Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-29, 14:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Yepp! Nedåtgående:

http://www.drroyspencer.com/wp-content/uploads/2018-6th-warmest-LT-1.jpg

Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde
Alla som kommer i närheten av att ha en halv hjärna mellan öronen vet att Christy och Spencer, som ligger bakom dom fejkade temperaturdata som dom publicerar varje månad presenterar falska data. Dom ljuger medvetet utgående från högst tvivelaktiga motiv.
Alla vet att den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde. Här är några olika källor som kommer fram till ungefär samma resultat:
– Copernicus, europeiska vädersatelliter
– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT
– HadCRUT4 (Met Office)
– GHCN v3 (NOAA, baserat på 10-års medelvärden)

Varför bluffar Christy och Spencer? Läs detta så får du veta!
Christy har sagt ungefär: "NASA, NOAA, EPA och DOE ingår alla i en politiskt styrd konspiration".
Vi vet att idag är vindkraftsel den energikälla som är billigast att bygga ut i Sverige.
Spencer påstår att all energi som inte kommer från fossila bränslen kostar 5-10 gånger så mycket, vilket är ännu en lögn.
Christy förnekar bestämt att CO2-utsläpp kan orsaka problem. "There is absolutely no question that carbon energy provides with longer and better lives. There is no question about that."
Christy och Spencer är också associerade med fossilfinansierade lobbygrupper. Spencer spelar t.ex. en aktiv roll i Cornwall Alliance (CA). En organisation som kräver att dess anhängare undertecknar en deklaration med en rad, ur vetenskaplig synpunkt, suspekta punkter. Här är ett exempel sådant som aktiva anhängare till CA måste skriva under på:
"We believe Earth and its ecosystems—created by God’s intelligent design and infinite power and sustained by His faithful providence —are robust, resilient, self-regulating, and self-correcting, admirably suited for human flourishing, and displaying His glory. Earth’s climate system is no exception. Recent global warming is one of many natural cycles of warming and cooling in geologic history."
Läs mer:
https://scienceblogs.com/illconsidered/2012/09/can-a-creationist-be-a-good-scientist

Lägg till att Roy Spencer tydligt uttalat att han anser att det är vetenskapligt bevisat att evolutionsteorin är en bluff. Han anser att det är vetenskapligt bevisat att Jorden och allt liv på Jorden skapades av Gud på en vecka.

Kan all vetenskap förnekas av ett godtyckligt syfte om man hänvisar till Gud?
Om man har den synen på vetenskap, som Christy och Spencer visar upp, så kan resultatet bli hur tokigt som helst.
Kan man säga att religiösa fanatiker kan skapa vilka teser som helst och sedan, i Guds namn, upphöja sina teser till sanningar?
Ja, tydligen. Christy och Spencer kan ju uppenbarligen det.

Här kan man läsa mer om vilka tokigheter Roy Spencer publicerar och varför:
https://skepticalscience.com/search.php?Search=Roy+Spencer’s+Great+Blunder%2C+P art&x=0&y=0

Kan en kreationist, som förnekar en rad vetenskapliga fakta, betraktas som en seriös vetenskapsman?
Det är en retorisk fråga med det uppenbara svaret: Nej, det är omöjligt!

Hur står det då till med den globala uppvärmningen?

Jo, så här är det, om man sorterar bort vetenskapsförnekande, lögnaktiga, kreationister...

Med pålitliga data, från var och en av Copernicus, RSS, Met Office och NOAA så är resultatet samstämmigt. Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.
– Copernicus, europeiska vädersatelliter (0,18°C/årtionde):
https://www.copernicus.eu/en/news/news
https://climate.copernicus.eu/surface-air-temperature-maps

– RSS, baserat på SSMIS, AMSR2, WindSat och ASCAT (0,195°C/årtionde):
http://images.remss.com/msu/msu_time_series.html

– HadCRUT4 (Met Office, ca 0,175°C/årtionde 1970-2010):
https://www.metoffice.gov.uk/hadobs/monitoring/index.html

– GHCN v3, (NOAA, ca 0,18°C/årtionde 1972-2012, baserat på 10-års medelvärden):
https://www.ncdc.noaa.gov/ghcnm/v3.php
Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-29 kl. 15:01.
Citera
2018-12-29, 15:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Du förstår tydligen inte skillnaden mellan förtal och saklig kritik i klimatfrågan. Det senare hör hemma i tråden, det gör inte dina påhopp som är rent personliga.

