2018-12-30, 15:28
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Gör jag inte alls.
Jag vill bara inte ha det på mitt samvete.

Han är så svag anser du att han skulle gå tillbaka till drickat om du ber honom dra åt pepparn? Han kanske fullständigt skiter i dig men hans sponsor har sagt att det är ett steg han måste göra.

Snälla , kliv ner ifrån din höga häst.
Citera
2018-12-30, 15:34
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Han är så svag anser du att han skulle gå tillbaka till drickat om du ber honom dra åt pepparn? Han kanske fullständigt skiter i dig men hans sponsor har sagt att det är ett steg han måste göra.

Snälla , kliv ner ifrån din höga häst.

Jag bara antog att man är extrakänslig för allt när man håller på att sluta dricka. Jag är glad om jag har fel.
Citera
2018-12-30, 15:37
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Intressant
Tack för att du ger en inblick i livet som alkoholist.
Jag uppskattar att få en inblick i saker jag inte är bekant med

Eftersom jag inte är tolvstegare kallar jag mig inte alkoholist, jag drack bara på ett väldigt destruktivt sätt väldigt länge. Det gör jag inte längre, så jag kan omöjligt vara alkoholist. Däremot har jag lärt min hjärna att gilla alkohol, och den kunskapen finns kvar på gott och ont.
Har man till exempel lärt sig gilla smaken av starksprit så har man redan lärt hjärnan koppla ihop smaken av det specifika lösningsmedlet med en skön känsla, det här många lyckats med utan att för den skull vara alkoholister. Men det är en bra början...
Citera
2018-12-30, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jelloh
Jag tycker de misshandlar sjukdomsbegreppet, jag kan köpa att missbruk är en sjukdom om det är aktivt, men håller inte alls med om att det är kroniskt. Det här gör att tolvstegare får värre återfall och att sekten behåller sitt medlemsantal. Förra veckan lyssnade jag på en podcast där en 12-stegare berättade hur han hållit sig nykter i 40 år genom att gå på möten 6 ggr i veckan. Han hade börjat och slutat supa som 16-åring och var alltså 56...man undrar ju om han inte kunnat använda sin tid bättre än att ta på sig en identitet som kroniskt sjuk.

Exakt såhär!!!
Citera
2018-12-30, 15:53
Medlem
Ogillar hur allt är drogernas fel, hade inte drogerna funnits i bilden hade personen jobbat som x och haft y personlighet. Allting är på grund av substanserna sitter folk och gråter ut medan jag anser det är mycket, mycket större än så, just därför är återfallsrisken pga man inte tar itu med grundproblemet avgörande för vad som tycks om 12steg i mitt tycke. Det värsta var som sagt predikandet om att ALLT är knarkets fel, precis allt såväl handlingarna man gjorde under ruset för man var hypnotiserad och fångad i satans klor m.m. Nej fy fan.
Senast redigerad av Raketforandringen 2018-12-30 kl. 15:56.
Citera
2018-12-30, 17:03
Medlem
Nattiskatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raketforandringen
Ogillar hur allt är drogernas fel, hade inte drogerna funnits i bilden hade personen jobbat som x och haft y personlighet. Allting är på grund av substanserna sitter folk och gråter ut medan jag anser det är mycket, mycket större än så, just därför är återfallsrisken pga man inte tar itu med grundproblemet avgörande för vad som tycks om 12steg i mitt tycke. Det värsta var som sagt predikandet om att ALLT är knarkets fel, precis allt såväl handlingarna man gjorde under ruset för man var hypnotiserad och fångad i satans klor m.m. Nej fy fan.

Det är lätt att skylla på knarket och ta på sig offerkoftan. Många glömmer att det faktiskt är upp till en själv hur det kommer att bli och tror att det automatiskt kommer hjälpa om man går t.ex tolvsteg. Förövrigt har jag aldrig testat tolvsteg själv då jag inte tror på sånt trams och har dessutom hört mycket negativt om det.
Citera
2018-12-30, 17:29
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Tycker du säger emot dig själv här, du skiter i hur han mår ändå valde du att ljuga för att han inte ska ta ett återfall? Det måste ju finnas en anledning till varför du egentligen ville be honom dra åt pepparn men du valde att inte göra det , då bryr du dig mer om honom än dig själv.

Jag menar att det är mindre viktigt för honom hur du reagerar, kanske är det viktigt för dig men inte för honom.

Han kanske bara är feg och bekväm.
Citera
2019-01-01, 16:32
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Jag har varit med i tolvstegsprogrammet i 12 år och varit nykter och drogfri sista 7 åren. Skall försöka ge en objektiv analys på frågan om 12steg är bra; svaret är både ja och nej det funkar för vissa problemkonsumenter (cirka 5-10 %) som då förblir drogfria under flera år minst. Alltså 90% av dem som kommer på sitt första möte återfaller inom ett par år, oftast någon vecka. Jämför man dock med andra metoder är 12steg "bra". KBT är ytterligare en metod som fungerar på de fall där missbruket inte gått så långt. Men summa summarum så finns det ingen effektiv metod att behandla beronde tyvärr. Det finns dock en del harm redection åtgärder som exempelvis substitunsbehnadling som gör att människor kan leva drägligt.

Beronde är en sjukdom enligt flera diagnosmanueler som man använder i Sverige så det är inget att diskutera egentligen. Dock är väldigt få diagnostiserde. Jag själv har en diagnos på alkohol och benzo och tolvsteg (tillsammans med andra faktorer) har hjälpt mig att bli drogfri och en del av samhället. Och nej jag tror inte på Gud utan tänker att det mer är umgänget, gruppterapin och strukturen inom 12steg som har verkan. Men testa själv och ge det en chans.
Citera
2019-01-01, 17:25
Medlem
st33rs avatar
Nån som gått på NA i mindre ort? Hur är det med anonymiteten egentligen? Klarar genomsnittliga livets hårda skola-hoodien av att hålla sin käft?
Citera
2019-01-01, 22:19
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocksmannen
Jag har varit med i tolvstegsprogrammet i 12 år och varit nykter och drogfri sista 7 åren. Skall försöka ge en objektiv analys på frågan om 12steg är bra; svaret är både ja och nej det funkar för vissa problemkonsumenter (cirka 5-10 %) som då förblir drogfria under flera år minst. Alltså 90% av dem som kommer på sitt första möte återfaller inom ett par år, oftast någon vecka. Jämför man dock med andra metoder är 12steg "bra". KBT är ytterligare en metod som fungerar på de fall där missbruket inte gått så långt. Men summa summarum så finns det ingen effektiv metod att behandla beronde tyvärr. Det finns dock en del harm redection åtgärder som exempelvis substitunsbehnadling som gör att människor kan leva drägligt.

Beronde är en sjukdom enligt flera diagnosmanueler som man använder i Sverige så det är inget att diskutera egentligen. Dock är väldigt få diagnostiserde. Jag själv har en diagnos på alkohol och benzo och tolvsteg (tillsammans med andra faktorer) har hjälpt mig att bli drogfri och en del av samhället. Och nej jag tror inte på Gud utan tänker att det mer är umgänget, gruppterapin och strukturen inom 12steg som har verkan. Men testa själv och ge det en chans.
Jag har träffat tre psykiatriker i beroendevården som inte anser att det är en sjukdom. Men man kan väl anses sjuk i ett aktivt beroende men det är inte kroniskt. Sannolikheten för återfall är ju förstås hög men det är inte samma sak som kronisk sjukdom enl mig.
Citera
2019-01-02, 12:25
Medlem
Stenbocksmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Jag har träffat tre psykiatriker i beroendevården som inte anser att det är en sjukdom. Men man kan väl anses sjuk i ett aktivt beroende men det är inte kroniskt. Sannolikheten för återfall är ju förstås hög men det är inte samma sak som kronisk sjukdom enl mig.

Fast det spelar ingen roll det är en sjukdom så länge det beskrivs som en sjukdom i diagnostiska manualer oavsett vad någon tycker. Egentligen finns det ju inga sjukdommar utan de är benämningar på tillstånd hos patienter som uppvisar ett antal bestämda symptom.

I vissa kulturer finns ju inga få/eller inga sjukdommar. En människa kan vara sjuk i ett land och frisk i ett annat.
Senast redigerad av Stenbocksmannen 2019-01-02 kl. 12:29.
Citera
2019-01-02, 13:28
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenbocksmannen
Fast det spelar ingen roll det är en sjukdom så länge det beskrivs som en sjukdom i diagnostiska manualer oavsett vad någon tycker. Egentligen finns det ju inga sjukdommar utan de är benämningar på tillstånd hos patienter som uppvisar ett antal bestämda symptom.

I vissa kulturer finns ju inga få/eller inga sjukdommar. En människa kan vara sjuk i ett land och frisk i ett annat.
Bra formulerat, det ligger verkligen nåt i det du skriver.

Om du orkar så kan man läsa om hur sjukdomsbegreppet inom substansberoende uppstod, då får man en lite annorlunda bild.

Men som du skriver, det är ju upp till var och en. Men jag skulle inte kalla någon som ör beroende av snus sjuk, om man ska spetsa till det lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in