2018-12-31, 14:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dina inlägg i tråden har endast handlat om att tillrättavisa Kurian. Vad har du själv för tankar om denna tragiska händelse?

Nej, det är en annan skribent med fyra inlägg som alla tillrättavisar mig om de mest udda och världsfrånvända saker. Det lustiga är att de båda (Kuriankritikern och Remarkkritikern) brukar ha precis samma åsikt som Solglittret. Antar att de är kompisar alla tre. Good for them!

Men din fråga är relevant, jag är också intresserad av vad de kan ha för tankar om vad som egentligen hände i den där villan för snart ett år sedan. Hade också varit spännande att höra med om den senares funderingar över en IVO-anmälan.
Citera
2018-12-31, 14:18
Medlem
Ha ha! ”Enkelspårig” haha! Man måste börja någonstans, eller?! Min början i tråden var att få ett svar från Remark angående lögnen om att sjukhuset är IVO anmäld. Får jag inga svar tjatar jag, precis som du, därav enkelspårigheten och endast 5 inlägg. Förstår du nu?om du tycker att en desinformation om att sjukhuset är IVO anmäld är fjuttigt så tror jag inte sjukhuset tycker detsamma! Eftersom jag tycker det är artigt att svara så svarar jag din fråga; Nej, jag har inte information om annat än att sjukhuset är INTE IVO anmäld pga ME-diagnosen på flickorna.
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
5 inlägg, alla i samma tråd, alla riktade mot samma person om samma sak.

Låt mig säga så här, jag är inte lika enkelspårig som du utan intresserar mig för alla penseldrag, såväl de stora som de små . Där blir en "wall of text" angående ett fjuttigt misstag tämligen ointressant och andefattigt, särskilt som det kommer från någon som mest försöker defokusera från sina egna mega-debacle.

Men som sagt, du har nu ägnat fem av dina fem inlägg åt den påstådda IVO-anmälan. Jag är också intresserad av om att Maria vidtalas. Har du mer information om detta att delge tråden?
Citera
2018-12-31, 14:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att två skulle vara deprimerade psykopater och ta livet av sig är det minst troliga.
Moral besitter inte ens en psykopat.

Det är för övrigt att skena iväg fjärran bortom vad jag diskuterar och som är mer normalt förekommande på en part - varav två kan ha samma inställning till jobb som det ursprungligen diskuteras.

Edit.
Såg tillägget som förtydligade. Ja, jag läste ut psykopati och undrade vad du i hela friden landade på.

Det är bra develi! Det gäller att vara på tå och felsöka sprickor överallt!

Men som sagt, det stinker allvarliga psykopatologier om dessa föräldrar.
Citera
2018-12-31, 14:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är bra develi! Det gäller att vara på tå och felsöka sprickor överallt!

Men som sagt, det stinker allvarliga psykopatologier om dessa föräldrar.
Jo, hahaha. Jag växlar mellan medicin och psykiatri och rör runt. Min hjärna borde ha varit monitorerad nu för allmän beskådan: Vad fan menar han?
Det riktigt brände till i synapserna, helsicke vad de jobbade på högtryck.
Citera
2018-12-31, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Akademien kan vara en brutal värld. Även för de ”gynnade”. Nu har vi väl inte skäl att tro annat än att man försökte hjälpa honom, men ”hjälp” kan ju vara försvårande, eller olika personer/familjer reagerar olika på stressen att leva upp till somliga förväntningar. Och få kanske kunde förstå hans belastning.

Men vi vet ju inte vad som skett egentligen. Däremot skulle ju de flesta som åkt på en professionell nit istället värnat om sin familj. Så i det ljuset ser ju en oförmåga att leva upp till förväntningarna mer ut som det logiska här...

Men det är ändå svårt att se ett föregripande av en ME-diagnos som det utlösande här. Om föräldrarna inte tillsammans glidit in i någon form av grav psykisk överbelastningsåkomma. Eller haft en betydande skruv lös (vad gäller livsförväntningar och motsvarande krav). (Kanske en högt uppdriven pliktmoral dräpte dem...?)

Skulle jag tippa så finns det nog ändå en ärftlig komponent som vi inte fått ta del av.

Jag skulle f.ö. störas ännu lite mer av att OH verkar ha kvävt somliga familjemedlemmar — om det bara är en ME-diagnos det handlar om. Det kan ju vara det skonsammast möjliga i praktiskt hänseende, men jag kommer ändå inte riktigt ur känslan där.

Varför denna brådska? Skulle de läggas in?

En kille som aspirerar på professur i moms och en skattejurist borde väl kunna låta tiden verka och inte använda en slutgiltig lösning på ett problem som inte är bevisat definitivt.

Jag tror inte heller att en enskild sak som ME, psykopatologiska föräldrar, krävande omgivning, dåligt stöd från sjukvården möjliggjorde alexanderhugget. Det var en eländig blandning av alla dessa faktorer. Alla planeter stod i en olyckligt rät linje — just denna gång.
Citera
2018-12-31, 14:38
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Fel Krian-fans! Jag har tillrättavisat Remark och hans påstående om att sjukhuset är IVO anmäld. Mins tankar om händelsen kan du läsa i mitt inlägg nr 2.

