2018-12-27, 15:24
Medlem
Denoms avatar
Såg någon video på Youtube nyss (How to Build a Dyson Sphere - The Ultimate Megastructure
) där det pratas om att bygga den med hjälp av stora speglar som ska koncentrera ljus som ska samlas in för att kunna generera ström eller vad man nu vill göra med energin men jag fattar inte riktigt hur det hade tänkt sig att det skulle funka utan att misslyckas på stört.

Eftersom speglarna måste väga väldigt lite samt är väldigt stora till ytan kommer de hur enkelt som helst att fångas upp av solvinden och slungas iväg åt alla möjliga håll, antagligen krascha in i varandra på grund av att de reagerar med joniserande strålning och så säger det brak bang och allt går sönder, eller vad är tanken att man skulle göra åt det? För jag ser ingen lösning på det problemet.
Senast redigerad av Denom 2018-12-27 kl. 15:38.
Citera
2018-12-27, 15:57
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Lönsamt är det givetvis inte i nuläget, frågan är om det överhuvudtaget är teoretiskt möjligt med det som kallas Dyson Sphere vilket jag är tveksam till med mitt exempel på ett ofrånkomligt problem som tycks ha ignorerats i Youtube videon jag länkade samt andra som talar om Dyson Spheres.

Ja, att försöka omvandla och transportera el i så stora mängder skulle också utgöra ett stort problem.
Nja, det är knappast möjligt att bygga idag. Då skulle nån säkert göra det då tillgång till obegränsad energi skulle vara rätt trevligt.

Jag tror personligen att utnyttjandet av solenergi kommer komma naturligt. Fler och fler hus byggs idag med solenergipaneler och i takt med att det blir billigare kommer det till slut så ut andra energikällor. I det läget kommer all energi komma från solenergi.

Gissningsvis kan vi samla in tillräckligt mycket här på jorden så vi inte ens behöver bygga nån sfär runt solen.
Citera
2018-12-27, 16:11
Medlem
Citat:
Såg någon video på Youtube nyss (How to Build a Dyson Sphere - The Ultimate Megastructure
) där det pratas om att bygga den med hjälp av stora speglar som ska koncentrera ljus som ska samlas in för att kunna generera ström eller vad man nu vill göra med energin men jag fattar inte riktigt hur det hade tänkt sig att det skulle funka utan att misslyckas på stört.

Eftersom speglarna måste väga väldigt lite samt är väldigt stora till ytan kommer de hur enkelt som helst att fångas upp av solvinden och slungas iväg åt alla möjliga håll, antagligen krascha in i varandra på grund av att de reagerar med joniserande strålning och så säger det brak bang och allt går sönder, eller vad är tanken att man skulle göra åt det? För jag ser ingen lösning på det problemet.
Om sfären nu byggs i rymden - allt annat vore orimligt - varför behöver delarna ha liten massa? Förutsatt att man kan hitta tillräckligt med material för att bygga det hela, då förmodligen genom att kannibalisera ett helt solsystem, så borde väl massa inte vara ett problem, eller?
Citera
2018-12-27, 16:11
Medlem
Citat:
Man får se till att deras vikt är lagom stor för att gravitationen mot solen balanserar solvinden. Är inte krafterna för stora kan man annars använda långa rep för att hålla ihop dem.

Strålningstrycket från ljuset är inget problem eftersom lika stor mängd energi måste strålas ut från Dysonsfärens utsida. Det man lever av är att ta in synligt ljus och omvandla till IR, på samma sätt som här på jorden.
Citera
2018-12-27, 16:16
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luxnest
Om sfären nu byggs i rymden - allt annat vore orimligt - varför behöver delarna ha liten massa? Förutsatt att man kan hitta tillräckligt med material för att bygga det hela, då förmodligen genom att kannibalisera ett helt solsystem, så borde väl massa inte vara ett problem, eller?
För att det skulle bli effektivare att tillverka speglar som kräver så lite material som möjligt för ett sådant projekt, annars blir det svårt att få upp skiten i rymden överhuvudtaget.
Citera
2018-12-27, 16:17
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Man får se till att deras vikt är lagom stor för att gravitationen mot solen balanserar solvinden. Är inte krafterna för stora kan man annars använda långa rep för att hålla ihop dem.

Strålningstrycket från ljuset är inget problem eftersom lika stor mängd energi måste strålas ut från Dysonsfärens utsida. Det man lever av är att ta in synligt ljus och omvandla till IR, på samma sätt som här på jorden.
Jag sa solvinden, där är det också väldigt mycket joniserade partiklar och de står för mycket mer än strålningstryck från ljuset.
Citera
2018-12-27, 16:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Att bygga den av många lösa speglar ter sig besvärligt på gränsen till omöjligt vad det gäller att få sfären att behålla sin form. Det skulle nog behöva vara en sammanhängande sfär med en viss strukturell styrka.

