2018-12-30, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du menar med "köpt föräldrarnas bild" vet jag inte. Det får du utveckla mer.

Exceptionellt tragiskt anser jag inte personligen - det finns som sagt familjer som utsätts för mycket svåra prövningar.
Sluta fundera för att de haft det så svårt bryr jag mig heller inte om.

Däremot anser jag att de verkar ha en extremt skev bild på sjukdomen ME och deras sökande efter bot snarare än acceptans verkar gå i samma riktning.

Det är märkligt hur lite det stämmer med kollegors syn på hans person, de som verkligen lärt känna hans person IRL.
Den där barnvakten beskriver även två väldigt fina barn. Det är konstigt att de inte uppfattas varken pressade, nedtryckta av en sån fullblodsnarcissist.

Hur ska man som förälder kunna acceptera en sjukdom som inte ens vårdgivaren accepterar eller bekräftar och därmed inte erbjuder behandling för? Det är ju vårdgivaren som ansvarar för att förmedla hopp och framtidstro både till barn och föräldrar.

Är det överensstämmande med hur vårdgivaren agerat här?

Det har jag ingen som helst aning om förstås. MEN det skulle ge en rimlig förklaring till alla Os besök på sjukhuset, att han var drivande på skolan och slutligen att söka hjälp utomlands. Också den hopplöshet som växte fram med tiden.

Sjukhuset har även blivit anmäld till IVO för bristande ME-vård och fått anmärkning för just det.

Min spekulation.
Citera
2018-12-30, 20:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur ska man som förälder kunna acceptera en sjukdom som inte ens vårdgivaren accepterar eller bekräftar och därmed inte erbjuder behandling för? Det är ju vårdgivaren som ansvarar för att förmedla hopp och framtidstro både till barn och föräldrar.

Är det överensstämmande med hur vårdgivaren agerat här?

Det har jag ingen som helst aning om förstås. MEN det skulle ge en rimlig förklaring till alla Os besök på sjukhuset, att han var drivande på skolan och slutligen att söka hjälp utomlands. Också den hopplöshet som växte fram med tiden.

Sjukhuset har även blivit anmäld till IVO för bristande ME-vård och fått anmärkning för just det.

Min spekulation.
De är två fullt kapabla vuxna men jagar efter bot bortom etablerad vård.
Det verkar snarare sitta i skallen på dem, de accepterar inte ett svar på att det inte finns nån bot i dags läget. Det säger sig självt att detta är extremt utmattande för A snarare.

De har ett ansvar, de drar sig sen in i sin bubbla och stänger hjälp ute.

Så nej - jag tror inte ett smack att svaret ligger i sjukvårdens bristande insatser. Det är ett för simpelt svar i den här komplexiteten. Med de inte sagt att de gått på rosenströdd väg inom vården.
Då vore det många döda familjer runt om i Sverige om så vore fallet och det finns långt fler än med deras ekonomiska möjligheter som ändå står ut om det så är ME eller annan sjukdom gällande barn.

Min spekulation.
Senast redigerad av develi 2018-12-30 kl. 20:52.
Citera
2018-12-30, 20:55
Medlem
Citat:
De är två fullt kapabla vuxna men jagar efter bot bortom etablerad vård.
Det verkar snarare sitta i skallen på dem, de accepterar inte ett svar på att det inte finns nån bot i dags läget. Det säger sig självt att detta är extremt utmattande för A snarare.

De har ett ansvar, de drar sig in i sin bubbla och stänger hjälp ute.

Så nej - jag tror inte ett smack att svaret ligger i sjukvårdens bristande insatser. Det är ett för simpelt svar i den här komplexiteten. Med de inte sagt att de gått på rosenströdd väg inom vården.
Då vore det många döda familjer runt om i Sverige om så vore fallet och det finns långt fler än med deras ekonomiska möjligheter som ändå står ut om det så är ME eller annan sjukdom gällande barn.

Du har ju själv påpekat att dom har varit inkapabla. Då borde även rimligen under tiden också noterat det och ansvarat för adekvat stöd resp hjälp till föräldern/föräldrarna.
Citera
2018-12-30, 21:01
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du har ju själv påpekat att dom har varit inkapabla. Då borde även rimligen under tiden också noterat det och ansvarat för adekvat stöd resp hjälp till föräldern/föräldrarna.
Skilj på sammanhang.

Jag anser dem fullt kapabla - deras sökande med ljus och lykta visar inte nåt att de skulle vara inkompetenta.
De är inte bakom flötet intellektuellt sett. De arbetar båda två och slutligen ser ingen det här komma.

Däremot är de inkapabla på att söka rätt stöd. De drar sig undan och verkar snarare inbilla sig att de ska reda ut det hela själva.
När bot inte kommer, när nästa dotter får diagnos är det som att dra ner en rullgardin.

