren är) har SD själv kontaktat de som han misstänkte skulle ha haft kontakt med LW på kvällen för mordet. Det borde väcka misstankar hos polisen. Hans eget beteende kan fått polisen att vara extra vaksamma.

- Hur vet du att:
"SD och LW har haft, med vissa avbrott, i stort, under flera år, haft daglig kontakt både som geocatchare, grannar och smyg-offentligt könsumgänge."?

Vet du att de har haft daglig kontakt?
Vet du att de har haft "smyg-offentligt könsumgänge"?

Jag skulle vilja påstå att du/vi inte vet det.
Min tro är annan än din tro.

Jag tror att LW inte har haft en sexuell relation till SD den senaste tiden. Jag misstänker att hon har försökt att bryta sig loss, men att det har varit svårt.

Hon kan tidigare ha blivit utsatt för trakasserier, kanske när hon försökte bryta sig loss tidigare:

Inlägg av Dahliabelle 3/7:

Citera
2019-01-02, 17:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man kan lugnt konstatera att inte använde de extra resurserna på "normalt" sätt och man fann mycket riktigt inte LW trots att BP/FP låg 100m från bostaden.

Inte heller kollade man direkt av om några inringande samtal inkommit efter LW försvunnit. Vilket snarast borde vara rutin.

Kroppen hittades senare av en privatperson. Efter flera dagar i hög värme.

Hur använde utredningsledningen dessa extra resurser frågar jag mig?
Normalt avspeglar det sig påtagligt i allehanda ökad aktivitet, här sattes snarast allt på sparlåga. Sökinsats med hund avslutades, polisoperationerna minskade, ledningen tog semester ... Synnerligen märkligt agerande.

Vad väntade man på? Tiden bara gick ... möjligheterna försvann att snabbt hitta Lena. Däremot fick GM alla gratischanser att undkomma.

Förklara gärna det sinnrika i det agerandet i syfte att hitta försvunnen person, rädda liv och lösa brott.
Instämmer i din upprördhet
daalans samtal fastnade hos vakthavande vill jag minnas.
Springare hade starka invändningar mot det liksom chefen för hundenheyen Mats Rupla hade om att hundarna dirigerades till vivallaskogen.

"Kritik mot utredningen
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Alla är vi människor som gör misstag men det oroväckande är när allvarliga misstag inte får någon konsekvens och av osund kollegialitet tystas ner inom myndigheten.
Citera
2019-01-02, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det enda vi är överens om här att man blir förbaskad på klantigheten att man inte hittade henne. Och förmodligen är blodet inte av intresse för utredningen, iaf har den inte kunnat binda mgm till brottet.

Men att UW är att anklaga för att de inte hittade LW pga av omrubriceringen är väl helt uteslutet? Är det UWs fel?

Jag kan inte av de citerade inläggen se att UW pekade ut SD?

- Att man gjorde förhör med UW och de digitala spåren gjorde att man misstänkte människorov. Här står inget om att det var SD som UW pekade ut?
Han kan naturligtvis ha gjort det, men det är ju inget som bevisar det?

- Att UW var på plats i LWs bostad har ju inget heller med att han skulle ha pekat ut SD? Självklart har han förhörts.

Det kanske var de digitala spåren som pekade mot SD? Han har ju haft kontakt med LW på kvällen, det vet vi.
Slagningar på LW går på någon minut. Man får snabbt upp de tidigare anmälningarna.
Jag tänker också på att ett av barnen och sedan även UW hade kontakt med SD på morgonen. Enligt Medinsyn (vet inte hur tillförlitlig postaren är) har SD själv kontaktat de som han misstänkte skulle ha haft kontakt med LW på kvällen för mordet. Det borde väcka misstankar hos polisen. Hans eget beteende kan fått polisen att vara extra vaksamma.

- Hur vet du att:
"SD och LW har haft, med vissa avbrott, i stort, under flera år, haft daglig kontakt både som geocatchare, grannar och smyg-offentligt könsumgänge."?

Vet du att de har haft daglig kontakt?
Vet du att de har haft "smyg-offentligt könsumgänge"?

Jag skulle vilja påstå att du/vi inte vet det.
Min tro är annan än din tro.

