2018-12-29, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
[

Tack för dessa referat!

Jag har sökt kring studier om prognos för ME-sjuka barn, men bara hittat allmänna uppgifter att barn har bättre prognos.
Med dessa studier som grund skulle alltså 80% av ME-sjuka barn bli helt återställda. Vanligen inom de tre första åren.

Varken A eller M hade varit sjuka i tre hela år. A uppges ha insjuknat efter ett fotbollsläger 2015/16 och M under 2017.
Nu framstår ju uppgiften om att inte ”kunna se något framtida liv i egentligt mening” pga barnens ME som rent absurt och struntprat!
Det är som att ge upp med ett gipsat ben och inte vilja leva mer pga av benet innan man låtit benbrottet läka klart

Denna formulering måste helt enkelt varit till för att dölja något annat skäl till familjeutplåningen.
Vad det nu kan ha varit?

Än mer obehagligt och hemskt framstår nu också postaren ”Gertruds” påstående nedan.
Fundering bara på den höga andelen som återhämtar sig är om de använt de snävare Kanadakriterierna eller om de använt sig av kriterier där andra tillstånd slunkit in - fast trevligt om det stämmer!

På samma webbsida finns även en text:
”Those with early diagnosies and who seek approptiate treatment tend to improve more quickly”.
Ett litet svar på tidigare funderingar kring varför det är av vikt att få diagnos så snabbt som går med hänsyn till uteslutning av andra sjukdomar.
Citera
2018-12-29, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Så kan det givetvis vara för barn med ME: om de deltar i ett möte av något slag, så kan det i så fall medföra sådan utmattning att de måste vila i flera dygn efteråt. Då är förstås inte ett deltagande i mötet värt den investering av krafter som det kostar.

Men, jag undrar ändå över varför M inte behöll någon kontakt med skolan alls. Även mycket EM-sjuka elever strävar ofta att hålla kvar något moment i skolmiljö, eller att bara hälsa på i skolan regelbundet (här refererar jag igen till den norske läkaren). Om nu M var så utpräglat social borde man väl utnyttjat detta och peppat henne att hålla kontakt med skolan - eftersom läkarvetenskapen uppenbarligen ser vinster med den strategin?

Blev M väldigt, väldigt sjuk, på väldigt, väldigt kort tid?

Det vore upplysande att få reda på hur vägen fram till flickornas diagnoser gick till. Det är så mycket som låter osannolikt med hela ME-historian. Vem drev på diagnossättningen så att det gick på endast några få månader för M när det i för andra krävs år för samma diagnos? Att två barn i samma familj får denna sjukdom när den inte i någon stor omfattning är ärftlig? Att de inte behöll någon form av planerad undervisning i skolan när evidensen säger att det är så oerhört viktigt för det psykiska måendet att behålla kontakten med sina klasskamrater och skola om det så bara handlar om en timma i veckan?
Hur mycket jag än har tänkt på detta kommer jag inte på någon annan anledning än att någon av föräldrarna hade MbP. Skolan har nog en hel del att fundera på i sitt agerande nu i efterhand.
Citera
2018-12-29, 18:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Jag skulle tro att det är mycket ovanligt att barn 10-13 är med på skolans elevhälsokonferenser, som i grunden är ett planeringsmöte. Att barn som behöver hushålla med energin för att de annars blir utmattade upp till ett dygn efteråt är med, tror jag att det är non-existent.
Men visst fortsätt du att upprepa den här sedan länge uppbrända halmgubben, om det nu fyller nåt slags personligt syfte för dig.
Citat:
Så kan det givetvis vara för barn med ME: om de deltar i ett möte av något slag, så kan det i så fall medföra sådan utmattning att de måste vila i flera dygn efteråt. Då är förstås inte ett deltagande i mötet värt den investering av krafter som det kostar.

Men, jag undrar ändå över varför M inte behöll någon kontakt med skolan alls. Även mycket EM-sjuka elever strävar ofta att hålla kvar något moment i skolmiljö, eller att bara hälsa på i skolan regelbundet (här refererar jag igen till den norske läkaren). Om nu M var så utpräglat social borde man väl utnyttjat detta och peppat henne att hålla kontakt med skolan - eftersom läkarvetenskapen uppenbarligen ser vinster med den strategin?

Blev M väldigt, väldigt sjuk, på väldigt, väldigt kort tid?
Låter rimligt, speciellt om det är ME och extrem trötthet som är ansträngningsutlöst.

