Citat:
Ursprungligen postat av
Grollaren
Blir det inte kroniskt av sig själv?
Jag menar en alkoholist/drogmissbrukare måste ju när han är nykter konfrontera det faktum att han supit/drogat bort halva livet. Bara den insikten måste ju vara så hemsk att man omedelbart börjar supa/droga igen. Det skulle jag göra iallafall. Dessutom finns ju anledningen kvar som gjorde att man en gång började. Den kommer ju också tillbaka i 110 km /h när man blir nykter???
Därför kanske det viktigaste är att förlåta sig själv och leva med att man har förmågan att vara en idiot, men inte tycka synd om sig själv för det.
Anledningen behöver inte vara mer än drogen själv, dricker man alkohol blir alla alkoholister förr eller senare, hur fort är bara individuellt. Har man inga andra sätt att hantera smärta går det jättefort.
Jag tror det är viktigare att ta tillbaka kontrollen än att erkänna sig maktlös. Själv kan jag dricka måttligt numera med självdisciplin, men undviker oftast att dricka helt då hjärnan är förprogramerad att vilja supa, det tar liksom bort njutningen att måsta ha järnkoll och kämpa mot begäret. Men det går, man måste inte bli helnykter.