Ja det är mycket som det borde. Det borde ha gjorts ditten och datten men ibland är inte folk mottagliga heller för svar som inte duger.
Som saknar acceptans.
Citera
2018-12-30, 21:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Här är Ellis inlägg. 12 år sedan?! Alltså mellan Agnes och Moas födelse.
Vad vill du ha sagt om att hon sägs ha haft ca med strålbehandling för 12 år sen. Erinrade mig en studie som inte alls är rolig läsning om recidiv gällande hormonbehandling.
https://ki.se/nyheter/ovantat-langvarig-risk-for-aterfall-i-brostcancer
Citera
2018-12-30, 21:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
ME verkar vara väldigt likt sk utmattningssyndrom, som personer med rätt hjälp tillfrisknar från, även om det kan ta lång tid. Dock utlöses u-syndrom av långvarigstress och press, inte minst inom arbetslivet nu för tiden. Vet man om barnen hade infektioner innan de drabbades av ME? Eller var de pressade att topprestera?
Ligger inte alla de här frågorna i utredande läkares riktning snarare? De/den som ställt diagnos ME och utfärdat läkarintyg.
Som tar anamnes av barn och föräldrar, som utesluter andra tillstånd enligt de riktlinjer som finns för ME, vårdprogram.
Citera
2018-12-30, 21:49
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, jag såg vad du skrev om andra. Jag vet inte vad det berör mig och det jag skrev om. Det finns väl otaliga exempel på sk. empati i tråden där man ska vara så förstående att det till och med heter att de "hjälpte barnen" när det ordagrant är mord. För mig en mycket skev syn på aktuell händelse.

Jag skrev inte personlighetsstörning - jag skrev fullblodsnarcissist vilket är personlighetsdrag av varierande grad gällande självupptagenhet - då du ansåg O som en "självupptagen elitistisk akademiker".

Hur det såg ut inomhus gentemot barnen har vi ingen aning om. Jag tror inte den var så värst annorlunda.
Hade mamman varit mer angelägen att göra tillvaron lite extra fin, höljt i dunkel, så hade hon likaväl som sin man kunnat gå ner i tid och jobba hemma?
Det var ett alternativ som fanns enligt hennes chef och om ev. varningssignaler ville denne inte besvara.
Det är inte barn i palliativt tillstånd där de ska överösas med kuligheter - det är planlagt mord.

Tydligen har ingen anhörig eller från skolan reagerat på nåt nämnvärt mer än att de var märkta av skeenden kring barnens sjukdomstillstånd.
Personligen tror jag de försökte upprätthålla en form av normalitet inför barnen, att tillvaron skulle ha sin gilla gång för att inte bli misstänksamma om vad som var i görningen. Att de även spelade rollspel inför barnen i mån av vad de mäktade med för att de har beslutat sig att hela familjen ska dö.
Det fanns som sagt ingenting som framkom att barnen misstänkte nåt.

Läste mitt inlägg igen och inser att jag uttryckte mig otydligt. Jag hade raderat en ganska lång bit som handlade om mina intryck av Lunds akademiska miljö och då föll kanske lite av mitt resonemang bort.

Vad jag menade var att jag tror att föräldrarna fick mycket bekräftelse av sin omgivning på att deras situation verkligen var ovanligt tung och sorglig. Jag håller med dig om att de verkar ha varit mycket negativt inställda till ME men jag tror kanske inte att det framför allt var barnens eventuella framtida lidande som egentligen låg till grund för deras beslut.

Jag tror att det framför allt var deras egna upplevda lidande just där och då som blev övermäktigt. Det verkar som att både de själva och människor omkring dem har betraktat deras situation som otroligt tung och deppig. Omgivningen har (om än oavsiktligt) bekräftat deras mörka tankar. De har själva upplevt att detta är hopplöst och omgivningen har (av välvilja förstås) bemött dem med medlidande och medömkan som har förstärkt deras bild av situationen.

Absolut så har det säkert inte underlättat att/om de har lyssnat på de som bestämt hävdar att ME oundvikligen leder till att man ligger i mörkret med svåra smärtor och aldrig blir frisk igen. Inte heller om de tagit till sig att minsta ansträngning eller stimulans är farligt och bör undvikas. Där håller jag med dig om att det finns en stor risk att de utvecklat en mycket dyster syn på flickornas möjligheter.

Det finns ju dock många sjukdomar som barn kan drabbas av som verkligen har otroligt dystra prognoser. Jag undrar vad dessa föräldrar då hade tagit sig till? Samma sak? Någonstans har ändå dessa föräldrarna fattat ett beslut om vilket liv som är värt att leva som väldigt många inte fattar trots att det finns en högst verklig framtid av smärta och komplikationer och förtida död.

Angående föräldrarna och deras personligheter räcker det kanske att enas om att vi har olika tankar.

