2018-12-30, 12:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag tycker det är fullt rimligt att lägga ned Kalle Ankas Jul. Gillar man det 40 år i rad är man dum i huvudet. Satsa på kvalitetsprogram i stället.

Det har inte slagit dig att de flesta (om vi bortser från pensionärer, och de ser knappast på Kalle) ingalunda har sett det fyrtio gånger om, eftersom de inte är typ femtio.

Eller att de flesta ingalunda betraktar programmet som en högtidlig ritual som måste förrättas varje jul utan helt enkelt som en rolig tradition?
Citera
2018-12-30, 12:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Croneman är en proggig gnällgubbe som är sur på det mesta. Att det inkluderar Kalle Anka är inte förvånande och ska nog inte övertolkas.

Det stämmer dock att DN och alla dess epigoner har en märklig hangup på svenska traditioner. En av de lustiga sakerna med den är att den är så provinsiell samtidigt som den försöker verka sofistikerad. Var är klagandet på hur tråkigt eid är, eller hur chanukkah mest är kommersiell skit som borde avskaffas?

Håller med. DN Kultur hade efter den israeliske författaren Amos Oz' död i förra veckan den beundrande rubriken "Han blev fader till en nationell israelisk romankonst". Föreställ er vilket liv det hade blivit om en annan stockholmstidning hade skrivit att Strindberg eller Heidenstam var "fadern till Sveriges nationella romantradition", att Harry Martinson eller Ivar Lo var "nationella klassiker", att dessa författare hade "erövrat svenska språket och gjort det litterärt rikare för oss alla" osv?

Uppenbarligen fungerar det att hylla och beundra judiska, samiska och kurdiska nationella traditioner, t om engelska och finska - men inte svenska.
Citera
2018-12-30, 13:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
En övergång till islamska program. Att julskinkan ens existerar i detta land borde vara en miss från vänstern. Nästa år är den nog väck och så även Kalle Anka då han har vita fjädrar och går utan byxa.

Daffy Anka kommer väl att ta över efter Kalle troligen..

Cronemans kåserier brukar jag finna rätt vettiga (och inte bakom betalvägg), nu är det svårt att kommentera detta genom att bara läst tre rader, de som inte var låsta.. Visst är Kalle Ankas jul inte mycket att hänga i granen, någon nämnde att vi medelålders gillar det för Kalles julafton var allt tecknat som gick på hela året i SVT, och det stämmer bra. Själv retade jag mig på redan som liten knådd att det enbart var korta osammanhängande klipp som visades.

Det fanns röster (samma röster som spärrat all annan tecknad Disney från SVT övriga året) på 70-talet att även stoppa Kalles jul. Detta för att protestera mot (min favoritpresident) Nixons rättfärdiga bombningar av Hanoi. Rött vänsterpack var det då, rött vänsterpack är det nu!

(Fast Croneman verkade inte så vänster tidigare, enligt min åsikt).
Men som sagt, det är svårt att ha åsikter om en spärrad artikel..
Citera
2018-12-30, 13:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Daffy Anka kommer väl att ta över efter Kalle troligen..

Cronemans kåserier brukar jag finna rätt vettiga (och inte bakom betalvägg), nu är det svårt att kommentera detta genom att bara läst tre rader, de som inte var låsta.. Visst är Kalle Ankas jul inte mycket att hänga i granen, någon nämnde att vi medelålders gillar det för Kalles julafton var allt tecknat som gick på hela året i SVT, och det stämmer bra. Själv retade jag mig på redan som liten knådd att det enbart var korta osammanhängande klipp som visades.

Det stämmer förstås inte att det var enda gången på året som animation med kvalitet och humor visades. Redan på 70-talet kryllade det av inköpt animerad film i sommar- och jullovens morgonprogram för barn och unga, som t ex Rosa Pantern, Scooby Doo, Tom och Jerry osv - och en del högklassig östeuropeisk och kinesisk animation, som t ex Professor Balthazar. Animerat förekom också som kortprogram då och då.

Kalle Anka på julafton var i stort sett det enda tillfället på året då man kunde se klassisk animation från Disney i rutan - men en tung orsak till att SVT inte annars visade detta är ju att Disney *själva* hade slutat göra tecknade kortfilmer mot slutet av 1950-talet, dvs ungefär samtidigt som Kalle-kavalkaden sammanställdes. Det fanns alltså inget färskt material för tv längre utom promoklipp för nya Disney-långfilmer typ Robin Hood eller Micke & Molle (både sällsynta och dyra att visa). Att svensk tv i det läget valde att sända annan nyare animation, t ex Tom & Jerry, eller visa en del svenska produktioner är inte det minsta konstigt.

