2018-12-30, 17:39
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Men varför hade då båda föräldrarna sönderlugnande kroppar? Tvingade pappan i frun tabletter menar du?

Jag svarade på denna delen i ditt inlägg

Citat:
Det enda jag hade hoppats på är att informationen om vem som hängde sig själ hade varit dold, spelar faktiskt ingen roll. Men jag gissar att moderns släkt ville poängtera detta i polisens uttalande till allmänheten. Mamman blir således ett offer och intw en delaktig mördare i mångas ögon.

Jag tyckte du hade en poäng med att de kanske skulle undvikit att nämna att pappan hängt sig.
Jag är ändå tveksamma till att alla skribenter skulle ändra sin uppfattning om att O ensam är skyldig.

Så jag förstår inte din fråga
Citera
2018-12-30, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att hon har "dött av strypning, eventuellt även det i kombination med kvävning" är dödsorsaken men dödssätt har icke redogjorts via pressträffen.

Att de mördat barnen, gemensamt och i samförstånd, framgår av förundersökningen.

Blev O homosexuell och kriminell nu också? Mördat innan?
Är det nåt du inte funderat kring? Narcissistisk personlighetsstörning, psykopat, incest.
Ja att Oskar är/ var kriminell vet vi ju. Kan man bli mer kriminell än som barnamördare?
Du sätter inte likhetstecken mellan homosexuell och kriminell hoppas jag? Nej så fördomsfull är du väl inte? Visst skulle Oskar kunnat haft en homosexuell förbindelse vid sidan av om han var bisexuell. Det vet vi inget om.
Varför är det lättare att se Oskar som ensam mördare? Antagligen för att det finns hur mkt info somhelst om honom. Hans chef ger en intervju där han är väldigt öppen. Jag blev förvånad när jag läste den artikeln. Oskar talade verkar det som mkt om sin hemsituation på jobbet. Chefen ringer polisen och säger förmodligen saker som får polisen att omedelbart rycka ut. Vad sa chefen? Det funderar jag mkt på.
Hanna då? Vem är hon? Kvinnan med bröstcancer har hon reducerats till. Kommer ihåg att Elli skrev något om årtal när Hanna blev sjuk. Måste leta fram det inlägget. Minns att jag blev förvånad över årtalet. Skulle varit mellan graviditeterna. En liten Agnes och innan Hanna blev gravid med Moa. Låter mardrömslikt eller minns jag fel? Sedan har vi uppgiften om att cancern återkommit och den vet vi inte om den stämmer. Inga hyllningar eller längre intervjuer med chefer och kollegor. Ingenting.
Polisen säger sig ha korrigerat vissa uppgifter efter anhörigas önskemål. Vilka anhöriga? Vilka önskemål? Spontant tänker jag Oskars anhöriga. Varför? Ja det kan jag inte svara på. Varför har jag lättare för att se Oskar som den skyldige? Ja det kan jag inte heller svara på. Bara en känsla helt utan fakta.
Polisen sa att dom hämtat uppgifter från dom mobiler och datorer dom kom in i. Vilka kom dom inte in i? Ibland tänker jag att det hade varit bättre om polisen gått ut och sagt, vi lämnar inte ut någonting för som det är nu så får vi lite info som bara ställer tusen nya frågor.
Develi ta inte illa upp! Skoja bara med dig. Såklart fattar jag att du inte likställer homosexualitet med kriminalitet. Bara det att genom denna tråd så faller några in i en slags hyllningskör till Oskar.
Typ, nämns incest som en möjlighet så blir det ramaskri. Mörda barn kan man svälja men incest det var den mest osmakliga beskyllningen! Incest finns. Det förekommer bakom stängda dörrar och ingen förövare går omkring med orden Jag har begått incest intatuerad i pannan.
Som sagt. Känslomässigt känns Oskar som ensam förövare. Faktamässigt var dom två som planerade och utförde morden. Stackars poliser som fått utreda detta. Dom måste åxå känna att saker och ting skaver men fakta är fakta.
Stackars Agnes och Moa.
Citera
2018-12-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Vilket straff att drabbas av en sådan svårdiagnostiserad sjukdom!

