Citat:
Tycker själv att Nitrazepam är en fantastisk medicin. Men tar den endast i nödfall (3-4 veckor vartannat år eller så när Z-analoger inte fungerar). Har ej fått Flunitrazepam till natten, men har fått erbjudandet. Nitrazepam har troligen slutat fungera för dig då den har rätt lång halveringstid och 10 mg är relativt mycket, så du har byggt upp tolerans.
Kanske dags att kombinera, säg, en lägre dos Nitrazepam (5-7.5 mg) med en svag/medelstark neuroleptika. Har du prövat Lergigan i höga doser? Många blir trötta av den och det är en jävligt underskattad medicin. Lorazepam (Temesta) är också en svinbra benso mot sömnproblem. Men definitivt den mest beroendeframkallande benso som används i detta land.
Kanske dags att kombinera, säg, en lägre dos Nitrazepam (5-7.5 mg) med en svag/medelstark neuroleptika. Har du prövat Lergigan i höga doser? Många blir trötta av den och det är en jävligt underskattad medicin. Lorazepam (Temesta) är också en svinbra benso mot sömnproblem. Men definitivt den mest beroendeframkallande benso som används i detta land.
Jo, tolerans har jag definitivt byggt upp, men det är även av andra orsaker då jag ätit bensodiazepiner och/eller z-analoger dagligen i 7-8 år. Jag brukar ta en paus från nitra några veckor hit och dit, men den främsta anledningen till att jag inte längre kan varva ner kvällstid är nog att jag har blivit sjukt stressad av att nyligen ha börjat jobba igen efter en längre sjukskrivning. Tror jag började i lite för högt tempo.
Håller med om att Lorazepam är en fantastisk benzo, men jag litar inte riktigt på mig själv när jag har dom hemma då minnet har blivit väldigt luddigt av det och helt plötsligt har man möblerat om och bestämt 40 olika saker man inte minns.
Nå ja, pratade med läkare och de tyckte jag skulle fortsätta som vanligt ”tills vidare”(vad nu det betyder). Vilket känns lite märkligt då de alltid varit väldigt tillmötesgående mot mig när det kommer till just sömnproblem.
Antar att jag får köra nån egenkomponerad kompott för att försöka hitta en lagom balans mellan ångestdämpning och att sova ut(det är insomning som är svårast, när jag väl somnat på Mogadon så sover jag gott). Z-analoger är inget alternativ då Zaleplon(som är den som funkat bäst) har slutat säljas i landet. Zopiklon ger mig enbart äcklig smak i munnen och av Stilnoct blir jag sinnessjuk. Lergigan i höga doser får jag mest myrkrypningar av.....
Känner mig sjukt gnällig men är tacksam för svar!!