Vad jag spontant har tänkt på är varför inte barn kan följa lektionerna via videokonferens i mån av ork?
Alltså nån slags anknytning till skolan, att känna sig mer delaktiga. Har föreläsningar på universitet i åtanke, webbaserat.

Saxat ur media om jag nu inte missat nåt:
mars 2016 - möte angående A med rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna.

maj 2016 - pappan har möte om A:s skolgång med två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.

A ville gärna gå i skolan - vilrum anordnades om ljud och ljus blev för mycket. Hon skulle koncentrera sig på kärnämnen ( svenska, matte, SO, NO, engelska) samt bild eftersom hon var estetiskt intresserad.

maj 2017 - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka.

maj - pappan har möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s skolgång gällande hemundervisningen, att det fungerar bra.

Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
Om inte M orkade skulle idrott tas bort, ett vilrum skulle ordnas. Om det blev behov av hemundervisning skulle det samordnas med A:s skola.

Och sen är det möten i augusti och om jag inte minns fel har M hemundervisning 3 ggr/vecka.
Citera
2018-12-29, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hm... svårt att förstå att symtom hos andra, kan appliceras på just DESSA FLICKOR.
Då "borde", med ditt pårökta resonemang, flera flickor mördas - oavsett sjukdom.

Det finns ingen ordination via läkarintyg som anbefaller hemundervisning.

Skolan hade, enligt rektorn, suttit ner och samtalat med en familj i djup kris - i åratal. Inte blev barnen sjuka helt plötsligt inte....

Ditt inlägg riktar sig inte till mig men jag ger en kommentar:

Nej, vi vet väl inte säkert i vilken utsträckning, och på vilket sätt, generell kunskap om ME är relevant för just Bjärredsflickorna. Av det jag läst och hört (från läkarhåll) kan ME yttra sig på så många olika sätt och symptomen skiljer sig åt från person till person. Man har till och med börjar tvivla på om all ME utgör samma sjukdom - forskningen tycks luta åt att det finns flera (minst två) olika sjukdomar som kan passa in under den övergripande benämningen ME. Kanske kan man i framtiden identifiera ännu fler olika ME-sjukdomar.

Att sjukdomen kan variera från dag till dag och att man kan ha bättre och sämre perioder, vet vi också. Alla tycks inte bli så sjuka att de måste ligga i ett tyst och mörkt rum under större delen av dygnet. Antagligen var inte flickorna sjuka på det sättet, eftersom de trots allt klarade av hemunderviisng under tre respektive fyra dagar i veckan (och ett besök av en tonåring varje vecka).

Att få veta hur flickorna var sjuka - vilka symptom de hade och vilken styrka det var på symptomen - vore givetvis intressant, men det få vi sannolikt aldrig veta.
Citera
2018-12-29, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1
Det vore upplysande att få reda på hur vägen fram till flickornas diagnoser gick till. Det är så mycket som låter osannolikt med hela ME-historian. Vem drev på diagnossättningen så att det gick på endast några få månader för M när det i för andra krävs år för samma diagnos? Att två barn i samma familj får denna sjukdom när den inte i någon stor omfattning är ärftlig? Att de inte behöll någon form av planerad undervisning i skolan när evidensen säger att det är så oerhört viktigt för det psykiska måendet att behålla kontakten med sina klasskamrater och skola om det så bara handlar om en timma i veckan?
Hur mycket jag än har tänkt på detta kommer jag inte på någon annan anledning än att någon av föräldrarna hade MbP. Skolan har nog en hel del att fundera på i sitt agerande nu i efterhand.

Var det skolan som skrev läkarintyg på diagnos ME/CFS med ordination hemundervisning?
Citera
2018-12-29, 18:28
Medlem
Citat:
Ja, ME framstår verkligen som super-super-komplicerat. Som du skriver: barn med ångest (utan ME) behöver få hjälp med att utsätta sig för ångestframkallande situationer (givetvis på ett klokt sätt och med rätt stöd) eftersom enbart undvikande i längden inte leder till någon förbättring. Barn som är trötta och nedstämda (utan ME) och helst bara vill sitta inomhus, behöver peppas att aktivera sig en liten aning - eftersom det krävs för att återerövra hälsan.

Barn som har ME och är ångestfyllda eller deprimerade - de ska spara på sina krafter. De kan alltså inte använda sig av de "vanliga" metoderna som rekommenderas vid "vanlig" ångest och "vanlig" deppighet (alltså inte ME-utlöst). Det blir verkligen dubbelt grymt: "om ME-barnen" skulle prova att använda de vanliga metoderna för att lindra ångest och nedstämdhet - så blir de bara ännu sjukare eftersom de då blir oändligt mycket mer kraftlösa och kan försämras i sin ME under flera dygn eller i flera veckor efteråt.

