Spännande och bra funderingar kring föräldrarnas intrapsykiska värld samt deras bevekelsegrunder idag. Men framförallt kul eftersom de utgår från de fakta som vi har och inte teorier som är mot all sans, vett och kunskap som vi har i ärendet. Befriande! Tråden går i mitt tycke åt rätt håll! Tänkte bjuda på ett meddelande som jag fick från någon som varit i kontakt med EGW samt hens redogörelse och funderingar över detta samtal.
Vet inte om det gör oss så mycket klokare men jag tycker själv att det säger en del.
Självfallet har jag fått tillåtelse att publicera det.
------------------------------------------------------------------------------------------
God Förmiddag !!
NU har jag pratat med Ewa-Gun W och jag måste säga, Gud vilken trevlig kvinna.
Den människan kan prata, det riktigt bubblar ur henne.
Jag fick kanske 7 minuter av hennes tid.
Först så tackade jag henne för att hon tog sig tid att prata med mej, och jag bad om ursäkt för att jag sms:ade henne igår, men det var inga problem.
Jag berömde hennes och polisens arbete, och att vi var tacksamma att dom gjorde en ”extra” presskonferens för att förtydliga.
Sen berättade hon att hon kände sig besvärad av att prata om detta fallet, och det hördes på hennes röst att hon menade det. Det var absolut inte riktat mot mej, utan mer mot allmänhetens spekulationer och mot respekten för dom anhöriga. Min tolkning var typ, - snälla, släpp detta nu !!
Fast så sa hon ju såklart inte rakt ut, men man hörde det i undertonen, och man märkte också att hon var trött på vissa av samtalen. (kommer till det senare)
Jag märkte att hon på riktigt tyckte synd om anhöriga, och att hon kände att vi skulle släppa detta nu och låta dom vara ifred. Hon var berörd.
Hon förklarade att detta var ett mycket speciellt fall med många olika infallsvinklar som man måste ta hänsyn till, och att det först och främst är en brottsplats, och med det följer en sträng sekretess att förhålla sig till, sen har man allmänheten, dom anhöriga, olika spekulationer, påhittade teorier, det blir mycket att ta hänsyn till. Men först och främst är det en brottsplats med en utredning om mord, och då råder sträng sekretess, i enlighet med svensk lagstiftning.
Sen pratade jag om att polisen mycket skickligt kunde informera allmänheten, utan att egentligen bekräfta nåt, och att det var ”nyanser” av just den infon som jag efter frågade efter.
Jag gav henne exemplet angående ”video-klipp” i dator… Polisen bekräftar att dom hittat information i olika medier som styrker beslutet, signaturerna mm, och varför kan då inte polisen bekräfta att det fanns en Video? Jag förstår er taktik för ni bekräftar inte en video, men ni dementerar den inte heller…..
Vänligt men bestämt förklarade hon att den informationen som lämnades på presskonferensen är enbart den informationen som polisen kommer gå ut med.
Hon försäkrade att den informationen såklart var helt sann och hon sa ”såklart” att hon inte hade fått den uppgiften till sig.
Jag förklarade att det var just såna små detaljer som var intressanta för oss runt omkring, och att det var den typen av frågor som jag hade.
Sen frågade jag henne hur mycket just HON får reda på i ett sånt här fall, och då berättade hon att hon var väl insatt i fallet, och att hon fått den infon som hon behövde för att kunna utföra sitt jobb. (min tolkning av det är att hon INTE vet ALLA detaljerna i detta fallet, utan att det finns mycket som hon inte vet)
Jag visste såklart från börja att hon inte skulle ge mej, eller nån annan mer info än vad presskonferensen gav oss, men jag hade förberett följande frågor.
Video, Avskedsbrevet (Hanna skrev det), Testamentet (var Hanna med den 3/1), el-förbrukningen, olika döds-datum, Läkarintyg (utländskt), Föräldrarnas problem orsakade detta, Agnes självmordsförsök, ev.religion, Blodet (dricksglas) och sist dom förbannade substanserna.
Jag insåg tydligt att hon inte kommer lämna ut nåt mer om såna saker, utan hon återkom till sekretessen vid mord och respekt mot anhöriga, och sen så pratade hon om hur viktigt det var. (på ett MYCKET trevligt sätt)
Jag förklarade ännu en gång att jag verkligen förstod det och att jag bara var ute efter nyanserna av vissa saker och frågade om jag fick ge ytterligare ett exempel på vad jag menar och undrar över, och självklart fick jag göra det… (även om jag redan visste vad hon skulle svara.. ha ha)
Då drog jag försiktigt till med: - Kan du bekräfta att Hanna verkligen var med hos familjen Hansson och signerade testamentet, ungefär den typen av frågor sa jag då.
- Varför vill du vetat det, jag förstår inte varför ni vill veta såna saker, varför spekulerar ni i sånt, frågade hon mej då.(fortfarande mycket trevlig)
- JO, för vi som sitter med detta fallet tycker att det är ett otroligt intressant fall som är helt unikt och dom flesta av oss hade nog gärna jobbat som ”krimmare” (båda skrattade) och därför vill vi veta såna detaljer, precis polisen vill det. Och just den detaljen har med Hannas dödsdatum och senast sedd att göra.
Självklart så kunde hon inte bekräfta en sån sak, utan hon hänvisade till presskonferensen och personligen tyckte hon att vi skulle sluta gräva i dom detaljerna, men samtidigt så förstod hon att såna saker kunde vara intressanta för oss.
Då passade jag på att fråga henne om polisen inser att presskonferensen har gjort att allmänheten nu har ännu mer frågor, och hon svarade att så var fallet.
Hon sa att hon har sett en ökning av intresset och att många fortfarande spekulerar ännu mer, men samtidigt så var hon nöjd med polisen presskonferens.
Sen sa hon en sak som jag kan ha misstolkat, men MIN tolkning var att…. polisen håller på att sammanställa allt så det kan ge en tydligare bild av vad som hänt, och jag såg helt plötsligt en möjlighet att ny information kan komma ut…. Det sa hon inte rakt ut, men min tolkning/gissning blev sån. (jag kan ha skit-fel)
Med tanke på reaktionerna efter presskonferensen så kanske polisen vill ”förtydliga” sin presskonferens…. Detta är såklart bara en gissning/tolkning från mej.
Jag märkte att hon hade annat att göra och ville runda av, så vi pratade ännu en gång om polis-sekretessen och hur viktigt det var, framförallt mot dom stackars anhöriga.
Just som jag trodde att vi skulle avsluta, så kom hon in på varför hon tyckte det var besvärande med alla samtal och frågor.
Det är tydligen nån/eller flera som ringer in och ifrågasätter polisens utredning. Dom ställer väldigt känsliga frågor på ett påträngande och jobbigt sätt.
Det rings även in egna teorier, och nån har till och med bett polisen att ändra sin utsaga/detaljer för att polisen har fel och personen har ”tjatat” att hen har rätt.
Det tyckte E-G var jättejobbigt, och jag sa att jag absolut förstår det, men hon förtydligade att det inte var mej hon syftade på utan att vårt samtal var trevligt.
Då tackade jag för mej, och tackade ännu en gång för att hon gav mig tid att prata med henne.
Hon tackade tillbaka.
Jo förresten, sa hon…. God Jul och en god fortsättning !!!
Det var allt, och jag måste säga att hon var supertrevlig att prata med och hon var absolut inte besvärad av att just jag ringde, men det fanns som sagt andra som hon inte gillade.
------------------------------------------------------------------------------------------
Senast redigerad av Kurian 2018-12-30 kl. 23:32.