Citat:
Ursprungligen postat av
Spritsson
Jag skiter fullständigt i kvällstidningarnas pissnyheter.
Vi på FB såg efter några sekunder att det var ett godståg lastat med lastbilstrailers som på något fått kontakt med mötande tåg. Kvällstidningarna yrar som vanligt bara på.
Jag tror mest på teorin att någon eller några släp skadats i blåsten och att kapell och annan skit flugit omkring och därefter smackat in i det mötande persontåget.
Har en trailer fått slagsida blir väl resultatet liknande. Prylar som dundrar loss mellan två mötande tåg kan få helvetes mycket energi.
Rykten nu säger att en, ev. flera, vagnar varit tomma vilket skulle tyda på ett protokollfel då lätta ekipage inte skulle passera bron vid tiden för olyckan. Om detta är korrekt kan man tänka sig att en vagn "nästan" vält, häktat fast i passagerartåget vilket i sin tur fått fler godsvagnar att "lägga" sig upp mot östgående ekipage... Om detta är riktigt kunde det slutat ännu värre med dubbla urspårningar och vagnar i havet.
Jag gissar att lastsäkring hållt måttet (tysk godståg, "ordnung"), men lastsäkring är nog inte dimensionerad till att tåla kontakt med motkörande tåg i hastigheter som över stora bältbron, i alla fall under normala förhållanden, ligger runt 120 - 130 km/h.