2019-01-02, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag kan inte se något på bilderna som tyder på att någon lastsäkring har använts. Dessutom tycker man inte att detta skulle kunnat ske om lasten hade varit förankrad enligt reglerna. Jag misstänker slarv.

Det går inte att bedöma på bilderna om trailrarna har säkrats i järnvägsvagnarna enligt rådande regler.
Inte heller om lasten i trailrarna varit surrade OK.

Betänk att ovanstående är två olika saker.

Om en trailer lossat från järnvägsvagnen, vilket verkar ha skett, kan man misstänka slarv eller otillräckliga redskap ja.
Senast redigerad av M.J.A 2019-01-02 kl. 14:17.
Citera
2019-01-02, 14:20
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Jag skiter fullständigt i kvällstidningarnas pissnyheter.

Vi på FB såg efter några sekunder att det var ett godståg lastat med lastbilstrailers som på något fått kontakt med mötande tåg. Kvällstidningarna yrar som vanligt bara på.

Jag tror mest på teorin att någon eller några släp skadats i blåsten och att kapell och annan skit flugit omkring och därefter smackat in i det mötande persontåget.

Har en trailer fått slagsida blir väl resultatet liknande. Prylar som dundrar loss mellan två mötande tåg kan få helvetes mycket energi.

Rykten nu säger att en, ev. flera, vagnar varit tomma vilket skulle tyda på ett protokollfel då lätta ekipage inte skulle passera bron vid tiden för olyckan. Om detta är korrekt kan man tänka sig att en vagn "nästan" vält, häktat fast i passagerartåget vilket i sin tur fått fler godsvagnar att "lägga" sig upp mot östgående ekipage... Om detta är riktigt kunde det slutat ännu värre med dubbla urspårningar och vagnar i havet.

Jag gissar att lastsäkring hållt måttet (tysk godståg, "ordnung"), men lastsäkring är nog inte dimensionerad till att tåla kontakt med motkörande tåg i hastigheter som över stora bältbron, i alla fall under normala förhållanden, ligger runt 120 - 130 km/h.
Senast redigerad av konstit 2019-01-02 kl. 14:54. Anledning: Fel vädersträck...
Citera
2019-01-02, 14:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Det går inte att bedöma på bilderna om trailrarna har säkrats i järnvägsvagnarna enligt rådande regler.
Inte heller om lasten i trailrarna varit surrade OK.

Betänk att ovanstående är två olika saker.

Om en trailer lossat från järnvägsvagnen, vilket verkar ha skett, kan man misstänka slarv eller otillräckliga redskap ja.

Trailern lär ha varit reglementsenligt säkrad! Det som tas upp i tråden är främst om ölbackarna på trailern är surrade/säkrade på något vis eller om de står där av egen tyngd!

Olyckan beror dock primärt på att trailern har blåst sönder och delar ifrån den hamnat på det mötande tåget!

Hade man släpat trailern på en landsväg så hade den inte blåst sönder för den hade blivit omöjlig att släpa i dessa vindförhållanden pga dess vindfång och därför inte åkt runt i trafiken.
Citera
2019-01-02, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Trailern lär ha varit reglementsenligt säkrad! Det som tas upp i tråden är främst om ölbackarna på trailern är surrade/säkrade på något vis eller om de står där av egen tyngd!

Olyckan beror dock primärt på att trailern har blåst sönder och delar ifrån den hamnat på det mötande tåget!

Hade man släpat trailern på en landsväg så hade den inte blåst sönder för den hade blivit omöjlig att släpa i dessa vindförhållanden pga dess vindfång och därför inte åkt runt i trafiken.

Så Danska haverikommissionen har redan konstaterat att man säkrat trailrarna korrekt i järnvägsvagnarna?

Det som tas upp i tråden är lika mycket säkring av trailers som säkring av lasten inne i trailers. Initialt trodde man ju att gods flugit kors och tvärs men troligen ska ju en trailer ha lossat från järnvägsvagnen.
Orsaken till det vet vi så vitt jag vet ingenting om.
Citera
2019-01-02, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Det står allt mer klart:
En lastbilstrailer har ramlat av en godsvagn (hur är dock oklart) och träffat passagerartågets motorvagnsdel snett framifrån, fast mestadels i sidan. Annars hade lokföraren varit 'hakkeböff' (Dansk maträtt). Övriga skador på godstågets trailes och passagerartåget är orsakade av kringflygande bråte. De döda / svårt skadade skadade passagerarna måste ha suttit i denna del av passagerartåget.
Passagerartåget har då givetvis (kanske t.om. automatiskt) nödbromsats. Skador pga denna inbromsning är max att någon ramlat omkull, och definitivt inget man dör av om man inte råkar slå i huvudet, men att sex personer skulle gjort det finner jag lika troligt som att det var Tuborg som arrangerat olyckan för att misskreditera Carlsberg.
Nu var det även någon trailer det stod Tuborg på, så vem vet vad det stod på den som kraschade? Men sen är det så att det ena bryggeriet äger det andra så det är faktiskt samma ägare. Har för mig att det är Carlsberg som är huvudägaren.
Citera
2019-01-02, 14:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Så Danska haverikommissionen har redan konstaterat att man säkrat trailrarna korrekt i järnvägsvagnarna?

Det som tas upp i tråden är lika mycket säkring av trailers som säkring av lasten inne i trailers. Initialt trodde man ju att gods flugit kors och tvärs men troligen ska ju en trailer ha lossat från järnvägsvagnen.

Nix! Havarikommissionen är inte klara ännu, jag spekuletar fritt med hjälp av mina djupa och långvariga erfarenheter av järnvägsdrift.
Citera
2019-01-02, 14:32
Medlem
Gavves avatar
Citat:
Trailern lär ha varit reglementsenligt säkrad! Det som tas upp i tråden är främst om ölbackarna på trailern är surrade/säkrade på något vis eller om de står där av egen tyngd
Trailern som blåste av (eller vad som nu hänt) ska dock ha varit helt tom. Så hur lasten i just den var säkrad är ju irrelevant eftersom det inte fanns någon last att säkra. Så det är väl mer intressant att prata om hur trailern var säkrad eftersom den faktiskt lossnat av än så länge okänd orsak. Tänkte bara påpeka detta ifall någon nu missat detta!

Sen kan ju lastningen av ölbackarna i andra trailers vara intressant ändå.
Citera
2019-01-02, 14:32
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu var det även någon trailer det stod Tuborg på, så vem vet vad det stod på den som kraschade? Men sen är det så att det ena bryggeriet äger det andra så det är faktiskt samma ägare. Har för mig att det är Carlsberg som är huvudägaren.

Tuborg/Carlsberg-referensen var nog en lätt sarkasm för att påvisa orimligheten i att 6 passagerare dör av en nödbromsning...
Citera
2019-01-02, 14:33
Medlem
konstits avatar
Citat:

Haverikommissionen talar om veckor, kanske månader, innan man kan ge ett entydigt svar på hur och varför...
Citera
2019-01-02, 14:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gavve
Trailern som blåste av (eller vad som nu hänt) ska dock ha varit helt tom. Så hur lasten i just den var säkrad är ju irrelevant eftersom det inte fanns någon last att säkra. Så det är väl mer intressant att prata om hur trailern var säkrad eftersom den faktiskt lossnat av än så länge okänd orsak. Tänkte bara påpeka detta ifall någon nu missat detta!

Sen kan ju lastningen av ölbackarna i andra trailers vara intressant ändå.

Detta hade jag missat! Har trailen blåst sönder till viss del eller lossnat i sin helhet?
Citera
2019-01-02, 14:37
Medlem
Citat:

Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut förklaringen.

"Hård nordanvind har i kombination med ett mötande tåg orsakat så stort undertyck på trailerna, att delar av överbyggnaden på släpen brutits sönder (lossnat) och träffat det mötande persontåget"!
Citera
2019-01-02, 14:37
Medlem
Citat:
Nix! Havarikommissionen är inte klara ännu, jag spekuletar fritt med hjälp av mina djupa och långvariga erfarenheter av järnvägsdrift.

Nej - naturligtvis är den inte klar.

"Trailern lär ha varit reglementsenligt säkrad!" är inte att spekulera.
Det är att konstatera.
En trailer har högst troligt blåst av aktuell järnvägsvagn, och rent spekulativt är det då troligt att man i kombination med rådande väder inte säkrat enligt aktuell regelbok. Möjligen ihop med bristande skick på trailer/tågvagn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in