Eftersom många symptom är så lika de psykosomatiska åkommor som kan vara vanliga hos unga, och särskilt i tonåren- så måste det ju vara en mycket, mycket lång väg att gå innan man uteslutit att den unga inte "bara" lider av "vanliga tonårsbesvär." Det verkar fruktansvärt jobbigt för den som drabbas, och för den drabbades familj!
Fast då sjukdomen oftast bryter ut i samband med en kraftig infektion och den drabbade aldrig blir riktigt frisk igen så är sjukfomsutbrottet rätt tydligt ändå.
Känner man sitt barn så är det ganska uppenbart att det inte är ”vanliga tonårsbesvär”.
Jo speciellt för de familjer med de värst drabbade är det en väldigt jobbig sjukdom.
Citera
2018-12-30, 18:05
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja att Oskar är/ var kriminell vet vi ju. Kan man bli mer kriminell än som barnamördare?
Du sätter inte likhetstecken mellan homosexuell och kriminell hoppas jag? Nej så fördomsfull är du väl inte? Visst skulle Oskar kunnat haft en homosexuell förbindelse vid sidan av om han var bisexuell. Det vet vi inget om.
Varför är det lättare att se Oskar som ensam mördare? Antagligen för att det finns hur mkt info somhelst om honom. Hans chef ger en intervju där han är väldigt öppen. Jag blev förvånad när jag läste den artikeln. Oskar talade verkar det som mkt om sin hemsituation på jobbet. Chefen ringer polisen och säger förmodligen saker som får polisen att omedelbart rycka ut. Vad sa chefen? Det funderar jag mkt på.
Hanna då? Vem är hon? Kvinnan med bröstcancer har hon reducerats till. Kommer ihåg att Elli skrev något om årtal när Hanna blev sjuk. Måste leta fram det inlägget. Minns att jag blev förvånad över årtalet. Skulle varit mellan graviditeterna. En liten Agnes och innan Hanna blev gravid med Moa. Låter mardrömslikt eller minns jag fel? Sedan har vi uppgiften om att cancern återkommit och den vet vi inte om den stämmer. Inga hyllningar eller längre intervjuer med chefer och kollegor. Ingenting.
Polisen säger sig ha korrigerat vissa uppgifter efter anhörigas önskemål. Vilka anhöriga? Vilka önskemål? Spontant tänker jag Oskars anhöriga. Varför? Ja det kan jag inte svara på. Varför har jag lättare för att se Oskar som den skyldige? Ja det kan jag inte heller svara på. Bara en känsla helt utan fakta.
Polisen sa att dom hämtat uppgifter från dom mobiler och datorer dom kom in i. Vilka kom dom inte in i? Ibland tänker jag att det hade varit bättre om polisen gått ut och sagt, vi lämnar inte ut någonting för som det är nu så får vi lite info som bara ställer tusen nya frågor.
Develi ta inte illa upp! Skoja bara med dig. Såklart fattar jag att du inte likställer homosexualitet med kriminalitet. Bara det att genom denna tråd så faller några in i en slags hyllningskör till Oskar.
Typ, nämns incest som en möjlighet så blir det ramaskri. Mörda barn kan man svälja men incest det var den mest osmakliga beskyllningen! Incest finns. Det förekommer bakom stängda dörrar och ingen förövare går omkring med orden Jag har begått incest intatuerad i pannan.
Som sagt. Känslomässigt känns Oskar som ensam förövare. Faktamässigt var dom två som planerade och utförde morden. Stackars poliser som fått utreda detta. Dom måste åxå känna att saker och ting skaver men fakta är fakta.
Stackars Agnes och Moa.

Polisen har mer fakta än vad vi har och därför skaver det kanske inte (lika mycket)hos dom.
Citera
2018-12-30, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Jag som har fetat i dina texter.
Du verkar säker på att föräldrarna hade en ceremoni då de tog farväl av sina barn. Vet du om detta beskrevs i avskedsbrevet? Som alltså skrevs efter att barnen dödats?

Nej, det är min tro. Inget annat. Jag bara tänker mig så. Barnen var lagda i sina sängar, jag tror mamman och pappan ordnade "fint", för alla efterlevande,

Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag svarade på denna delen i ditt inlägg

Jag tyckte du hade en poäng med att de kanske skulle undvikit att nämna att pappan hängt sig.
Jag är ändå tveksamma till att alla skribenter skulle ändra sin uppfattning om att O ensam är skyldig.

