Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-20, 11:32
  #289
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Då är jag vad du definierar som en "foliehatt" - orsaken är nämligen den att det som loggas oftast aldrig försvinner och vem vet var de uppgifterna hamnar om 10 år?

Facebookskandalen var bara toppen på isberget, vänta bara tills google uttsätts för samma klappjakt. Lite privatliv är aldrig fel, need to know basis lever jag efter.

Jag blir med glädje kallad foliehatt bara jag vinner över imbecillt tänkande. "prepping" inkluderar landets ledarskap - vad gör du om en Idi Amin tar sig till makten här, osannolikt absolut men defintivt inte omöjligt.

Need to know är bra av flera anledningar.
Informationen som är 10 år gammal är gammal och beskriver inte mig nu. De kan gotta sig i vad jag handlade för 10 år sedan eller vilka surfvanor jag hade då. 10 år är en evighet i den tidsålder vi lever i nu.
GDPR har kommit nu och förhindrar att information lagras längre än det behövs. Om någon bryter mot det så riskerar de saftiga viten. Du skulle bara veta hur mycket jobb vi lagt ner på att följa GDPR och anonymisera all data vi samlar på oss för att inte bryta mot lagen.

Facebookskandalen orsakades av korkade användare som inte fattade vad de gjorde. Om man självmant ger bort informationen så har man bara sig själv att skylla. Är man så dum att man inte fattar att den kommer att användas på något sätt? Det jag publicerar på internet är sånt jag inte har något emot att det publiceras eller används.

Om statsmakten förändras så förändras jag med den. Inget är för evigt. Allt är i ständig förändring.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-05-20 kl. 11:35.
Citera
2018-05-20, 13:31
  #290
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Läs gamla kåserier av Bengt Sändh som var en ettrig kämpe mot övervakning och för personlig integritet. På hans tid förekom det fortfarande att folk tyckte det var Orwellianskt att ha personnummer. Nuförtiden ska kassörskan på ICA ha ditt p-nummer för att du ska kunna köpa en liter mjölk, lätt överdrivet. Men folk ser inget som helst konstigt med att uppge sina personnummer till vem som helst. Det motståndet har helt försvunnit.

Jo tyvärr, det är tragiskt men folk bryr sig föga om integritet bara det är bekvämt gud bevars.

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Informationen som är 10 år gammal är gammal och beskriver inte mig nu. De kan gotta sig i vad jag handlade för 10 år sedan eller vilka surfvanor jag hade då. 10 år är en evighet i den tidsålder vi lever i nu.
GDPR har kommit nu och förhindrar att information lagras längre än det behövs. Om någon bryter mot det så riskerar de saftiga viten. Du skulle bara veta hur mycket jobb vi lagt ner på att följa GDPR och anonymisera all data vi samlar på oss för att inte bryta mot lagen.

Facebookskandalen orsakades av korkade användare som inte fattade vad de gjorde. Om man självmant ger bort informationen så har man bara sig själv att skylla. Är man så dum att man inte fattar att den kommer att användas på något sätt? Det jag publicerar på internet är sånt jag inte har något emot att det publiceras eller används.

Om statsmakten förändras så förändras jag med den. Inget är för evigt. Allt är i ständig förändring.

"Bara två saker är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Men när det gäller universum är jag ännu inte absolut säker" - Einstein
Citera
2018-05-20, 17:27
  #291
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillenotten
Låt mig gissa, du är 26 bast, vet redan allt, tror att regeringen bara vill ditt bästa och att aldrig någon någonsin kommer att sälja kunduppgifter i kommersiellt syfte! Bortsett från det, så tycker jag att foliehattar blänker väldigt coolt i solen när man lallar runt och köper bananer i smyg!
Jag är 40+. Vilka uppgifter är det som regeringen har som de inte redan säljer? Redan idag kan du köpa uppgifter från SPAR eller via de tjänster som har fått utgivningsbevis.
Citera
2018-05-20, 18:10
  #292
Medlem
Till alla glada naiva människor, googla "china social credit score". Säg sedan efter att ha läst BBC:s artikel att ni inte ser några som helst problem med det kontantlösa samhället.
Citera
2018-05-20, 19:40
  #293
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Till alla glada naiva människor, googla "china social credit score". Säg sedan efter att ha läst BBC:s artikel att ni inte ser några som helst problem med det kontantlösa samhället.
Kolla på Black Mirror-avsnittet Nosedive: https://www.imdb.com/title/tt5497778/
Citera
2018-05-20, 21:23
  #294
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Du har inte tänkt färdigt.

nej det har jag inte, men det har dom
Citera
2018-05-21, 04:28
  #295
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
nej det har jag inte, men det har dom

Uppenbarligen för de fick dig att svälja betet med både sänke och flöte
Citera
2018-11-09, 20:18
  #296
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chalmeristen
Till alla glada naiva människor, googla "china social credit score". Säg sedan efter att ha läst BBC:s artikel att ni inte ser några som helst problem med det kontantlösa samhället.

När du ändå är ute och googlar kan du ju googla på vilket statskick kina har och jämför det med det svenska.
Citera
2018-11-09, 21:03
  #297
Medlem
Vet inte om någon nämnt det, men utan kontanter skulle bankerna kunna ta ut negativ ränta på bankkonton som det ser ut idag.
Citera
2018-11-09, 21:16
  #298
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vet inte om någon nämnt det, men utan kontanter skulle bankerna kunna ta ut negativ ränta på bankkonton som det ser ut idag.

Bankerna skulle också kunna slippa betala den negativa räntan på överskottslikviditeten som QE skapar om de tog ut den som kontanter och la i valvet. De verkar inte tycka att det är värt besväret och risken.

OnT: Riktiga män väger 250 kg och kör radioaktivt avfall. De behöver inte använda kontanter för att hävda sig.
Citera
2018-11-09, 21:46
  #299
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vet inte om någon nämnt det, men utan kontanter skulle bankerna kunna ta ut negativ ränta på bankkonton som det ser ut idag.

Dessutom är det stor skillnad på ett saldo hos en av de privata bankaktörerna och en sedel från riksbanken. Har man pengar på banken så har man en fordran på den banken, har man en sedel i handen så har man en fordran på riksbanken - dvs motpartsrisken är väldigt olika.

Riksbanken överväger att införa en E-krona bland annat av detta skäl - folk skall inte vara *tvingade* att ha sina pengar i en privat bank.

Riktiga män tänker efter själva istället för att svälja propagandan från bankerna.
Citera
2018-11-09, 23:21
  #300
Medlem
Vi behöver ett kort som man kan ladda själv och betala anonymt med överallt, som ett JOJO-kort. Annars myndighetsförklarar man inte bara privatbanken men även handeln. Ja, det är dåligt för dig.

Men min följdfråga är vad riktiga kvinnor använder?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback