Citat:
Ursprungligen postat av
withnoname
"If Earth were flat, or if you were standing atop a mountain surveying a larger-than-usual patch of the planet, you could perceive bright lights hundreds of miles distant. On a dark night, you could even see a candle flame flickering up to 30 mi. (48 km) away"
Varierande uppgifter
Du glömde cirkeldiskussion. Tro vad du vill whatever finns inte en snöbolls chans i helvete att jag håller med.
Jaha, då får jag väl förklara en gång till vad jag menar och tycker alla borde begripa och hålla med om.
Står du vid havsstranden och ser ut över havet ser du en skarp horisontlinje på fem kilometers avstånd. På det avståndet tangerar siktlinjen från dina ögon havsytan på den sfäriska jorden. Låga föremål som finns på havsytan på längre avstånd går inte att se, av högre föremål kan man se den del som sticker upp ovanför nämnda siktlinje.
På en platt jord kommer siktlinjen från ögonen aldrig att tangera havsytan. Alltså kommer du inte att se en skarp horisontlinje på fem kilometers avstånd. Teoretiskt skulle du kunna se kusten på andra sidan havet, men det är i praktiken omöjligt. Dimma, vattenstänk, stoftpartiklar, eventuellt även rök från fartyg skulle skymma och begränsa sikten. Av samma skäl bleve också övergången mellan hav och himmel för suddig för att synas klart. Dvs OM JORDEN VORE PLATT.
Därför är den tydliga horisontlinje man kan se ett bevis mot att jorden är platt.