2019-01-01, 23:05
Medlem
ddf66s avatar
De som inte förstår humorn i Yrrol eller tycker att det är gammal dynga som bara pensionärer tyckte var kul, kan ni ge exempel på vad ni tycker är roligt idag?
Min uppfattning idag är att många mellan 20-30 års ålder saknar humor.
Den enda gången de ler är när de läser eller berättar om någon känd företrädare på högerskalan i politiken som råkar ut för något påhopp. Ren skadeglädje är den enda sanna glädjen.
De känner sig kränkta så fort någon slags minoritet tas upp i en rolig historia, ironi flyger rakt över huvudet på dem.
Finns det något roligt idag ?
Citera
2019-01-01, 23:14
Medlem
Gillar även scenen där det blinda paret nazisten och hans romska flickvännen ska köpa tv.
När de och försäljaren kollar på en tv så kollar alla åt olika håll.
Och de ska ha en 28 tummare så de slipper sitta så nära. Och text- tv var viktigt.

Den scenen är ju ihopklippt med Cosbylainen jäkligt roligt.
Citera
2019-01-01, 23:55
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billy5
Gillar även scenen där det blinda paret nazisten och hans romska flickvännen ska köpa tv.

Alltså de är så himla sjuka. https://www.youtube.com/watch?v=64oH3Zep1Ic
En blind nazist med sin blinda romska flickvän.

Alltså dessa sketcher. De skulle inte kunna göras idag.
Det är så satans befriande att se dem idag ju (måste erkänna att jag i stort glömt filmen annars, och att DÅ jag såg den tyckte det var för sjuk humor, men det är ju delvis underbart av de scener jag hittar nu)

Men va fan går de på? Hur ser tankeverkstan ut hos Peter Dalle som skapade det här?

Scenen efter den blinda nazisten med taxichauffören som vill ha med Peter Dalle på ett rån. Helt plötsligt befinner de sig i ett underbart alplandskap "FAN. Det är det här som är nya ringleden!"
Citera
2019-01-02, 00:03
Medlem
dialektikers avatar
Scoutledaren tyckte jag alltid var jobbig, med sin äckliga pedofili. Men det intressanta är att så som Johan Ulveson var med sin pedofil-scoutledare skulle ALDRIG kunna skämtas om idag https://www.dailymotion.com/video/x2pmxzn.
Ett intressant tidsdokument.
Och så som de skämtade om negerbarnet skulle vara totalt, totalt omöjligt idag också (ramlade över sketchen nyss men nu hittar jag den inte).

Vi var minst sagt mer avslappnade på den tiden. Något annat kan man ju inte säga.

Det känns lite sorgligt att allt blivit så laddat.
Senast redigerad av dialektiker 2019-01-02 kl. 00:13.
Citera
2019-01-02, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
En underbart rolig sketch som jag minns är när Johan Ulveskog, Ulla Skog, Claes Månsson och Suzanne Reuter sitter i möte som motvilliga arbetskollegor och spånar på en present till deras chef som fyller 50.

https://vimeo.com/99437142

Claes Månsson först:

"En sak man skulle kunna göra. Alltså han gillar ju hundar, direktörn. Då skulle man kunna göra så att man ställer in en hund i hans rum tidigt på morgonen. När han sen kommer, så blir ju han förstås oerhört glad och ska krama hunden. Men då har man dränkt in hela hunden i bensin och tänder eld på hunden. Så han brinner upp och blir alldeles svart...Det vore trevligt..."

Suzanne Reuter sen:

"Ja, jag tycker det skulle vara roligt att ge en fantasipresent sådär. I regnbågens alla färger. Så skulle man kunna lägga den i lite skär bomull, med guldkanter, och så kanske man skulle kunna ha några änglar ovanpå som sjunger...och sen kanske det skulle kunna bli mörkt, så man inte såg presenten... eller nåt...jag vet inte..."

De spånar vidare. "Jag tycker om bullar." säger Johan Ulveson.

Och då börjar Claes Månsson spåna om bullar.

"En trevlig sak som man skulle kunna göra med bullar, det vore om man bakade en sån här enorm jättebulle, på 135 gånger 26 meter. Och precis när han börjar äta på bullen då har man kört in en sån där jättetanks i den. Som bara blåser skallen av honom...Vad överraskad han skulle bli!.."

När det sen kommer till Suzanne Reuter som spånar vidare på det här med bulle:

"...När jag tänker på bulle...får jag som en fantasi-ide sådär...Jag tänker att man kanske skulle kunna gå in i bullen...och så är det en teaterföreställning därinne, med konstiga djur, som man får klappa...och så är där kanske en lampa, som man inte ser...Och så blir det svart....eller jag vet inte..."