Har du verkligen så slut på argument mot uppvärmningen att du måste sprida illasinnade rykten om folk? I så fall gläder det mig, fortsätt skämma ut dig bara!
Jag har väl inte hoppat på Greta? Idag har jag hoppat på SVT för att de sprider #FakeNews i klimatfrågan. Allra högsta grad OnT här. Det är liksom inte jag som har gjort Greta till en måltavla.

Annars kan vi lägga ner alla diskussioner om olika debattörers och sakkunnigas lämplighet i den allmänna klimatdebatten eller ens prata om olika framställningar.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
*CENSUR* Förbjudna diskussionsämnen!

Nu är du inne på riktigt grumliga vatten här. Nytt direktiv i tråden. Vi får inte diskutera personers lämplighet i klimatsammanhang längre.
Senast redigerad av arbetet 2018-12-29 kl. 15:29.
Citera
2018-12-29, 15:43
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
idag har jag hoppat på SVT för att de sprider #FakeNews i klimatfrågan.

:
Detta är en tråd under vetenskap. Det finns en forumdel för mediediskussioner. "Gjort Greta till en måltavla" säger du... En måltavla du gärna skjuter mot och missar därmed alla mål som topic för denna tråd inbegriper. I antietablissemang-etablissemanget flyter alla döda fiskar medströms och sprider vidare bloggmaterial från politiska aktörer för att sedan projicera sin politiska bias på vetenskapen.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2018-12-29 kl. 15:47.
Citera
2018-12-29, 15:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Detta är en tråd under vetenskap. Det finns en forumdel för mediediskussioner. "Gjort Greta till en måltavla" säger du... En måltavla du gärna skjuter mot och missar därmed alla mål som topic för denna tråd inbegriper. I antietablissemang-etablissemanget flyter alla döda fiskar medströms och sprider vidare bloggmaterial från politiska aktörer för att sedan projicera sin politiska bias på vetenskapen.
Okey då! Då ställer jag frågan: Hur mycket CO2-utsläpp har Gretas familjs elbil orsakat efter att man tankat kolkraftsel på väg till eventet i London?:
När en av döttrarna prompt vill se sin favoritartist i London uppstår ett problem eftersom flyg är en moralisk omöjlighet. Alltså blir det en resa i elbil genom Europa för att nå den monstruöst stora, megakommersiella O2-arenan i ett julpyntat London.
https://www.svd.se/familjen-ernman-utbranda-barn-pa-en-lika-utbrand-planet
Citera
2018-12-29, 16:12
Medlem
Är verkligen de fattiga så oskyldiga till problemen. De förökar sig som råttor och därav följer problem med försörjning etc. Dessutom bidrar ökad CO2 mängd i atmosfären till att det växer bättre och växterna behöver mindre vatten Se där---vi bidrar med våra utsläpp till bättre odlingsförhållanden i fattiga delar av världen. Öknarna krymper.

"Och sanningen är ju att det är till större delen fattiga områden och människor som drabbas värst, trots att de knappt har bidragit till utsläppen alls. Se där är världens orättvisa i kvadrat. Här kan ansvarslösa klimatförnekare sitta och låtsas att det som händer inte händer. Med Trump som förebild avfärdas alla fakta och vetenskapliga bevis. Deras egen tro är viktigare än andra människors verklighet. Hur kan man vara så cynisk och så hjärtlös."
Citera
2018-12-29, 16:26
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48
Är verkligen de fattiga så oskyldiga till problemen. De förökar sig som råttor och därav följer problem med försörjning etc. Dessutom bidrar ökad CO2 mängd i atmosfären till att det växer bättre och växterna behöver mindre vatten Se där---vi bidrar med våra utsläpp till bättre odlingsförhållanden i fattiga delar av världen. Öknarna krymper.

