2018-12-25, 08:42
Medlem
ITER projektet tuffar väll på, jag har inte följt det men reaktorn skall när generera ett netto när den är klar.
https://www.iter.org/proj/itermilestones
Citera
2018-12-25, 08:56
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Ska nämnas att det sagts detsamma om ett flertal saker som nu ses som helt självklara.

Dock så är det ju sant att vi inte är allt för nära en lösning, tror nästa energikälla snarare är att slå ihop materia och antimateria.

Energikälla? Nu måtte du skrivit fel. Ett sätt att lagra energi kanske. Annars är den stora frågan var du tänkt farma antimateria i någon större mängd till rimlig EROI.
Citera
2018-12-25, 09:44
Medlem
Soterns avatar
Görs det några framsteg?
Små...
Vilka är problemen?
Att hålla igång processen
Hur ser prognoserna ut?
Enligt entusiasterna: goda, enligt belackarna: dystra
Hur många år till tar det innan vi får igång den första reaktorn?
Det ligger alltid femtio år in i framtiden

Varför talas det så tyst om fusionstekniken i miljösammanhang?
Miljömupparna vill inte ha en lösning för då har de inget att protestera mot
Citera
2018-12-25, 10:32
Medlem
Det går sakta men säkert framåt och jag tvivlar inte på att vi någon gång kommer ha nått en lösning. Problemet är bara när denna "någon gång" blir.
Citera
2018-12-25, 10:47
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Görs det några framsteg?
Små...
Vilka är problemen?
Att hålla igång processen
Hur ser prognoserna ut?
Enligt entusiasterna: goda, enligt belackarna: dystra
Hur många år till tar det innan vi får igång den första reaktorn?
Det ligger alltid femtio år in i framtiden

Varför talas det så tyst om fusionstekniken i miljösammanhang?
Miljömupparna vill inte ha en lösning för då har de inget att protestera mot

Ja, speciellt den det ligger/dröjer 50 år tills vi är där...detta har dom sagt sedan minst 40 år sedan :-)

För egen del vill jag ha något mellansteg medan vi väntar, som en molten salt reactor med Thorium som bränsle. Eller någon reactor som kan suga det "sista" ur vårt kärnavfall idag. Om vi löser detta först (vilket i princip är löst) så får fusion ligga 50 år i framtiden för egen del :-)
Citera
2018-12-25, 10:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Man kunde nästan tro att det finns massvis med trådar om fusion (förmodar att vi skippar den s.k. kalla fusionen), t ex (FB) Fusion, lösningen på alla energifrågor och (FB) vad tror ni om ITER?

Även om jag tror det kommer att kunna byggas anläggningar som ger mer energi än de tar och håller många år så blir det inte någon billig energi från dessa med tanke på hur oerhört komplicerat det är. Det kvittar om bränslet är gratis när anläggningen kostar många miljarder att bygga.
Citera
2018-12-25, 12:57
Medlem
lasternassummas avatar
Vad är fusion?
Atomkärnor, som består av protoner och neutroner hålls ihop av en stark kraft med kort räckvidd som vi kallar "nuclear force" (stark växelverkan, kanske kärnkrafter på svenska). Generellt vill inte protoner komma i närheten av varandra utan vill separera, eftersom dom är positivt laddade. Kommer dom tillräckligt nära tar den starka växelverkan över och kärnan kan hållas ihop om det finns neutroner som förstärker "sammanhållningen" utan att bidra till separationen.
Den "rena" vätekärnan har bara en proton och behöver ingen neutron för att hålla ihop.
Större kärnor med flera protoner har neutroner som "klister" för att hålla ihop. "Vanligt" helium har två protoner och två neutroner i kärnan. Stora kärnor, som uran och plutonium har många neutroner i kärnan.
Förutom väte med en proton i kärnan finns två isotoper:
Deuterium = 1 proton och 1 neutron
Tritium = 1 proton och 2 neutroner
U-235 = 92 protoner och 143 neutroner
Pu-239 = 94 protoner och 145 neutroner
Bindningsenergin är ett mått på "sammanhållningen" i kärnan.
När väteisotoper stås ihop till helium (fusion) frigörs energi.
När uran eller plutonuim klyvs (fision) frigörs energi.

Fusion i Solen och andra stjärnor
Fusion är den process som håller Solen "vid liv". I Solens inre, i "kärnan" är temperaturen ca 15 miljoner °C och trycket är ca 265 miljarder bar. Ett klot med mest väte, av Solens eller andra stjärnors storlek, skapar dessa förutsättningar, som är vad som behövs för "naturlig" fusion.
I vätebomber, som "startas" med en "vanlig" atombomb (fissionsbomb, med t.ex. plutonium eller uran) är det fissionsbomben som skapar det tryck och den temperatur som behövs för att sätta igång fusion av deuterium och tritium.
Vid dom temperaturer som behövs för fusion är allt fullständigt joniserat, dvs. väte består inte av atomer utan är separerade i en "gas" av protoner och elektroner. En sådan joniserad "gas" kallas plasma. I stjärnor hålls plasmat ihop av gravitation.