Jag är för övrigt ganska enig med dig.
Senast redigerad av harperlee 2018-12-30 kl. 21:53.
Citera
2018-12-30, 22:12
Medlem
Citat:
Vad vill du ha sagt om att hon sägs ha haft ca med strålbehandling för 12 år sen. Erinrade mig en studie som inte alls är rolig läsning om recidiv gällande hormonbehandling.
https://ki.se/nyheter/ovantat-langvarig-risk-for-aterfall-i-brostcancer
Vad vill jag ha sagt? Ja jag bara refererar till mitt förra inlägg där jag nämde Elli. Hon sa sig stå nära familjen och enligt henne låg Hannas cancer långt bak i tiden medans andra påstår att Hanna fått ett recidiv något Elli bestämt förnekade. Jag vet inte vad som är sanningen. Ville bara peka på motstridiga uppgifter.
Citera
2018-12-30, 22:14
Medlem
Citat:
Skilj på sammanhang.

Jag anser dem fullt kapabla - deras sökande med ljus och lykta visar inte nåt att de skulle vara inkompetenta.
De är inte bakom flötet intellektuellt sett. De arbetar båda två och slutligen ser ingen det här komma.

Däremot är de inkapabla på att söka rätt stöd. De drar sig undan och verkar snarare inbilla sig att de ska reda ut det hela själva.
När bot inte kommer, när nästa dotter får diagnos är det som att dra ner en rullgardin.

Ja det är mycket som det borde. Det borde ha gjorts ditten och datten men ibland är inte folk mottagliga heller för svar som inte duger.
Som saknar acceptans.

Vi kan helt enkelt inte veta vad som hände vid sjukhusbesöken? Dock har polisen haft möjlighet att läsa och samtala med läkaren. Vad som framkommit där har polisen vägt in i sin bedömning.

Polisen nämner bara vilken sjukdom det gällde.

Föräldrarnas syn på sjukdomen är deras gemensamma.
Citera
2018-12-30, 22:35
Medlem
Citat:
Ja, jag tror absolut det samverkar, att personligheten är avgörande likaväl som depressivt tillstånd. Sen ser jag en korrelation med deras jakt på bot, de verkar sakna acceptans och anpassning till sjukdomen.
Söker man tillräckligt länge och googlar (alt. rekommenderas hit och dit) så torde man kunna hamna i rena djungeln kring ME.

Jag har mycket svårt för skrämselpropagandan och de drypande berättelserna som det hänvisas till, i sin yttre utpost värnas det om eutanasi vilket jag är helt emot.
De här tenderar ta över de sansade, positiva diskussionerna och där har även media en skuld - för det genererar läsare allt som är fasansfullt.
Med sansad debatt menas att folk givetvis inte kan dras över en kam och jämföras, ME har en stor variabel gällande symtom och barn förväxlas med vuxna.
Detta gör mig rent ut sagt förbannad och påminner mig om extremveganer som ger sig på djurvänner i sin rabiata framfart och glömmer hur oempatiska de framstår.
Alltså... ett exempel på där extremism är fullständigt ute och cyklar vad det än må vara. Som förstör för de normala för att de gapar högst.

Finns det mer att få fram kring deras kontakter i ämnet vore det väldigt intressant för jag tror de är inne i nån slags soppa av alternativt sammelsurium eller nåt dystert kring sjukdomen.

Ursäkta brandtalet men jag är så trött på överdrifter om det så är åt ena hållet (de hjälpte bara sina barn) till andra galna änden.

Finns det nåt diskuterat innan om AÖ?

AÖ nämndes har tidigare. Och jag bara frågar därför att jag är intresserad om det är en slump att familjen och hon dog nästan på samma dag eller om det kan finnas en gemensam ME länk. (Nej, det förklarar inte dådet, men på något sätt tror jag att familjen i Bjärred kände berättelsen kring henne). Och i stället för att hittar andra vägar, så såg man kanske det som sitt framtidsscenario?

P.S. Finns det egentligen någon ME patient som inte har diagnostiserat sig först själv??? Även hon. Körde 3 år sjuk till jobben (ingen pacing här - fanns nog inte på den tiden).
http://rme.nu/sites/rme.nu/files/110901-fange-i-sin-egen-kropp.pdf
Citera
2018-12-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Det märkliga är bara att många utmattningssyndrom börjar på samma sätt. Och att ME på något sätt verkar ofta drabbar människor med ganska stor aktivitet på gång innan sjukdomsutbrott. Det är som om kroppen inte klara att återhämta sig normalt efter den påtvungna vilan. Det är ett fysisk sammanbrott på något sätt, som blir psykiskt extra påfrestande därför att man hade jo så mycket på gång som man gärna vill göra.

