2018-12-30, 07:18
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salvelinus
Det är för att jag själv trivs med att läsa frekventa radbyten. Måhända är jag en smula trög, men jag har alltid haft en förmåga att tappa bort mig i långa rader.

Då bör du ha en rads mellanrum.

Blablabla.....

Blablabla....

Ser bättre ut än,

Blalablabla
Blabla
Blablablablablar
Babla
Citera
2018-12-30, 07:23
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Antager att jag skriver för "döva öron" i detta forum enär jag misstänker
att merparten av deltagarna här ej besitter denna trasiga pinne
på DNA-stegen.
Men frågan kvarstår alltjämt,
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
Noterar med fasa hur låg som hög, bildad som idiot i dagens samhälle
ägnar sig åt denna styggelse.
SER ni verkligen inte det miserabla resultatet av ert alster?
Besitter ni någon form av mild dyslexi?
Har ni anammat det anglosaxiska språket så till den milda grad att
ni först tänker i engelska termer, för att sedan översätta desamma till miserabel svenska?
Har ni lärt er detta i skolan?
Mycket nyfiken på försvar och förklaringar!
själv anser jag att om det finns något som helst
tvivel så är det bättre att sammanfoga ord än att dela upp dem

De som är absolut värst på att särskriva brukar även göra grundläggande språkliga misstag av alla upptänkliga slag. De är m.a.o. personer som inte förefaller hantera de skrivna ordet speciellt väl i något avseende ö.h.t. Sannolikt beror detta på att de antingen är barn, har misslyckats fullständigt i skolan, eller har ett annat modersmål än svenska. Av deras inlägg att döma förefaller det finnas representanter från samtliga av dessa tre grupper på forumet. Men de som misslyckats helt med sin skolgång förefaller vara i klar majoritet. Men dessvärre är du nog optimistisk, inga av dem lär nog svara i denna tråd. Ville de ej lära sig skriva i skolan och inte försökt lära sig därefter, lär de inte läsa och än mindre skriva i denna tråd.

Men skulle ni mot förmodan läsa denna tråd och undra när ett ord skall särskrivas eller ej är tipset att om ni inte vet om det är ett eller två ord så är det sannolikt ett ord. Chansa på det så blir det nästan alltid rätt.

Lycka till!
Senast redigerad av Ancistrus 2018-12-30 kl. 07:53.
Citera
2018-12-30, 07:23
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Då bör du ha en rads mellanrum.

Blablabla.....

Blablabla....

Ser bättre ut än,

Blalablabla
Blabla
Blablablablablar
Babla
Så av nyfikenhet, hur många eller få tecken accepterar du på en rad för att den inte skall uppfattas som
styltad, respektive långdragen
Citera
2018-12-30, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Det har inte med DNA att göra, varför skriver man ihop ord kan man lika gärna ställa sig frågan? I engelska så skriver man allmänt inte ihop ord tex. Det enda logiska att skriva ihop ord är för att det inte ska missuppfattas som det klassiska exemplet, rått kött och råttkött. Vissa särskriver mer än andra men ofta så vet de om att det egentligen inte ska särskrivas utan gör det av bara farten.

Om det vore så enkelt! It's English, Jack! There are no rules; and when there is they're not obeyed!
Citera
2018-12-30, 07:27
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Men skulle ni mot förmodan läsa denna tråd och undra när ett ord skall särskrivas eller ej är tipset att om ni inte vet om det är ett eller två ord så är det sannolikt ett ord. Chansa på det så blir det nästan alltid rätt.
Lycka till!
Ohhh, master!
Eller tack för en utkristallisering av min andemening som vi säger på ren norrländska!
Citera
2018-12-30, 07:36
Avslutad
Särskrivning är i särklass det man stör sig mest på när det kommer till lyx problem.
Citera
2018-12-30, 07:55
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ohhh, master!
Eller tack för en utkristallisering av min andemening som vi säger på ren norrländska!

Var så god, som vi säger på stockholmska.
Citera
2018-12-30, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mupp08
Särskrivning är i särklass det man stör sig mest på när det kommer till lyx problem.

Fram för allt när den inte används genomgående, utan bara i enstaka ord...
Citera
2018-12-30, 08:03
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?
ni först tänker i engelska termer, för att sedan översätta desamma till miserabel svenska?

Det finns nog många anledningar till detta.
En av de större anledningarna kan vara att folk påverkas av Engelskan, där man i stort sätt särskriver allt. Jag har också noterat att folk som ofta särskriver inte läser speciellt mycket böcker/litteratur. Folk är helt enkelt inte vana vid att "se" ord i text (förutom internet Engelskan då).

Ren okunskap/lägre utbildning

Rent slarv man orkar inte tänka efter eller bry sig.

Datorn/telefonen delar på ord som man skriver korrekt men ändrar det till engelskans skrivsätt automatiskt.

Så att ensidigt påstå att det är människor med låg IQ som särskriver är enfaldigt och dumt. Det kan vara irriterande att läsa texter som särskrivs om och om igen och att då tillrättavisa personen är rätt enligt min mening, kanske vill de förbättra sig efter en tillrättavisning.

Själv retar jag mig på folk som inte kan skilja på De, Dom, Dem, Dessa. Vilket verkar vara långt fler än de som särskriver mycket i en text.

typ: "Dem" gick ut på kvällen och liknande Istället för "De" gick ut på kvällen. Hellre då "Dom" gick ut på kvällen.
Citera
2018-12-30, 08:33
Medlem
salvelinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns nog många anledningar till detta.
En av de större anledningarna kan vara att folk påverkas av Engelskan, där man i stort sätt särskriver allt. Jag har också noterat att folk som ofta särskriver inte läser speciellt mycket böcker/litteratur. Folk är helt enkelt inte vana vid att "se" ord i text (förutom internet Engelskan då).

Ren okunskap/lägre utbildning

Rent slarv man orkar inte tänka efter eller bry sig.

Datorn/telefonen delar på ord som man skriver korrekt men ändrar det till engelskans skrivsätt automatiskt.

Så att ensidigt påstå att det är människor med låg IQ som särskriver är enfaldigt och dumt. Det kan vara irriterande att läsa texter som särskrivs om och om igen och att då tillrättavisa personen är rätt enligt min mening, kanske vill de förbättra sig efter en tillrättavisning.

Själv retar jag mig på folk som inte kan skilja på De, Dom, Dem, Dessa. Vilket verkar vara långt fler än de som särskriver mycket i en text.

typ: "Dem" gick ut på kvällen och liknande Istället för "De" gick ut på kvällen. Hellre då "Dom" gick ut på kvällen.
'Instämmer till fullo i det fetade.
Det som stör och gnager är att det verkat blivit accepterat i akademiska kretsar, ingen ifrågasätter en doktorsavhandling eller roman med särskrivningar numera, för personen är ju "såå bra".
Citera
2018-12-30, 08:42
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Oftast är det mobiltelefoner som är boven. Av nån anledning så vill autocorrect att man särskriver.
Sen kanske många invandrare är vana att särskriva. I engelskan, tex, så ska många dubbelord särskrivas
Citera
2018-12-30, 08:54
Medlem
EddieWeathers avatar
Citat:
på DNA-stegen.
Ni som särskriver:
Vad är problemet?

Bra initiativ, sär skrivningar är en styggelse. Det både för virrar och ser illa ut. Jag tror att det handlar om slapp het och brist ande respekt för språket. Jag tror även att män sär skriver mer än kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in