"Och sanningen är ju att det är till större delen fattiga områden och människor som drabbas värst, trots att de knappt har bidragit till utsläppen alls. Se där är världens orättvisa i kvadrat. Här kan ansvarslösa klimatförnekare sitta och låtsas att det som händer inte händer. Med Trump som förebild avfärdas alla fakta och vetenskapliga bevis. Deras egen tro är viktigare än andra människors verklighet. Hur kan man vara så cynisk och så hjärtlös."
Du citerar mig utan att ange det. Jag undrar varför. Det jag skrev stämmer ju. Däremot inte det du skriver. De som står för merparten av CO2-utsläppen är de rikaste i den rika delen av världen. I fattiga länder har man knappt några utsläpp alls i jämförelse. Skillnaderna är faktiskt gigantiska.

Så återigen: DEN GLOBALA UPPVÄRMNINGEN BEROR PÅ KOLDIOXIDUTSLÄPPEN, INTE PÅ BEFOLKNINGSTILLVÄXTEN. Vi måste stoppa användningen av fossila bränslen så fort som möjligt. DET ÄR ENDA SÄTTET ATT STOPPA UPPVÄRMNINGEN OCH FÖRHINDRA NYA KLIMATRELATERADE KATASTROFER!
Citera
2018-12-29, 17:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otto48

Barn och CO2?
För ungefär 100 år sedan var det vanligt med 6-12 barn i en familj i Sverige.
På vilket sätt tycker du att vi ska skuldbelägga dom som då skaffade så många barn?

FAO, CO2 och avkastning från jordbruk
FAO sammanställer löpande statistik om livsmedelproduktion.
De viktigaste faktorer som får produktionen att öka är:
– Mekaniseringen.
– Konstbevattning.
– Användning av konstgödsel.
– Användning av bekämpningsmedel.

Jag har inte lyckats hitta något som tyder på att skördar ökat som en följd av CO2-utsläpp. Däremot finns det gott om information om vad som måste göras för att förhindra att klimatförändringen leder till minskade skördar, t.ex. detta, från FAO:

http://www.fao.org/climate-smart-agriculture-sourcebook/production-resources/module-b1-crops/b1-overview/en/?type=111

Om du har något exempel på material som visar en direkt koppling mellan CO2-halt i atmosfären och ökad avkastning från jordbruk så kan du väl länka till detta?

Citera
2018-12-29, 17:25
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Effektiva åtgärder mot klimatförändringen kräver engagemang!
Eftersom CO2-utsläppen fortsätter i samma eller ökande omfattning som tidigare så måste man konstatera att de åtgärder som vidtagits hittills för att minska CO2-utsläppen inte är tillräckliga.
Ett brett engagemang som tvingar politiker och företag att agera på ett sätt som minskar fossilberoendet och utsläppen av växthusgaser kvävs. Greta är naturligtvis en droppe i havet i jämförelse med vad som behövs. Med tanke på hennes ålder tycker jag ändå att hon gjort en insats som förtjänar att hedras och uppmärksammas. Hur fega och störda är dom som försöker förtala eller smutskasta Greta?

Förtal eller felaktigt ordval?
Menar du "neurologiskt handikapp" eller menar du "neuropsykiatrisk diagnos"?

Neurologiskt handikapp är vanligen en följd av stroke, en hjärnskada eller MS. Gångsvårigheter och talsvårigheter är vanliga symtom.

Exempel på neuropsykiatriska diagnoser eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning är adhd, autism och Tourettes syndrom. När det gäller autism brukar man skilja mellan autism och andra diagnoser inom autismspektrat, som t.ex. Aspergers syndrom.

Ditt ordval är helt i linje med hur du i tråden många gånger försökt förtala och förringa Greta utgående från att hon visat prov på ett engagemang i klimatfrågan.

