Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Ja, det verkar verkligen så. Mina ursprungliga spekulationer om att bara en trailers överbyggnad lossnat var fel. Kändes så förbannat osannolikt att lasten inte var ordentligt säkrad.
Men men. Människor kan göra fel och teknik kan fallera.
I Sverige har liknande olyckor varit nära att hända några gånger, senast för ca 10 år sedan (minns ej detaljerna), men då har det handlat om timmervagnar som tappat stockar.
Vet du hur lastbilstrailers förankras på järnvägsvagnar? Det enda jag kunde se om detta i den tidigare länkade skriften var vändskivans s.k. kingpin men det blir ju bara förankring i mitten i trailerns framände och det verkar lite väl klent, särskilt om det är en tom och lätt trailer. Den blir ju i så fall inte mycket stabilare mot vältning än om den drogs av en dragbil, man får ingen större nytta av järnvägsvagnens tyngd för att hindra vältning. Att trailern hindras från att glida i sidled eller framåt och bakåt hjälper ju föga mot vältning pga. vind.
Vad jag är ute efter är att om den bara sitter fast i kingpinen så kan en trailer blåsa omkull utan att någon har slarvat, inget har gått sönder utan regelverkat för lastsäkring av trailers (särskilt tomma sådana) kanske inte borgar för tillräcklig säkerhet mot vind.
Citat:
Ursprungligen postat av
M.J.A
Det är dit jag vill komma.
Men Ringhals3 var inne på att trailern var korrekt säkrad, osv. Ingen vet såklart något om det.
Vad det verkar har trailern lossat helt, (OBS. spekulation men ändå vad det verkar), och då kan man inte påstå att den varit korrekt säkrad om man inte vet det faktiskt var så.
Se ovanstående. Den skulle möjligen kunna ha varit korrekt säkrad enligt reglerna men ändå vält. Reglerna och den utrustning som finns för fixering av trailers kanske inte tar tillräcklig hänsyn till sidvind och tomma trailers. Även detta är min spekulation, finns det möjlighet till vertikal låsning även i trailerns bakände så ska den ju inte kunna blåsa omkull om det är rätt gjort.