2019-01-02, 16:39
Medlem
Tror inte du sparar någon ström alls på att tömma kylskåpet.
Däremot om du till exempel ska ha in 24 rumstempererade burköl i kylen så är det bra att ha dem på balkongen innan så de är kalla.

Har funderat på om kylskåp drar mer ström med fullt med mat jämfört med ett tomt.

Tror inte det skiljer något i elförbrukning om de fyllda kylskåpet redan är genomkallt.
Citera
2019-01-02, 16:40
Medlem
StigAllans avatar
Har för mig att mitt extrakylskåp drar ström för ca 50 kr i månaden när jag kollade upp förbrukningen.
Tycker helt klart det är värt pengarna .
Citera
2019-01-02, 16:43
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Lampan lyser bara när du öppnar kylskåpet....

Då skulle jag vilja höra hur du kan veta det! Hur vet du att den inte lyser hela tiden? Det går ju inte att bevisa...
Citera
2019-01-02, 16:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Har för mig att mitt extrakylskåp drar ström för ca 50 kr i månaden när jag kollade upp förbrukningen.
Tycker helt klart det är värt pengarna .
Gamla kylskåp drar ström som fan.
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Då skulle jag vilja höra hur du kan veta det! Hur vet du att den inte lyser hela tiden? Det går ju inte att bevisa...
Kamera i kylskåpet som filmar.
Citera
2019-01-02, 16:47
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren

Därför att om du öppnar nån centimeter bara så reagerar inte "knappen"(på äldre kylskåp), eller sensorn (på nyare) som tänder lampan. Då kan du se att lampan inte lyser när kylskåpsdörren är stängd.
Citera
2019-01-02, 16:48
Medlem
Jessigirlies avatar
Citat:
Lampan lyser bara när du öppnar kylskåpet....

Testa att borra ett hål i kylskåpsdörren o kolla om det verkligen är släckt när dörren e stängd !

Nee skojar bara ,i min släkts hus i ryssland brukade man under vintern ställa mat i uthuset som fungerar som frys ,maten som ska förvaras kallt men inte frysas brukar finnas i hallen vid ytterdörren där det är över nollan men typ aldrig över 10 grader.

Detta gäller landsbygden ,som man kanske förstår

Skaffa en låda eller hink eller liknande med lock som fåglar o andra djur inte kan öppna .
Ts skrev balkong ,så jag antar att man inte måste vara orolig för varken björn eller varg eller vildsvin (finns ens såna här?) Så jag skulle nog säga :köp några plasthinkar me lock o lägg maten däri ,kanske nån sten på locket så det ligger kvar även när det blåser. Funkar finfint ,jag har sj gjort detta i sverige när frysen inte räcker till under vinteråret ☺

Kram //Jessica
Citera
2019-01-02, 16:49
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom

Kamera i kylskåpet som filmar.

Aha. Touché...
Citera
2019-01-02, 16:51
Medlem
konan-babarens avatar
Citat:
Därför att om du öppnar nån centimeter bara så reagerar inte "knappen"(på äldre kylskåp), eller sensorn (på nyare) som tänder lampan. Då kan du se att lampan inte lyser när kylskåpsdörren är stängd.

Wow. Vilka tricks ni kan här!
Citera
2019-01-02, 17:05
Medlem
Jordgubbes avatar
Har du nu efter nattens storm hittat alla matvarorna från balkongen i kvarteret och känner att elräkningen blir värt det?
Citera
2019-01-02, 17:09
Medlem
Har du en hyfsat modern kylskåp kostar den ungefär 1 kr/dag i energiförbrukning.
En kylskåp ska hålla ungefär 5 grader konstant förutom svaldelen där man ofta har grönsaker o s v.
Precis som några redan skrivit är vissa matvaror känsliga för framförallt lite kallare temperaturer,
och för temperatursvängningar.

Det jag kan lägga till denna tråd är också att kompressorn (motorn i kylskåpen) förmodligen håller längre om den får tuffa på än om den ska slås på och av vid några tillfällen/år. Säkerligen lite mer komponenter också i själva kylen, även om en del menar att man kan förlänga livslängden genom att slå av den några månader/år.

SÅ, min rekommendation är att du skippar den idén (om det är ur energiperspektivet) Däremot är ju balkongen en bra extrakyl på olika sätt. Men se upp för fåglar, råttor o s v.
Citera
2019-01-02, 17:22
Medlem
Ur energisynpunkt är väl ändå det sämsta att öppna balkongdörren i tid o otid mitt i vintern.
Citera
2019-01-02, 17:24
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meatfuck
Ur energisynpunkt är väl ändå det sämsta att öppna balkongdörren i tid o otid mitt i vintern.
Nä värmen ingår här men elen kostar pengar så att ha massa dricka kyld är enklare på balkongen då till exempel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in