Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Ja, jag såg vad du skrev om andra. Jag vet inte vad det berör mig och det jag skrev om. Det finns väl otaliga exempel på sk. empati i tråden där man ska vara så förstående att det till och med heter att de "hjälpte barnen" när det ordagrant är mord. För mig en mycket skev syn på aktuell händelse.
Jag skrev inte personlighetsstörning - jag skrev fullblodsnarcissist vilket är personlighetsdrag av varierande grad gällande självupptagenhet - då du ansåg O som en "självupptagen elitistisk akademiker".
Hur det såg ut inomhus gentemot barnen har vi ingen aning om. Jag tror inte den var så värst annorlunda.
Hade mamman varit mer angelägen att göra tillvaron lite extra fin, höljt i dunkel, så hade hon likaväl som sin man kunnat gå ner i tid och jobba hemma?
Det var ett alternativ som fanns enligt hennes chef och om ev. varningssignaler ville denne inte besvara.
Det är inte barn i palliativt tillstånd där de ska överösas med kuligheter - det är planlagt mord.
Tydligen har ingen anhörig eller från skolan reagerat på nåt nämnvärt mer än att de var märkta av skeenden kring barnens sjukdomstillstånd.
Personligen tror jag de försökte upprätthålla en form av normalitet inför barnen, att tillvaron skulle ha sin gilla gång för att inte bli misstänksamma om vad som var i görningen. Att de även spelade rollspel inför barnen i mån av vad de mäktade med för att de har beslutat sig att hela familjen ska dö.
Det fanns som sagt ingenting som framkom att barnen misstänkte nåt.
Läste mitt inlägg igen och inser att jag uttryckte mig otydligt. Jag hade raderat en ganska lång bit som handlade om mina intryck av Lunds akademiska miljö och då föll kanske lite av mitt resonemang bort.
Vad jag menade var att jag tror att föräldrarna fick mycket bekräftelse av sin omgivning på att deras situation verkligen var ovanligt tung och sorglig. Jag håller med dig om att de verkar ha varit mycket negativt inställda till ME men jag tror kanske inte att det framför allt var barnens eventuella framtida lidande som egentligen låg till grund för deras beslut.
Jag tror att det framför allt var deras egna upplevda lidande just där och då som blev övermäktigt. Det verkar som att både de själva och människor omkring dem har betraktat deras situation som otroligt tung och deppig. Omgivningen har (om än oavsiktligt) bekräftat deras mörka tankar. De har själva upplevt att detta är hopplöst och omgivningen har (av välvilja förstås) bemött dem med medlidande och medömkan som har förstärkt deras bild av situationen.
Absolut så har det säkert inte underlättat att/om de har lyssnat på de som bestämt hävdar att ME oundvikligen leder till att man ligger i mörkret med svåra smärtor och aldrig blir frisk igen. Inte heller om de tagit till sig att minsta ansträngning eller stimulans är farligt och bör undvikas. Där håller jag med dig om att det finns en stor risk att de utvecklat en mycket dyster syn på flickornas möjligheter.
Det finns ju dock många sjukdomar som barn kan drabbas av som verkligen har otroligt dystra prognoser. Jag undrar vad dessa föräldrar då hade tagit sig till? Samma sak? Någonstans har ändå dessa föräldrarna fattat ett beslut om vilket liv som är värt att leva som väldigt många inte fattar trots att det finns en högst verklig framtid av smärta och komplikationer och förtida död.
Angående föräldrarna och deras personligheter räcker det kanske att enas om att vi har olika tankar.
Jag är för övrigt ganska enig med dig.