Citat:
Ursprungligen postat av
Vivarus
Varför skulle pengar vara synonymt med lycka? Tror att folk som spenderar mer tid på jobb och sen varuhus är olyckliga, för det ska alltid till mer för att nå slutet, som när man väl är där, ändå ska börjas om. Allt ska bytas ut och göras om med jämna mellanrum, man ska jaga det oändliga, hur ska man då kunna finna lycka och ro, om man aldrig ser slutet av tunneln?
Du förutsätter att man måste jobba mer, för att få mer pengar. I vissa fall är det sant, men jag ser det mer som att man ska jobba smart.
Investerar du rätt i dig själv och även utan utbildning, genom att se till att ta vara på din tid och få rätt kompetens, så tjänar man utan några problem 35-40k i månaden genom att ett slappt tjänstemannajobb där man kanske arbetar effektiv något timma om dagen och spenderar kanske 35h i veckan fysiskt på jobbet, innan man än 35 år.
På de sättet tycker jag, att pengar för en lyckligare. Att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, på så lite börda som möjligt.
Jag känner gott om folk som tjänar över 35k i månaden, på ett slappt jobb med extremt bra tjänstemanna förmåner, och jobbar fysiskt på arbetsplats max 35h i veckan.
Sen känner jag folk, som knegar riktigt hjärndöda jobb, långtråkiga, utan flex, bundna till raster och skit, klockas så man jobbar sina 8h om dagen, för en betydligt lägre lön.
Dessa jobben, brukar även finnas möjlighet till morötter som "OB, övertid" etc. Då bytar man verkligen tid, mot mer pengar. Lagerjobb, lastbilschaffis, jobba på ICA, etc etc etc. Dessa okvalifacerade jobb, är dessutom svårare att få, för det finns så extremt många folk utan kompetens som söker skitjobben.
I det fallet, hade jag också sagt att det inte är värt att jobba OB, övertid etc för mer pengar. För då säljer du din själ för mer pengar, och lär inte bli lyckligare.