Det är liksom människor med ett ganska hög aktivitetsnivå och som kanske hade haft det ganska utmanade länge. Och sen fungerar ingenting mer. Kroppen sätter stopp för det mesta. Och den frustration och förståliga sorgen över det man inte kan göra - kan göra saker snabbt värre. Mycket av den befintliga energin används till tanker kring det dåliga mående. Och det är nog det värsta man kan göra för sin kropp att inte kunna springa/aktivera sig, men tvungen till passivitet fokuserar på de symptom man har (ganska oundviklig). Och hur energikrävande det är märks inte ens (man behöver bara läsa avskedsbrevet från AÖ för att se detta). En negativ spiral som är svårt att ta sig ur. Särskild det som brukar att hjälpa: motion, antidepressiva gör saker värre eller hjälper inte. Och så ligger nerverna blank, spänningssmärtor kommer ganska snabbt (inte konstig med den där överlappning med fibromyalgi). Kommer man inte ur den cirkeln så ligger man till slut i ett mörkt rum med öronproppar. Men ingen ligger där från dag 1. Och jag tror ingen behöver att komma dit heller - om man får hjälp i tid - och visst är det därför viktig med tidig diagnos - samt att veta att då är chansen att få en del av sin kraft tillbaka större.

Så det som hände A är nog inte otypisk. Hur många aktiviteter på gång som helst, säkert ambitiös i skolan. En infektion efter ett fotbollsläger (!) och så blir man aldrig den samma mer efteråt. Vad hade behövds? Stabila föräldrar som ta hjälp av den bästa kunskapen som finns i område. Inte en far som verkar mår ganska dåligt direkt under dubbelbelastningen av ett krävande jobb och en komplicerat sjukdom till barnet. Och moren? En mor som gör vad? Fortsätter som vanligt? Är oroligt? Verkar så osynlig och passiv att det inte verkar vara sant - nästan som om hon inte finns. Eller blir hon osynlig gjort? Två föräldrar där världen verkar rasa samman över ett sjukt barn. Det kan det göra, men inte i den graden att det ska skada barnet. En familj i djup kris - över år. Hur i h****** ska ett barn bli frisk i en sådan situation.

Nej, A blir inte frisk, tvärtemot M blir också sjuk.
Men, men hos M var det nog ingen infektion annars hade man väl hört det här, antar jag.
Fast ett av kriterierna för att skilja ME från utmattningssyndrom är att ME oftast triggas igång av en infektion och utmattningssyndrom av stress.

AÖ skriver i sitt avskedsbrev:
”Innan jag skriver mer om dessa skäl, vill jag påpeka något viktigt. Precis som för de flesta andra ME/CFS-patienter som valt självmord, är depression inte orsaken till mitt val. Trots att jag lidit svårt i så många år är jag inte deprimerad. Jag har fortfarande kvar min vilka och motivation...”
ME är en sjukdom där immunförsvaret kommit i olag.
Förstår inte varför så många insisterar på att det är en psykisk åkomma? Känner ni någon med diagnos eller är det egna slutsatser av vad ni tror?
Citera
2018-12-30, 22:55
Medlem
Solglittrets avatar
Men allvarligt:
I en studie där man under 13 år (det är lång uppföljningstid) har studerat barn med ME - blev 80% helt friska.. Vanligen inom 3 år. Helt friska - utan någon behandling.

Det finns inga föräldrar till barn med en sådan sjukdomsprognos som kan bli trodda när de uppger att framtiden inte har någon mening med hänvisning till ME-sjukdomen.

Ingen av töserna hade ens varit sjuk i tre år!

Föräldrarnas hänvisning i ”förklaringsbrevet” innehåller helt enkelt inte ens ett förnuftsmässigt skäl för att de överhuvudtaget skulle ge upp hoppet om framtiden.
Nutiden må ha varit jobbig med två ME-sjuka barn.
Men oddsen för att barnen skulle tillfriskna helt inom en tid var jättebra!

Om de hade skrivit ”vi mår skit och orkar inte en dag till” och akut gett upp hade det kanske gått att begripa.
Men iskall månader lång planering och därefter formuleringen om ”inget framtida liv i egentlig mening” med hänvisning till ME-sjuka barn är absurd.
Det kan inte stämma att detta var deras verkliga skäl.för det går inte ihop.

De var bägge akademiker, de hade kunskapen att söka, googla, läsa engelskspråkiga aktuella forskningsresultat. De måste ha känt till studieresultat med 80% helt återställda barn och andra likartade studier med samma goda prognoser för ME-sjuka barn.

Det är svårt att se hur O och H kunde.tro att alla verkligen skulle gå på deras förklaring?
Den finns definitivt ett eller flera andra skäl till den planlagda familjeutplåning, men barnens ”obefintliga framtid pga ME-sjukdom” är inte ett sådant möjligt skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in