Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Instämmer i mycket av detta du skriver ovan.
Empati är bra, men blind inskränkt ensidig empati kan skada. Som att släppa ut minkarna som dödar alla andra djur och sedan svälter ihjäl eller låta ett barn slippa ett nödvändigt smärtsamt ingrepp.
Då uppstår i stället frågan om det inte är empati för att slippa eget obehag av att se någon annan lida som styr. Det inte empati om den andra individen - utan om sig själv.
Det är således egentligen en form av egoismen, precis som allt annat som görs för att någon själv vill må bättre.
Egoismen är en ful fisk.
Vill dock påtala att egoism likaväl finns i båda ändar av detta spektra - det är lika egoistiskt att styras med illvilja, hat, hätskhet som drivkraft - troligen värre.
Varför? För här saknas nämligen godheten i grunden, det som gör oss medmänskliga.
Vad jag menar är följade:
Empati finns i två varianter - kognitiv och emotionell.
Förstnämnda är en mer mental process, den andra har med känslomässig inlevelseförmåga att göra - jag förmår uppleva vad den andre känner. Det är förutsättningen för att vilja hjälpa den andre, att man bryr sig - man vill den andre väl.
Balanserat så leder det till att jag förmår skilja den andre från mig själv.
Finns bara den kognitiva är man psykopat eller personlighetsstörd av nåt slag.
Det kokar ner i begreppet sympati.
Då upplever jag den andres emotioner och jag blir påverkad så till den milda grad att jag går in i den andre känslor att jag själv blir inkompetent att hjälpa.
Eller som en klok lärare sa en gång för att särskilja begreppen - du ser en person vara nära att drunkna i en vak (vatten är symbol för känslor). Du kan antingen hoppa ner i vaken, risken är stor att båda drunknar, om inte är det förbannat energikrävande - eller så slänger du dit ett rep och båda överlever.
Citat:
Väldigt många brott har begåtts av folk som satt sig på en piedestal religöst, politiskt, rasmässigt, av rättrådighet eller av hämd. För att förövarna själv uppfattar det som rätt - betyder ju verkligen inte att brotten blir mindre fel och vidriga. Inte heller om förövarna likt skolskjutare och terrorister suiciderar efteråt.
Jo, här flödar egoismen, brist på självinsikt, brist på moral och högst troligt empati överhuvudtaget.
Citat:
Skälet: ME-sjuka barn som inte kommer ge någon i familjen ett egentligt framtida liv, är helt enkelt inte ett empatiskt skäl.
Dels är det rent statiskt sett redan en helt felaktig slutsats, dels går all forskning enormt fort och dels kunde föräldrar inte se in i framtiden och avgöra att det inte fanns något att leva för för barnen. Inte ens av hedersskäl, av elitistiska skäl eller av omtanke.
De kunde inte värdera något barns livskvalitet under kommande vecka, månad eller år.
Varje ny dag kunde gett ett nytt glädjeämne, om än aldrig så litet, för ett barn som utvecklas.
Ja, det finns en egoistisk komponent men den kan knappast jämföras rakt av med de exempel du nyss gav. Det blir för mig en skev jämförelse. Föräldrarna är nämligen ingetdera.
Däremot har de nåt felaktigt kognitivt tänk på problemlösningar, det håller jag med om.
Citat:
Att nämna dessa barnamord i termer av empati och omtanke är verkligen hemskt om man betänker hur de strypta/kvävda barnen kan ha uppfattat vad som höll på att ske. Det är inte rättvist mot dessa mordoffer som aldrig fick bli friska ungdomar och individer, att konstatera som postaren ”Gertrud1” uttryckte det - de hade dött utan sina föräldrar (i alla fall.)
Förfärligt!
Den postaren ”Gertrud1” borde du för övrigt kunna föra en intressant dialog med kring dennas inställning till dessa mord och till ME-sjukdom
Gertrud har jag missat men jag har ändå sett mycket skumt i denna tråd, det låter förfärligt.
Jag hade gärna sett att begreppet barmhärtighet och altruism tas bort ur terminologin (även utvidgat självmord) för det är missvisande - även om det är vad förälder/föräldrar anser sig ha som motiv bakom sin handling.
Family annhiliation/family annihilators pratar mer i riktning vad det är som skett:
En hel familj har utplånats.