2012-04-01, 13:02
Medlem
rottenbones avatar
Verkar inte finnas en enda jävel som kan skriva "jättebra", "jättegott", "Jättefint" etc.

Helt otroligt ibland vad folk särskriver...
Citera
2012-04-01, 22:55
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
De kanske prioriterar att kommunicera före att skriva.

kanske det, men trodde man gått i skolan så man lärde sig att hantera språket.. slang och förkortningar förstår jag, saker som underlättar kommunicering, men att förvrida och slå isär orden är inte okej.

Alltså säkert 70% av alla fall där någon ska skriva "nu är jag jätteglad!"
så skriver man istället "nu är jag jätte glad!"

jag menar, hur fan kan man inte se att det ser helt mongo ut? faktum är ju att det tar mindre tid/energi att skriva rätt i detta fall
Citera
2012-04-01, 23:01
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kritisk.
kanske det, men trodde man gått i skolan så man lärde sig att hantera språket.. slang och förkortningar förstår jag, saker som underlättar kommunicering, men att förvrida och slå isär orden är inte okej.

Alltså säkert 70% av alla fall där någon ska skriva "nu är jag jätteglad!"
så skriver man istället "nu är jag jätte glad!"

jag menar, hur fan kan man inte se att det ser helt mongo ut? faktum är ju att det tar mindre tid/energi att skriva rätt i detta fall

Tycker du att du skriver fläckfritt?
Citera
2012-04-02, 00:27
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Tycker du att du skriver fläckfritt?

Jag för det mesta, men framförallt särskriver jag inte isär självklara ord som : jätteglad, supermysigt osv.

jag får knappast A+ om jag skulle skriva en uppsats på mitt språk, men hantera språket rent vardagligt skulle jag säga att jag kan...
Citera
2012-04-02, 07:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jag för det mesta, men framförallt särskriver jag inte isär självklara ord som : jätteglad, supermysigt osv.

jag får knappast A+ om jag skulle skriva en uppsats på mitt språk, men hantera språket rent vardagligt skulle jag säga att jag kan...

Din inledning gör mig lite fundersam

Icke desto mindre är det väl den som skriver som får stå med skammen för sitt dåliga språk. Jag har inte förstått varför andra ska göra det till sin egen angelägenhet.
Citera
2012-04-03, 00:37
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Din inledning gör mig lite fundersam

Icke desto mindre är det väl den som skriver som får stå med skammen för sitt dåliga språk. Jag har inte förstått varför andra ska göra det till sin egen angelägenhet.

haha, men sådana där uppenbara fel som att skriva "Jag" ist för "ja" är väl inte att särskriva iaf?

särskriver man har man enligt mig ingen känsla för språket, man borde fan veta hur man sätter ihop/isär ord. Plus att det låter så fult om man skulle prata "särtal"
Citera
2012-04-03, 00:49
Medlem
BePatients avatar
Citat:
haha, men sådana där uppenbara fel som att skriva "Jag" ist för "ja" är väl inte att särskriva iaf?

särskriver man har man enligt mig ingen känsla för språket, man borde fan veta hur man sätter ihop/isär ord. Plus att det låter så fult om man skulle prata "särtal"
Det här. Om man skulle särtala, skulle alla i omgivningen säga till en hur dum man låter, men i skrift är det plötsligt tabu att nämna. Människan är ett flockdjur.
Citera
2012-04-03, 01:21
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BePatient
Det här. Om man skulle särtala, skulle alla i omgivningen säga till en hur dum man låter, men i skrift är det plötsligt tabu att nämna. Människan är ett flockdjur.
Konstigt resonemang. Det klagas väl en väldig massa på särskrivning och inte är det väl ofta vuxna människor går omkring och säger åt folk som avviker att de låter dumma?
Citera
2012-04-03, 07:38
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Nej, jag skrev inte att du ägnade dig åt särskrivning. Jag berörde svårigheten att kunna skriva helt fläckfritt.

Att det saknas en "känsla" för språket, skulle lika gärna kunna falla tillbaka på att det är intressantare att "kommunicera" än att "skriva". Samma gäller för många även vid muntlig kommunikation. Att säga något är för många viktigare än att säga det på rätt sätt.
Citera
2012-04-03, 08:15
Medlem
BePatients avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Konstigt resonemang. Det klagas väl en väldig massa på särskrivning och inte är det väl ofta vuxna människor går omkring och säger åt folk som avviker att de låter dumma?
Nej, det är inte konstigt. Det klagas på särskrivning, men överallt rådande inställning om de klagomålen är att den som påpekar sånt är sorglig, och det är förstås inte ofta människor påpekar särtal, eftersom en överväldigande majoritet klarar av att tala ihop, vilket hörde till min poäng. (Vet inte om du verkligen menade det du skrev, att du inte tycker det är ofta människor säger åt andra att de låter dumma, men det är ju rätt långt från min verklighet iaf.)
Citera
2012-04-03, 11:48
Medlem
Kritisk.s avatar
Citat:
Nej, jag skrev inte att du ägnade dig åt särskrivning. Jag berörde svårigheten att kunna skriva helt fläckfritt.

Att det saknas en "känsla" för språket, skulle lika gärna kunna falla tillbaka på att det är intressantare att "kommunicera" än att "skriva". Samma gäller för många även vid muntlig kommunikation. Att säga något är för många viktigare än att säga det på rätt sätt.

Så du menar att alla som kommunicerar över nätet har 2 val, antingen lägga energin på att kunna leverera budskapet, eller att lyckas formulera en fin mening utan nåt budskap?

Förlåt, men jag kan faktiskt inte förstå/förlåta alla människor ute på facebook som särskriver varannan mening de skriver, är man 20+ bör man veta vid det laget att det heter;

-jätteskoj inte jätte skoj
-supergott inte super gott
-mysmorgon inte mys morgon
-drömdag inte dröm dag
-vårtecken inte vår täcken
Citera
2012-04-03, 12:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Så du menar att alla som kommunicerar över nätet har 2 val, antingen lägga energin på att kunna leverera budskapet, eller att lyckas formulera en fin mening utan nåt budskap?

Förlåt, men jag kan faktiskt inte förstå/förlåta alla människor ute på facebook som särskriver varannan mening de skriver...

Nej, det handlar inte om antingen eller. Jag konstaterade bara att dessa personer [som inte har lärt sig eller tror att det ska vara så] inte låter det begränsa dem. Således är deras strävan efter att kommunicera mycket större än deras vilja/förmåga att skriva oklanderligt.

Det finns många människor vars livsval och agerande jag inte kan förstå (dela), men oftast kan jag ändå fatta det (förklara).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in