2019-01-02, 07:16
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Och så en nyårshälsning från SD:

En FTF på årets första dag gör honom nog väldigt nöjd och inte kunde han hålla sig från att bjuda på en selfie. Bra att han rapporterade om det trasiga elskåpet för att ingen olycka ska ske för någon liten klåfingrig. Olyckor kan ske för nyfikna stora med?

Han berättar: "nätlogg skickades så ingen skulle behöva åka "i onödan". "
Antagligen har andra FTF-jägare blivit sura när de kommit till cacher i tron att ha varit först på plats, men fått upptäcka att SD har varit där och loggat remsan men inte på nätet.
Citera
2019-01-02, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Varför hasta, när han sitter i säkert förvar och biter på naglarna?
Dom vet redan att det är han och bidar sin tid. Dom är proffs och har gjort det här många många gånger till skillnad från SD. Låter honom sitta isolerad på 8 kvm ett par dygn utan förhör med bara ekot av sina egna tankar. Efter ett par dygn så ett förhör till sen lååång väntan med egna grublerier om att han ändå kanske missat någonting som ger livstid och är en riktigt gammal gubbe när han kommer ut. Ånyo ett par dygn senare börjar han mjukna.

Förhörsledaren lägger då huvudet på sned, klipper med ögonlocken och säger med sin lenaste röst att han mycket väl förstår det var en olycka som urartade och ber SD noga tänka över att om han erkänner ska dom försöka lindra straffet till ev,vållande etc, rabatt på flera år. Om och om igen gärna flera dagar ensam mellan ekande väggar med sina oroliga tankar utan möjlighet att ventilera grubblerierna med någon. Förhörsledaren har stenkoll på hans psykiska status.
Tror killen är ganska sofistikerad men tvivlar på om han är så mentalt förskaffad att han mäktar med pressen på sina kala 8 kvm
Tror Du SD tänker lika nu när han är i frihet... haft lååång tid på sig!?
Citera
2019-01-02, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Sant, räknade från datumet hon mördades men det är såklart helt riktigt att anmälan gjordes morgonen därpå. Sen gick man visserligen inte ut med namn och bild förrän efter kl.15 på fredagen, så det blir väl ändå närmare 4 dagar.

Oavsett känns det som att man kunde ha efterlyst henne tidigare, eftersom man direkt misstänkte ett allvarligt brott, men det finns säkert ett skäl till att man agerade som man gjorde. Vänner till Lena ombads ju även att inte prata om försvinnandet i början, och det var heller aldrig aktuellt med skallgång, så av någon anledning verkar polisen ha försökt arbeta i det tysta första dagarna.

Ja, den uteblivna och aktiva sökinsatsen som borde skett initialt tarvar sin förklaring. Särskilt om jämför med de enorma insatserna vid Nathalies försvinnande med MSP, polis, militär mm, som skedde direkt vid höjning till misstänkt människorov.
Citera
2019-01-02, 13:05
Medlem
Snor-Johans avatar
Tufsankatt|66288722]
Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande.

Elsa2018|66292514]
För min del har misstankarna mot SD stärkts sedan trådstart mest av digitala spår (kontakt m LW) och av SDs agerande offentligt på nätet Det skulle kunna förklaras med att han är en dum knöl, men de som känner honom säger att han är slug, så den förklaringen faller om de har rätt.
--------------
Vore intressant om ni som ville utveckla er klärvoajantiska förmåga att ur inlägg/uppförande fastslå vem som är mördare?

Om det ligger bara liten gnutta av substans i dessa era förmågor vore det till ovärderig samhällelig hjälp för att lösa brott av dödligt våld:
https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/dodligt-vald/

Det enda som riktat fokus på SD är UWs utpekande och 2 anmälningar från LW som påverkade Åkl som i sin tur lyckades få med sig Tr att få honom misstänkt på den lägsta misstankegraden SM.
Resten är väl byskvaller och navelskåderi ?

Tror ni inte det det vore bra att hålla sig ifrån den grupp-suggestion ni luras till tokiga slutsatser av ?
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-02 kl. 13:39.
Citera
2019-01-02, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Det enda som riktat fokus på SD är UWs utpekande och 2 anmälningar från LW som påverkade Åkl som i sin tur lyckades få med sig Tr att få honom misstänkt på den lägsta misstankegraden SM.
Resten är väl byskvaller och navelskåderi ?

Tror jag sett uppgiften att UW skulle pekat ut eller tipsat om SD någonstans tidigare i tråden. Vet du var den uppgiften kommer ifrån ursprungligen?
Citera
2019-01-02, 14:04
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch
Tror jag sett uppgiften att UW skulle pekat ut eller tipsat om SD någonstans tidigare i tråden. Vet du var den uppgiften kommer ifrån ursprungligen?