Man kan förstå om barn och föräldrar upplever detta som hopplöst...
Jo det är komplicerat då det till skillnad från många sjukdomstillstånd är skadligt med överansträngning - men tänk dig en influensa som aldrig går över.

Nu är ju lyckligtvis inte ångest och depression något karaktärssymtom för ME. Så ett barn med dessa huvudsymptom får antagligen en annan diagnos. Sen att den begränsade tillvaro kan göra den sjuke deppig är ju en annan sak.
Citera
2018-12-29, 18:29
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt i de banorna.( Samt att jag har läst en hel del om tjafset här i tråden och det är INTE roligt att läsa).

Självklart skulle barnen ha kunnat delta på en och annan lektion i skolan för att - om inte - få lite socialt liv. Men det känns (av det jag har läst här) som att föräldrarna av någon anledning ville isolera barnen. Inte hjälpa dem framåt.

För ett par veckor sen läste jag i tråden att O satt med på pianolektionerna och blev irriterad när dottern råkade spela fel. Varför var han med? Varför fick barnen inte träffa kompisar förutom "barnvakten"? Varför fick de inte vara ensam med andra vuxna än föräldrarna?

Det är såna frågor jag ställer mig och det skaver betänkligt. I.a.f var det inte en frisk familj. Den saken är glasklar.
Sedan har vi även vittnesmål från tidigt i tråden, att flickorna redan när de var små inte fick leka med andra barn (när de bodde i Göteborg).
Citera
2018-12-29, 18:29
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Hm.. jag måste bara få replikera. "enklaste lösningen" ? Hur tar den sig uttryck,menar du ? Utfallet blev ju mord på tre o ett självmord. Ligger det verkligen i sakens natur att det är/var en enkel lösning ? Fanns det inga alternativ, hade de funnits - blev de använda ?

Jag menar hemundervisning på 100 procent direkt.
Citera
2018-12-29, 18:35
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malva1

Du skriver.. "Skolan har nog en hel del att fundera på i sitt agerande nu i efterhand".

Så här beskriver rektorn, mördandet av en flicka, i media, dock bakom betalvägg.

"– Barnen har alltid varit det lätta, för de är det största och bästa jag vet.

Men arbetet som rektor har inte alltid varit enkelt. En svår situation var naturligtvis när en av skolans elever hittades mördad i sin bostad för nästan ett år sedan.

– Då var det bara att bli den offentliga person som en rektor är och lägga undan känslorna. Det gjorde jag i tre månader."

Tre månaders karens alltså.

Citera
2018-12-29, 18:48
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Låter rimligt, speciellt om det är ME och extrem trötthet som är ansträngningsutlöst.

Vad jag spontant har tänkt på är varför inte barn kan följa lektionerna via videokonferens i mån av ork?
Alltså nån slags anknytning till skolan, att känna sig mer delaktiga. Har föreläsningar på universitet i åtanke, webbaserat.

mars 2016 - möte angående A med rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna.

maj 2016 - pappan har möte om A:s skolgång med två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.

A ville gärna gå i skolan - vilrum anordnades om ljud och ljus blev för mycket. Hon skulle koncentrera sig på kärnämnen ( svenska, matte, SO, NO, engelska) samt bild eftersom hon var estetiskt intresserad.

maj - pappan har möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s skolgång gällande hemundervisningen, att det fungerar bra.

Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
Om inte M orkade skulle idrott tas bort, ett vilrum skulle ordnas. Om det blev behov av hemundervisning skulle det samordnas med A:s skola.

Och sen är det möten i augusti och om jag inte minns fel har M hemundervisning 3 ggr/vecka.

Jag tror årtalet för när A avslutade skola och påbörjade hemundervisning 4ggr/vecka är fel.
Ska nog vara 2016 i stället för 2017
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-29 kl. 18:53.
Citera
2018-12-29, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Var det skolan som skrev läkarintyg på diagnos ME/CFS med ordination hemundervisning?

Nej skolan kan aldrig utreda eller sätta sådan diagnos. Inte heller ” vanlig” barnmedicinsk mottagning ensam. Det behöver vara flera olika specialiteter som samverkar för att få denna diagnos. Om så inte är fallet har det inte gått rätt till.
Citera
2018-12-29, 18:51
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Som jag minns det hade det inte fungerat alls för Agnes att vara i skolan utan i praktiken hade hon redan haft enbart hemundervisning läsåret 2016/2017.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in