Claes Månson kommer med ytterligare en ide om hur man kan mala ner chefens fru, till köttfärs och göra hamburgare. Och då skulle ju inte han kunna äta upp dem, för han är ju vegetarian.

..."det vore trevligt"...tycker Claes Månsson.

Eller så, tycker Suzanne Reuter...

"...Ja, annars skulle man kunna göra en sagoprinsessa också, i marsipan, med rosa underbyxor i crepepapper, som krusar sig och när man rör lite vid den, så kommer det fågelsång...sådär mystiskt, så man inte hör riktigt...för att det blir svart... Eller nåt sånt...jag vet inte..."

Snacka om LSD, hos samtliga.
Låter mer som att de sitter och fantiserar högt än försöker föra en riktig diskussion. Claes Månsson känner uppenbarligen ett starkt hat mot chefen.
Citera
2019-01-02, 00:16
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Alltså dessa sketcher. De skulle inte kunna göras idag.

Men va fan går de på? Hur ser tankeverkstan ut hos Peter Dalle som skapade det här?

Jag tror nog att det mesta utom pedofilfarbror Bosse mycket väl skulle kunna göras idag. Dalle skulle inte tveka, i alla fall.

Och det är inte Dalle som är sjuk, det är den omgivning som han såg omkring sig och sedan bara skruvade upp ett varv eller två. Men det gör han mästerligt, tycker jag. (Vem har inte träffat en sån där "Underbara människor, jag känner dem"-typ? Sedan drar man bara extremkonsekvenserna av det rakt ut i ångesthelvetet, så får man ett träffsäkert resultat.) Som sagt: likheterna mellan Lorry och Roy Andersson ska inte underskattas. Även om Roy har lite mer medkänsla med de stackars människorna än Dalle.
Citera
2019-01-02, 00:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag tror nog att det mesta utom pedofilfarbror Bosse mycket väl skulle kunna göras idag. Dalle skulle inte tveka, i alla fall.

Och det är inte Dalle som är sjuk, det är den omgivning som han såg omkring sig och sedan bara skruvade upp ett varv eller två. Men det gör han mästerligt, tycker jag. (Vem har inte träffat en sån där "Underbara människor, jag känner dem"-typ? Sedan drar man bara extremkonsekvenserna av det rakt ut i ångesthelvetet, så får man ett träffsäkert resultat.) Som sagt: likheterna mellan Lorry och Roy Andersson ska inte underskattas. Även om Roy har lite mer medkänsla med de stackars människorna än Dalle.

Tror inte det faktiskt.
Negerbarn-sketchen är 22.47 in i filmen här, jag hittade https://www.dailymotion.com/video/x3w8n3f
Den är ju till och med censurerad från Youtube såg jag för övrigt.
Citera
2019-01-02, 00:24
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Den är ju till och med censurerad från Youtube såg jag för övrigt.

Borttagen av upphovsrättsskäl, det har inte med innehållet att göra. Sketchen med 50-årspresenten fanns också på YouTube för ett tag sedan, och är bortplockad därifrån nu.
Citera
2019-01-02, 00:34
Medlem
Den nya yrrol filmen är hälften så rolig och det räcker långt. Ettan är på en annan nivå. Den är det roligaste som gjorts i Sverige.
Citera
2019-01-02, 01:02
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt

"Finns det någon liten hamster kanske som uppskattar trevligt sällskap." 😂 😂 😂

Scenen med stereon skulle lätt gå hem nuförtiden i alla fall, de var före sin tid där med att beskriva "mansplaining".
Citera
2019-01-02, 01:05
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Scenen med stereon skulle lätt gå hem nuförtiden i alla fall, de var före sin tid där med att beskriva "mansplaining".

Instämmer helhjärtat. Det är kanske på grund av att Dalle har så lätt att genomskåda svagheter i alla läger som enögda människor har så svårt att ta till sig det han gör. Hoppas innerligt att eftervärlden kommer att ge honom upprättelse.
Citera
2019-01-02, 01:46
Medlem
pillenottens avatar
Jag för min del som tycker Lorry/yrrol och Python är skitkul har ju mer problem med nyproducerad "humor" som jag uppfattar, i huvudsak bygger på akwardness/pinsamhet. Med rollfigurer som förnedrar sig själv genom att alltid vara så flata och konflikträdda, typ solsidan.

Förmodligen är humor som musik - rätt mycket en generationsfråga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in