Jag tror att LW inte har haft en sexuell relation till SD den senaste tiden. Jag misstänker att hon har försökt att bryta sig loss, men att det har varit svårt.

Hon kan tidigare ha blivit utsatt för trakasserier, kanske när hon försökte bryta sig loss tidigare:

Inlägg av Dahliabelle 3/7:

Ja, det är SD som är den som ville mer. Inte LW. Att SD ägnat tid åt att sprida en helt annan bild och förtala LW för att sänka hennes tillförlitlighet är inget ovanligt.

Då detta är så "klassiskt" vid grova våldsbrott när en part vill avsluta en relation vore det nästan tjänstefel att icke misstänka SD i första hand. Att LW var bestämd visar hennes anmälningar. Normalt drar sig kvinnor för det då dom ofta möts av misstro och sällan vinner i en ord-mot-ord situation då inga vittnen finns. Men LW hade dokumentation för båda händelserna. Det är sällsynt. Vilket är helt enligt "boken" för misshandlade/kränkta kvinnor. Hon kan även fört dagbok, vilket brukar rekommenderas också.

Vad som fanns hittade polisen vid genomgång av digitala media. Polisen tycks ha fått det styrkt vid förhör av hennes väninnor, utanför cache-världen.
Citera
2019-01-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Instämmer i din upprördhet
daalans samtal fastnade hos vakthavande vill jag minnas.
Springare hade starka invändningar mot det liksom chefen för hundenheyen Mats Rupla hade om att hundarna dirigerades till vivallaskogen.

"Kritik mot utredningen
Polisen rubricerade fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Alla är vi människor som gör misstag men det oroväckande är när allvarliga misstag inte får någon konsekvens och av osund kollegialitet tystas ner inom myndigheten.

Jag har tydligt förklarat att spaningsledningen har själv att besluta hur resurserna används. Man skulle självklart kunnat välja att låta hundenheten fullfölja sin sökinsats, det hade varit normalt agerande. Det var inte endast den enheten som protesterade det gjorde även de deltagande poliserna som mer eller tvång-inaktiverades i samma veva. Mitt i den mest kritiska delen av utredningen.

Att den spaningsledningen fick gå, förvånar inte mig ett dugg. Tyvärr hann dom förstöra utredningsinsatsen å det grövsta.
Senast redigerad av Remark 2019-01-02 kl. 18:23.
Citera
2019-01-02, 23:59
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ja, den uteblivna och aktiva sökinsatsen som borde skett initialt tarvar sin förklaring. Särskilt om jämför med de enorma insatserna vid Nathalies försvinnande med MSP, polis, militär mm, som skedde direkt vid höjning till misstänkt människorov.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det har diskuterats flera gånger tidigare i tråden, men man kan aldrig sluta att undra varför man inte gick ut med efterlysningen.

Jag tänker att det ändå måste ha att göra med att man inte ville störa. Man ville i första hand kunna arbeta i tysthet för att kunna rädda ett liv.

Inte ha folk klampande omkring och en gm som blev desperat dödade sitt offer i panik? Eller vad kan det annars ha varit?

Jag tänker att det hör ihop. Polisen valde medvetet att inte gå ut med hennes identitet, därav gjordes heller ingen extern sökinsats. När Missing People involveras letar man ju efter en person som är efterlyst med namn och bild.

Vad polisen baserade detta beslut på vet vi inte, men utredarna på Grova Brott är ju inte intelligensbefriade. De gjorde kanske en fet j-vla felbedömning, men beslutet togs ändå av en anledning. Med facit i hand känns ju inget skäl 100%, men bollar 4 scenarion:

1. Man trodde att hon var vid liv men situationen var känslig, man ville inte skrämma gm och hoppades att han skulle leda dem till kroppen.
- Tveksamt eftersom man förhörde och anhöll mgm direkt, och senare gick ut med att "en kvinna" var försvunnen i Örebro = de försökte inte dölja utredningen.

2. Man ville inte att privatpersoner skulle förstöra spår eller bevis för polissök, hundar och tekniker.
- En rimlig anledning, OM det varit så att polisen faktiskt hade sökt av närområdet. Vilket de inte gjorde, och det är oförsvarligt oavsett misstanke. Man gick i Vivallaskogen med hund, men då man inte bemödade sig om att ta med hunden 100 meter bort och söka vid Lenas hus, måste de varit övertygade om att hon inte var där. (MV nämnde bla att mobilen dumpades som villospår?)