Så jag förstår inte din fråga

Okej, det var inte min mening att döma och jag tror du har rätt. Hade den sista hängda uteslutits från presskonferansen hade folket ändå besyllt pappan. Han var den starkare oavsett lugnande i sin kropp.

Jag tror moderns anhöriga hade önskemål om tur o ordning ialla fall gällande föräldrarna, men tydligen finns inga önskemål om barnen, deras tur o ordning. Som om det inte betyder något. Riktigt bedrövligt om du frågar mig, däremot kan man gissa att den odrogade dottern var först ut.
Citera
2018-12-30, 18:09
Bannlyst
Citat:
Stackars Agnes och Moa.

Frågan är om Hanna plågade barnen med nålar, glasbitar, morakniv, eller kanske förgiftade dem med råttgift. Det lär vara fruktansvärt plågsamt eftersom man långsamt dör i blodförlust till följd av att de inre organen börjar blöda. Eller räckte det för Hanna? Behövde hon straffa barnen ännu mer för att de förstört hennes liv? Vet du några andra plågsamma tortyrsätt som Hanna skulle kunnat tänkas använt på sina barn som du kan dela med dig av? Incest skrev du, menar du då att Hanna förlustade sig på deras kroppar före eller efter deras död? Ja, kan man döda barn kan man vara pedofil, lesbisk och nekrofil också. Hannas koprofili lämnar vi därhän – för tillfället. Här ska alla stenar vändas, alla möjligheter undersökas!
Citera
2018-12-30, 18:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Att O och H mördat sina barn lär inte ha undgått någon.

Jag ifrågasätter följande ordval:
"Det jag undrar över är om O begått något kriminellt tidigare, om han mördat tidigare?"

Att sätta likhetstecken mellan homosexualitet och kriminalitet vore så jävla korkat att jag inte ens tänker kommentera.
Citat:
För att en person ens är bedömningsbar, mer offentlig, mer öppen och återges i media så innebär det givetvis inte att denna per automatik blir en mördare.
Han sägs skjutsa barn mer frekvent, köra till behandlingar, ha kontakt med skolan. Fotbollstränare or what ever.
Han kan likaväl vara den som haft en sådan roll i deras relation - en part mer utåtriktad, van att vara aktiv.
Han kan likaväl vara den som drar ett sju helvetes lass via att försöka få sjukdom och arbete att gå ihop. Jag förvånas då inte om denna person får nedsänkta axlar, går ner i vikt och får svarta ringar under ögonen.
Allt detta har gett honom epitet som tvångstankar, dominant, narcissist, psykopat och fan och hans moster. Det finner jag sjukt.
Citat:
H kan mycket väl vara en trevlig personlighet. Hon kan ha starkare integritet, har ett annat sätt att hantera tillvaron. Mer introvert och van att O tar hand om saker som rör familjen.
Är det fel?
Inte ett förbannade dugg.
I media har chefen gett utlåtande om att H var en omtyckt arbetskamrat. Att sen folk inte svamlar hej vilt förstår jag fullständigt även om det vore intressant att få veta mer. Jag ser det inte som nåt mystiskt.
Citat:
Tanken var högst troligt att få stopp på allt skitsnack och stort tryck från media, att förundersökningen visat att båda parter har lika stort ansvar i det som skett - att de formellt är misstänkta och lika delaktiga båda två.
Att de var eniga i beslutet att mörda sina döttrar.

Vad som menas med att anhöriga är delaktiga är av respekt - det är ett samarbete med polis.
Det är inte ens givet att nån ska få nån sorts information överhuvudtaget relaterat till förundersökningssekretess.
När det väl sker så duger det inte heller - det halvt paranoida fortsätter, intrigerna och skitsnacket rullar på, en syndabock ska levereras. Jag är inte förvånad på fb, det brukar finnas en flock som ägnar sig åt sådant likaväl som nån slags hobby.
Citat:
Ja, som sagt. Om inte en stor fet FUP levereras som en stort uppslagsverk så fortsätter detaljfrågorna.
Om man inte inser överhuvudtaget vad en nedlagd förundersökning innebär och att det snarare är osedvanligt mycket information som delgivits så fortsätter denna sorts malande.
Citat:
Det var ju bra...
Jag ämnar inte lämna nåt Ode till nån part då jag anser föräldrarna är lika eländiga båda två som mördade sina döttrar.
Personligen anser jag att denna tråd är rena sandlådan när det kommer till denna sak. Att vissa vuxna (märk väl ordet vissa) delar upp sig som i två läger som om det vore superviktigt att vinna ett slag värre Trafalgar via att snacka skit om en part på bas av nästintill ingen sakfakta är helt rubbat.
Citat:
Ja, och jag begriper det - om det är tagit helt fritt ur luften. Om absolut ingenting indikerar detta och det blir till ett slags påstående.
Citat:
Stackars Agnes och Moa.
Polisen har full koll på läget och förundersökningen är presenterad i den mån polisen tillät. De ska granska sig själva om de släppte för mycket eftersom detta inte hör till vanligheterna.
De som var på plats hade garanterat en vedervärdig uppgift och det lär ha varit tunga förhör. Resten går på rutin.

