2018-12-27, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Vill man fastna i antisemitism-träsket, så visst.

Visst är det lätt vara efterklok, men vi kan nog konstatera nu att momentumeffekten inte är en naturlag och att folk röstar på partier av andra anledningar än att partiet är ungt och hippt.

Folk röstade på NyD och AFD av legitima skäl. Likaså vann Trump röster på skäl som var angelägna för väljare. De här rörelserna kom inte ur ett vakuum. Jag tror AFS missbedömde detta.

Det är också det jag menar med storhetsvansinne, eller narcissistisk personlighet...
Om man tror på en idé så finns ingen anledning vänta med att lansera den. Att tro man vinner för att man "är så jävla bra" är en annan inriktning förvisso, men då måste man vara det också...

Nu när jag tänker på det igen kanske den mest optimala utvecklingen för AFS är om de i nästa val får 2-3,9%, varefter Kasselstrand avgår som partiledare (han kan fortfarande ha en roll i partiet, men jag misstänker han inte kan stå ut med att leda ett parti som inte är i riksdagen). Sen efter det kanske någon annan tar över som är bättre på att tala till folket?

Eller kanske bytet sker redan efter EU-valet.

Vilket innebär att det egentligen vore bäst för AFS om de inte får så många röster...

Det finns flera twittrare och andra som visar att AFS har intelligens och aktivitet och de vill inte bara lägga ner.
Kasselstrand tror jag däremot vill lägga ner om han inte kan nå framgång. Det finns inga indikationer på att han gör långsiktiga planer.

Ja det har du förstås rätt i, partier och rörelser uppstår inte ur tomma intet. Det måste finnas en gedigen folkvilja för att det ska lyckas.

Vem tycker du ska ersätta Kasselstrand förresten? Bara nyfiken, eftersom du tycker att han inte är bra på att tala till folket.
Citera
2018-12-27, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Är det verkligen SD som har gjort detta, det är deras verk? Vad du verkar försöka göra är att få det till att SD är ett "rasistiskt" parti, men "rasistiskt" mot svenskar. Det är oklart om du på allvar menar att detta narrativ skulle vara en framkomlig väg politiskt. I vilket fall så kan jag för sakens skull nämna att den vägen är totalt igenbommad.

Och av de saker du tar upp vad gäller Israel så har jag aldrig sett eller hört om någon SD-företrädare som tagit upp hur detta är OK för Israel att göra. SD:s Israel-position är uppenbarligen till stor del ett resultat av avståndstagande från partiets påstådda "nazistiska rötter". Detta torde väl vara uppenbart? Övriga partier, undantaget Liberalerna, är i regel inte särskilt Israel-vänliga så där har du helt enkelt fel. Rungande fel. Allt det här får mig att tro att du hakat upp dig på Israel och Cjewman så mycket att det färgar ditt tänkande i övrigt.

Vad gäller att stå upp mot etniskt hat mot svenskar som en ny affärsidé så är jag mycket tveksam. Nästan ingen vuxen svensk man tar invandrares "hat" på allvar. Kanske fler svenska kvinnor men även där är det mycket tveksamt. Vi har dessutom diskuterat detta tidigare. "Etniskt hat" och svenskar i offerrollen fungerar inte. Punkt slut. Vad som däremot skulle fungera är unga flickor i offerrollen. Jag har sett att du hela tiden vill extrapolera detta till svenskar som helhet men jag påminner återigen om att det är totalt dödfött. Man måste sikta in sig på där det faktiskt fungerar och när man gör det måste man specifikt anklaga svenska makthavare, både i media och i politken. Inte Cjewman eftersom det skulle flytta fokus till att han är jude.

AfS har försökt med denna vinkel men det de försökte med var för tondövt och för svagt. Låt mig påminna om att Balis twittrande om detta heller inte gav någon effekt, detta eftersom han inte riktade några anklagelser mot makthavare annat än vag kritik mot "kriminologer".

Så svenska mammor, pappor, bröder, systrar, mor- och farföräldrar är kallsinniga till "svennehorans" och "svennejävelns" utsatthet i situationer där de allt oftare är i minoritet?

Svenska män kan inte känna empati och skyddsinstinkt, utan är bara kapabla att relatera till personliga erfarenheter?

Nationalism och politisk tribalism med symboliska offernarrativ fungerar inte? Att anklaga utgrupper för att skada eller svika fungerar inte?

Cool teori, bro.

Och det är väl ingen som förnekar att många SD:are själva kallar sig sionister och är övertydliga med sitt oreserverade stöd till Israel? Man backar alltså upp samma sorts organiska, problematiska etnonationalism för andra som man uttalat fördömer för det egna folket. Etnoihierarki. Rasism.