3. Man visste redan om att hon var död.
- Lite obehaglig tanke som vi inte har diskuterat, men som skulle kunna förklara en del av det initiala agerandet: Att man så snabbt misstänkte brott och kopplade in Grova Brott, att man inte efterlyste eller tog in MP, inte ville att familj och vänner skulle söka, att Springare kunde ta semester.. kanske saknades likhundar (de borde fortf ha sökt själva). Teorin rimmar dock illa med att man sen efterlyste henne i media... eller så gjordes det ändå så sent att chansen att hitta henne vid liv var liten och man hoppades mest på uppgifter som kunde leda till kroppen.

4. Utredarna på Grova Brott ÄR intelligensbefriade.
- Man missade att gå ut med att Lena var försvunnen, brydde sig inte om att ta in Missing People och glömde bort att leta i närområdet. (Finner inte detta troligt.)
Citera
2019-01-03, 00:13
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Jag tänker att det hör ihop. Polisen valde medvetet att inte gå ut med hennes identitet, därav gjordes heller ingen extern sökinsats. När Missing People involveras letar man ju efter en person som är efterlyst med namn och bild.

Vad polisen baserade detta beslut på vet vi inte, men utredarna på Grova Brott är ju inte intelligensbefriade. De gjorde kanske en fet j-vla felbedömning, men beslutet togs ändå av en anledning. Med facit i hand känns ju inget skäl 100%, men bollar 4 scenarion:

1. Man trodde att hon var vid liv men situationen var känslig, man ville inte skrämma gm och hoppades att han skulle leda dem till kroppen.
- Tveksamt eftersom man förhörde och anhöll mgm direkt, och senare gick ut med att "en kvinna" var försvunnen i Örebro = de försökte inte dölja utredningen.

2. Man ville inte att privatpersoner skulle förstöra spår eller bevis för polissök, hundar och tekniker.
- En rimlig anledning, OM det varit så att polisen faktiskt hade sökt av närområdet. Vilket de inte gjorde, och det är oförsvarligt oavsett misstanke. Man gick i Vivallaskogen med hund, men då man inte bemödade sig om att ta med hunden 100 meter bort och söka vid Lenas hus, måste de varit övertygade om att hon inte var där. (MV nämnde bla att mobilen dumpades som villospår?)

- Lite obehaglig tanke som vi inte har diskuterat, men som skulle kunna förklara en del av det initiala agerandet: Att man så snabbt misstänkte brott och kopplade in Grova Brott, att man inte efterlyste eller tog in MP, inte ville att familj och vänner skulle söka, att Springare kunde ta semester.. kanske saknades likhundar (de borde fortf ha sökt själva). Teorin rimmar dock illa med att man sen efterlyste henne i media... eller så gjordes det ändå så sent att chansen att hitta henne vid liv var liten och man hoppades mest på uppgifter som kunde leda till kroppen.

- Man missade att gå ut med att Lena var försvunnen, brydde sig inte om att ta in Missing People och glömde bort att leta i närområdet. (Finner inte detta troligt.)

Tack Modesty för en mycket bra sammanfattning. Dessa är alternativ som vi nog är flera som haft cirkulerandes i bakhuvudet men haft svårt att sätta på pränt så här klart!

En tanke som jag haft ett tag som jag i det längsta försökt svepa bort men som ändå kommit tillbaka är ifall det kan finnas ett femte alternativ som i sig inte är huvudorsaken till att det gått så här illa till en början (vilket vi nog ändå, allt tjafs i tråden är överens om allihopa!), men som ändå kan ha spelat in till att en GM går fri idag. Kan det tänkas att någon inom polisen haft anledning att på något vis vara jävig och rentav sett till att vissa kloka åtgärder fördröjdes eller aldrig sattes in? Detta är en snudd på konspiratorisk tanke som antagligen bara är dum från min sida men när man betänker att inget av de fyra andra alternativen känns helt rimliga (alla är som du skriver logiska till en viss del, ibland till en stor del t o m, men så finns det alltid något som gör att det skaver) så finns det någon risk att det inom själva utredningen finns någon som förhindrat eller i värsta fall rent vilselett sina kollegor i deras arbete?