Har vi verkligen sett det verifierat? Har det inte varit lösa spekulationer?

Tror det närmaste jag minns någon skrivit något åt det hållet har varit Medinsyn som skrev:

" [...]då det är allmänt känt att SD berättat för flera att UW kontaktade honom för assistans på förmiddagen 15/5 och tidigare på dagen kontaktade ett av barnen SD i samma ärende. Om UW och SD hade haft problem i sin relation så hade jag sannolikt vetat om det, så de stod säkert på god fot med varandra."

https://www.flashback.org/p65036874#p65036874

Detta att" kontakta någon för assistans" är ju förstås något annat än att peka ut SD.

Samtidigt finns det den kopplingen att UW och barnen har SD i sina tankar det första de har på morgonen.

Varför?

Detta borde ha varit tidigt på morgonen eftersom LW anmäldes försvunnen då.
Citera
2019-01-02, 14:11
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flushbuch

Moralensväktare|64605312] Postat: 2018-07-10, 16:33
Det stämmer man fann blid inledningsvis i lägenheten och då är det regel att avspärrningen utökas. Den mängden blod som fanns var inte stor så det behöver inte vara färskt blod och kan komma från barnen. Det som var av avgörande betydelse för att man misstänkte människorov var inledande förhören med UW och digitala spår.[/quote]

GilGrissom82|64605989] postat: 2018-07-10, 18:02
Var det ett formellt förhör som hölls inledande med UW?[/quote]

Moralensväktare|64606003] Postat: 2018-07-10, 18:05
Ja, det gjordes på plats i LW lägenhet.[/quote]

Moralensväktare|64607218] Postat: 2018-07-10, 20:25
UW var på plats på morgonen när första polispatrullen anländer till LW bostad och gör då en anmälan om att LW var försvunnen. När man sen går igenom digitala enheter så väljer man att rubricera det som människorov. Vilket ger polisen mera befogenheter att driva utredningen framåt.[/quote]
------------
Kanske ska kommentera dom digitala spår som dragits så stora växlar på.
SD och LW har haft, med vissa avbrott, i stort, under flera år, haft daglig kontakt både som geocatchare, grannar och smyg-offentligt könsumgänge. Att dom inte skulle haft digital kontakt när båda skulle ut på varsin resa vore onaturligt. Hade den digitala kontakten haft minsta bäring i mordet på LW så ska jag äta upp min cykel om inte SD då häktats på sannolika skäl.

I sammanhanget bör tilläggas att UWs första förhör gav polisen anledning att omrubricera från "försvunnen person" till kidnappning/människorov (av SD ) vilket gjorde att kroppen trots att den fanns ynka 120 m från LW bostad inte hittades förens efter 4 dygn
Man blir fortfarande förbaskad över klantigheten.

Edit: Blodet som nämns visade sig inte av intresse för utredningen
Senast redigerad av Snor-Johan 2019-01-02 kl. 14:51.
Citera
2019-01-02, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
Sant, räknade från datumet hon mördades men det är såklart helt riktigt att anmälan gjordes morgonen därpå. Sen gick man visserligen inte ut med namn och bild förrän efter kl.15 på fredagen, så det blir väl ändå närmare 4 dagar.

Oavsett känns det som att man kunde ha efterlyst henne tidigare, eftersom man direkt misstänkte ett allvarligt brott, men det finns säkert ett skäl till att man agerade som man gjorde. Vänner till Lena ombads ju även att inte prata om försvinnandet i början, och det var heller aldrig aktuellt med skallgång, så av någon anledning verkar polisen ha försökt arbeta i det tysta första dagarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, den uteblivna och aktiva sökinsatsen som borde skett initialt tarvar sin förklaring. Särskilt om jämför med de enorma insatserna vid Nathalies försvinnande med MSP, polis, militär mm, som skedde direkt vid höjning till misstänkt människorov.

Om man utgår från Nathalies försvinnande (där jag tyvärr inte har alla fakta klart för mig) tror jag att det kanske inte går att jämföra dessa?

I LWs fall fann man säkert ganska snart att det funnits två tidigare anmälningar, att något på hennes enheter skvallrade om något och sedan den öppna /olåsta dörren. Detta tydde på att något hade hänt som hon inte frivilligt deltagit i. Flixa och MV har också nämnt något om blodspår någonstans i hemmet, vilket kanske senare inte har visat sig ha något med mordet att göra, men i det initiala skedet kanske det tolkades kunna ha betydelse.

I Nathalies fall fanns det inga sådana "spår"? Hon hade kontakt med anhöriga om att hon var på väg till sin bror i Malmö, men kom aldrig fram. Inga indikationer om att något var galet. Bara försvunnen från jordens yta.

Det har diskuterats flera gånger tidigare i tråden, men man kan aldrig sluta att undra varför man inte gick ut med efterlysningen.