Man får också komma ihåg att på 70-80-talen var Kalle Anka & Co en tidning som lästes enormt mycket mer än idag och som många barnfamiljer och förskolor (eller t o m skolbibliotek) prenumererade på, så det var inte direkt så att folk var svältfödda på Disney.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-30 kl. 13:28.
Citera
2018-12-30, 14:23
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Kalle Anka på julafton var i stort sett det enda tillfället på året då man kunde se klassisk animation från Disney i rutan - men en tung orsak till att SVT inte annars visade detta är ju att Disney *själva* hade slutat göra tecknade kortfilmer mot slutet av 1950-talet, dvs ungefär samtidigt som Kalle-kavalkaden sammanställdes. Det fanns alltså inget färskt material för tv längre utom promoklipp för nya Disney-långfilmer typ Robin Hood eller Micke & Molle (både sällsynta och dyra att visa). Att svensk tv i det läget valde att sända annan nyare animation, t ex Tom & Jerry, eller visa en del svenska produktioner är inte det minsta konstigt.

Man får också komma ihåg att på 70-80-talen var Kalle Anka & Co en tidning som lästes enormt mycket mer än idag och som många barnfamiljer och förskolor (eller t o m skolbibliotek) prenumererade på, så det var inte direkt så att folk var svältfödda på Disney.

Nej, det där brukar jag själv tjata om men det är bra att det upprepas. Det är helt sant att det fanns kritiska röster mot Disney, ofta enfaldiga, och likaså att det var tal om att Kalle Anka borde sluta sändas på jul när Helena Sandblad blev chef för TV 2:s barn-TV-redaktion. Tills man erinrade sig att programmet gick på TV 1. Men, samtidigt:

• Disneys tecknade filmer, korta som långa, var gjorda för biograf och visades också där i rikt mått.

• Disney släppte inte sina tecknade filmer för TV ens i USA – annat än i ytterst begränsade och kontrollerade former som just julshowen From All of Us to All of You. Först vid mitten av 1980-talet började man släppa på restriktionerna och även för första gången producera tecknad film för TV. Dessa filmer kom då ganska omgående även till svensk TV.

• Hela den amerikanska animationsindustrin hade stora svårigheter att ställa om till produktion för det nya TV-mediet, eftersom en studio vanligen producerade några kortfilmer om året (för bio) medan TV ju krävde avsnitt varje vecka. Det var först på 90-talet som man på allvar började kunna producera bra TV-animation. Dessförinnan fick alla länder hålla till godo med "limited animation" och formelartade produktioner från Hanna-Barbera, eller japansk anime och östeuropeisk konstfilm.

Det var alltså inte så att den övriga västvärlden kunde njuta av tecknad kvalitetsfilm på TV medan svenska barn hölls utanför av ideologiska skäl. Därmed inte sagt att programmet inte gjorde ett magnifikt intryck på sin tid, både i Sverige och i andra länder – men att just Skandinavien fortfarande håller fast vid det har nog andra orsaker. Kanske att vi i högre grad än andra länder firar julen som en kultfest för barndomen, den egna eller andras?

Känns som om jag redan har skrivit det här inlägget många gånger om.
Citera
2018-12-30, 15:58
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Det stämmer förstås inte att det var enda gången på året som animation med kvalitet och humor visades. Redan på 70-talet kryllade det av inköpt animerad film i sommar- och jullovens morgonprogram för barn och unga, som t ex Rosa Pantern, Scooby Doo, Tom och Jerry osv - och en del högklassig östeuropeisk och kinesisk animation, som t ex Professor Balthazar. Animerat förekom också som kortprogram då och då.

Det där tecknade du tar upp kan jag inte minnas alls, i alla fall inte från 1970-talet. Möjligen kom detta senare. Prof. Balthazar minns jag, och fem minuter tecknat varje lördag på Godmorgon Sverige, då var det Hacke Hackspett eller Tom & Jerry. Möjligen Pop-Eye också.

Det fanns en stor aversion bland vänsterkretsar (i synnerhet gällande barnprogram som sköttes av röda TV2) mot USA-producerad kultur. Dessa kretsar hade däremot en förkärlek till program producerade bakom järnridån eller Afrika och Vietnam. Om man återkopplar till Cronemans krönika, är det just sådana "68-vibbar" jag får.

