2018-12-29, 20:05
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1
Det vore upplysande att få reda på hur vägen fram till flickornas diagnoser gick till. Det är så mycket som låter osannolikt med hela ME-historian. Vem drev på diagnossättningen så att det gick på endast några få månader för M när det i för andra krävs år för samma diagnos? Att två barn i samma familj får denna sjukdom när den inte i någon stor omfattning är ärftlig? Att de inte behöll någon form av planerad undervisning i skolan när evidensen säger att det är så oerhört viktigt för det psykiska måendet att behålla kontakten med sina klasskamrater och skola om det så bara handlar om en timma i veckan?
Hur mycket jag än har tänkt på detta kommer jag inte på någon annan anledning än att någon av föräldrarna hade MbP. Skolan har nog en hel del att fundera på i sitt agerande nu i efterhand.

Det är inget som polisen utreder däremot finns det diagnoser på var och en av barnen satta av skånsk läkare. Det innebär att lagt kort ligger kan man säga angående just diagnoserna. Vi vet ingenting om hur lång tid det tog för M att få sin diagnos bara när hon fick den, och det gäller även A. Att spekulera och läsa inlägg här om dom som påstår sig veta något angående det är totalt meningslöst eftersom det knappast stämmer. Skolan utreder sig själva och ser om man kunde göra mer, och jag tror vissa rutiner har ändrats när det gäller hemundervisning i alla fall. Däremot så kunde ingen se vad som skulle komma ingen öht såg detta komma.
Citera
2018-12-29, 20:06
Medlem
Sigeas avatar
Citat:
Hur mycket jag än har tänkt på detta kommer jag inte på någon annan anledning än att någon av föräldrarna hade MbP. Skolan har nog en hel del att fundera på i sitt agerande nu i efterhand.
Obs, spekulationer.

Jag tänkte liknande först också. Men det stämmer inte med de snabba diagnoserna, en MbP-förälder skulle inte nöja sig med isolerade barn i hemmet med en enda diagnos, utan då skulle vi snacka sjukhusvistelser, tester och ingrepp som aldrig får ta slut.

Det jag har landat i skulle vara ”apatiska flyktingbarn” grejen. Typ, mamman har fetaste dödsångesten över sin cancer och blåser upp pappans och barnens oro tills alla mår lika dåligt som hon, snart mår alla så dåligt att barnen blir apatiska för att slippa dela familje-angsten. Mamman målar upp skräckscenarier hur eländigt livet kommer bli för pappan när hon dött, med tanke på hur ’sjuka’ barnen är så han inte kommer få någon tid över till moms osv.

Jag landar i att mamman var den som satte bollen i rullning med tanke på att hon ’spelat normal’ medan pappan beklagat sig över sin situation för folk, mamman har också cancer vilket (naturligtvis) kan göra ett nummer i skallen på vem som helst och allt kan ha sprungit ur avundsjuka på att pappan skulle överleva henne och få se deras döttrar växa upp medan hon själv skulle dö.
Citera
2018-12-29, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigea
Obs, spekulationer.

Jag tänkte liknande först också. Men det stämmer inte med de snabba diagnoserna, en MbP-förälder skulle inte nöja sig med isolerade barn i hemmet med en enda diagnos, utan då skulle vi snacka sjukhusvistelser, tester och ingrepp som aldrig får ta slut.

Det jag har landat i skulle vara ”apatiska flyktingbarn” grejen. Typ, mamman har fetaste dödsångesten över sin cancer och blåser upp pappans och barnens oro tills alla mår lika dåligt som hon, snart mår alla så dåligt att barnen blir apatiska för att slippa dela familje-angsten. Mamman målar upp skräckscenarier hur eländigt livet kommer bli för pappan när hon dött, med tanke på hur ’sjuka’ barnen är så han inte kommer få någon tid över till moms osv.

Jag landar i att mamman var den som satte bollen i rullning med tanke på att hon ’spelat normal’ medan pappan beklagat sig över sin situation för folk, mamman har också cancer vilket (naturligtvis) kan göra ett nummer i skallen på vem som helst och allt kan ha sprungit ur avundsjuka på att pappan skulle överleva henne och få se deras döttrar växa upp medan hon själv skulle dö.

Ja alla bitar passar inte ihop i MbP-pusslet heller. Kanske har du mer rätt. Jag visste inte säkert att H hade cancer.
Citera
2018-12-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag reagerade på kommentaren gällande hennes barnbarn som gick i samma klass med M:
" Hon gick inte så mycket i höstas (..)"

Det låter inte som total frånvaro?

