2019-01-01, 16:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loeptik
Precis vem du vill, det beror på hur rik din fantasi är...
Ja det underlättar att motiveringar sker med hjälp av fantasifulla pedagogiska tolkningar som med all annan form av kommunikation.
Citera
2019-01-03, 02:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Jag ser ingen sanning i uppenbarelseboken. Texten liknar en mardröm och är utan sans och vett.

Det är evangelierna som är viktiga och de profetiska böckerna i GT.
Citera
2019-01-03, 13:47
Medlem
Citat:
Vem är ryttaren på den vita hästen i Uppenbarelseboken?
Ur ett svenskt perspektiv så borde det vara en svart icke-binär transperson med klimatångest utan id-handlingar på både sig själv och hästen ifråga.
Citera
2019-01-03, 14:12
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag ser ingen sanning i uppenbarelseboken. Texten liknar en mardröm och är utan sans och vett.

Det är evangelierna som är viktiga och de profetiska böckerna i GT.
Underminerar inte det hela kristendomen för dig att resonera så?
Citera
2019-01-05, 00:38
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Underminerar inte det hela kristendomen för dig att resonera så?
Det underminerar inte min tro på Jesus eller budskapet.
Citera
2019-01-06, 05:27
Medlem
Citat:
Det underminerar inte min tro på Jesus eller budskapet.
Jag håller med. Hur underminerar du BRIST på tro?
Citera
2019-01-06, 09:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag håller med. Hur underminerar du BRIST på tro?
Ifrågasätter du att jag tror på att Jesus är den han sa sig vara och att hans budskap är sanning?

Min brist på tro på Uppenbarelseboken och Paulus budskap påverkar inte min tro på det profetiska budskapet.
Citera
2019-01-06, 09:34
Medlem
Citat:
Ifrågasätter du att jag tror på att Jesus är den han sa sig vara och att hans budskap är sanning?

Min brist på tro på Uppenbarelseboken och Paulus budskap påverkar inte min tro på det profetiska budskapet.
Nej, jag ifrågasätter inte din tro, om du har tro. Jag ifrågasätter som sagt din BRIST på tro. Gammalt känt problem. Många judar trodde inte heller.

Apg 23:8
Saddukeerna menar nämligen att det inte finns någon uppståndelse och inte heller änglar eller andar, medan fariseerna tror på allt detta.

Det visar att judarna kände till uppståndelsen innan Jesus kom med sitt budskap, även om de förnekar det nu

2 Mack 7:14
Då slutet närmade sig sade han: ”När man skiljs från livet bland människorna är det gott att kunna sätta sitt hopp till Guds löften om att han skall låta oss uppstå igen. Men för dig blir det ingen uppståndelse till liv.”et visar att judarna kände till uppståndelsen innan Jesus kom med sitt budskap.
Citera
2019-01-06, 19:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Nej, jag ifrågasätter inte din tro, om du har tro. Jag ifrågasätter som sagt din BRIST på tro. Gammalt känt problem. Många judar trodde inte heller.

Apg 23:8
Saddukeerna menar nämligen att det inte finns någon uppståndelse och inte heller änglar eller andar, medan fariseerna tror på allt detta.

Det visar att judarna kände till uppståndelsen innan Jesus kom med sitt budskap, även om de förnekar det nu

2 Mack 7:14
Då slutet närmade sig sade han: ”När man skiljs från livet bland människorna är det gott att kunna sätta sitt hopp till Guds löften om att han skall låta oss uppstå igen. Men för dig blir det ingen uppståndelse till liv.”et visar att judarna kände till uppståndelsen innan Jesus kom med sitt budskap.
1. »Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda;
2. ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder.
Citera
2019-01-06, 20:56
Medlem
Citat:
1. »Dömen icke, på det att I icke mån bliva dömda;
2. ty med den dom varmed I dömen skolen I bliva dömda, och med det mått som I mäten med skall ock mätas åt eder.
Jag dömer inte, annars hade du blivit dömd. Och vad blev domen? Nä, just det. Ingenting. Vad du ska göra är att rannsaka dig själv, för du är väg bort från Gud.

Heb 12:25
Se till att ni inte avvisar honom som talar. Ty om inte de kunde komma undan som avvisade honom när han här på jorden tillkännagav sin vilja, hur skall då vi kunna det om vi vänder oss bort från honom när han talar från himlen.