Jag tänker att det ändå måste ha att göra med att man inte ville störa. Man ville i första hand kunna arbeta i tysthet för att kunna rädda ett liv.

Inte ha folk klampande omkring och en gm som blev desperat dödade sitt offer i panik? Eller vad kan det annars ha varit?
Citera
2019-01-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om man utgår från Nathalies försvinnande (där jag tyvärr inte har alla fakta klart för mig) tror jag att det kanske inte går att jämföra dessa?

I LWs fall fann man säkert ganska snart att det funnits två tidigare anmälningar, att något på hennes enheter skvallrade om något och sedan den öppna /olåsta dörren. Detta tydde på att något hade hänt som hon inte frivilligt deltagit i. Flixa och MV har också nämnt något om blodspår någonstans i hemmet, vilket kanske senare inte har visat sig ha något med mordet att göra, men i det initiala skedet kanske det tolkades kunna ha betydelse.

I Nathalies fall fanns det inga sådana "spår"? Hon hade kontakt med anhöriga om att hon var på väg till sin bror i Malmö, men kom aldrig fram. Inga indikationer om att något var galet. Bara försvunnen från jordens yta.

Det har diskuterats flera gånger tidigare i tråden, men man kan aldrig sluta att undra varför man inte gick ut med efterlysningen.

Jag tänker att det ändå måste ha att göra med att man inte ville störa. Man ville i första hand kunna arbeta i tysthet för att kunna rädda ett liv.

Inte ha folk klampande omkring och en gm som blev desperat dödade sitt offer i panik? Eller vad kan det annars ha varit?

Att aktivt avsöka närområdet borde väl ändå vara den första åtgärden!!! Med de extra resurserna som ges vid misstänkt människorov öppnar sig många möjligheter, man förutsätter att polisen kan göra flera saker samtidigt.

Att undersöka närområdet är väl det mest väsentliga, att säkerställa först!
Särskilt med dörr olåst, barn i huset, alla ytterkläder kvar mm.

Nä, jag köper inte denna bristande ledningsförmågan och beslutsinkompetens som rådde i det mest kritiska läget.
Citera
2019-01-02, 15:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen

Just för att Nathalies försvinnande inte hade några indikationer på att något var galet initialt som du säger, är ju det som gör det otroligt att det ändå sattes så mycket resurser i hennes sök.

I Lenas fall fanns det något väldigt galet från början vilket framgick tydligt att döma av den snabba rubriceringen människorov, och ändå sattes inte närmelsevis de resurser som i Nathalie-fallet.

Ska nämnas att även Nathalie blev rubricerat som människorov senare men ändå "klampade man runt" och letade med polis, militär, MPS m.fl. Var man inte rädd där att kidnapparen skulle döda henne i panik där också? Om det nu var den farhågan man skyller det bristande sökarbetet på i Lena-fallet.
Citera
2019-01-02, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Just för att Nathalies försvinnande inte hade några indikationer på att något var galet initialt som du säger, är ju det som gör det otroligt att det ändå sattes så mycket resurser i hennes sök.

I Lenas fall fanns det något väldigt galet från början vilket framgick tydligt att döma av den snabba rubriceringen människorov, och ändå sattes inte närmelsevis de resurser som i Nathalie-fallet.

Ska nämnas att även Nathalie blev rubricerat som människorov senare men ändå "klampade man runt" och letade med polis, militär, MPS m.fl. Var man inte rädd där att kidnapparen skulle döda henne i panik där också? Om det nu var den farhågan man skyller det bristande sökarbetet på i Lena-fallet.

Där gjorde man helt rätt man prioriterade att snabbt hitta Nathalie.
Citera
2019-01-02, 15:28
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Att aktivt avsöka närområdet borde väl ändå vara den första åtgärden!!! Med de extra resurserna som ges vid misstänkt människorov öppnar sig många möjligheter, man förutsätter att polisen kan göra flera saker samtidigt.

Att undersöka närområdet är väl det mest väsentliga, att säkerställa först!
Särskilt med dörr olåst, barn i huset, alla ytterkläder kvar mm.

Nä, jag köper inte denna bristande ledningsförmågan och beslutsinkompetens som rådde i det mest kritiska läget.
Det öppnas inte många möjligheter. Det öppnas andra möjligheter.

Försvunnen person innebär ett intensivt sök i närområden, meter för meter med utgångspunkt, där den försvunna personen senast befunnit sig

Människorov är genom inre spaning (Förhör digitalt etc) ge polisen befogenhet att göra husis etc viket var syftet med rubriceringen. Läs: Man ville snabbt få tillgång till SD bostad vilket polisen INTE haft om rubriceringen "försvunnen person" kvarstått.

Det finns flera grova polisiära misstag som med sannolikhet är anledningen till att inte mördaren i detta nu är lagförd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in