Vill du berätta om dina diagnoser, arbetet?
Många försöker ju undvika att tala om sina egna diagnoser så om du gör det så är det OK. Kanske är du, likt Christy/Spencer, som du brukar citera, en religiöst fanatisk kreationist som förnekar all vetenskap och vetenskaplig metodik, om det går emot din religiösa övertygelse? Det skulle kunna förklara en hel del av det du skriver. ADHD i kombination med Asperger och narcissistisk personlighetsstörning kan leda till att det som egentligen är egna villfarelser upphöjs av den narcissistiska personligheten till en "egen sanning" som av narcissisten ställs över alla kända fakta och etablerad vetenskap. Den beskrivningen stämmer bra in på många klimatförnekare.

Om jag vore klimatförnekare, och inte trodde att jag var bortom räddning, så skulle jag ställa dessa frågor till mig själv:
– Är du kreationist, och beredd att förneka all vetenskap som går emot din övertygelse?
– Är du en narcissist med en neuropsykiatrisk diagnos och försöker att förneka och förtränga det?

Det där med att förneka och förtränga verkar ju vara förmågor som är välutvecklade hos klimatförnekare...

Den förnekare som kan svara ja på de två frågorna ovan är inte bortom allt hopp.

Jag måste ändå säga att Gretas "engagemang" kanske inte riktigt har fått den effekten som alarmisterna hade önskat vilket framgår med all önskvärd tydlighet i den syrliga recensionen av den nya boken hennes morsa har släppt. Fler och fler får upp ögonen för besattheten och gränslösheten hos alla klimathotsskojare. Tag nu MP:s katastrofval ad notam och förstå att ingen längre tror på ert kvasireligiösa klimatbudskap om vår snara undergång. Börja med att låta barn vara barn och slippa era neurotiska klimatångestprojektioner.
Citera
2018-12-29, 17:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Jag måste ändå säga att Gretas "engagemang" kanske inte riktigt har fått den effekten som alarmisterna hade önskat vilket framgår med all önskvärd tydlighet i den syrliga recensionen av den nya boken hennes morsa har släppt. Fler och fler får upp ögonen för besattheten och gränslösheten hos alla klimathotsskojare. Tag nu MP:s katastrofval ad notam och förstå att ingen längre tror på ert kvasireligiösa klimatbudskap om vår snara undergång. Börja med att låta barn vara barn och slippa era neurotiska klimatångestprojektioner.

Fossilfinansierade klimatförnekare försöker censurera fakta om klimatet!
Du rör ihop olika begrepp som inte nödvändigtvis har med varandra att göra:
– Gretas engagemang.
– Gretas familj och deras roller i olika sammanhang.
– MP's politik.
– MP's stöd i valet.

Ditt ordval ser jag som bevis på din oförmåga att överhuvud taget diskutera sakfrågor, som:
– Christy/Spencer som du ofta citerar, och som sprider lögner.
– Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.
– Extremnationalister med nazistiska kopplingar vill införa censur för att förhindra att fakta om klimatförändringen sprids. Trump i USA och SD i Sverige.

Här är några exempel på ord som du använder i inlägget ovan:
"besattheten", "gränslösheten", "klimathotsskojare", "katastrofval", "kvasireligiösa", "klimatbudskap", "neurotiska" och "klimatångestprojektioner".

Dina ordval ger en slags "retorisk kraft" åt det du skriver som jag bara sett hos en annan person.

https://www.youtube.com/watch?v=a6__pcs2WCU

Har ni fler likheter utöver att ni använder en likartad retorisk teknik?
Eller var det vad jag skrev om narcissistisk personlighetsstörning som fick dig mer än vanligt demagogisk?

Christy, Spencer och deras lögner
Här kan du och andra läsa mer om varför Christy och Spencer ljuger om klimatförändringen:

Under tiden som du och andra förnekartjafsare hänger upp er tillvaro på påhitt och lögner i bästa Trump-stil så vill jag påminna om den, i tråden så centrala, globala uppvärmningen.

