Citat:
Ursprungligen postat av
Kurian
Jag skulle tro att det är mycket ovanligt att barn 10-13 är med på skolans elevhälsokonferenser, som i grunden är ett planeringsmöte. Att barn som behöver hushålla med energin för att de annars blir utmattade upp till ett dygn efteråt är med, tror jag att det är non-existent.
Men visst fortsätt du att upprepa den här sedan länge uppbrända halmgubben, om det nu fyller nåt slags personligt syfte för dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kryptogam
Så kan det givetvis vara för barn med ME: om de deltar i ett möte av något slag, så kan det i så fall medföra sådan utmattning att de måste vila i flera dygn efteråt. Då är förstås inte ett deltagande i mötet värt den investering av krafter som det kostar.
Men, jag undrar ändå över varför M inte behöll någon kontakt med skolan alls. Även mycket EM-sjuka elever strävar ofta att hålla kvar något moment i skolmiljö, eller att bara hälsa på i skolan regelbundet (här refererar jag igen till den norske läkaren). Om nu M var så utpräglat social borde man väl utnyttjat detta och peppat henne att hålla kontakt med skolan - eftersom läkarvetenskapen uppenbarligen ser vinster med den strategin?
Blev M väldigt, väldigt sjuk, på väldigt, väldigt kort tid?
Låter rimligt, speciellt om det är ME och extrem trötthet som är ansträngningsutlöst.
Vad jag spontant har tänkt på är varför inte barn kan följa lektionerna via videokonferens i mån av ork?
Alltså nån slags anknytning till skolan, att känna sig mer delaktiga. Har föreläsningar på universitet i åtanke, webbaserat.
Saxat ur media om jag nu inte missat nåt:
mars 2016 - möte angående A med rektor, en specialpedagog, en mentor, skolpsykolog och en av föräldrarna.
maj 2016 - pappan har möte om A:s skolgång med två rektorer, en skolsköterska, en studievägledare och chefen för kommunens resurscenter.
A ville gärna gå i skolan - vilrum anordnades om ljud och ljus blev för mycket. Hon skulle koncentrera sig på kärnämnen ( svenska, matte, SO, NO, engelska) samt bild eftersom hon var estetiskt intresserad.
maj 2017 - A avslutar skolan och får hemundervisning 4 ggr/vecka.
maj - pappan har möte med rektorn, skolsköterskan och två lärare om A:s skolgång gällande hemundervisningen, att det fungerar bra.
Juni - Båda föräldrarna är på möte om M:s skolgång inför hösttermin med specialpedagog och en skolsköterska. Möte med ny kurator ska anordnas. Planen är både skola och hemundervisning.
Om inte M orkade skulle idrott tas bort, ett vilrum skulle ordnas. Om det blev behov av hemundervisning skulle det samordnas med A:s skola.
Och sen är det möten i augusti och om jag inte minns fel har M hemundervisning 3 ggr/vecka.