Varför skulle pengar vara synonymt med lycka? Tror att folk som spenderar mer tid på jobb och sen varuhus är olyckliga, för det ska alltid till mer för att nå slutet, som när man väl är där, ändå ska börjas om. Allt ska bytas ut och göras om med jämna mellanrum, man ska jaga det oändliga, hur ska man då kunna finna lycka och ro, om man aldrig ser slutet av tunneln?
Att man kan få ett kortsiktigt hormon-rus när man väl betalat, tror jag nog de flesta får, men att det skulle lösa livets största gåta ( enligt så många ), det krävs inte pengar. Utan att nöja sig med lite, och kunna leva snålt och sparsamt kan man känna större lycka tror jag, än de som har ett helt hem fyllt av artiklar från hela världens håll. De måste ju använda allt plast och skrot ( som det förr eller senare ska bli ) för att bygga en fasad, ett yttre, i tron om att de är bättre eller finare människor ( jag vet, har en del såna sorgliga medelklass i min närhet, sorgligt är förnamnet ) som går runt med andra länders kulturuttryck och språk för att vara en urholkad kopia av något större.
Titta förr, folk var glada och lyckliga i det här landet, kulturen och folkslaget frodades, tecknen för en kommande guldtid skapade framtid och lycka hos svenskarna och materialistiska och ekonomiska ting vart sekundärt, omtanke, gemenskap och framtid var större - nu har istället sådant skjutits åt sidan, och pengar blivit större - samtidigt bölar många av dessa om att världen blivit kallare och eländigare, men hakar gärna på det känslokalla tåget och ser sedan hur korrumperat och förgiftat samhälle blivit, men vägrar förstå eller se att man är en del av det rotlösa och urholkade samhälle vi idag lever i.
Läs på mycket om förr, från vardagsberättelser till stordåd - du ska se att svenskens värld var stor förr, och han ville vara med och bygga den, och då låg inte pengarna i baktanken, utan nyfikenhet och äventyrlighet. Och så många härliga historier, ända tillbaka till vikingatiden ( om vikingen som skapade Ryssland är en fin historia, till Lasse-maja till Astrid Lindgren - Sverige har en lång och vacker historia och kultur, sen att dagens "moderna" våp inte duger till mycket mer än att dra ett bankomatkort, ja, det är dennes största förlust, men de blir gamla en dag och inser det själva.. ).
Livet har en så större mening att ta en ensidig utbildning ( som andra komponerat ), sitta på ett stelt eller till slut monotont jobb, fast i ett ekorrhjul med ett högmod som aldrig rättfärdigats eller bevisats, titta bara på dagens högmod och dagens samhälle, hur folk ens vågar öppna truten kaxigt vet jag inte, för inget som faktiskt betydde något och som var så mycket större än pengar och dig och mig, har bespottats, förringats eller förnekats, till dess att det bytte mening eller dog ut.
Man förstår värdet av livet, när man bortser från sin egna kortsiktiga behov och begär. Något medelklassen i sin dagliga idioti skulle lära sig, men vill man leva som ett kortsiktigt barn ( eller hund, jagandes en bil eller ben ) i en oändlig kamp, så får man leta efter meningen länge, och när man väl gör så släpper oftast hela konsumtionsidén, för varför ska en människa som är glad och lycklig i sig själv, hela tiden förändrats, bytas ut eller bli något denne inte är?