Vad som sedan är teoretiskt möjligt är väl mest en fråga om hur mycket man tar hänsyn till i sin teori. T ex är ju minsta tänkbara radien lika med solens (eller vilken stjärna man nu tänker kapsla in) radie eftersom stjärnan per definition ska rymmas inom sfären. Tar man teorin lite längre så kan man ta hänsyn till vilken temperatur och strålningsintensitet materialet i sfären kan tänkas tåla vilket kanske gör att den inte kan vara precis vid solens yta och då ökar kanske radien och arean ordentligt.

När vi bestämt en radie och därmed area på sfären så kommer nästa pilsner, kan man få tag på tillräckligt med material för att bygga något sådant? Är det realistiskt att hämta material från andra stjärnsystem om inte ens allt smör i Småland eller allt kisel (bara som exempel, jag vet inte om kisel är bra till detta) i solsystemet skulle räcka?

I den vildaste teorin går det nog om man inte behöver ta hänsyn till några praktikaliteter men i verkligheten tror jag inte någon civilisation skulle klara av det. Dessutom känns hela konceptet saftigt överdrivet, all energi från en hel stjärna kan väl ingen ha glädje av ens om man har englasfönster och gammaldags glödlampor. Jag tror det räcker gott med solceller på jorden, möjligen i omloppsbana runt jorden men inte klä in hela jäkla solen.
Citera
2018-12-27, 16:23
Medlem
DeepThroat007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Gissningsvis kan vi samla in tillräckligt mycket här på jorden så vi inte ens behöver bygga nån sfär runt solen.

Det var en djuping som räknade ut att ovan är fel på lång sikt (o för varje intelligent civilisation):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kardasjevskalan

Om Dyson sphere kan man läsa mycket här, givetvis:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dyson_sphere
Citera
2018-12-27, 16:25
Medlem
Citat:
För att det skulle bli effektivare att tillverka speglar som kräver så lite material som möjligt för ett sådant projekt, annars blir det svårt att få upp skiten i rymden överhuvudtaget.

Men om hela tillverkningsprocessen sköts i rymden. Allting inklusive smältverk osv. Annars håller jag med om att det är orimligt oavsett hur lättviktiga delarna görs.
Citera
2018-12-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
När vi bestämt en radie och därmed area på sfären så kommer nästa pilsner, kan man få tag på tillräckligt med material för att bygga något sådant? Är det realistiskt att hämta material från andra stjärnsystem om inte ens allt smör i Småland eller allt kisel (bara som exempel, jag vet inte om kisel är bra till detta) i solsystemet skulle räcka?
Man börjar med att förbruka hela Jupiters väteförråd i fusionskraft där man stoppar vid kol, kisel eller vad man nu vill bygga sina solceller av (allt upp till järn ger nettoenergi). Då har man rejält med material att bygga av.
Citat:
Dessutom känns hela konceptet saftigt överdrivet, all energi från en hel stjärna kan väl ingen ha glädje av ens om man har englasfönster och gammaldags glödlampor. Jag tror det räcker gott med solceller på jorden, möjligen i omloppsbana runt jorden men inte klä in hela jäkla solen.
Du förutsätter att en sådan civilisation fortfarande består av biologiska människor som bara lever på jorden. Tänk dig istället en helt artificiell civilisation som vill ha maximal beräkningskraft, då går det åt mycket energi.
Citera
2018-12-27, 16:46
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Att bygga den av många lösa speglar ter sig besvärligt på gränsen till omöjligt vad det gäller att få sfären att behålla sin form. Det skulle nog behöva vara en sammanhängande sfär med en viss strukturell styrka.

Vad som sedan är teoretiskt möjligt är väl mest en fråga om hur mycket man tar hänsyn till i sin teori. T ex är ju minsta tänkbara radien lika med solens (eller vilken stjärna man nu tänker kapsla in) radie eftersom stjärnan per definition ska rymmas inom sfären. Tar man teorin lite längre så kan man ta hänsyn till vilken temperatur och strålningsintensitet materialet i sfären kan tänkas tåla vilket kanske gör att den inte kan vara precis vid solens yta och då ökar kanske radien och arean ordentligt.

I den vildaste teorin går det nog om man inte behöver ta hänsyn till några praktikaliteter men i verkligheten tror jag inte någon civilisation skulle klara av det. Dessutom känns hela konceptet saftigt överdrivet, all energi från en hel stjärna kan väl ingen ha glädje av ens om man har englasfönster och gammaldags glödlampor. Jag tror det räcker gott med solceller på jorden, möjligen i omloppsbana runt jorden men inte klä in hela jäkla solen.
Att transportera vad som helst till ett annat stjärnsystem kräver väldigt mycket energi till exempel.

Vad jag sa innan om solvinden är problemet inte så mycket ljuset som de laddade partiklarna som blåser isär allting på nolltid, så tekniken med solsegel.
Citera
2018-12-27, 16:55
Medlem
MartinJeeps avatar
Teoretiskt möjligt är det garanterat men praktiskt genomförbart tror jag inte, tekniken kommer aldrig någonsin komma i närheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in