I Upp säger han från tronen att vi ska lyssna på vad Anden säger till församlingarna.

1 Joh 2:28
Ja, mina barn, förbli i honom, så att vi kan stå frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver vända oss bort i skam vid hans ankomst.
Citera
2019-01-07, 09:52
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag dömer inte, annars hade du blivit dömd. Och vad blev domen? Nä, just det. Ingenting. Vad du ska göra är att rannsaka dig själv, för du är väg bort från Gud.

Heb 12:25
Se till att ni inte avvisar honom som talar. Ty om inte de kunde komma undan som avvisade honom när han här på jorden tillkännagav sin vilja, hur skall då vi kunna det om vi vänder oss bort från honom när han talar från himlen.

I Upp säger han från tronen att vi ska lyssna på vad Anden säger till församlingarna.

1 Joh 2:28
Ja, mina barn, förbli i honom, så att vi kan stå frimodiga när han uppenbarar sig och inte behöver vända oss bort i skam vid hans ankomst.
Jo, du dömer. Och nej, jag tror inte Uppenbarelseboken kommer från Gud. Kom ihåg vad Jesus sa, att Satan har fått tillstånd av Gud pröva dem som tror på Jesus.

Det finns inga spår av Gud eller Jesus eller budskapet i Uppenbarelseboken, som är en orgie i spekulationer i vad som ska hända och vem som ska klara sig. Jesus uppmanade aldrig någon att spekulera utan i stället att vara ödmjuk.

8:23 Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.

12:25 Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv.

12:31 Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas.

14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;

16:11 i fråga om dom, ty denna världens furste är nu dömd.

18:36 Jesus svarade: »Mitt rike är icke av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen, så hade väl mina tjänare kämpat för att jag icke skulle bliva överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike icke av denna världen.»

(Johannes evangelium)
Citera
2019-01-07, 11:17
Medlem
Citat:
Jo, du dömer. Och nej, jag tror inte Uppenbarelseboken kommer från Gud. Kom ihåg vad Jesus sa, att Satan har fått tillstånd av Gud pröva dem som tror på Jesus.

Det finns inga spår av Gud eller Jesus eller budskapet i Uppenbarelseboken, som är en orgie i spekulationer i vad som ska hända och vem som ska klara sig. Jesus uppmanade aldrig någon att spekulera utan i stället att vara ödmjuk.

8:23 Men han svarade dem: »I ären härnedifrån, jag är ovanifrån; I ären av denna världen, jag är icke av denna världen.

12:25 Den som älskar sitt liv, han mister det, men den som hatar sitt liv i denna världen, han skall behålla det och skall hava evigt liv.

12:31 Nu går en dom över denna världen, nu skall denna världens furste utkastas.

14:30 Härefter talar jag icke mycket med eder, ty denna världens furste kommer. I mig finnes intet som hör honom till;

16:11 i fråga om dom, ty denna världens furste är nu dömd.

18:36 Jesus svarade: »Mitt rike är icke av denna världen. Om mitt rike vore av denna världen, så hade väl mina tjänare kämpat för att jag icke skulle bliva överlämnad åt judarna. Men nu är mitt rike icke av denna världen.»

(Johannes evangelium)
Du förstår inte skillnaden mellan dom och tillrättavisning. Enligt det nya förbundets regler ska jag varna när jag ser någon begå en synd (Hes kapitel 18 och 33). Apostlarna lär ut samma sak. Du kanske minns vad Jesus sa om det bortsprungna fåret.

Jak 5
19Mina bröder, om en av er kommer bort från sanningen och någon för honom tillbaka, 20då skall ni veta: den som återför en syndare från hans villovägar räddar hans liv undan döden och gör att många synder blir förlåtna.

Du profeterar lite halvt om ditt eget andliga tillstånd.

Matt 13:19
Var gång någon hör ordet om riket utan att förstå, kommer den Onde och snappar bort det som har blivit sått i hans hjärta. Det är sådden på vägkanten.

Rom 11:20
Ja visst, de bröts bort därför att de inte trodde, men du är kvar därför att du tror. Var inte övermodig utan ta dig i akt;
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in