Det finns en lustifikation om 68-rörelsen/kårhusockupanterna:
-Vart tog kårhusockupanterna vägen? -Demonstrationståget tågade över Gärdet med röda fanor in på nya TV-huset och besatte tjänsterna på nya TV2. (TV1 var rätt konservativt, TV2 var oerhört rött).

Sedan kan jag säga att tecknad Disney på TV fanns visst utomlands: Runt 1976 besökte jag Washington DC. Musse Pigg, Kalle Anka med flera tittade jag på hotellrummets TV. Var väl runt 10 år då. Väl hemkommen till Sverige, var jag glad över att jag fått ett dussin Silly Symphoniesoch 40-talare på Super8 med mig hem. Projektorn gick varm hemma efter det! (Blev mäkta populär i plugget också!)
Citera
2018-12-30, 16:43
Avstängd
Citat:
Det där tecknade du tar upp kan jag inte minnas alls, i alla fall inte från 1970-talet. Möjligen kom detta senare. Prof. Balthazar minns jag, och fem minuter tecknat varje lördag på Godmorgon Sverige, då var det Hacke Hackspett eller Tom & Jerry. Möjligen Pop-Eye också.

Tecknat från Hanna-Barbera (också amerikansk mainstream, men litet nyare än Disney) visades ymnigt på den tidens morgonprogram under sommarlov och jullov (den mest kända huvudtiteln för det senare programmet är idag Trazan och Banarne, men långa och välmatade morgonmagasin för lediga barn var tradition varje år i SVT redan från tidigt 70-tal och in på det nya årtusendet). Scooby Doo, Rosa Pantern osv var vanliga gäster. Tex Averys gamla produktioner med Snurre Sprätt, Droopy, Roadrunner & Wiley Coyote m fl dök också upp - ja, precis de Looney Tunes/Silly Symphonies du nämner - och även som kortisar inom det helt vanliga tv-utbudet på helgerna. Du verkar ha ett mycket selektivt minne av den tidens tv-utbud.

Jag är inte precis expert på amerikanskt tv-utbud så som det sändes i USA under 70-80-talen, men Guldbyxorna har alldeles rätt i att Disney var mycket restriktiva med att släppa sitt tecknade material till vanlig tv, alltså i USA de stora allmänna tv-nätverken och i Europa de "vanliga" kanalerna. Förmodar att de Disney-inslag du såg på hotellet i Washington 1976 nog kan ha sänts över hotellkedjans eget kabel-tv-nät, de kan ha fått licens av Disney, men i de vanliga kanalerna var Kalle och Musse sällsynta gäster. Skillnaden mellan de vanliga nätverken och kabelkanalerna har alltid varit påfallande stor i USA; kabelkanalerna vill och vågar sända sådant som inte skulle gå för sig på ABC, NBC eller CBS.
Senast redigerad av HepCat-X 2018-12-30 kl. 16:56.
Citera
2018-12-30, 17:03
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Tecknat från Hanna-Barbera (också amerikansk mainstream, men litet nyare än Disney) visades ymnigt på den tidens morgonprogram under sommarlov och jullov (den mest kända huvudtiteln för det senare programmet är idag Trazan och Banarne, men långa och välmatade morgonmagasin för lediga barn var tradition varje år i SVT redan från tidigt 70-tal och in på det nya årtusendet). Scooby Doo, Rosa Pantern osv var vanliga gäster. Tex Averys gamla produktioner med Snurre Sprätt, Droopy, Roadrunner & Wiley Coyote m fl dök också upp - ja, precis de Looney Tunes/Silly Symphonies du nämner - och även som kortisar inom det helt vanliga tv-utbudet på helgerna. Du verkar ha ett mycket selektivt minne av den tidens tv-utbud.

Jag är inte precis expert på amerikanskt tv-utbud så som det sändes i USA under 70-80-talen, men Guldbyxorna har alldeles rätt i att Disney var mycket restriktiva med att släppa sitt tecknade material till vanlig tv, alltså i USA de stora allmänna tv-nätverken och i Europa de "vanliga" kanalerna. Förmodar att de Disney-inslag du såg på hotellet i Washington 1976 sändes över hotellkedjans eget kabel-tv-nät, de kan ha fått licens av Disney men i de vanliga kanalerna var Kalle och Musse sällsynta gäster. Skillnaden mellan de vanliga nätverken och kabelkanalerna har alltid varit påfallande stor i USA; kabelkanalerna vill och vågar sända sådant som inte skulle gå för sig på ABC, NBC eller CBS.

