Citat:
Ursprungligen postat av
Bukakekockaburra
du har inte mycket koll på muslimers böner så du kanske ska vara försiktigare med dina definitiva uttalanden.
Muslimer ber surat al fatiha, men i våra böner går vi också ner på knä, ber med pannan, ansiktet mot marken och ber då våra personliga böner. Vi ber inte bara de obligatoriska bönerna utan även frivilliga. Dessutom gör vi dua. Så kommunikationen med Allah sker ju inte bara på det sätt du tror.
Som muslim ska man inte heller göra saker för att visa upp sig för andra. Alltså syftet ska inte vara att andra ser ens goda handlingar.
Jag vet inte varför du drar paralleller till hedningar i var och varannat inlägg du gör? Det är ju som ett skämt eftersom avguderi är den största synden i islam. Avgudadyrkan gör att du lämnar islam.
Det jag har läst räcker för att förstå att ni inte följer Jesus befallning. Jag kan inte arabiska så du får gärna förklara när du använder såna ord. Ni ber alltså en mönsterbön eller standardbön som jag fattar det, precis som kristna ber Fader vår. Och kroppsställningen spelar alltså ingen roll enligt judar och kristna. De står, sitter eller böjer knä när de ber. Det görs bara för att visa vördnad, det har ingenting med bönen att göra som för muslimer, där kroppsställningen är en central del, och du kan inte be en bön utan hela Fahdi-rullen...jag menar bönemattan.

En stilla bön är således utesluten. Men det är så Gud vill att vi ska tillbe honom, med vår ande, vår tankeförmåga, för din ande är din tankeförmåga, ditt förstånd. Den som lyssnar på vad Guds ande säger står då i direkt kontakt med Gud - genom anden. Då behövs inga fromhetsövningar för att andra ska lägga märke till hur "muslim" du är. Det är vad Jesus talar om i NT. Han säger också att Gud redan vet vad vi behöver innan vi ens ber honom om det. Och det kan Gud bara göra om han står i direkt kontakt med oss, genom anden, och därför vet vad vi tänker.
När Jesus sa det var muslimer inga muslimer utan hedningar. Judarna lämnade förbundet med Gud om de ägnade sig åt avgudadyrkan. Menar du att Muhammed inte har ett förbund med Gud som Mose och Jesus eftersom du menar att ni lämnar islam och inte överträder ett förbund med Gud? Just asking...