2018-12-26, 00:01
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag börjar lite blygt och försynt med en gissning på Eiffeltornet som ligger på Champ de Mars, och Stephen Sauvestre är en av arkitekterna bakom tornet - bilden på Hotel Beranger ledde till honom. Jag kan då också läsa mig till att Le Jules Verne är en restaurang i Eiffeltornet. Stjärnorna torde vara från Michelin.

Stämmer helt! I tornet fanns tidigare en teater med 250 sittplatser och det finns en liten lägenhet som är öppen för allmänheten att titta in i.

Nyårssupé väntar i Le Jules Verne och sedan en tur med hissen upp i tornet för att titta på fyrverkerierna! Och frågan såklart!
Citera
2018-12-26, 00:07
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Stämmer helt! I tornet fanns tidigare en teater med 250 sittplatser och det finns en liten lägenhet som är öppen för allmänheten att titta in i.

Nyårssupé väntar i Le Jules Verne och sedan en tur med hissen upp i tornet för att titta på fyrverkerierna! Och frågan såklart!

Tackar så mycket, fantastiskt pris!

Jag ser på klockan och jag ska upp tidigt imorgon, och jag lär inte kunna komma in här igen förrän ganska sent imorgon kväll så vill någon annan ta över och ställa en fråga så vi inte tappar farten är det fritt fram.
Citera
2018-12-27, 15:52
Medlem
Venators avatar
Ojdå, nu känner jag ansvar för att dra igång en ny fråga!

Problemet är att jag bara snabbt tittar in och är på språng. Men jag ska fundera ut en fråga och återkommer ikväll - dock är frågan fortfarande fri ifall någon känner att det kliar i fingrarna så vänta då inte på mig utan fråga direkt!
Citera
2018-12-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ojdå, nu känner jag ansvar för att dra igång en ny fråga!

Problemet är att jag bara snabbt tittar in och är på språng. Men jag ska fundera ut en fråga och återkommer ikväll - dock är frågan fortfarande fri ifall någon känner att det kliar i fingrarna så vänta då inte på mig utan fråga direkt!

Vi väntar med spänning tills du har tid Jag har bara en massa ww2-folk på hjärnan nu.
Citera
2018-12-27, 16:56
Medlem
Kan slänga in lite pausunderhållning i väntan på Venators nyårskaramell

Vem är detta?

1) Ingen som skulle svika direkt, guld och gröna skogar kan fungera som en långsökt ledtråd.

2) Född i Ghetto.

3) Ledare för hundra legionärer och även cykel ledde till att personen tilldelades landets högsta militära utmärkelse, personen är "Hjälte av landet X".

4) Slutade som kapten, men generaler måste göra honnör för personen.
Citera
2018-12-27, 19:14
Medlem
5) Episk.. https://youtu.be/0TCA-LGlVYA
Citera
2018-12-27, 19:35
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
5) Episk.. https://youtu.be/0TCA-LGlVYA
Funderar lite på den där neokolonialistiska israeliska grejen med att få "Öknen att blomma". Tänker då på ledtråd 1 och 5.

...är den blommande öknen en eufemism för att Israel symboliserar den goda civilisationen? Om man ser öknen som det vilda och ociviliserade och blomningen som att den goda civilisationen tar över.

Angående att överta så skriver den israeliske historikern Meron Benvenisti i sin bok Sacred Landscape: The Buried History of the Holy Land Since 1948:
Citat:
...by mid-1949 two-thirds of all land sown with grain in Israel was abandoned Arab land.
https://books.google.se/books?id=k6YwDwAAQBAJ&pg=PA164&lpg=PA164&dq=by+mid -1949+two-thirds+of+all+land+sown+with+grain+in+Israel+was+a bandoned+Arab+land.&source=bl&ots=e35clR_S7U&sig=d 8jffmq7lMRguSn6rPnqagvAoRY&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwi 03qjA0sDfAhUD1ywKHajKBtgQ6AEwAHoECAoQAQ#v=onepage& q=by%20mid-1949%20two-thirds%20of%20all%20land%20sown%20with%20grain%20i n%20Israel%20was%20abandoned %20Arab%20land.&f=false
Citera
2018-12-27, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Funderar lite på den där neokolonialistiska israeliska grejen med att få "Öknen att blomma". Tänker då på ledtråd 1 och 5.

...är den blommande öknen en eufemism för att Israel symboliserar den goda civilisationen? Om man ser öknen som det vilda och ociviliserade och blomningen som att den goda civilisationen tar över.