På loven tog jag alltid sovmorgon, så jag sov väl över programmen du talar om. (Har alltid varit nattmänniska). Vanliga barnprogram hade aldrig tecknat från USA, det kan jag garantera. Vi var så svältfödda på tecknat på den tiden, att vi fann det här roligt. -Fatta hur illa det var!

I amerikansk TV var det inget underskott på tecknat från USA, och ingen iransk jäkla skuggteater så långt ögat kunde nå.. (Iransk skuggteater var populärt att visa i vänsterpöbelstyrda TV2:s barnprogram). Det rådde allmän konsensus bland oss barn på 70-talet att "det är aldrig något tecknat på TV". En etablerad sanning inkarvad i sten. (För övrigt var det enbart 30 minuter (ofta tråkiga) barnprogram/dag, om de inte var inställda för sport).

Så Kalle Ankas julafton var verkligen julafton för oss ungar på den tiden. Croneman låter i det lilla vi kan läsa i hans krönika som en relik från 68-rörelsen på 70-talet.
Citera
2018-12-30, 17:17
Avstängd
Citat:
Så Kalle Ankas julafton var verkligen julafton för oss ungar på den tiden. Croneman låter i det lilla vi kan läsa i hans krönika som en relik från 68-rörelsen på 70-talet.

Cronemans artikel är ren clickbait och han nämner faktiskt bara Kalle Anka helt kort på de allra sista raderna (jag har log-in på DN och har läst hela texten till hans krönika). Sedan har redigeraren plockat upp den där raden och lyft upp Kalle i rubriken, men Kalle och Disney är inte alls något fokus för texten som helhet.

Jag håller med om att Croneman ofta är grinig och litet oresonlig, däremot är han knappast så röd och ideologiserad som du tror att han är. Och det var länge sedan SVT (eller TV2) kunde kallas speciellt rött och kommunistiskt.
Citera
2018-12-30, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Cronemans artikel är ren clickbait och han nämner faktiskt bara Kalle Anka helt kort på de allra sista raderna (jag har log-in på DN och har läst hela texten till hans krönika). Sedan har redigeraren plockat upp den där raden och lyft upp Kalle i rubriken, men Kalle och Disney är inte alls något fokus för texten som helhet.

Jag håller med om att Croneman ofta är grinig och litet oresonlig, däremot är han knappast så röd och ideologiserad som du tror att han är. Och det var länge sedan SVT (eller TV2) kunde kallas speciellt rött och kommunistiskt.

Tack för infon om artikeln. Nä, som jag skrev förut, så har jag inte sett Croneman som särskilt röd. SVT2 under 1970-talet var oerhört vänstervinklat.
Citera
2018-12-30, 18:01
Medlem
Zoom008s avatar
Människan är ett flockdjur och därför tittar ALLA på Kalle Anka samtidigt. Tror inte det finns någon som spelar in och tittar på midsommarafton t,ex och tycker det är underhållande då beteendet skulle uppfattas som abnormt och bisarrt. Kalle är lika populär som Jesus på julafton och därmed helig.
Citera
2018-12-31, 01:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zoom008
Människan är ett flockdjur och därför tittar ALLA på Kalle Anka samtidigt. Tror inte det finns någon som spelar in och tittar på midsommarafton t,ex och tycker det är underhållande då beteendet skulle uppfattas som abnormt och bisarrt. Kalle är lika populär som Jesus på julafton och därmed helig.

Många vet idag att nästan samtliga klipp går att hitta i bra kvalitet på Youtube, flera dessutom i längre och oklippt skick. Nej, det är inte bara SVT som har suttit och "censurerat" och klippt bort, det har även Disney gjort i flera årtionden. Långbens husvagnssemester t ex är 2-3 minuter längre i original på Youtube och innehåller helvilda scener där Kalles och Musses husvagn är nära att krocka med ett godståg - scener som vad jag vet aldrig har funnits med i det svenska tv-programmet. De klipptes säkert ner av Disney av rena tidsskäl när man skulle ställa samman julspecialen.

Här är Mickey's Trailer, den briljanta husvagnstrippen i oklippt original: https://www.youtube.com/watch?v=pcSZxGMIWxA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in