2018-12-31, 15:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är klart, men det har jag nog räknat in. Det kanske skulle få en person att spåra ur, men det borde inte få två. I don’t see it.

Jo, det är det mest ofattbara i hela denna historia. Det är nog därför jag vände mig till salig Tage Danielssons sannolikhetslära. Allvarliga kärnkraftsolyckor i världen har skett ungefär lika många gånger som gemensamt utförda familiecide — dvs det händer nog inte...
Citera
2018-12-31, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag är ytterst tveksam till diagnoserna. Speciellt sen båda barnen har fått dem, vilket torde vara extremt ovanligt. Det ligger annat bakom och jag tror det är överkrav på barnen och noll insyn i föräldrarnas måenden, göranden och låtanden. Om de båda mådde så dåligt av situationen de ansåg sig inte klara av och inte såg någon framtid så kunde de tagit sina egna liv men skonat barnen.

Det är mina tankar om fallet.

Vilket i så fall än mer föranleder en utredning av vårdkontakterna, eller hur?
Och är det så som rapporter visat från högsta ort att ME-omhändertagandet i region Skåne är eländigt finns det också orsak att utreda sjukvården. Och med tanke på rådande läge där sjukt narcissistiska läkare kränker, missaktar och anklagar patienter som lider, istället för att — aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta — IRL, i bloggar och på Flashback så finns det all anledning att utreda om familjen stötte på ett sådant äckligt litet rötägg genom vårdkedjan. Häng ut den fan i så fall och frånta hen sitt ämbete!
Senast redigerad av Kurian 2018-12-31 kl. 16:13.
Citera
2018-12-31, 16:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jag är ytterst tveksam till diagnoserna. Speciellt sen båda barnen har fått dem, vilket torde vara extremt ovanligt. Det ligger annat bakom och jag tror det är överkrav på barnen och noll insyn i föräldrarnas måenden, göranden och låtanden. Om de båda mådde så dåligt av situationen de ansåg sig inte klara av och inte såg någon framtid så kunde de tagit sina egna liv men skonat barnen.

Det hade iofs varit ett mindre troligt scenario — men just för att viljan att hålla varandra vid liv och inte svika med växelverkan gör att de allra allra flesta väljer att inte överge sina barn utan kämpa vidare. Sveket blir då också helt naket uppenbart. Det bör ha varit något mer fel ställt med barnen, eller de själva, eller så har de i så fall måttligt klipska föräldrarna tyckt sig hittat en ursäkt som ingen före dem lurat ut. Go with style, kanske..., eller, vi vill inte ligga ngn jävel till last.

Jag skulle ändå gissa att sökandet efter en bot på ME (eller snarare deras besvär) kan ha frilagt något annat. I så fall står ME-diagnosen praktiskt i stället för detta andra.
Citera
2018-12-31, 16:08
Medlem
Citat:

Så tänker jag också. Om föräldrarna inte ville vara med längre, så fanns det ju andra "åtgärder:" de kunde ha tagit sina egna liv men skonat barnen. Skickat iväg barnen till släktingar eller vänner för en natt - eller låtit någon sova över hos barnen medan de själva (dvs föräldrarna) åkte på en "miniweekend" för att koppla av (och aldrig kom tillbaka). Detta skulle givetvis kännas nästan outhärdligt att göra mot sina barn - men det skulle väl inte kännas värre än att strypa/kväva dem? De kunde ha skrivit ett avskedsbrev till barnen, med förklaringar.

Eller föräldrarna kunde ha ringt 112 och sagt "kom och hämta oss, vi står på katastrofens rand och orkar inte mer. Någon måste ta över." Och så bara gett upp: "det får gå som det går, det får bli som det blir..."

Nej, det måste finnas någon eller några fler orsaker än barnens sjukdomar, till att alla måste dö. Jag kan för mitt liv inte komma på vad det skulle kunna vara - mycket troligt att "denna orsak" inte skulle framstå som omöjlig att klara av att gå vidare med (med hjälp), men i föräldrarnas utmattade och förvirrade hjärnor blev dessa hjärnspöken kanske till den stora katastrofen - omöjlig att blotta, omöjlig att rätta till, omöjlig att leva med...

Det allra mesta som vi människor kan råka ut för brukar ju trots allt gå att leva vidare med. När man bearbetat, när en lång tid fått passera, när man kommit en aning i balans och på fötter, när man fått vård och hjälp, när man medicinerat...när man fått distans.

Det är så väldigt svårt att komma på någonting som skulle vara så viktigt att komma bort ifrån, att det till och med fick kosta den hemska upplevelsen att ta sina barns liv, och alla de förfärliga mardrömstankar som måste ha föregått själva våldshandlingen. Hur stod de ut under förberedelsetiden? At ingen av dem flippade ur och sökte hjälp?

