Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Özz Nûjen spökskrev är den troligaste förklaringen

Mmm…
Jag är uppvuxen med att avstå från Kallejanka eftersom vi alltid firade jul på två ställen, inte för att mina föräldrar var skilda utan för att ena halvan av julafton firades med morsans släkt och andra halvan med farsans. Själva förflyttningen skedde under Kallejanka, hade man tur såg man lite i början eller slutet.
Så tidsfönstret på julafton när Kalle sändes var magiskt men okänt för mig. Tror fortfarande inte att jag sett hela nån gång men jag brukar stanna till lite när jag passerar och känna efter om jag möjligtvis kan ha sett en glimt av just det eller det inslaget som liten.
Igår såg jag filmen "En underbar jävla jul" från 2015 på svtplay.
Där spelar Kalle Anka på julafton en stor roll.
Men Kalle Anka utgörs av Rikard Wolff, man får inte se något tecknat, bara Rikard Wolff.
Annars brukar ju själva tv-bilden inuti en film sträcka sig till att ett välkänt nyhetsankare informerar om ett brott. Så inte denna gång.
Julvärden Rikard Wolff predikar, sjunger.
Rikard Wolff ges gamla tiders prästroll.
Den lilla flickan i filmen heter Ebba, när attacken på Drottninggatan sker är hon i samma ålder som den Ebba som dödas där.
Och Rikard Wolff firade, firade kärleken.
Hela filmen irriterar jag mig på att Wolff kidnappat Kalle Anka.
När eftertexterna rullar förstår jag varför han är med:
Regi - Helena Bergström
Helena Bergström har också en stark koppling till Özz Nujen, har ofta uttryckt sin beundran för honom, är inte närmare insatt i hur den kopplingen ser ut annat än att hon tycker att Nujen är fantastisk…
Özz Nujen var med och finansierade attentatet på Drottninggatan,
undrar om Helena Bergström ens har försökt dra jag-är-pantad-brud-kortet.