Att vara sionist kunde absolut vara klurigt värre - om man bara likställde sin svenska nationalism med den judiska och därmed gjorde alla insinuanta frågor om rasism lite jobbiga för utfrågaren.

"Så du menar alltså att Israel är rasistiskt när de implementerar en tuffare version av det vi föreslår?"

Dina löjeväckande påståenden om fientlighet mot Israel i svensk offentlighet till trots, så finns ju RÄDSLAN där. Vid något tillfälle sket ju självaste Henrik Arnstad på sig vid frågan om Israel var "ultranationalistiskt". Ingen kommentar!

Vad är du och SD för sillmjölkar som inte vill att han och alla andra ska känna den rädslan varje gång han mästrar om nationalismens avskyvärdhet? Löfven. Lööf. Björklund. Fridolin.

"Är alltså Israel rasistiskt?"

Även om de hackande, hymlande svaren skulle vara jakande - hade svensk nationalism förankrats i en komplex gråskala bortom det svartvita.

Citat:
Nu är det inte det jag sagt...
utan vad jag sagt är att man tar avstånd genom att man säger att man tar avstånd. Jeff Ahl har t.ex. på twitter tagit avstånd från antisemitism, och med antisemitism menar jag (och jeff ahl) att man skyller allt på judar.
När han gjorde det så tog nordfront avstånd från AFS. Vilket visar var ribban ligger.
Ett avståndstagande från NMR är nog bra för alla partier.
Men att Ahl skriver det på Twitter räcker inte. Inte många som läser Twitter.

Du överdriver frågan...
Allt som krävs är att man på en fråga om man anser att mångkulturen är judarnas fel, svarar nej. Detta bör alla partiföreträdare svara, vilket då bevisar att AFS inte är antisemiter.
Det är inte så omöjligt som du hävdar att dra en gräns.

Kan man tillåta kritik mot judendom i övrigt? Ja det kan man. Man kan kritisera judar som grupp och judendom, precis som islam och muslimer.

Menar du också att AfS ska gå ut med förtydliganden om att våldtäkter inte är invandrarnas fel och terrordåd inte muslimernas skuld? För det gäller ju alla kollektiv att negativa handlingar sällan är ALLAS kollektiva fel.

Om man inte får kritisera "judarna" - är det OK att kritisera judiska organisationer eller tio judiska individer som individuellt?

Får man kritisera judisk identitetspolitik, tribalism - eller rasism?

Varför ska man alls acceptera att det finns "svensk rasism" om man inte menar att det finns judisk rasism?
Citera
2018-12-27, 17:32
Medlem
Citat:
Hur vet du detta? Och om du vet detta så kanske du är så insatt att du kan meddela dem att de behöver ta fram en ny linje. Nuvarande är inte mycket att hänga i julgranen.

Gemensam linje är ju deras befogade invandringskritik och att de lyfter återvandringsfrågan. Hur vet jag det? Genom att läsa deras twitter, naturligtvis. Kasselstrand och Ahl skriver mycket bra, en del andra bra men sällan.
Citera
2018-12-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Så svenska mammor, pappor, bröder, systrar, mor- och farföräldrar är kallsinniga till "svennehorans" [...]

Min poäng är just att de inte är kallsinniga till detta. Alltså: extrapolera inte till svenskhat som helhet. Det kommer inte att fungera eftersom du exempelvis omgående kommer få "kränkt vit man"-memen slängd på dig.

Citat:
Och det är väl ingen som förnekar att många SD:are själva kallar sig sionister och är övertydliga med sitt oreserverade stöd till Israel? Man backar alltså upp samma sorts organiska, problematiska etnonationalism för andra som man uttalat fördömer för det egna folket. Etnoihierarki. Rasism.

Att vara sionist kunde absolut vara klurigt värre - om man bara likställde sin svenska nationalism med den judiska och därmed gjorde alla insinuanta frågor om rasism lite jobbiga för utfrågaren.

"Så du menar alltså att Israel är rasistiskt när de implementerar en tuffare version av det vi föreslår?"

Dina löjeväckande påståenden om fientlighet mot Israel i svensk offentlighet till trots, så finns ju RÄDSLAN där. Vid något tillfälle sket ju självaste Henrik Arnstad på sig vid frågan om Israel var "ultranationalistiskt". Ingen kommentar!

Vad är du och SD för sillmjölkar som inte vill att han och alla andra ska känna den rädslan varje gång han mästrar om nationalismens avskyvärdhet? Löfven. Lööf. Björklund. Fridolin.

