2018-12-30, 15:44
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Ja, och egentligen är det väl egentligen detta som alltihop handlar om... Att söka efter och ta emot hjälp...att uttrycka att man behöver hjälp...

Undrar om det fanns ett väldigt stort motstånd inför att visa sig "svag" eller "inkompetent"...? Eller hur de nu såg på saken...

Jag tror inte att de själva upplevde att de behövde hjälp. De påstod sig aldrig vara oförmögna att ta hand om barnen. Hade de kunnat acceptera att arbeta mindre eller anlita en au-pair eller vad som helst så hade de förstås provat detta först.

Jag tror att det handlar om att de inte ville ta hand om de sjuka barnen. De ville ha friska barn så att de kunde leva ett liv "i egentlig mening". Uppenbarligen ansåg de inte att föräldrar till sjuka barn gör det.

Vi har tillräckligt med vittnesmål från skola, barnvakt, grannar och pianolärare för att veta att barnen inte på något vis var vare sig ojämförligt sjukare eller mer vårdkrävande än många andra svårt sjuka eller handikappade barn.
Citera
2018-12-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halivaggen
Nej det är nog otänkbart. Föräldrarna hade nog full koll på planen med allt vad det innebär. Ett av barnen var helt utan "lugnande". Troligtvis första offret. Föräldrarna däremot hade en hel del "lugnande" i sig så pass mycket att dom klarade av sin gemensamma plan. Tillräckligt avtrubbade men ända handlinskraftiga för jag tror även mamman var delaktig i strypning/kvävning av barnen. Kanske satt på benen, höll i armarna medan pappan kvävde eller vise versa.

Jag tror heller inte allt skedde i ett led, efter flickornas död har nog mamman och pappan haft en ceremoni och i vilket tidsperspektiv allt skett i vet vi inte, vi vet heller inte om föräldrarna var "drogade" under morden, kanske dom knaprade tabletterna efter flickornas död. Eller så var dom drogade när dom gemensamt utförde handlingen. Spelar egentligen ingen roll men jag tror inte dom var okunniga gällande mängd och hade som plan att själva somna in via överdos.
Kanske de tullade på pillerna en tid före för att lugna nerverna och sen räckte de inte till när dagen kom.
Citera
2018-12-30, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag tror inte att de själva upplevde att de behövde hjälp. De påstod sig aldrig vara oförmögna att ta hand om barnen. Hade de kunnat acceptera att arbeta mindre eller anlita en au-pair eller vad som helst så hade de förstås provat detta först.

Jag tror att det handlar om att de inte ville ta hand om de sjuka barnen. De ville ha friska barn så att de kunde leva ett liv "i egentlig mening". Uppenbarligen ansåg de inte att föräldrar till sjuka barn gör det.

Vi har tillräckligt med vittnesmål från skola, barnvakt, grannar och pianolärare för att veta att barnen inte på något vis var vare sig ojämförligt sjukare eller mer vårdkrävande än många andra svårt sjuka eller handikappade barn.

Kanske vägrade någon av föräldrarna att låta någon utomstående komma nära familjen? Någon som hade svårt med andra människor. Någon som helst ville hålla sig för sig själv. Få vara anonym inför omgivningen?
Citera
2018-12-30, 16:14
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Nej det är det inte, allt är redovisat om än i korthet. Det är du/ni som inte kan ta till er föräldrarnas val att radera ut hela familjen.

Det enda jag hade hoppats på är att informationen om vem som hängde sig själ hade varit dold, spelar faktiskt ingen roll. Men jag gissar att moderns släkt ville poängtera detta i polisens uttalande till allmänheten. Mamman blir således ett offer och intw en delaktig mördare i mångas ögon.

Du har en poäng i ditt sista stycke men tyvärr kvarstår fortfarande H som ett offer av många
Citera
2018-12-30, 16:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Kanske de tullade på pillerna en tid före för att lugna nerverna och sen räckte de inte till när dagen kom.

Nja. Det tänker jag inte. Men visst möjligheten finns om än mindre trolig. Internet finns att beställa flera "piller". Allt går inte via läkare, finns hur mycket som helst på nätet innan tabletterna hittas och dessa förbjuds.

