2019-01-01, 18:49
Medlem
Pengar ger inte lycka. Brist på pengar ger olycka.
Citera
2019-01-01, 18:58
Medlem
Pengar ger ej lycka men underlättar att skapa lycka. För mig är pengar trygghet (risk att förlora jobbet inte lika jobbigt/stressande) (går något sönder så kan jag direkt köpa nytt)(mindre bråk om pengar) etc
Citera
2019-01-01, 19:01
Medlem
Nattiskatts avatar
Om du inte vill se fattig ut borde du fatta att pengar gör en lycklig.
Citera
2019-01-01, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Lycka kommer inifrån, inte utifrån. Vissa kommer aldrig bli lyckliga oavsett mängd pengar, andra kan vara lyckliga med relativt små medel. Att undvika fattigdom är nog det bästa att sikta på, och i övrigt fokusera på annat än pengar.

Citera
2019-01-01, 19:05
Medlem
Evilius skrev:
Citat:
Pengar ger frihet och trygghet, men inte lycka.
Jag mår definitivt bättre med pengar än om jag skulle vara utan dem.
Och att må bra är väl en form av lycka.
Citera
2019-01-01, 19:09
Medlem
Bulkninjas avatar
Mycket pengar gör ingen nödvändigtvis lyckligt.
Att däremot få MEER pengar är det som man blir lycklig av.

Så länge man växer är man lycklig. Det är inte summan som är viktig.
Det viktiga är att man går framåt.

Detta kan man uppnå på flera sätt. Ett av dem är att bli mer framgångsrik och tjäna mer pengar.
Ett annat kan vara att bli starkare eller bättre på idrott. Att få mer kunskap än andra. Att bli duktigare på att fiska eller jaga. Att få högre status i bowlingklubben. Kan vara så enkelt som att bli bättre i CS.
Vart ifrån tror ni speltillverkare fått funktionen att levla upp i spel kommer ifrån.
Varför tror ni folk gillar pokemon eller WoW. Jo för att de vet att det är samma mekanism och de vet att folk strävar efter detta.

Tyvärr så är det svårt att öka i de fysiska egenskaperna med ökad ålder, Men pengar går alltid att öka med.

Detta är grundläggande psykologi, och konstigt att inte fler förstår detta.
Allting är en hierarkier, När man klättrar i hierarkin är man lyckligt. När man halkar ner blir man deprimerad och ledsen.
Flockbeteende och av vad jag kan förstå så gäller det i stort sett för alla flockdjur.
Senast redigerad av Bulkninja 2019-01-01 kl. 19:19.
Citera
2019-01-01, 19:16
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag tror man förstår pengars värde först när man inser att pengar inte är till för att köpa saker, utan tid
Senast redigerad av SYSTEMexe 2019-01-01 kl. 19:20.
Citera
2019-01-01, 19:26
Medlem
Onanikrems avatar
Nej pengar gör mig inte lycklig!
Men allt blir förbannat mycket enklare och behagligare när man har mycket pengar, man behöver som inte bry sig om det kostar 1000 eller 15 000 hos tandläkaren, bilverkstaden, bilnasaren, restauranger eller andra ställen som har en tendens att råna en.

Man bor bättre, äter oftast bättre men inget garanti där! Behöver sällan eller aldrig åka buss, spårvagn eller tunnelbana och råka på pöbeln där.
Snygga kostymer och skor kostar ungefär som mysbyxor och foppkopior kostar pöbeln.

Men nej lycklig blir man inte, men fan så mycket lättare att vara rik och olycklig än fattig och olycklig!
Citera
2019-01-01, 19:42
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Så klart det gör, eller ja det pengar ger. Inte behöva jobba utan göra det man vill varje dag, kunna resa världen runt och bo på lyxhotell, ha 24/7 tjänstefolk, kunna äta ute varje dag på bästa resturanger.

Suck... Normala människor kommer aldrig dit.
Citera
2019-01-01, 19:43
Medlem
Nej, inte direkt men med pengar kan jag underlätta livet. Lyckan får man skapa för sig själv.
Citera
2019-01-01, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivarus
Varför skulle pengar vara synonymt med lycka? Tror att folk som spenderar mer tid på jobb och sen varuhus är olyckliga, för det ska alltid till mer för att nå slutet, som när man väl är där, ändå ska börjas om. Allt ska bytas ut och göras om med jämna mellanrum, man ska jaga det oändliga, hur ska man då kunna finna lycka och ro, om man aldrig ser slutet av tunneln?

Du förutsätter att man måste jobba mer, för att få mer pengar. I vissa fall är det sant, men jag ser det mer som att man ska jobba smart.
Investerar du rätt i dig själv och även utan utbildning, genom att se till att ta vara på din tid och få rätt kompetens, så tjänar man utan några problem 35-40k i månaden genom att ett slappt tjänstemannajobb där man kanske arbetar effektiv något timma om dagen och spenderar kanske 35h i veckan fysiskt på jobbet, innan man än 35 år.

På de sättet tycker jag, att pengar för en lyckligare. Att försöka tjäna så mycket pengar som möjligt, på så lite börda som möjligt.

Jag känner gott om folk som tjänar över 35k i månaden, på ett slappt jobb med extremt bra tjänstemanna förmåner, och jobbar fysiskt på arbetsplats max 35h i veckan.
Sen känner jag folk, som knegar riktigt hjärndöda jobb, långtråkiga, utan flex, bundna till raster och skit, klockas så man jobbar sina 8h om dagen, för en betydligt lägre lön.
Dessa jobben, brukar även finnas möjlighet till morötter som "OB, övertid" etc. Då bytar man verkligen tid, mot mer pengar. Lagerjobb, lastbilschaffis, jobba på ICA, etc etc etc. Dessa okvalifacerade jobb, är dessutom svårare att få, för det finns så extremt många folk utan kompetens som söker skitjobben.

I det fallet, hade jag också sagt att det inte är värt att jobba OB, övertid etc för mer pengar. För då säljer du din själ för mer pengar, och lär inte bli lyckligare.
Citera
2019-01-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caffeineaddict
Jag är fortfarande väldigt ung, jag är bara 18 år och jag erkänner att jag inte förstår värdet av pengar än.

Till er som verkligen förstår värdet av pengar, att ha väldigt mycket pengar som man klarar sig väldigt bra på, gör det en genuint lycklig eller är det skitsnack? Jag är otroligt nyfiken eftersom med störst sannoklighet finns det någon/några som sitter på väldigt bra ekonomi här som kan svara.
Man tröttnar på pengar på samma sätt som man tröttnar på sin nya pryl efter ett tag. Det är bara samma sak om och om igen. Visst pengar ger trygghet och möjlighet att leva ett riktigt bra liv om man använder dom på rätt sätt. Många använder pengar till att dämpa ett tomrum inom sig likt andra tillflyktsvanor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in