2019-01-01, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Tingsrätten har alltså redan två gånger avvisat Åsas begäran om att få SD häktad på sannolika skäl. Om det här du skriver stämmer, om att hon nu vill försöka en tredje gång, så kanske det kan handla om att hon vill försöka väcka ett sk. enskilt åtal mot SD. Det är lite ovanligt.

Vad är det egentligen som får dig att tro att hon kommer att försöka en tredje gång?

Det var ett svar på ett inlägg från Snoris om att SD häktas på nytt med en länk till Aftonbladet, kollade bara snabbt. Var bara hem för att hämta lite glas ... åter till festen.

Inlägget jag svarade på är bortplockat nu.
Citera
2019-01-01, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snor-Johan
Polisiärt är det förmodade mordet uppklarat. Vad som nu är, är att få honom lagförd.
Hans förslagna personlighet, intressen, polisens dröjsmål, ger en känsla av att filuren(geocaching) trixat med spår för att vilseleda utredarna.
Efter dom släppt honom efter första förhöret är han under full span för att kunna lagföras. Finns ingen anledning ta in en blånekande Möller,sk personlighet innan dess.
Ditt inlägg från 22/5
Här har Du en bestämd uppfattning om att SD är GM... vad har fått Dig att ändra Dig? Motiv?

Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande.
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-01-01 kl. 10:29.
Citera
2019-01-01, 16:46
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ditt inlägg från 22/5
Här har Du en bestämd uppfattning om att SD är GM... vad har fått Dig att ändra Dig? Motiv?

Själv har jag ändrat mig vad gäller MGM från något som har med LW:s jobb att göra till att luta mot SD efter vad som framkommit i tråden om hans inte alltför trevliga inlägg/uppförande.
Jag var själv nästan 100%-igt övertygad om att man hittat rätt man efter att läst sådana här artiklar om "blodiga kläder", "försökt resa till USA" etc.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus

Men nu efter drygt halvår kan man undra, vad hände med de blodiga kläderna, fanns de överhuvudtaget eller var det bara ett rykte? Har försökt googla, i en låst artikel stod det "advokaten förnekar blodiga kläder ..." men längre än så kom jag inte, resten var låst.
(Den var från 7 september i NA)

Kan dessa (eventuella) blodiga kläder, kanske i kombination med USA-resan, misshandelsanmälningarna , bidragit till att strålkastarljuset riktades åt fel håll från början? För det är väl inte så att man fortfarande väntar på det här svaret

"Enligt Aftonbladets källor beslagtogs kläderna och kördes till NFC, Nationellt forensiskt centrum. Man ska emellertid ännu inte ha fått något svar rörande blodet"
Citera
2019-01-01, 17:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Och så en nyårshälsning från SD:

Citera
2019-01-01, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag var själv nästan 100%-igt övertygad om att man hittat rätt man efter att läst sådana här artiklar om "blodiga kläder", "försökt resa till USA" etc.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yvrMAg/blodiga-klader-hittade-i-misstankte-mannens-hus

Men nu efter drygt halvår kan man undra, vad hände med de blodiga kläderna, fanns de överhuvudtaget eller var det bara ett rykte? Har försökt googla, i en låst artikel stod det "advokaten förnekar blodiga kläder ..." men längre än så kom jag inte, resten var låst.
(Den var från 7 september i NA)

Kan dessa (eventuella) blodiga kläder, kanske i kombination med USA-resan, misshandelsanmälningarna , bidragit till att strålkastarljuset riktades åt fel håll från början? För det är väl inte så att man fortfarande väntar på det här svaret

"Enligt Aftonbladets källor beslagtogs kläderna och kördes till NFC, Nationellt forensiskt centrum. Man ska emellertid ännu inte ha fått något svar rörande blodet"