Som sagt var jag tror inte föräldrarna var utan en plan. Om inte annat märks det via barnens intag. Ett barn utan droger(det första) ett annat lite sövande i sig så hon inte skulle vakna när första flickan ströps. Tillkalla hjälp eller fly fältet. Barnen vart mördade, inte föräldrarna.
Citera
2018-12-30, 16:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du har en poäng i ditt sista stycke men tyvärr kvarstår fortfarande H som ett offer av många
Jag tror att det primärt beror på en djup rädsla att se hur eländig världen kan vara. Att hot kan finnas ända in i hemmets trygga vrå. Att ingen fanns där för att rädda de små flickebarnen. Att barnen levde tillsammans med två förövare som föräldrar.

Och ja, det är fasansfullt, men vi gör varken Agnes och Moa eller andra barn en tjänst genom att inte se hur illa livet kan vara för somliga. Vi måste orka hålla båda ögonen öppna för att kunna förebygga, åtgärda och bli bättre på att ta hand om varandra!
Senast redigerad av Kurian 2018-12-30 kl. 16:46.
Citera
2018-12-30, 17:01
Medlem
Citat:

Tyvärr kan du ha rätt...De ville ha "ett liv i egentlig mening". Inte något annat liv.
Synd att de inte först prövade att leva "ett annat liv." De kanske hade tyckt om det... eller i varje fäll upptäckt någonting positivt i det andra livet - också...
Citera
2018-12-30, 17:11
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Tyvärr kan du ha rätt...De ville ha "ett liv i egentlig mening". Inte något annat liv.
Synd att de inte först prövade att leva "ett annat liv." De kanske hade tyckt om det... eller i varje fäll upptäckt någonting positivt i det andra livet - också...

Ja det är otroligt sorgligt att de inte kunde se saker och ting i ett annat ljus.
Citera
2018-12-30, 17:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma

Men varför hade då båda föräldrarna sönderlugnande kroppar? Tvingade pappan i frun tabletter menar du?
Citera
2018-12-30, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ja det är otroligt sorgligt att de inte kunde se saker och ting i ett annat ljus.
Det är väl just det som djupare psykiatriska tillstånd handlar om, total oförmåga till att se saker ur ett annat perspektiv – mentalisera – bara för att ännu en gång få med ditt favorituttryck...
Citera
2018-12-30, 17:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, och frågan är varför.
Att de har stark integritet, är oerhört tighta, ska försöka lösa det själva tror jag som sagt ligger som nån grund. Svårt att acceptera, söker bot.

Däremot blir jag inte klok på den extremt dystra synen på framtiden. Det är kolsvart.

Vore det sekteriskt, nån konstig religiös aspekt, kraschad ekonomi då kan jag begripa det hela.
Det verkar inte finnas.
Dödlig sjukdom där en part blir lämnad kvar och inte orkar med ansvar, där överlevande part ska bära barnens sorg, sin egen.
Men det är det heller ingen bekräftelse kring.
Om en part är mycket självmordsbenägen skulle det väl mynna ut i samma resultat.
Men det dansar ändå kring en extrem svart syn på sjukdomen ME och hur detta uppkommit begriper jag inte. Såtillvida det inte beror på att man försökt begripa allting själv där också och fått en väldigt skev syn, fullmatad med enbart negativitet.
Senast redigerad av develi 2018-12-30 kl. 17:33.
Citera
2018-12-30, 17:39
Medlem
Citat:
Haha,stilpoäng. Finns inget sådant.

Själmordsbrevet är skrivet i röran av de döda barnen, föräldrarna lade ner barnen, ordnade sitt, hade en cerenomi .

Citat:
Denna kvinna satt på första dotterns ben, medan fadern kvävde. Snabbt efter det togs andra flickan av daga. Sen när dom var döda tog mamman och pappan farväl. Efter det gjorde pappan sitt, han ströp mamman till barnen, sin fru som gissningsvis tagit mer "lugnande" Efter det hängde fader sig..... jag spyr åt alla,....

Sämsta tänkbara jobb pappan hade.... Tar mig t tårar.

Jag som har fetat i dina texter.
Du verkar säker på att föräldrarna hade en ceremoni då de tog farväl av sina barn. Vet du om detta beskrevs i avskedsbrevet? Som alltså skrevs efter att barnen dödats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in