Angående att överta så skriver den israeliske historikern Meron Benvenisti i sin bok Sacred Landscape: The Buried History of the Holy Land Since 1948:

https://books.google.se/books?id=k6YwDwAAQBAJ&pg=PA164&lpg=PA164&dq=by+mid -1949+two-thirds+of+all+land+sown+with+grain+in+Israel+was+a bandoned+Arab+land.&source=bl&ots=e35clR_S7U&sig=d 8jffmq7lMRguSn6rPnqagvAoRY&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwi 03qjA0sDfAhUD1ywKHajKBtgQ6AEwAHoECAoQAQ#v=onepage& q=by%20mid-1949%20two-thirds%20of%20all%20land%20sown%20with%20grain%20i n%20Israel%20was%20abandoned %20Arab%20land.&f=false

Misstänkte ett svar från dig med ditt knivskarpa intellekt Israel
är helt rätt.

6) Det är en av de som erhållit Israels högsta militära utmärkelse.
Citera
2018-12-27, 20:30
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Misstänkte ett svar från dig med ditt knivskarpa intellekt Israel
är helt rätt.

6) Det är en av de som erhållit Israels högsta militära utmärkelse.
Tusen tack för dina vänliga ord!

Har letat bland mottagare av "Hero of Israel". Noterar att den utmärkelsen numer är obsolet.

Kapten Zvika Greengold skulle dock eventuellt stämma in. Han har mottagit Medal of Valor (den numer högsta utmärkelsen). Namnet Greengold skulle passa in på ledtråd 1 också.

Han liftade till fronten då han var hemma på permission när Yom Kippur-kriget bröt ut.

Ganska spännande berättelse faktiskt, hans överordnade antog vid ett tillfälle att Greengolds styrka var av storleken kompani när det i själva verket var blott en stridsvagn:
Citat:
Then he spotted the advancing 452nd Tank Battalion. He engaged the enemy, taking advantage of the darkness and moving constantly to fool the Syrians into thinking the opposition was stronger than it was. Greengold destroyed or damaged ten enemy armoured vehicles before the confused Syrians withdrew, believing they were facing a sizable force. Even Greengold's superiors were deceived; as the fighting wore on, he did not dare report how weak he actually was over the radio for fear it would be intercepted. He could only hint "the situation isn't good". At a time when Zvika Force consisted of only one tank, Colonel Yitzhak Ben-Shoham, the brigade commander, assumed it to be "of at least company strength".
https://en.wikipedia.org/wiki/Zvika_Greengold
Citera
2018-12-27, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gospel.of.Luke
Tusen tack för dina vänliga ord!

Har letat bland mottagare av "Hero of Israel". Noterar att den utmärkelsen numer är obsolet.

Kapten Zvika Greengold skulle dock eventuellt stämma in. Han har mottagit Medal of Valor (den numer högsta utmärkelsen). Namnet Greengold skulle passa in på ledtråd 1 också.

Han liftade till fronten då han var hemma på permission när Yom Kippur-kriget bröt ut.

Ganska spännande berättelse faktiskt, hans överordnade antog vid ett tillfälle att Greengolds styrka var av storleken kompani när det i själva verket var blott en stridsvagn:

Det stämmer bra! Motiverad får man säga

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zvika_Greengold

Centurionvagn i valfri färg och en låda vin till dig! Och frågan!
Citera
2018-12-27, 20:46
Medlem
Venators avatar
Så bra att tråden är igång igen - kul fråga och snyggt taget! Jag började meka på en fråga om Osama bin Laden men maken till tråkig människa att försöka göra kul ledtrådar å har jag sällan sett, så jag släppte honom för att komma på något bättre och då var ni tack och lov redan igång.
Citera
2018-12-27, 21:09
Medlem
Gospel.of.Lukes avatar
Citat:
Det stämmer bra! Motiverad får man säga

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zvika_Greengold

Centurionvagn i valfri färg och en låda vin till dig! Och frågan!
Ja, jösses - vilken story.
Citat:
...Greengold's driver was killed, and Greengold's uniform caught on fire. Greengold took charge of one undamaged tank, while the other two carried away the wounded. He had to change vehicles "half a dozen times" as his tanks were knocked out.

Något för dagens feminiserade curlingungar till 90-talister att beakta.

Vi kör vidare på kaptenspåret, söker nu missdådare.

1. Huruvida hans mor som ogift var begiven på vin vet jag ej men hennes namn skulle kanske kunna antyda detta.

2. Medelst bland annat en syrtut kunde en av vår persons medgärningsmän avslöjas.

3. Hans sista ord lär ha varit ett citat ur psalm 152 från den Karolinska psalmboken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in