2018-12-28, 23:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, men förundersökningssekretessen ringde och sa:

- Jag kan inte säga mer än vad som sas på pressträffen. Jag kan inte dementera, utesluta."

Det är skillnaden mot när harperlee och develi tycker.

Ja, vi är eniga i frågan men det finns ett juridiskt finlir i det hela för polisens del.

Det är ju just detta jag skriver.
EGW anser att man lämnade ut informationen om att inga aktiva preparat fanns i barnens kroppar på PK.
Min fråga om att det endast gällde lugnande betecknades som mitt missförstånd.
De korrekta fakta som polisen ville och ansågs sig ha förmedlat var att inga preparat, med undantag av spår av lugnande i en flicka, fanns i barnens kroppar.

Att förtydliga min missuppfattning är ju inte ett sekretessbrott om man redan anser sig lämnat ut dessa uppgifter på PK

Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag ringde E-G W vid 9-tiden onsdag 19/12.
Jag förklarade varför jag ringde, hon var mycket vänlig och jag omtalade att jag inte ville störa henne eftersom det framkom att hon var bortrest, men bara då ville ha svar på en enda fråga:
om det fanns andra tillförda aktiva preparat i barnens kroppar än de lugnande medel som förnekats på PK.

Hon svarade något i stil med att ”nej, nej det är ett missförstånd med PK att vi enbart förnekade lugnande medel. Barnen hade inga som helst substanser i sina kroppar med undantag av spår av lugnande i ena flickan.”
Jag frågade specifikt om det kunde funnits narkotika och hon svarade tydligt att ”nej det fanns inga sådana substanser heller.”
Jag frågade om det gick bra att jag återkom med några andra frågor när hon åter var i tjänst och hon bejakade detta.

Jag tror att E-G W lämnade ut denna information på förfrågan för att presskonferensens uppgifter aldrig var till för att tolkas som om polisens information kring substanser endast gällde eventuella ”lugnade preparat”.
Det blev antagligen ett missförstånd. Man ville sannolikt kanske poängtera att barnen inte sederats på något sätt före morden eftersom sådana uppgifter cirkulerat liksom uppgifter om giftcocktail.
Då blev formuleringen ”inget lugnande”, men det man egentligen avsåg var att barnens kroppar inte innehöll några preparat alls, men undantag av spår av lugnande i ena flickan.

Som jag minns presskonferensen som jag följde i realtid, frågade också någon journalist kring preparat i barnen - alltså inte lugnade preparat - utan just preparat. Och fick nekande svar med undantag av spår av i ena tösen.
Jag kan dock inte hitta detta i de förkortade inspelningarna.

Ja, hon hänvisade som du ser ovan till PK. Nej jag har ingen anledning att här ljuga om vad en namngiven polis sagt vid en specificerad tidpunkt, varför skulle jag göra det?
Vet inte ens om det kanske till och med skulle kunna vara brottsligt att ljuga om något sådant just när det gäller poliser. Det är i vart fall väldigt lätt att kontrollera.

Ja jag ska försöka kontakta henne igen som vi kom överens om. Jag har några undringar till som jag inte riktigt förstod under PK.

Och ja - postaren ”Kurian” är en fet lögnare som påstår att han pratat med E-G W och att hon då skulle förnekat det hon berättade för mig. Hon har haft semester sedan jag pratade med henne och vistats utomlands. Hon har definitivt inte pratat med ’Kurian” i telefonen - och naturligtvis inte heller förnekat ovanstående uppgifter. Det faller på sin egen orimlighet.
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-28 kl. 23:49.
Citera
2018-12-28, 23:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag vet inte så mycket om juridik så jag tänker inte insistera.
Det är svårt att förklara, men vissa frågor kan bli svar om de vrids runt.

Ungefär som när folk ringer sjukvården och efterfrågar en person är det är inte bara att pladdra på och samtidigt inte läge att klicka vederbörande.
Ska du dementera eller ge ett jakande svar?

Lite som ett sekretessens koan.
Citera
2018-12-28, 23:43
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Jag tror inte det var för att humanisera. Det var väl snarare nåt om det petats ner nåt i gröten över tid?
Fast det orkar jag inte med, jag är för tung i arslet när det blir fritt fall - vilket gäller mycket annat än droger i denna tråd likaväl.
Att kolla på ögonen och se en psykopat är inte min cup of tea. Eller mössor.

Dödscocktailen minns jag inte sammanhang.

Jo inläggen med felaktiga påståenden kring att det mycket väl kan ha funnits andra substanser är tyvärr många. Här är bara ett axplock. Det finns fler med fler uppräkningar på substanser som döttrarna skulle kunna haft i sig för att inte ”lida” så mycket av morden.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Det är ingenting du vet något om utan bara spekulerar om. Det finns en rad ämnen som gör dig mindre mottaglig utan att för den delen tillskrivas som lugnande läkemedel , som var det enda som FU-ledare SS adresserade. .
Citat:
Vi kan också konstatera att FU-ledare SS vid pressträffen beskrev att endast en av flickorna hade lugnande läkemedel i sig. Andra substanser, lagliga eller olagliga (eter, cannabis, tinner, syntetiska droger, heroin etc.) sa han ingenting om. Det saknas således information innan något mer säkert går att säga om detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Har kollat dig i dag och precis som jag misstänkte så finns det inga uppgifter som lämnas om den toxikologiska rapporten till allmänheten.
Citat:
Tack och knappast otippat eftersom jag fick ett liknande svar vid mitt samtal med henne.
Citat:
På presskonferensen redogjordes endast för kemi som var sövande.
Der finns många naturliga ämnen som genererar symtom i stora mängder.
Citat:
Låt mig säga så här. Det har kommit till min kännedom..............
Citat:
Flickkropparna var fulla av kemi.... Även om lugnande läkemedel saknades... Det var orsaken till att NFC behövde så lång tid på sig....... Det var uppgiften som man kommit överens om med anhöriga att utesluta att gå ut med......
Citat:
Det finns annan kemi än lugnande som var det som polisen redogjorde för............
Senast redigerad av Solglittret 2018-12-29 kl. 00:11.
Citera
2018-12-28, 23:49
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det är svårt att förklara, men vissa frågor kan bli svar om de vrids runt.

