2018-12-25, 22:30
Medlem
Knotknets avatar
Jag tycker det är fullt rimligt att lägga ned Kalle Ankas Jul. Gillar man det 40 år i rad är man dum i huvudet. Satsa på kvalitetsprogram i stället.
Citera
2018-12-25, 22:53
Medlem
judar o kristna går inte hand o hand
Citera
2018-12-25, 22:54
Medlem
Jag har en bättre ide. Vi kan skrota pressstödet till DN.
Citera
2018-12-25, 23:44
Medlem
Nu hör ju tablå-TV snart till det förgångna så det löser väl sig av sig självt. Traditionen med Kalla Anka är lite en spegling av det samhälle vi hade på 70- och 80-talen med bara två kanalen och välja på. Att få lite amerikanskt tecknat kändes nästan syndigt lyxigt.
Citera
2018-12-25, 23:52
Medlem
Ichwills avatar
Är det inte bättre att vi tar bort alla svenska traditioner så slipper vi alla såna här trådar, och MSM och kommunisterna blir överlyckliga?
Citera
2018-12-26, 00:16
Medlem
ZzekeWargs avatar
Croneman brukar kunna skriva bra men här var han antingen påverkad av några julsupar för mycket under skrivandet, eller så är den avsiktligt undermåligt skriven för att åskådliggöra det sorgliga ämnet -usla TV-program på julafton och i det stora hela. Jag tror på det sistnämnda.
Citera
2018-12-26, 00:23
Medlem
Ankdammsmans avatar
Croneman är en proggig gnällgubbe som är sur på det mesta. Att det inkluderar Kalle Anka är inte förvånande och ska nog inte övertolkas.

Det stämmer dock att DN och alla dess epigoner har en märklig hangup på svenska traditioner. En av de lustiga sakerna med den är att den är så provinsiell samtidigt som den försöker verka sofistikerad. Var är klagandet på hur tråkigt eid är, eller hur chanukkah mest är kommersiell skit som borde avskaffas?
Citera
2018-12-26, 09:18
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronille
Jag tror mest det kan beror på att de inte kan pytsa in reklam och få cash. Det är ingen kommersiell vinning. Enbart tradition och på traditioner blir man icke rikare.

Du har för höga tankar om Bonniers. det är inte enbart pengar de drivs av, även en stor portion ren ondska och elakhet.
Citera
2018-12-26, 10:47
Medlem
Bluekeepers avatar
Det är tydligen bättre med program såsom Bonde söker fru, Lyxfällan, wipeout etc...

Fin världsbild inom journalisternas ankdamm.
Citera
2018-12-28, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Özz Nûjen spökskrev är den troligaste förklaringen
Mmm…

Jag är uppvuxen med att avstå från Kallejanka eftersom vi alltid firade jul på två ställen, inte för att mina föräldrar var skilda utan för att ena halvan av julafton firades med morsans släkt och andra halvan med farsans. Själva förflyttningen skedde under Kallejanka, hade man tur såg man lite i början eller slutet.
Så tidsfönstret på julafton när Kalle sändes var magiskt men okänt för mig. Tror fortfarande inte att jag sett hela nån gång men jag brukar stanna till lite när jag passerar och känna efter om jag möjligtvis kan ha sett en glimt av just det eller det inslaget som liten.

Igår såg jag filmen "En underbar jävla jul" från 2015 på svtplay.
Där spelar Kalle Anka på julafton en stor roll.
Men Kalle Anka utgörs av Rikard Wolff, man får inte se något tecknat, bara Rikard Wolff.
Annars brukar ju själva tv-bilden inuti en film sträcka sig till att ett välkänt nyhetsankare informerar om ett brott. Så inte denna gång.
Julvärden Rikard Wolff predikar, sjunger.
Rikard Wolff ges gamla tiders prästroll.

Den lilla flickan i filmen heter Ebba, när attacken på Drottninggatan sker är hon i samma ålder som den Ebba som dödas där.
Och Rikard Wolff firade, firade kärleken.
Hela filmen irriterar jag mig på att Wolff kidnappat Kalle Anka.
När eftertexterna rullar förstår jag varför han är med:
Regi - Helena Bergström

Helena Bergström har också en stark koppling till Özz Nujen, har ofta uttryckt sin beundran för honom, är inte närmare insatt i hur den kopplingen ser ut annat än att hon tycker att Nujen är fantastisk…

Özz Nujen var med och finansierade attentatet på Drottninggatan,
undrar om Helena Bergström ens har försökt dra jag-är-pantad-brud-kortet.
Senast redigerad av eva88 2018-12-28 kl. 17:32.
Citera
2018-12-28, 17:34
Medlem
rostigamazons avatar
Det intressanta är att det är en morgontidning som ska bestämma vad som sänds i TV, om man tycker att Kalle Anka är så hemskt, då kan man väl titta på någon annan kanal, varför förstöra för dom som tycker det är en tradition att se Kalle Anka på julafton, tänk på alla barn som blir ledsna.
Citera
2018-12-30, 12:22
Medlem
Mosbulles avatar
OK att ta bort Kalle Anka bara DN tas bort innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in