Det går fint för min del att du "känslomässigt" anser att O är ensam förövare. Själv tror jag mer på pressträffen varav han inte är formellt misstänkt för mord på sin fru och ej heller har det beskrivits 1 självmord och tre mord.
Citera
2018-12-30, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, och frågan är varför.
Att de har stark integritet, är oerhört tighta, ska försöka lösa det själva tror jag som sagt ligger som nån grund. Svårt att acceptera, söker bot.

Däremot blir jag inte klok på den extremt dystra synen på framtiden. Det är kolsvart.

Vore det sekteriskt, nån konstig religiös aspekt, kraschad ekonomi då kan jag begripa det hela.
Det verkar inte finnas.
Dödlig sjukdom där en part blir lämnad kvar och inte orkar med ansvar, där överlevande part ska bära barnens sorg, sin egen.
Men det är det heller ingen bekräftelse kring.
Om en part är mycket självmordsbenägen skulle det väl mynna ut i samma resultat.
Men det dansar ändå kring en extrem svart syn på sjukdomen ME och hur detta uppkommit begriper jag inte. Såtillvida det inte beror på att man försökt begripa allting själv där också och fått en väldigt skev syn, fullmatad med enbart negativitet.

Där tror jag du slog huvudet på spiken! Så kan det säkert ha varit. Synd att de inte sökte hjälp för sin egen svartsyn då de trodde att flickorna skulle bli liggande i sina sängar livet ut. Trots att det ändå kanske fanns hopp om bättring framöver. Forskningen går framåt.

Fast jag tror ändå inte att barnens tillstånd var det enda som bidrog till svartsynen, dock att föräldrarna drog er varandra i den.
Citera
2018-12-30, 18:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Där tror jag du slog huvudet på spiken! Så kan det säkert ha varit. Synd att de inte sökte hjälp för sin egen svartsyn då de trodde att flickorna skulle bli liggande i sina sängar livet ut. Trots att det ändå kanske fanns hopp om bättring framöver. Forskningen går framåt.

Fast jag tror ändå inte att barnens tillstånd var det enda som bidrog till svartsynen, dock att föräldrarna drog er varandra i den.
Enbart ME som förklaringsmodell tror jag heller inte men sjukdomen är central.
Det känns som om det saknas nåt, en trigger, och det är komplext, det är flera faktorer i rörelse som in sin tur blir en enda svartsoppa verkar det som.
Däremot, som jag skrev som en spekulation, att om en part blir ensam kvar och är övertygad om att det enda som återstår för båda barnen är att tyna bort i ett mörkt rum, sondmatas och plågas - så är det väl helt god natt med allt vad normal framtid heter, ensam utan en älskad partner och döttrar som sörjer.
Citera
2018-12-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Fast då sjukdomen oftast bryter ut i samband med en kraftig infektion och den drabbade aldrig blir riktigt frisk igen så är sjukfomsutbrottet rätt tydligt ändå.
Känner man sitt barn så är det ganska uppenbart att det inte är ”vanliga tonårsbesvär”.
Jo speciellt för de familjer med de värst drabbade är det en väldigt jobbig sjukdom.

Det märkliga är bara att många utmattningssyndrom börjar på samma sätt. Och att ME på något sätt verkar ofta drabbar människor med ganska stor aktivitet på gång innan sjukdomsutbrott. Det är som om kroppen inte klara att återhämta sig normalt efter den påtvungna vilan. Det är ett fysisk sammanbrott på något sätt, som blir psykiskt extra påfrestande därför att man hade jo så mycket på gång som man gärna vill göra.