Ungefär som när folk ringer sjukvården och efterfrågar en person är det är inte bara att pladdra på och samtidigt inte läge att klicka vederbörande.
Ska du dementera eller ge ett jakande svar?

Lite som ett sekretessens koan.
PK hade redan lämnat ut uppgiften om att flickorna var omedicinerade. Presstalesmannen finns ju till för att ta emot frågor. Fast hon har nog behövt sålla rejält bland alla som har kontaktat henne.
Citera
2018-12-28, 23:53
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
PK hade redan lämnat ut uppgiften om att flickorna var omedicinerade. Presstalesmannen finns ju till för att ta emot frågor. Fast hon har nog behövt sålla rejält bland alla som har kontaktat henne.

Ja det var även min uppfattning att informationen redan var given. Resultatet av rättsmedicinsk undersökning visade förutom på dödsorsakerna hängning respektive strypning/kvävning på förekomst av lugnande läkemedel.

Bara för att de inte uttryckligen listade vilka läkemedel eller andra substanser man inte hade hittat så tolkar inte jag det som att man menade att sådana eventuellt fanns.
Citera
2018-12-28, 23:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om en person finns redo för frågor, förundersekretessen råder och står högre enligt lag. Information pressträff gäller, samma svar kommer ges.
Skulle nån fråga: Kollade ni inte datorer?
.. skulle svaret bli: Jo vi kollade datorer.

Skitintressant.
Senast redigerad av develi 2018-12-28 kl. 23:56.
Citera
2018-12-29, 00:02
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Jo inläggen med felaktiga påståenden kring att det mycket väl kan ha funnits andra substanser är tyvärr många. Här är bara ett axplock. Det finns fler med fler uppräkningar på substanser som döttrarna skulle kunna haft i sig för att inte ”lida” så mycket av morden.
Japp, det har varit uppenbart och tydligt sedan lång tid, alltsedan de första "trovärdiga" inläggen inkom - om cocktails. Vilka utmynnade i tårdrypande historier om giftcocktails serverade av ömsinta föräldrar vid sängkanten som tålmodigt och med stor sorg i hjärtat "inväntade deras sista hjärtslag". Men, de handlade ju bara "rationellt"...
Citera
2018-12-29, 00:09
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Det spelar ingen roll om en person finns redo för frågor, förundersekretessen råder och står högre enligt lag. Information pressträff gäller, samma svar kommer ges.

Skitintressant.
Ett förslag Develi: ring upp E-G själv och presentera dig så kanske du med får svar. Tvärsäkerhet är inte alltid av godo, särskilt inte om man faktiskt har fel.
Citera
2018-12-29, 00:12
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett förslag Develi: ring upp E-G själv och presentera dig så kanske du med får svar. Tvärsäkerhet är inte alltid av godo, särskilt inte om man faktiskt har fel.
Den här frågan är ren juridisk så ja - jag är tvärsäker.

Att de ens gett ut så pass är förvånande när gärningspersonerna är döda. Det sker inte i vanliga fall och detta tycks vara väldigt svårt att förstå.

Så nej - det blir ingen extra information. Inget förklarande tillägg och absolut inte till privatpersoner.

Pressmeddelande.
Pressträff.
Citera
2018-12-29, 00:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Ja det var även min uppfattning att informationen redan var given. Resultatet av rättsmedicinsk undersökning visade förutom på dödsorsakerna hängning respektive strypning/kvävning på förekomst av lugnande läkemedel.

Bara för att de inte uttryckligen listade vilka läkemedel eller andra substanser man inte hade hittat så tolkar inte jag det som att man menade att sådana eventuellt fanns.
Precis, och det är resultatet av ett bokstavstolkande.
Citera
2018-12-29, 00:20
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Skitintressant.

Citat:

Det är ett jättebra förslag ”Develi”. Ring EGW.
Jag har pm-at hennes direktnummer till dig.
Hon är i tjänst på onsdag igen.
Du får gärna nämna att du fått uppgifter av mig dvs en person hon pratade med 19/12 om substanser i Bjärredsbarnens kroppar.
Citera
2018-12-29, 00:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Det är ett jättebra förslag ”Develi”. Ring EGW.
Jag har pm-at hennes direktnummer till dig.
Hon är i tjänst på onsdag igen.
Du får gärna nämna att du fått uppgifter av mig dvs en person hon pratade med 19/12 om substanser i Bjärredsbarnens kroppar.
Jag har inte intresse överhuvudtaget av den diskussion du för, än mindre att du sitter och ringer.
Jag anser att det de sa är relevant.

Om jag mot förmodan, som anonym privatperson, skulle få veta mer än vad som delgavs på pressträffen är det brott mot förundersökningssekretess.
Om jag däremot inte begrep nåt av pressträffen och får en förklaring av det sagda ordet från FuL vore det nåt helt annat.
Jag har en ljudfil via tråden, det duger gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in