Det känns som du har mer på tungan. Berätta.
Citera
2018-12-31, 14:47
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att en enskild sak som ME, psykopatologiska föräldrar, krävande omgivning, dåligt stöd från sjukvården möjliggjorde alexanderhugget. Det var en eländig blandning av alla dessa faktorer. Alla planeter stod i en olyckligt rät linje — just denna gång.
Ja är det inte så att det alltid när det som inte får hända händer så saknas det där om:et. Något som räddar oss från katastrofen men här dök inget räddande om upp.
Citera
2018-12-31, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Ha ha! ”Enkelspårig” haha! Man måste börja någonstans, eller?! Min början i tråden var att få ett svar från Remark angående lögnen om att sjukhuset är IVO anmäld. Får jag inga svar tjatar jag, precis som du, därav enkelspårigheten och endast 5 inlägg. Förstår du nu?om du tycker att en desinformation om att sjukhuset är IVO anmäld är fjuttigt så tror jag inte sjukhuset tycker detsamma! Eftersom jag tycker det är artigt att svara så svarar jag din fråga; Nej, jag har inte information om annat än att sjukhuset är INTE IVO anmäld pga ME-diagnosen på flickorna.

Jag tycker att barnens omhändertagande på sjukhuset borde fet-utredas om det inte redan är gjort, för att låna en för tillfället lätt övertänd skribents vokabulär (). Det kunde heller inte klia mindre om hur sjukhuset skulle uppfatta det.
Citera
2018-12-31, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Ja är det inte så att det alltid när det som inte får hända händer så saknas det där om:et. Något som räddar oss från katastrofen men här dök inget räddande om upp.
... och så skickade inte föräldrarna hjälpsökande signaler eftersom ingen verkar ha sett denna katastrof vara i antågande.
De har trots allt suttit med i skolplaneringar, varit aktiva efter bot och behandling, jobbar på och planerar mord på barnen sen hösten inklusive eget självmord.

Omgivningen stod ju lika förvånad som när en seriemördare lever dubbelliv även om alla visste att de givetvis inte mådde bra, att det slet hårt på familjen.
Citera
2018-12-31, 15:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Det är klart, men det har jag nog räknat in. Det kanske skulle få en person att spåra ur, men det borde inte få två. I don’t see it.
Citera
2018-12-31, 15:44
Medlem
Citat:
Jag tycker att barnens omhändertagande på sjukhuset borde fet-utredas om det inte redan är gjort, för att låna en för tillfället lätt övertänd skribents vokabulär (). Det kunde heller inte klia mindre om hur sjukhuset skulle uppfatta det.

Jag är ytterst tveksam till diagnoserna. Vilken läkare som än har gett dem det. Speciellt sen båda barnen har fått dem, vilket torde vara extremt ovanligt. Det ligger annat bakom och jag tror det är överkrav på barnen och noll insyn i föräldrarnas måenden, göranden och låtanden. Om de båda mådde så dåligt av situationen de ansåg sig inte klara av och inte såg någon framtid så kunde de tagit sina egna liv men skonat barnen.

Det är mina tankar om fallet.
Senast redigerad av zilvereko 2018-12-31 kl. 16:20.
Citera
2018-12-31, 15:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vem är "Krian-fans"? Antar det ska vara Kurian.
Diskuterar inte var och en utifrån sina egna funderingar och möjligen erfarenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Dina inlägg i tråden har endast handlat om att tillrättavisa Kurian. Vad har du själv för tankar om denna tragiska händelse?

Med du, när ovanstående postare ”MeggieClrary” skrev sitt inlägg hade postaren ”Adjin” skrivit totalt fem ilägg. Fyra av dessa var riktade till ”Remark” med frågor kring en påstådd IVO-anmälan.
Det femte riktade sig till ”Kurian” som skrivit ”Där blir en "wall of text" angående ett fjuttigt misstag tämligen ointressant och andefattigt”.
”Meggiclearys” inlägg var således ett direkt felaktigt påstående.

Det kan väl aldrig beskrivas som ett ”fjuttigt misstag” att påstå att sjukhuset IVO-anmälts med antydan att det skulle skett pga flickornas ME-sjukdom, diagnos eller behandling, om det inte stämmer?

Det är ju otroligt viktigt om IVO just nu initierat en utredning eller utreder detta.
Då finns det ju kanske en grund till spekulationerna att något blivit fel kring flickornas ME.
Om en IVO-anmälan sker och inte direkt avfärdas i sjukhuset egen genomgång, måste det trots allt finnas en, om än så liten, misstanke på att något kan ha gjorts fel.
Är man absolut 100% säker på att inga misstag skett (och inga påstridiga anhöriga finns som vill gå vidare) sker ingen Lex Maria anmälan till IVO från sjukhuset.

Man är självklart fri att diskutera utifrån sina egna funderingar. Men man bör nog undvika att ljuga och kasta ur sig att en annans inlägg i tråden endast handlat om en viss sak, när 80% av dennes inlägg handlat om något helt annat. Och därigenom antyda att postaren ”Adjin” mest har en agenda av att angripa en viss annan postare och inte vill söka fakta.

Dessutom kvarstår ju faktiskt problemet med postaren ”Remarks” alla statements och påståenden om bl a rektorns uttalanden, föräldrarnas umgänge och nu IVO-anmälan helt utan källor eller korrigering. ”Remark” bara droppar dessa påståenden och låter bli att svara någon som vill veta mer. Ett inte särkilt trevligt eller moget beteende på ett diskussionsforum.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-31 kl. 16:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in