2018-12-30, 09:04
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Särskrivning är i särklass det man stör sig mest på när det kommer till lyx problem.

Vad är det lyxiga i att särskriva? Du förmedlar ju en helt annan betydelse i din text.

Du kanske gillar att bli behandlad av en sjuk syster och till din nyöppnade butik vill du köpa två kassa apparater men vi andra som vill bli friska och ha hela maskiner i kassan föredrar att göra rätt och ställer samma krav på andra.
Citera
2018-12-30, 09:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Vad är det lyxiga i att särskriva? Du förmedlar ju en helt annan betydelse i din text.

Du kanske gillar att bli behandlad av en sjuk syster och till din nyöppnade butik vill du köpa två kassa apparater men vi andra som vill bli friska och ha hela maskiner i kassan föredrar att göra rätt och ställer samma krav på andra.
Det är ett lyx problem att störa sig på särskrivare.
Jag stör mig också på dessa.
Citera
2018-12-30, 09:12
Medlem
Radbryt mitt i en mening är minst lika irriterande. Där kan man inte ens skylla på dyslexi...
Citera
2018-12-30, 09:14
Medlem
Särskrivningar gör en text svårläst, det mest anmärkningsvärda är att de vilka städse tillämpar detta skrivsätt i stor omfattning ej är konsekventa, samma ord eller närbesläktat ord kan förekomma i en text (annons för bil med sommar däck & vinterdäck exempelvis).
Särskrivningar, de av annan i tråden uppmärksammade problemen vissa har med "de", "dem", "det" samt avkortade ord ("ja" istället för "jag" exempelvis'') tillhör de detaljer i en text som gör den som mest svårläst.

Misstänker som flera andra också varit inne på att det smittat av sig från sättet att skriva som tillämpas i engelska. Från engelskan kommer även fenomenet att använda versaler inne i en text där sådana ej skall finnas, rätt ofta som dagar och månader skrivs med inledande versal, det stör inte lika mycket, men ursprunget är garanterat engelskan.
Senast redigerad av Nordiad 2018-12-30 kl. 09:18.
Citera
2018-12-30, 09:17
Medlem
EddieWeathers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Finns en högst enkel förklaring till varför just jag gör det med jämna mellanrum, nämligen:
Särskriver med vilje enbart för att det knyter sig i röven på sådana äckliga språkpoliser och viktigpettrar som dig.
Har man inte mer liv än att reta sig på när okända människor särskriver på nätet bör man i högsta grad överväga att ta sitt egna liv.
Nyårsdagen är tydligen den dagen då flest människor just tar sitt egna liv, så snälla, överväg detta.

Varför önska livet ur någon? Bristande impuls och aggressionskontroll?
Citera
2018-12-30, 10:01
Medlem
bergsdals avatar
Jag ser inte särskrivningar som ett större problem men har noterat en kåthetsfixering där man överkomplicerar ord och hur man strukturerar meningar istället för att ha en logisk simpel tråd där man har en tydlig början samt ett avslut, istället fortsätter man med "smarta" artikulationer som inte behövs. En stor fördel med språk är att kunna framföra en poäng tydligt men för någon anledning vill man förvirra läsaren igenom användning av onödigt språk istället för att försöka hjälpa läsaren att förstå den skrift som man skriver och samtidigt den poäng man vill framföra.

Det är enbart allmän lathet i hur en person skriver eller den sinnesstämning man befinner sig i. Man använder mycket han/dem/dom/den istället för direkta ord har jag också anmärkt, där man antar att personen som läser texten redan vet vem eller vad personen refererar till
Senast redigerad av bergsdal 2018-12-30 kl. 10:29.
Citera
2018-12-30, 10:08
Medlem
namnskylts avatar
Har gått i svensk flum skola! Så nu kan sosse patrasket och vänster eliten gott få blöd ande ögon av min dåliga gramatik!

Sjyll er skälva
Citera
2018-12-30, 10:13
Medlem
BlodigtHelvetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Antager att jag skriver för "döva öron" i detta forum enär jag misstänker
att merparten av deltagarna här ej besitter denna trasiga pinne
på DNA-stegen.
Men frågan kvarstår alltjämt,
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
Noterar med fasa hur låg som hög, bildad som idiot i dagens samhälle
ägnar sig åt denna styggelse.
SER ni verkligen inte det miserabla resultatet av ert alster?
Besitter ni någon form av mild dyslexi?
Har ni anammat det anglosaxiska språket så till den milda grad att
ni först tänker i engelska termer, för att sedan översätta desamma till miserabel svenska?
Har ni lärt er detta i skolan?
Mycket nyfiken på försvar och förklaringar!
själv anser jag att om det finns något som helst
tvivel så är det bättre att sammanfoga ord än att dela upp dem

Jag behövde inte läsa många rader av ditt inlägg förrän jag kunde konstatera att du själv tycks lida av rätt så grava språkbrister.

Kasta inte sten i glashus och allt det där...
Citera
2018-12-30, 10:14
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Oftast är det mobiltelefoner som är boven. Av nån anledning så vill autocorrect att man särskriver.
Sen kanske många invandrare är vana att särskriva. I engelskan, tex, så ska många dubbelord särskrivas
Autocorrect borde gå att avaktivera. Och använder du ex vis Swiftkey så lär sig appen ditt språk och bygger upp en ordlista med pösjkans, bjärv, eller ev andra ord du använder.

För övrigt instämmer jag med Ts om att språket borde vårdas. Men det är lättare för en del av oss, och jag är inte avundsjuk på dyslektiker m fl. Med ett gott språk öppnar sig en del dörrar i livet
Citera
2018-12-30, 10:23
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlodigtHelvete
Jag behövde inte läsa många rader av ditt inlägg förrän jag kunde konstatera att du själv tycks lida av rätt så grava språkbrister.

Kasta inte sten i glashus och allt det där...
Jomenvisst besitter ju både du, jag och vi en hel del brister inom språket, men det ger oss inte handikapp gentemot att bekämpa denna uppenbara farsot som håller på att slå rot även inom svenska akademien.
Jag behöver något fostrande att se upp till, och kräver bättre av de som skall bära språkarvet
Citera
2018-12-30, 10:26
Medlem
Det är väldigt enkelt. Säger man det som ett ord så skriver man det som ett ord.

Man säger husvagn, inte hus (paus) vagn.

Sjuksköterska, inte sjuk (paus) sköterska.

Osv osv.
Citera
2018-12-30, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr F
Det är väldigt enkelt. Säger man det som ett ord så skriver man det som ett ord.

Man säger husvagn, inte hus (paus) vagn.

Sjuksköterska, inte sjuk (paus) sköterska.

Osv osv.

Och Rädda (paus) barnen? Ska det stavas Räddabarnen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in