Med pålitliga data, från var och en av Copernicus, RSS, Met Office och NOAA så är resultatet samstämmigt. Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.

CO2-utsläppen fortsätter i hög takt
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

Senast redigerad av lasternassumma 2018-12-29 kl. 17:59.
Citera
2018-12-29, 18:23
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Du har ju tidigare sagt att du accepterar koldioxid som växthusgas och att ökade koncentrationer bör leda till uppvärmning. Kan du inte påminna oss om vad det är som du egentligen motsätter dig? Istället för att tjata om Greta? Var lite specifik i vad du egentligen inte accepterar inom klimatvetenskapen.
Citera
2018-12-29, 18:39
Medlem
Citat:
Fossilfinansierade klimatförnekare försöker censurera fakta om klimatet!
Du rör ihop olika begrepp som inte nödvändigtvis har med varandra att göra:
– Gretas engagemang.
– Gretas familj och deras roller i olika sammanhang.
– MP's politik.
– MP's stöd i valet.

Ditt ordval ser jag som bevis på din oförmåga att överhuvud taget diskutera sakfrågor, som:
– Christy/Spencer som du ofta citerar, och som sprider lögner.
– Den globala medeltemperaturen ökar med ca 0,18°C/årtionde.
– Extremnationalister med nazistiska kopplingar vill införa censur för att förhindra att fakta om klimatförändringen sprids. Trump i USA och SD i Sverige.

Här är några exempel på ord som du använder i inlägget ovan:
"besattheten", "gränslösheten", "klimathotsskojare", "katastrofval", "kvasireligiösa", "klimatbudskap", "neurotiska" och "klimatångestprojektioner".

Dina ordval ger en slags "retorisk kraft" åt det du skriver som jag bara sett hos en annan person.

https://www.youtube.com/watch?v=a6__pcs2WCU

Har ni fler likheter utöver att ni använder en likartad retorisk teknik?
Eller var det vad jag skrev om narcissistisk personlighetsstörning som fick dig mer än vanligt demagogisk?

Christy, Spencer och deras lögner
Här kan du och andra läsa mer om varför Christy och Spencer ljuger om klimatförändringen:

Under tiden som du och andra förnekartjafsare hänger upp er tillvaro på påhitt och lögner i bästa Trump-stil så vill jag påminna om den, i tråden så centrala, globala uppvärmningen.

CO2-utsläppen fortsätter i hög takt
https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/

Mellan 1910-1940 så var trenden 0.13°C/årtionde, medan våra utsläpp bara var en bråkdel av vad de är nu. https://static.skepticalscience.com/pics/emm1.jpg och http://www.woodfortrees.org/plot/hadcrut4gl/from:1910/to:1940/trend/plot/hadcrut4gl/from

Det är mycket sannolikt att det finns en naturlig cykel på 60-70 år (ev en 1000 år cykel också), därtill finns det en trend som beror på mänsklig påverkan. Den mänskliga påverkar verkar vara 0.05C/årtionde om man jämför första halvan av 1900 talet med nuvarande period. Jag tycker inte att det är katastrofalt, och det tycker inte heller 90% av alla alarmister om man ser till deras leverne. Jag känner flera som är oroade över klimatet, men inte en enda som gör något signifikant för att sänka sina CO2 utsläpp. Det brukar låta "men jag källsorterar och återanvänder mina matkassar".
Citera
2018-12-29, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Du har ju tidigare sagt att du accepterar koldioxid som växthusgas och att ökade koncentrationer bör leda till uppvärmning. Kan du inte påminna oss om vad det är som du egentligen motsätter dig? Istället för att tjata om Greta? Var lite specifik i vad du egentligen inte accepterar inom klimatvetenskapen.

Det finns publicerade uppskattningar på att Charney känsligheten ligger på allt mellan 0.2C-10C. Att acceptera att koldioxiden orsakar global uppvärmning kan betyda allt mellan obetydliga till katastrofala konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in