Det är ju förvånande att advokaten säger en sak och "Aftonbladets källor" en annan ang. blodet. Om det existerar så kan det vara så att man måste försöka bestämma när det hamnade på kläderna. Då kan jag tänka mig att det kan ta tid och att man kanske måste skicka kläderna utomlands, något vi pratat om tidigare i tråden.
Citera
2019-01-01, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
Det är ju förvånande att advokaten säger en sak och "Aftonbladets källor" en annan ang. blodet. Om det existerar så kan det vara så att man måste försöka bestämma när det hamnade på kläderna. Då kan jag tänka mig att det kan ta tid och att man kanske måste skicka kläderna utomlands, något vi pratat om tidigare i tråden.
Om jag förstått EGT rätt, och de fattar infon rätt också, ska SD ha lämnat en förklaring till att LWs blod fanns i hans hus. Annan sak än blodiga kläder i bil, men det mest bekräftade jag sett.
För min del har misstankarna mot SD stärkts sedan trådstart mest av digitala spår (kontakt m LW) och av SDs agerande offentligt på nätet. Det skulle kunna förklaras med att han är en dum knöl, men de som känner honom säger att han är slug, så den förklaringen faller om de har rätt.
Visst finns det fall som klaras upp snabbt, men med den usla starten av det här (funnit kropp sent i värma), tycker inte jag att den här tuden är anmärkningsvärd. Men den är beklaglig eftersom den måste orsaka lidande för alla inblandade.
För övrigt vill jag säga att det är vettigare att fundera över GMs agerande och tänk än BOs. Man kan tycka att BO hade en knepig konstitution eller betedde sig fel, men ingen hade dödat henne för det före 14 maj. Och mord är det är inte heller det vanliga sättet att hantera ngn man får problem med. Den som gjorde ngt udda är helt klart GM.
Senast redigerad av Elsa2018 2019-01-01 kl. 18:17.
Citera
2019-01-01, 19:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2018
Om jag förstått EGT rätt, och de fattar infon rätt också, ska SD ha lämnat en förklaring till att LWs blod fanns i hans hus. Annan sak än blodiga kläder i bil, men det mest bekräftade jag sett.
För min del har misstankarna mot SD stärkts sedan trådstart mest av digitala spår (kontakt m LW) och av SDs agerande offentligt på nätet. Det skulle kunna förklaras med att han är en dum knöl, men de som känner honom säger att han är slug, så den förklaringen faller om de har rätt.
Visst finns det fall som klaras upp snabbt, men med den usla starten av det här (funnit kropp sent i värma), tycker inte jag att den här tuden är anmärkningsvärd. Men den är beklaglig eftersom den måste orsaka lidande för alla inblandade.
För övrigt vill jag säga att det är vettigare att fundera över GMs agerande och tänk än BOs. Man kan tycka att BO hade en knepig konstitution eller betedde sig fel, men ingen hade dödat henne för det före 14 maj. Och mord är det är inte heller det vanliga sättet att hantera ngn man får problem med. Den som gjorde ngt udda är helt klart GM.
Jag letade lite i tråden vad som skrivits om blodiga kläder och hittade det här inlägget från 9 juli
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
"Men den uppgiften publicerades innan häktningsförhandlingen och enligt SDs ombud hade det inte dryftats något om några blodiga kläder i åklagarens redogörelse. "

så det verkar vara som advokaten säger i början av den låsta artikeln jag nämnde tidigare, "advokaten förnekar förekomst av blodiga kläder...".

De kanske funnits men avförts av någon anledning.
Citera
2019-01-01, 19:57
Medlem
På SVT sida lokalt Örebro en artikel daterad idag 16.42 av Thomas Wedin om mordet på Lena W.
Kan inte kopiera länken från min "padda". Om händelsen den dagen hon hittades.

Ser nu att det ev bara är tidigare publicerat material.
Senast redigerad av Lekatt 2019-01-01 kl. 20:02. Anledning: Tillägg
Citera
2019-01-01, 20:38
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
På SVT sida lokalt Örebro en artikel daterad idag 16.42 av Thomas Wedin om mordet på Lena W.
Kan inte kopiera länken från min "padda". Om händelsen den dagen hon hittades.

Ser nu att det ev bara är tidigare publicerat material.

Det är 1 minuts klipp där reportern TW berättar han har var den första från pressen som var på plats när LW hittades.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nyhetsaret-2018-svt-s-reporter-thomas-wedin-om-kvinnomordet-i-orebro
Citera
2019-01-01, 20:54
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModestyBlaiser
De gick ut med namn och bild på Lena först efter 4 dagar; på fredag eftermiddag den 18 maj.

Det är längre tid än i många liknande fall. (Jämför med tex Lisa Holm där man gick ut med namn och bild efter 2 dagar, eller med aktuella fallet Nathalie, där man gjorde det redan dagen efter försvinnandet.)

På fredagen (18:e) skrev Aftonbladet att hon saknades sedan natten till tisdag. Det upptäcktes alltså på morgonen den 15 maj. Tre dagar senare gick efterlysningen ut.
Citera
2019-01-01, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Det är 1 minuts klipp där reportern TW berättar han har var den första från pressen som var på plats när LW hittades.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/nyhetsaret-2018-svt-s-reporter-thomas-wedin-om-kvinnomordet-i-orebro
Inte för att jag vet vad det är värt, men på den här journalisten låter det som om han verkligen inte förväntat sig utgången mord. Vad tänkte och signalerade polisen innan och varför? Att den förföljande spelevinken nog höll på med ett practical joke, men inte detta?
Citera
2019-01-02, 01:32
Medlem
ModestyBlaisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zissela
På fredagen (18:e) skrev Aftonbladet att hon saknades sedan natten till tisdag. Det upptäcktes alltså på morgonen den 15 maj. Tre dagar senare gick efterlysningen ut.

Sant, räknade från datumet hon mördades men det är såklart helt riktigt att anmälan gjordes morgonen därpå. Sen gick man visserligen inte ut med namn och bild förrän efter kl.15 på fredagen, så det blir väl ändå närmare 4 dagar.

Oavsett känns det som att man kunde ha efterlyst henne tidigare, eftersom man direkt misstänkte ett allvarligt brott, men det finns säkert ett skäl till att man agerade som man gjorde. Vänner till Lena ombads ju även att inte prata om försvinnandet i början, och det var heller aldrig aktuellt med skallgång, så av någon anledning verkar polisen ha försökt arbeta i det tysta första dagarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in