Citat:
Ursprungligen postat av
Rotvagen
Bara en tanke 🤔 om man ser bilderna på killarna så är det de första jag tänker på och känner är ? Nä det är inte så unga killar / kille som har mördat Helena ? Utan det är någon äldre person / personer som gjort detta .Dessa killar i den ålder tror jag inte skulle klara pressen att gjort detta och hållit tyst i alla år . Är kanske helt fel ute men tror personen som är skyldig var en äldre man inte unga killar som livet lekte för ... och framtiden framför sig . Däremot en äldre man som kanske fattat tycke för Helena och sedan blivit avvisad . Yngre killar brukar borsta av sig ett nej och gå vidare till nästa tjej .
Varje person som tas upp till granskning här blir hypotetiskt misstänkliggjord. Varje hypotes är i sig osannolik, bara för det fakum att mördare är såpass ovanliga. Många oskyldiga namn har nämnts. Förhoppningsvis förstår dessa oskyldiga att inte ta åt sig personligen, de tillhör bara mängden hypotetiska kandidater. Vad gäller just dessa två då unga män. Nej, det är ju inte mycket jag har att komma med på dem, jag bara resonerar lite.
Vad beträffar ålder. De flesta svenskar som mördar, gör det bara en gång. Det är ett brott med låg återfallsbenägenhet. Normalmördaren har gjort en känslomässig investering som utmynnar i en besvikelse, varpå stort vredesmod följer och sedan mordgärningen. Personligen har jag svårt att tro att en mogen man är mer benägen än en ung att så tappa sinnet för proportioner -
"förlorar du en, står dig tusen åter" - att inse det även vid motgångar. För en mogen man bör en investering vara i storleksordningen "äktenskap och barn" eller åtminstone ett av dessa två, för att motsvara ynglingens kraftiga förälskelse eller åtrå som insats och grund för en besvikelse som leder till ett grovt våldsbrott.
Gärningsmannen kan förstås alternativt vara av mycket abnorm psykisk konstitution. Han/de kanske inte ens är mördare, utan döljer resultatet av en olycka.