"Är alltså Israel rasistiskt?"

Även om de hackande, hymlande svaren skulle vara jakande - hade svensk nationalism förankrats i en komplex gråskala bortom det svartvita.

Det må vara hänt att det inte är någon som "förnekar" det (även om SD aldrig pratar om det vilket jag påpekade), men det finns heller ingen som bryr sig. Utom du. Just det faktum att det bara är du som bryr dig gör att den logikfälla du tror dig fånga alla med inte är så effektiv som du tror. Prat om Israel gör dessutom att fokus flyttas från sakfrågan till att handla om antingen Israel/Palestina-konflikten eller det välbekanta judetugget.

Nu vet jag inte vad du menar med löjeväckande exakt, men israelerna som sådana är inte speciellt roade av utrikiesminister Wallströms förehavanden.

Israels historia och säkerhetspolitiska läge är mycket annorlunda jämfört med Sveriges. Det gör att jämförelsen du försöker tvinga fram inte kommer att fungera.

Citat:
Om man inte får kritisera "judarna" - är det OK att kritisera judiska organisationer eller tio judiska individer som individuellt?

Varför ska man alls acceptera att det finns "svensk rasism" om man inte menar att det finns judisk rasism?

Ja, man "får" väl det men vad skulle poängen vara? Låt i stället bli att acceptera "svensk rasism" som någit giltigt.
Citera
2018-12-27, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Gemensam linje är ju deras befogade invandringskritik och att de lyfter återvandringsfrågan. Hur vet jag det? Genom att läsa deras twitter, naturligtvis. Kasselstrand och Ahl skriver mycket bra, en del andra bra men sällan.

Men detta kan ju lika väl vara några slumpmässiga twittrare utan koppling till AfS. Det är inte mycket till gemensam linje det.

Det här ska föreställa ett politiskt parti.
Citera
2018-12-27, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StillaHavet
Problemet är att man tar avstånd från något man själv saknar möjlighet att definiera. Det var 50 år sedan antisemitism definierades som att kritisera alla judar. Idag är i stort all kritik mot något som rör judar eller Israel klassat som antisemitism enligt dem som styr över definitionen. Vad blir nästa steg, att ta avstånd från rasism och främlingsfientlighet?

Sedan förstår jag inte poängen med att ta avstånd från NMR? Då bör man rimligen ta avstånd från moderaterna också, de som med flera andra partier förstört Sverige. NMR har inte förstört Sverige.

AfS har dessutom allt att vinna på att bli uthängda i MSM. GK hanterade Näsgate föredömligt då han vägrade tala med Dagens Dumheter...bra gjort! En sådan skitblaska som förstör så mycket för Sverige förtjänar ingen respekt. De uppmärksammade AfS en enda gång, partiets politik är de inte intresserade av att debattera, enbart anklagelser om just antisemitism.

AfS driver en bra linje att enbart tala om partiets politik och att aldrig gå ner i träsket med olika avståndstaganden, då blir man snart en blek kopia av SD.

Om man inte klarar att göra en gränsdragning mellan lättare kritik mot judar och antisemitism då har man ju i princip svalt judelobbyns världsbild. De vet att om de bygger upp en svartvit världsbild som står mellan de förtryckta judarna och de onda nazisterna, så tar folket judarnas sida.

Antisemiterna i Sverige är en sådan obetydlig grupp. Man vinner inget i längden på att ha dem med.

Citat:

Menar du också att AfS ska gå ut med förtydliganden om att våldtäkter inte är invandrarnas fel och terrordåd inte muslimernas skuld? För det gäller ju alla kollektiv att negativa handlingar sällan är ALLAS kollektiva fel.

Du vill så gärna komplicera frågan och göra irrelevanta jämförelser.

Som Jeff Ahl sa, så finns det judiska organisationer som är globalistiska, och judiska organisationer som inte är det. Alltså är den gemensamma fienden globalism. Tror man att den gemensamma fienden är judarna, då kallas man antisemit.
Citera
2018-12-27, 19:39
Medlem
StillaHavets avatar
Citat:
Om man inte klarar att göra en gränsdragning mellan lättare kritik mot judar och antisemitism då har man ju i princip svalt judelobbyns världsbild. De vet att om de bygger upp en svartvit världsbild som står mellan de förtryckta judarna och de onda nazisterna, så tar folket judarnas sida.

Antisemiterna i Sverige är en sådan obetydlig grupp. Man vinner inget i längden på att ha dem med.