Varför är det svårt att få till fusion på Jorden?
I vätebomben är det inte så svårt, men en kontinuerlig fusion, som i solen men i liten skala förutsätter att plasmat med extremt hög temperatur kan inneslutas. Värmen, trycket och intensiv neutronstrålning gör detta svårt. Inriktningen är att istället för att innesluta fusionen med ett "kärl", "styra" plasman, som består av laddade partiklar med hög hastighet, med ett starkt magnetfält. Starka magnetfält får man till med supraledare. Supraledare kräver ofta låg temperatur.

Kall fusion
Kan man få till fusion utan extremt tryck och temperatur?
Kanske, men det finns ingen som kunnat demonstrera en metod som har kunnat reproduceras.
Om kall fusion ska kunna fungera krävs en process som vi inte känner till.

Finns det hopp?
Svårigheterna ska inte underskattas. Det är möjligt att vi inte lyckas tämja fusionskraften inom rimlig tid. Men, det kommer ibland "nyheter" som kanske kan ta oss närmare en energikälla som kan ersätta fossila bränslen.
Här är en sådan nyhet.

Nuclear fusion on brink of being realised, say MIT scientists
Carbon-free fusion power could be ‘on the grid in 15 years’

https://www.theguardian.com/environment/2018/mar/09/nuclear-fusion-on-brink-of-being-realised-say-mit-scientists

ITER är en jättesatsning som kanske leder till någonting
Läs mer om ITER här:
https://en.wikipedia.org/wiki/ITER

Citera
2018-12-25, 13:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Trådar sammanfogade

/Moderator
Citera
2018-12-25, 13:37
Avstängd
Man skall inte heller försumma problem med bränsletillgång. Dagens fusion kräver tritium, och det måste i praktiken tillverkas i reaktorn ur litium, vilket kräver att man väldigt effektivt utnyttjar de neutroner som bildas vid fusionen. Ett av alla olösta problem.
Citera
2018-12-25, 17:06
Medlem
Soterns avatar
Jag såg ett TV-program på Kunskapskanalen om ju just fusion. Bland annat sköt man mekaniskt två deuterium, eller om det nu var tritium, bitar mot varandra i någon form av kanon. Man hade planer på att använda en elektrisk kanon för att öka effekten.
Tyvärr har jag inte kunnat hitta en länk till det- Är här någon som känner till experimentet?
Citera
2018-12-25, 18:21
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jag såg ett TV-program på Kunskapskanalen om ju just fusion. Bland annat sköt man mekaniskt två deuterium, eller om det nu var tritium, bitar mot varandra i någon form av kanon. Man hade planer på att använda en elektrisk kanon för att öka effekten.
Tyvärr har jag inte kunnat hitta en länk till det- Är här någon som känner till experimentet?

Video om fusion
Det här är inte vad du sökte, men ändå en hygglig sammanfattning av förutsättningarna för fusion och vad som pågår.

https://www.youtube.com/watch?v=ZW_YCWLyv6A

Den största svagheten i klippet, IMO är att den ger intrycket att de problem som finns kommer att lösas. En mer korrekt bild vore att säga att om vi klarar av att lösa de problem som finns så kan vi komma att ha tillgång till lönsam och säker fusionsenergi. Någon gång i framtiden.

Här finns en sammanfattning av kritik mot ITER:
https://en.wikipedia.org/wiki/ITER#Criticism

Storskalighet vs. småskalighet
Om ITER kan visa vägen mot energiproduktion med fusion så ser den ut att kräva storskalighet. All energiproduktion riskerar att hamna i händerna på stora företag i stora nationer. Jag skulle föredra en lösning som även kan fungera i mindre skala. Därför skulle jag uppskatta en lösning som baseras på kall funktion som, kanske ett alternativ, men minst ett komplement till stora fusionsreaktorer. Om nu någon av dessa någonsin kommer att se dagens ljus.

Bränsle till fusion
Väte (1 proton) finns gott om. Deuterium (1 proton + 1 neutron) utgör ca 1/6420 (antal atomer) av vätet i naturen. Tritium (1 proton + 2 neutroner) har en halveringstid på ca 12 år och är i praktiken ovanligt på Jorden. Tritium kan produceras i kärnkraftsreaktorer. Litium-6 bombarderas med neutroner som tas upp, varvid Litium-7 sönderfaller i helium + tritium.
Det uppskattas att det finns totalt ca 100 kg tritium som tillverkats och ingår i bl.a. kärnvapen.
I ITER är avsikten att deuterium + tritium ska användas som bränsle.

Citera
2018-12-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är inte bara instabilitetsproblemet i plasmat som måste lösas innan man kan köra igång fusion i industriell skala. Jag har för mig att ett minst lika stort problem som man i dag inte har någon riktigt bra lösning på är materialproblemen som uppstår på grund av den intensiva neutronstrålningen. Jag har för mig att det inte finns några material som klarar detta i dag. Jfr med fission som jag tror har betydligt skonsammare neutronstrålning.

Tänk om utvecklingen av fusionskraften var lika enkel som fission. Ganska makalöst att från det att Lise Meitner upptäckte kedjereaktionen på slutet av 30 talet till dess att storskalig industrialisering skedde var på mindre än 20 år.

Från upptäckt till tillämpning brukar tyvärr ta lång tid.

Det var den militära applikationen (bomber) som drev utvecklingen, inte kärnkraft. Kärnkraft var en biprodukt av att skapa bränsle till bomberna.

Militär forskning, speciellt på den tiden brukar vanligtvis få kosta precis hur mycket som helst då erhålls resultat därefter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in