Det är liksom människor med ett ganska hög aktivitetsnivå och som kanske hade haft det ganska utmanade länge. Och sen fungerar ingenting mer. Kroppen sätter stopp för det mesta. Och den frustration och förståliga sorgen över det man inte kan göra - kan göra saker snabbt värre. Mycket av den befintliga energin används till tanker kring det dåliga mående. Och det är nog det värsta man kan göra för sin kropp att inte kunna springa/aktivera sig, men tvungen till passivitet fokuserar på de symptom man har (ganska oundviklig). Och hur energikrävande det är märks inte ens (man behöver bara läsa avskedsbrevet från AÖ för att se detta). En negativ spiral som är svårt att ta sig ur. Särskild det som brukar att hjälpa: motion, antidepressiva gör saker värre eller hjälper inte. Och så ligger nerverna blank, spänningssmärtor kommer ganska snabbt (inte konstig med den där överlappning med fibromyalgi). Kommer man inte ur den cirkeln så ligger man till slut i ett mörkt rum med öronproppar. Men ingen ligger där från dag 1. Och jag tror ingen behöver att komma dit heller - om man får hjälp i tid - och visst är det därför viktig med tidig diagnos - samt att veta att då är chansen att få en del av sin kraft tillbaka större.

Så det som hände A är nog inte otypisk. Hur många aktiviteter på gång som helst, säkert ambitiös i skolan. En infektion efter ett fotbollsläger (!) och så blir man aldrig den samma mer efteråt. Vad hade behövds? Stabila föräldrar som ta hjälp av den bästa kunskapen som finns i område. Inte en far som verkar mår ganska dåligt direkt under dubbelbelastningen av ett krävande jobb och en komplicerat sjukdom till barnet. Och moren? En mor som gör vad? Fortsätter som vanligt? Är oroligt? Verkar så osynlig och passiv att det inte verkar vara sant - nästan som om hon inte finns. Eller blir hon osynlig gjort? Två föräldrar där världen verkar rasa samman över ett sjukt barn. Det kan det göra, men inte i den graden att det ska skada barnet. En familj i djup kris - över år. Hur i h****** ska ett barn bli frisk i en sådan situation.

Nej, A blir inte frisk, tvärtemot M blir också sjuk.
Men, men hos M var det nog ingen infektion annars hade man väl hört det här, antar jag.
Senast redigerad av Vinbergssnacka 2018-12-30 kl. 18:58.
Citera
2018-12-30, 18:56
Medlem
Tråden har INTE möjlighet att spekulera fram de svar som efterfrågas här. Enligt min uppfattning.

Däremot har polisen haft tillgång till alla handlingar som funnits avseende rättsmedicinska undersökningar, läkarjournaler, skolans alla handlingar, BUPs anteckningar mm samt förhört alla de som varit involverade i barnens liv. Polismyndigheten har den tillgången pga av att sekretess råder mellan myndigheterna.

Polisen har gjort en gedigen utredning och avrapporterat det sammanställda resultatet (PK).

Dessutom, har polisen gjort ett sällsynt undantag via att lämna mer information än vad lagen kräver (PK).

Med tanke på att konsekvensen blivit att ytterligare frågor genererats, kommer det nog inte att upprepas tror jag.
----------------

Att spekulera är dock helt fritt.

Som jag ser det har föräldrarna varit mycket envetna i att söka all tillgänglig hjälp hos de myndigheter som förväntas erbjuda hjälp i samhället. Trots det har en del, av dessa fallerat, tycks det mig.

Föräldrarna har därför ansett sig tvingade att söka hjälp utomlands ett flertal gånger. Hjälp som erbjuds inom EU men även inom Norsk Sjukvård.
Citera
2018-12-30, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Hur menar du nu ?? Cancer hade hon för för minst 12 år sedan och den överlevde hon utan cellgifter och bara strålning.Vad jag hört så jobbade hon under tiden 🤔 Och inte särskilt stort ingrepp heller....så varför dra upp detta med barnen efter många år ? Och Agnes och Moa ville INTE dö ! Två levnadsglada töser varför skulle de plötsligt vilja dö.Och denna fasad har även föräldrarna visat utåt i vart fall ! Så hur de definierade livskvalité de sista dagarna är en stor gåta för många ?!
Här är Ellis inlägg. 12 år sedan?! Alltså mellan Agnes och Moas födelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in