Som Jeff Ahl sa, så finns det judiska organisationer som är globalistiska, och judiska organisationer som inte är det. Alltså är den gemensamma fienden globalism. Tror man att den gemensamma fienden är judarna, då kallas man antisemit.

Det finns ingen sådan definition som du påstår. Ingen i hela världen tror att varje jude är ett hot, inte ens nazisterna trodde det. AfS behöver inte och bör inte ta avstånd från begrepp som andra ständigt omdefinierar och fyller med sitt eget innehåll. Vi bör nu vända riktning och gradvis öka yttrandefriheten, inte ytterligare beskära den.

Detta är en demokratifråga. Yttrandefrihet är helt grundläggande för en fungerande demokrati. Det är sakargument som ska stå i fokus inte smutskastning och misstänkliggörandet av avsändaren. AfS har händelsevis också här en utmärkt politik med avskaffandet av lagen om HMF och avståndstagande från en enda sak - politisk korrekthet. Stort tack för det, AfS!
Citera
2018-12-27, 20:51
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:

Du verkar inte förstå Oytos poäng. Det blir ju helt sjukt när du - i just detta sammanhang - själv drar antisemitkortet.
Citera
2018-12-27, 21:21
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Jag undrar om vi kunde enas om några helt enkla saker?

1. Tillståndet i Sverige kommer att bli värre under överskådlig framtid. Så stor har invandringen varit och så stora problem har den skapat.

2. Svenskarnas andel av befolkningen kommer att minska under överskådlig framtid. Det gäller även vid invandringsstopp.

3. SD är ett mittenparti som önskar tämligen omfattande offentliga trygghetssystem. Partiet liberaliseras alltmer och är idag mycket långt bort från all typ av etnonationalism. Man rör sig mot fullfjädrad "medborgarnationalism".

4. Etnonationalismen är universell och tidlös. Det är en del av människans natur och hennes historia. Den finns i Tibet, Thailand och alla andra uråldriga kulturer i den gamla världen. Även så i Sverige. Vilket uttryck den får bestäms av tidsanda och yttre såväl som inre hot.

Ovan borde vara självklarheter att enas kring. Fakta snarare än åsikter.

Vi rör oss alltså mot en situation där etnonationalismen i Sverige inte bara kommer att öka hos de koloniserande folkgrupperna - araber, somalier, m. fl. - utan även hos svenskar. Samtidigt rör sig SD mot ett revir det står skrivet "för ansvarsfulla skattebetalare" på.

Det lämnar ett tomt område på den politiska spelplanen. Ett område där inte svenskhet görs öppen för alla och där en skepsis mot socialförsäkringssystem av SD:s folkhemstyp finns.
Citera
2018-12-27, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang

1. Tillståndet i Sverige kommer att bli värre under överskådlig framtid. Så stor har invandringen varit och så stora problem har den skapat.

2. Svenskarnas andel av befolkningen kommer att minska under överskådlig framtid. Det gäller även vid invandringsstopp.

3. SD är ett mittenparti som önskar tämligen omfattande offentliga trygghetssystem. Partiet liberaliseras alltmer och är idag mycket långt bort från all typ av etnonationalism. Man rör sig mot fullfjädrad "medborgarnationalism".

4. Etnonationalismen är universell och tidlös. Det är en del av människans natur och hennes historia. Den finns i Tibet, Thailand och alla andra uråldriga kulturer i den gamla världen. Även så i Sverige. Vilket uttryck den får bestäms av tidsanda och yttre såväl som inre hot.

Vi rör oss alltså mot en situation där etnonationalismen i Sverige inte bara kommer att öka hos de koloniserande folkgrupperna - araber, somalier, m. fl. - utan även hos svenskar. Samtidigt rör sig SD mot ett revir det står skrivet "för ansvarsfulla skattebetalare" på.

Det lämnar ett tomt område på den politiska spelplanen. Ett område där inte svenskhet görs öppen för alla och där en skepsis mot socialförsäkringssystem av SD:s folkhemstyp finns.

Jag ger dig rätt i mycket här. Dock finns det väl inget idag, som tyder på att etnonationalismen kommer att öka speciellt mycket hos svenskar. Alternativt kan man se det som att nästan alla svenska etnonationalister luras att rösta på det liberaliserade "antirasistiska mittenpartiet", SD.
Citera
2018-12-27, 23:07
Medlem
Citat:
Min poäng är just att de inte är kallsinniga till detta. Alltså: extrapolera inte till svenskhat som helhet. Det kommer inte att fungera eftersom du exempelvis omgående kommer få "kränkt vit man"-memen slängd på dig.

