2018-12-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Troligt scenario faktiskt men då är mördaren väldigt instabil, vad gjorde mördaren ute denna morgon: )
Bra fråga. Han kan ha varit sömnlös hela natten, flera nätter, grubblat och kanske ska ta sig till sjukhuset, försöka få hjälp?
Citera
2018-12-28, 19:06
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClariNet
Kopplar på ditt inlägg och tillägger att han kan ha letat efter något i sitt psykotiska tillstånd, har sett Norén-skyltar, ska fråga om något, M råkar korsa hans väg, M blir rädd för honom (konstig vuxen), säger något, i GM:s inre finns Norén-uppmaningarna: "Det finns inga barn längre", "Varför har ni inte dött?" "Nu ska vi döda dom allesammans och sen kan dom inte göra något mera", GM känner sig attackerad, kniven åker fram ...

Många psykiater menar ju att sådana budskap som Norén skyltarna innehöll kan påverka psykotiska personer. Är nog så. Hata slumpen som GW säger.
Citera
2018-12-28, 19:15
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Ligger mycket i det. Jag gjorde något väldigt dumt. Vill inte ens prata om det, även om det är ca 10 år sen. Det enda jag minns är att jag såg mig själv i 3:e person, ungefär som en kamera ovanifrån.

Förträngning är nog rätta ordet. Jag kunde inte minnas, kanske ville jag inte minnas men det var först efter att jag konfronterats med anhörigas beskrivning om vad som hänt som jag kunde få en bild av händelseförloppet.

Som sagt: efteråt ser jag mig från en kamera uppifrån, vad jag gör, själva handlingen, gärningen, det är inte jag utan det är den den som styr kameran som utför själva handlingen.

För mig var det en psykos som utlöst av längre alkoholmissbruk men vad jag läst mig till så kan en sådan psykos lika gärna utlösas av långvarig stress, sömnlöshet, oro osv

Låter illa det där. Skönt att det ordnat sig för dig. Är nog olika hur personer beter sig när dom har en psykos, oavsett orsak. Dom flesta blir inte våldsamma men vissa kan bli extremt våldsamma. Är väl den mest logiska förklaringen i Linköping. Är väl troligen även polisens huvudspår.
Citera
2018-12-28, 19:15
Medlem
Mycket möjligt men mördaren väntade ju på mohammad, eller väntar han på ett lämpligt offer?
Citera
2018-12-28, 20:16
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Mycket möjligt men mördaren väntade ju på mohammad, eller väntar han på ett lämpligt offer?

Ja det är sant. GW och utredare Åkesson menar på att han väntar på M när han står där. Men Åkesson har samma underlag som andra utredare haft flera år innan honom och det har inte heller blivit grip på hans eller GW:s teori. Det enda säkra man kan säga är att det står en misstänkt person där, som sannolikt är GM. Sen om han väntar på någon eller bara står där är oklart. Det vet man inte helt enkelt.
Citera
2018-12-28, 21:05
Medlem
Vad fan gör han bakom buskarna? O man får ju utgå efter att han gick direkt efter Mohamed. Så då är det inget tillfällighetsmord
Citera
2018-12-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är sant. GW och utredare Åkesson menar på att han väntar på M när han står där. Men Åkesson har samma underlag som andra utredare haft flera år innan honom och det har inte heller blivit grip på hans eller GW:s teori. Det enda säkra man kan säga är att det står en misstänkt person där, som sannolikt är GM. Sen om han väntar på någon eller bara står där är oklart. Det vet man inte helt enkelt.
Om GM är påverkad av Norén-skyltarna väntar han kanske på random barn och M råkar komma emot honom.
Citera
2018-12-28, 22:07
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Om GM är påverkad av Norén-skyltarna väntar han kanske på random barn och M råkar komma emot honom.

Ja det är nog ett troligt scenario. Därför dom inte hittat något motiv trots alla förhör.
Citera
2018-12-28, 22:17
Medlem
Link04s avatar
Enligt JF så hade GM kniven sen en lång tid bakåt. När han blev sjuk så använde han det vapen han hade tillgång till. Det biten stämmer bra.

Hon/han beskriver en person som låter rätt töntig. En lång person med polo och mössa. Ingen kung på dansgolvet troligen. Han kan ha attackerat M direkt bakifrån eller pratat med honom först på ett sätt som inte fungerade för honom. Hur han hamnade på Åsgatan är ju intressant.
Citera
2018-12-28, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Ja det är nog ett troligt scenario. Därför dom inte hittat något motiv trots alla förhör.
Morden i Linköping kan alltså möjligen handla om tillfälligheternas spel, där en psykotisk man, som har vissa svåtiheter att tolka barn, på väg att söka hjälp och troligen påverkad av konstnären Lars Norens "uppmaning" att döda alla barn, plötsligt står öga mot öga med en 8-åring på väg till skolan ...
Citera
2018-12-28, 23:08
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Morden i Linköping kan alltså möjligen handla om tillfälligheternas spel, där en psykotisk man, som har vissa svåtiheter att tolka barn, på väg att söka hjälp och troligen påverkad av konstnären Lars Norens "uppmaning" att döda alla barn, plötsligt står öga mot öga med en 8-åring på väg till skolan ...

Enligt JF så är han en vanlig snubbe som blivit sjuk efter ett trauma. Han lider då av en allvarlig psykisk störning.

Hennes trovärdighet ligger i att hon känner personen väl. Känner till var han köpt mordvapnet och mössan, vilket går bakåt till 80 och 90 tal enligt henne. Att hans familj är lyckligt ovetandes om vad han gjort mot M och AL trots att dom vet att han är i mycket dåligt skick och inte vill söka hjälp. Det tar några månader innan han är bättre och han har inget minne av morden. Då måste JF levt med honom eller nära honom och det är i så fall därför hon inte vill säga hur hon vet säkert att just den personen är GM. Finns ingen annan tänkbar förklaring. Tror inte hon skyddar sig själv utan honom pga att han är sjuk.
Citera
2018-12-28, 23:10
Medlem
Men mördaren observeras ju även innan då han går fram o tillbaka på cykelbanan gångvägen . Vet han sen innan att skolbarn tar denna väg? Om han är där av en tillfällighet så borde han väl rört sig från området? Någon som vet om fler barn passerade just denna väg denna morgon?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in