Jag tror inte på sensationsskribenterna som menar att det skulle vara någon helt vidlyftig storskandal inom Örebro-polisen, men kan vi helt utesluta att någon inom utredningen är kopplad till MGM eller LW själv och därav på något sätt inverkat? SDs vän EGT här i tråden har ju flertalet gånger berättat att hen har källor med insyn i utredningen om jag inte missuppfattat hen. En av SDs geocachingkompisar eller dykarkompisar är väl krimtekniker i Örebro?

Nu måste ju inte någon av dessa vara inblandad vill jag understryka, men jag menar bara att i denna soppa där alla verkar känna alla och vi utomstående får ett lätt kaotiskt intryck av att alla har ihop det med alla och att Örebro är ett enda intrigerande Midsomer County...

Finns det inte en viss, men antagligen ändå liten, risk att det inom själva utredningen finns någon som velat skydda MGM (eller annan GM för den delen!) vilket skulle kunna förklara de i mångas ögon underliga insatserna inledningsvis?
Senast redigerad av Philomena 2019-01-03 kl. 00:16. Anledning: Förtydligande, styckeindelning.
Citera
2019-01-03, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser

2. Vivalla-skogen ligger i totalt motsatt riktning jmfrt från FP/BP. Just när hundarna omdirigerats dit avbröts insatsen ... Helt obegripligt! Ansv för sökgruppen protesterade förgäves. Närområdet blev aldrig avsökt.

3. Springare är chef för Grova Brott, om jag fattat rätt.

4. De anställda protesterade och framförde också kritik (framkom via media när byte av ledning var aktuell).

Ja, inte vet jag vad som gick så vansinnigt fel. Men jag har aldrig tidigare skådat en dylik strategi? vid en brottsutredning.
Citera
2019-01-03, 00:55
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Jag tror inte på sensationsskribenterna som menar att det skulle vara någon helt vidlyftig storskandal inom Örebro-polisen, men kan vi helt utesluta att någon inom utredningen är kopplad till MGM eller LW själv och därav på något sätt inverkat? SDs vän EGT här i tråden har ju flertalet gånger berättat att hen har källor med insyn i utredningen om jag inte missuppfattat hen. En av SDs geocachingkompisar eller dykarkompisar är väl krimtekniker i Örebro?
Att det nu verkar saknas varje tillstymmelse till bevisning mot SD måste naturligtvis ha en förklaring. Den här idén ni har om att en kriminaltekniker i Örebro är vän med SD, och därför skulle ha manipulerat med den tekniska bevisningen, har varit uppe några gånger förut i tråden.

Tror du inte att det kan finnas en enklare och mer naturlig förklaring till den till synes obefintliga bevisningen mot SD?
Senast redigerad av Draifos 2019-01-03 kl. 01:18.
Citera
2019-01-03, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Att det nu verkar saknas varje tillstymmelse till bevisning mot SD måste naturligtvis ha en förklaring. Den här idén ni har om att en kriminaltekniker i Örebro är vän med SD, och därför skulle ha manipulerat med den tekniska bevisningen, har varit uppe några gånger förut i tråden.

Tror du inte att det kan finnas en enklare och mer naturlig förklaring till den till synes obefintliga bevisningen mot SD?

Till synes obefintliga, är vad det är. Det innebär inte att bevisningen är Obefintlig. Så vitt jag vet råder sekretess så länge en förundersökning pågår.

Finns inget självändamål för en ÅK att öda tid på en förundersökning om den inte leder framåt. Då lägger ÅK ned den.

ÅK har ingen brist på nya fall att ägna sig åt.
Citera
2019-01-03, 03:24
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos

Notera att jag öppnar upp även för samma scenario men med annan GM än SD. Ovan så driver jag alltså inte tesen att SD måste vara GM och att bristande bevis måste bero på detta möjliga scenario.

Istället undrar jag om det, oavsett vem som är GM, kan ha funnits medvetet agerande inom utredningen som ställt till det initialt. Det är ju lika möjligt som att MGM SD skulle ha kompis därinom som att en annan GM skulle ha detta.

