Citat:
Ursprungligen postat av
Solglittret
Jag har letat, det här är vad jag hittat. Du verkar ha helt rätt i att skolprotokollen är offentliga.
”Med start 2016 hölls möten där föräldrar, rektorer, sjuksköterska, kurator och lärare deltog kom man fram till att hemundervisning var rätt väg att gå. Den äldre av systrarna fick besök av lärare i hemmet fyra dagar i veckan. Den yngre vid tre tillfällen.
I offentliga handlingar från kommunen framgår att målet var att flickorna gradvis skulle ha siktet inställt på en ökad närvaro i skolan trots de led av vad som beskrivs som någon form av kronisk trötthet.
I protokollen beskrivs den äldre flickan som ”nyfiken på lärandet” och den yngre som ”mycket social och noggrann".
https://www.expressen.se/kvallsposten/doda-mammans-chef-hon-gav-stod-at-andra/
Tack! Varje gång jag ser det där citatet om M, att hon var "social" så skär det litet extra i hjärtat. En utpräglat social flicka som snabbt fick gå från att vara just "social" till isolerad… Vad hon skulle ha mått dåligt psykiskt av detta!
Likadant med beskrivningen "nyfiken på lärande." Hur ska man kunna behålla sin nyfikenhet om man sitter som ensam elev tillsammans med en lärare, år ut och år in...Interaktionen med kamraterna är ju en stor del av undervisningen i skolan, nu för tiden.
Ja, jag vet att de som har ME kanske inte alltid har något val - de orkar inte vistats i en stojig skolmiljö. Men
tänk om A och M ändå hade kunnat behålla litet kontakt med skolan...om man verkligen jobbat på det...om mamma och pappa hade velat att det skulle bli så och stöttat och uppmuntrat...om man hade siktat på en framtid i detta livet...
Jag kan inte heller släppa tanken på att det kanske hade blivit fler uppföljningar ifall flickorna (en av dem eller båda) hade varit i skolan ibland. Då hade skolan varit motiverad att försäkra sig om att de lyckades tillrättalägga flickornas arbetspass i skolan på bästa vis. När allting skolrelaterat skedde i hemmet, var det nog lättare att bara låta det rulla på. Det kändes nog som ett tryggt arrangemang för skolan.
Jag tänker också på att flickorna kanske hade haft "fler ögon på sig" ifall de hade vistats i skolan ibland.