Låter som om föräldrarna/föräldern ville ha barnen hemma till varje pris. Varför? Hur kunde OH tubba hela skolledningen?
Citera
2018-12-29, 20:21
Medlem
Citat:
Väldigt bra idé men det lär vara en kostnadsfråga och upphandling av skolan så det är nog inte bara att testa.

Jag funderade dock kring videokonferens som är etablerad skolverksamhet.
Hur som haver lär det finnas möjligheter till förbättring som minskar isolering, att känna delaktighet och som skolorna bör se över (om det nu inte redan sker).
Jo det är ju enklare med det.
De som testar roboten har nog fått sponsorer eller har den på lån.
Citera
2018-12-29, 20:21
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Obs, spekulationer.

Du har en poäng, en infallsvinkel - det är bra !

Men... hur kunde mamman, denna väna varelse, teleportera sina sjuka tankar till den så högt ärade, nästan allsmäktige O. Han, den givne, han som sörjde för familjens väl o ve.. Skulle han, mot sin vilja, förmås mörda alla, inklusive sig själv i sin familj ? Skulle inte han (O) listat ut sabotaget ?
Citera
2018-12-29, 20:24
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Obs, spekulationer.

/.../
/.../

Blanda inte in "apatiska flyktingbarn" här, det är en helt annan genes. Och andra preparat inblandade.
Citera
2018-12-29, 20:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Jo det är ju enklare med det.
De som testar roboten har nog fått sponsorer eller har den på lån.
Ja, precis. Årlig upphandlingar inom bjässarna lär inte vara busenkelt och kanske dyrt. Men idén är fantastiskt bra.
Nu behövs det bara fler så det blir priskrig i klass med synonympreparat på apoteket.

Men tills dess är kanske videokonferens en väletablerad och enkel lösning.
Citera
2018-12-29, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är inget som polisen utreder däremot finns det diagnoser på var och en av barnen satta av skånsk läkare. Det innebär att lagt kort ligger kan man säga angående just diagnoserna. Vi vet ingenting om hur lång tid det tog för M att få sin diagnos bara när hon fick den, och det gäller även A. Att spekulera och läsa inlägg här om dom som påstår sig veta något angående det är totalt meningslöst eftersom det knappast stämmer. Skolan utreder sig själva och ser om man kunde göra mer, och jag tror vissa rutiner har ändrats när det gäller hemundervisning i alla fall. Däremot så kunde ingen se vad som skulle komma ingen öht såg detta komma.

Vore önskvärt om även vården granskade sig själv så att det framgår att diagnos har satts på riktiga och vetenskapliga grunder. Och inte framkommer att det gjorts tex genom någon utomståendes påtryckningar.
Ser det som viktigt att det inte händer någon annan. Att få en sådan handikappande diagnos gav ju i detta fallet katastrofala följder. ( om man nu skall ta det som angavs i informationsbrevet för sanning)
Citera
2018-12-29, 20:29
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Vore önskvärt om även vården granskade sig själv så att det framgår att diagnos har satts på riktiga och vetenskapliga grunder. Och inte framkommer att det gjorts tex genom någon utomståendes påtryckningar.
Ser det som viktigt att det inte händer någon annan. Att få en sådan handikappande diagnos gav ju i detta fallet katastrofala följder. ( om man nu skall ta det som angavs i informationsbrevet för sanning)

Du kan framföra det till berörd läkare vilken jag tror är en av få som sätter diagnoser som ME.
Ja det är många diagnoser som kan ge katastrofala följder men det kan man inte sluta med utan man får arbeta med krishantering. Den är dock frivillig att ta emot och kan inte tvingas på någon som inte vill ha den.
Citera
2018-12-29, 20:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Låter som om föräldrarna/föräldern ville ha barnen hemma till varje pris. Varför? Hur kunde OH tubba hela skolledningen?
Ta och dämpa dig nåt hekto.
Ska du ha förutfattade meningar på basis av noll fakta så är det bättre du hugger tag i nån annan än mig.
Jag reserverar mig nämligen skarpt på att jaga nån syndabock i frågan eftersom båda föräldrarna är överens om att mörda sina döttrar - enligt förundersökningen.
Citera
2018-12-29, 20:35
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja, jag reagerade på kommentaren gällande hennes barnbarn som gick i samma klass med M:
" Hon gick inte så mycket i höstas (..)"

Det låter inte som total frånvaro?

I någon tidningsartikel stod det att barnen aldrig var i skolan men kanske var Moa där ibland utan att få undervisning? Eller så är denna Ulla inte helt välinformerad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in