Min fråga gällde visserligen baserat på tråduppgifter om att MGM SD ska ha ev känt någon inom krim, men sedan generellt funderande kring ifall något sådant kan ha spelat in oavsett vem som är GM.

Oavsett vem som är GM så är väl de flesta i tråden överens om att polisen tog en del snabba beslut som utifrån så här i efterhand ser märkliga ut. Detta går att förklara med att de alltför snabbt låste in sig på en MGM utifrån olika anledningar. Men jag ställer bara fram en undran ifall detta agerande, oavsett om det rörde sig om en alltför tidig fastlåsning på SD eller inte, kan ha någon koppling till ett medvetet förhindrande av någon och inte bara ren inkompetens, otur eller olyckliga omständigheter initialt. Ville man binda samman din ståndpunkt med denna, som ett exempel, skulle man t o m kunna fundera över om en alltför tidig fastlåsning på SD som enda MGM kan ha varit utifrån att någon inom utredningen ville att SD skulle få skulden och skyddar någon annan som hen misstänker är GM.

Nu tror jag väl inte riktigt ens själv på att det skulle vara så illa att någon inom utredningen skulle ha egna intressen att agera förhindrande för brottets uppklarande eller än värre, medvetet initialt kasta skulden på en oskyldig. Men, utifrån att det finns så många frågetecken kring polisens tidiga ageranden vilka verkar ha ställt till det nu hur man än ser på det, så börjar man ju undra ifall polisens tidiga agerande var bara olyckligt eller rentav rent tjänstefel i något tidigt skede.

Troligtvis finns det en betydligt mindre intressant och enklare förklaring till varför GM än idag går fri men jag ville bara addera denna tanke till ModestyBlaisers andra alternativ. Och jag ser inte att denna tanke faktiskt går emot den tes du och en del andra i tråden ofta framhåller, att MGM alltför tidigt pekades ut i solitär och att utredningen därmed tappade bredd. Om jag fattat denna hållning från dig och andra rätt.
Citera
2019-01-03, 03:46
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
2. Vivalla-skogen ligger i totalt motsatt riktning jmfrt från FP/BP. Just när hundarna omdirigerats dit avbröts insatsen ... Helt obegripligt! Ansv för sökgruppen protesterade förgäves. Närområdet blev aldrig avsökt.

3. Springare är chef för Grova Brott, om jag fattat rätt.

4. De anställda protesterade och framförde också kritik (framkom via media när byte av ledning var aktuell).

Ja, inte vet jag vad som gick så vansinnigt fel. Men jag har aldrig tidigare skådat en dylik strategi? vid en brottsutredning.

2. Just det, LW hämtades i bil från sitt hem. Det gick så fort att varken hon eller GM inte ens hann slå igen dörren. Färden gick sen mot Vivallaskogen där något hände. LW transporterades sen på motorvägen och lastades ur eller slogs ihjäl där på FP.

Det har ju inte kommit fram vad som hittades i Vivallaskogen eller vad som ledde dem dit men om det skulle vara en spårad mobil så är det väl troligt att hon varit där.

Tidsuppgiften som finns mellan förmodat försvinnande tills skriket är för lång för en promenad från hemmet direkt till planket och den vidöppna dörren pekar i samma riktning.

Kom ihåg att ni läste det här här.
Citera
2019-01-03, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
2. Just det, LW hämtades i bil från sitt hem. Det gick så fort att varken hon eller GM inte ens hann slå igen dörren. Färden gick sen mot Vivallaskogen där något hände. LW transporterades sen på motorvägen och lastades ur eller slogs ihjäl där på FP.

Det har ju inte kommit fram vad som hittades i Vivallaskogen eller vad som ledde dem dit men om det skulle vara en spårad mobil så är det väl troligt att hon varit där.

Tidsuppgiften som finns mellan förmodat försvinnande tills skriket är för lång för en promenad från hemmet direkt till planket och den vidöppna dörren pekar i samma riktning.

Kom ihåg att ni läste det här här.

Från dörr till BP är det 100 m. Det handlar om några futtiga minuter.
Hur går det för dig
Senast redigerad av Remark 2019-01-03 kl. 03:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in