De gjorde det allra svåraste en människa kan göra - allting annat borde ha varit "näst svårast" och ett bättre alternativ...
Citera
2018-12-31, 16:10
Medlem
Skulle aldrig berätta det jag ”har på tungan” efter all mobbning jag sett här. Att ifrågasätta och analysera varandras teorier är en sak men när vissa skribenter gör narr av andra för att man inte tror eller delar åsikt..det får mig att tro ett och annat. Flickorna blev mördade pga två idioter till föräldrar som tog sig frigheten att bestämma över två små individers liv.
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det känns som du har mer på tungan. Berätta.
Citera
2018-12-31, 16:13
Medlem
Om fel har begåtts måste ALLA utredas, läkare, skolan mm. Det JAG bestrider är att Remark ljuger när han skriver att sjukhuset är redan IVO anmäld.
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Jag tycker att barnens omhändertagande på sjukhuset borde fet-utredas om det inte redan är gjort, för att låna en för tillfället lätt övertänd skribents vokabulär (). Det kunde heller inte klia mindre om hur sjukhuset skulle uppfatta det.
Citera
2018-12-31, 16:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Om fel har begåtts måste ALLA utredas, läkare, skolan mm. Det JAG bestrider är att Remark ljuger när han skriver att sjukhuset är redan IVO anmäld.

Ah, så du vet med säkerhet att sjukhuset inte är anmält till IVO? Det var ny information för mig. Tack!
Kan jag få be om en källa?
Citera
2018-12-31, 16:20
Medlem
Inte än iaf. Du får ta mig som källa, mer kan jag tyvärr inte avslöja. take it or leave it.
Citat:
Ah, så du vet med säkerhet att sjukhuset inte är anmält till IVO? Det var ny information för mig. Tack!
Kan jag få be om en källa?
Citera
2018-12-31, 16:23
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Jo, det är det mest ofattbara i hela denna historia. Det är nog därför jag vände mig till salig Tage Danielssons sannolikhetslära. Allvarliga kärnkraftsolyckor i världen har skett ungefär lika många gånger som gemensamt utförda familiecide — dvs det händer nog inte...

Även ett kärnkraftshaveri måste ha ett verkligt upphov. Det är inte statistik o sannolikheter som utlöser olyckan utan en defacto kedja av händelser.

Överenskommet familicid finns ”nästan inte”, men är ändå inte icke förekommande och knappast okänt för inbillningsförmågan. Dock torde det ha somliga ganska feta markörer vad gäller överlevnadsexpektans och lidande, och funktionell intelligens, eller vad det nu kan vara.

Men en reaktor relaterar inte till vad omgivningen tycker. Det är kanske den stora skillnaden. I normalfallet är det återhållande, för den som inte är en reaktor utan en människa.

Jag kan förstås inte säga vad dessa människor gick igenom.
Citera
2018-12-31, 16:29
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin

Region Skåne fick redan 2016 kritik för brister i sina möten med ME/CFS patienter.

"Myalgisk encefalit eller kroniskt trötthetssyndrom (ME/CFS) är en sjukdom som
kännetecknas av långvarig, funktionsnedsättande utmattning i kombination med en rad andra
symtom
Patienterna blir ofta skickade mellan olika läkare och det saknas idag
tydliga riktlinjer och rutiner för omhändertagande av denna patientgrupp i Region Skåne
."

https://vardgivare.skane.se/siteassets/4.-uppdrag-och-avtal/uppdrag/2016/hsn-uppdrag-2016.pdf

Om de är anmälda till IVO vet jag inte, tycker bara att det är dags att ta tag i de problem som de redan 2016 fick kritik för.
Citera
2018-12-31, 16:30
Bannlyst
Citat:
Och är det så som rapporter visat från högsta ort att ME-omhändertagandet i region Skåne är eländigt finns det också orsak att utreda sjukvården. Och med tanke på rådande läge där sjukt narcissistiska läkare kränker, missaktar och anklagar patienter som lider, istället för att — aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta — IRL, i bloggar och på Flashback så finns det all anledning att utreda om familjen stötte på ett sådant äckligt litet rötägg genom vårdkedjan. Häng ut den fan i så fall och frånta hen sitt ämbete!

Men hur ska du nu ha det Kurian? Barnen hade inte ME tolkar jag dig rätt?

Citat:
Flickornas symtom berodde inte på me.

Citat:
Släpp diagnos.... symtomen var inte ett resultat av sjukdom....

Citat:
Citat:
Nej. Jag har vittnesuppgifter.
Citera
2018-12-31, 16:31
Medlem
Citat:

Den äldsta flickan var på ett sommarläger härom året och drabbades av fästingbett. Har för mig att det var borrelia (lyme diseas) hon fick. Varför utredde man inte detta närmare, eller gjorde man det? Borrelia kan ge liknande symptom. Har 2 nära bekanta som båda har varit svårt sjuka i borrelia och tvingades vända sig utomlands för att få rätt hjälp (det var i.o.f.s några år sen). Bl.a fick de kollodialt silver som medicin. Deras symptom likande dem som ME-patienter har på flera sätt, inte minst den förlamande tröttheten.

En av dem driver en sida på Facebook om just Lyme diseas. Tyvärr har jag inte Facebook, men om nån har intresse för det så går det väl söka på sjukdomen där. Hon har mycket stora kunskaper och kontakter över hela världen. Finns en hemsida också, för den som är intresserad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in