Det må vara hänt att det inte är någon som "förnekar" det (även om SD aldrig pratar om det vilket jag påpekade), men det finns heller ingen som bryr sig. Utom du. Just det faktum att det bara är du som bryr dig gör att den logikfälla du tror dig fånga alla med inte är så effektiv som du tror. Prat om Israel gör dessutom att fokus flyttas från sakfrågan till att handla om antingen Israel/Palestina-konflikten eller det välbekanta judetugget.

Nu vet jag inte vad du menar med löjeväckande exakt, men israelerna som sådana är inte speciellt roade av utrikiesminister Wallströms förehavanden.

Israels historia och säkerhetspolitiska läge är mycket annorlunda jämfört med Sveriges. Det gör att jämförelsen du försöker tvinga fram inte kommer att fungera.

Ja, man "får" väl det men vad skulle poängen vara? Låt i stället bli att acceptera "svensk rasism" som någit giltigt.

"Kränkt vit man" - memet är dött, om det någonsin haft ett liv utanför MSM-kuvösen. Ett meme som lever och har hälsan är "fellow whites" - alltså kroniska etnoonanister som predikar avhållsamhet för andra.

Det är ju det som är vad jag gör: Förankrar en behövlig svensk identitetspolitik/tribalism/nationalism i allmänmänskligt ingruppsbeteende som vi bara kommer se mer av ju mer den vita, europeiska hegemonin eroderas i länder som Sverige och USA.

Det är du och andra som är fixerade vid att vidmakthålla dödsdömda, mossiga tabun som var utpräglat vita, europeiska fenomen under en historisk parentes av misskrediterad nationalism och intakta supermajoriteter som inte fundamentalt hotades av om små minoriteter bejakades.

Nu har vi STORA och växande minoriteter som agerar identitetspolitiskt och inte imponeras av Adam Cwejman eller Ben Shapiro. Två herrar som är utmärkta exempel på klumpig, hycklande kritik av identitetspolitik - för andra.

Eller du kanske tror att det bara är en tidsfråga innan turkar, afrosvenskar, amerikansk och brittisk vänster/muslimer slutar med den identitetspolitik och antisemitiska beteenden Cwejman och Shapiro bannar dem för?

Och för att förtydliga hur det är du gör dig löjlig: SAMTIDIGT som du återkommer till att judar har högst marginell närvaro och påverkan på svensk debatt, journalistik och politik OCH att Israel rentav är en allmän strykpojke - så hävdar du att just denna ingång är sällsynt välförsvarad och ointaglig.

Alldeles uppenbart är att det visst finns åtskilligt högprofilerat etnohyckleri att använda som retorisk ansats och en samma genomsyrande RÄDSLA att anklaga Israel/judar för rasism och nationalism som det finns mod att racka ned på och nedvärdera svensk identitet och folkrätt.

Jag tycker du vill ge sken av att hänga med i åtminstone amerikansk debatt - och ändå har du missat oron från judiskt håll för att både vänster och höger håller på att förenas i minoriteters och vitas identitetspolitik med enda gemensamma nämnare i kritik av Israel och präglade av förment antisemitism?

Citat:

Man tycker ju att detta borde vara allmängods och svårt att förneka med ett ständigt mantra "Det kommer inte fungera!"

Hur man kan resonera om att det finns ett utrymme för ett parti som AfS om denna analys INTE är relevant är än mer obegripligt. Svenska väljare kan INTE väckas ut sin slummer till tribalistisk skyddsinstinkt för barn och kvinnor och en sneglande oro på Marocko och Sydafrika - men skulle gå man ur huse för ett NATO-skeptiskt, libertarianskt parti bara det tar tydligt avstånd från antisemitismen?

Om inte en orädd populism och nationalism i opposition mot en extrapolerande, globalistsik dystopi fungerar som position för ett riksdagsinträde kan vi vara lugna för att inget annat koncept gör det heller.
Senast redigerad av oyto 2018-12-27 kl. 23:10.
Citera
2018-12-27, 23:18
Medlem
Sperssons avatar
Citat:

2. Svenskarnas andel av befolkningen kommer att minska under överskådlig framtid. Det gäller även vid invandringsstopp..

Om svenska familjer får ett barn och somaliska familjer får fem barn, så innebär det ett svenskt och 25 somaliska barn på två generationer.

Ett års kostnader för migration i Sverige hade räckt till rent vatten åt alla i hela Afrika.
Svenska politiker har aldrig varit intresserade av att hjälpa utsatta människor.
Det är bara lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in