2018-12-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buho
Men han har samma intelligens, även om den är för att vara emot gud;

Ps. Det finns mycket att säga om detta men då ska man starta nytt tråd.
är det verkligen så intelligent att se till så man själv genom olydnad hamnar i helvetet när man känner till vad som tar en dit men gör det ändå?

Fast det är ju klart att dumma, lättlurade som förblindas av det världsliga, dom tror väl det är intelligens eftersom de tror att Satan är deras vän ellef att han är cool.
Satan vilseleder och sen, när hans följeslagare försöker skylla ifrån sig och säga att det var Shaitan som lurade, så kommer Shaitan svara att han har inte tvingat någon...
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2018-12-27 kl. 11:56.
Citera
2018-12-27, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
är det verkligen så intelligent att se till så man själv genom olydnad hamnar i helvetet när man känner till vad som tar en dit men gör det ändå?

Fast det är ju klart att dumma, lättlurade som förblindas av det världsliga, dom tror väl det är intelligens eftersom de tror att Satan är deras vän ellef att han är cool.
Satan vilseleder och sen, när hans följeslagare försöker skylla ifrån sig och säga att det var Shaitan som lurade, så kommer Shaitan svara att han har inte tvingat någon...
Precis.
Och du är en av de lättlurade,
som förblindats av denna världens herre.

Koranen Al Fatiha 1:1-3:
"Praise be to Allah, Lord of the Worlds."

Bibeln, Johannes 12:31
Nu går en dom över denna värld.
Nu ska denna världens furste kastas ut.
Citera
2018-12-27, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Precis.
Och du är en av de lättlurade,
som förblindats av denna världens herre.

Koranen Al Fatiha 1:1-3:
"Praise be to Allah, Lord of the Worlds."

Bibeln, Johannes 12:31
Nu går en dom över denna värld.
Nu ska denna världens furste kastas ut.
Vad pratar du om? Ser du ingen skillnad på Lord of the worldS
och denna världens furste?

Om du ska klippa och klistra kan du åtminstone klippa in hela texter...
Surat al fatiha:

بسم الله الرحمن الرحيم
bismi'Llāhi'r-Rahmāni'r-Rahīm
I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges namn

الحمد لله رب العلمين
al-hamdu li'Llāhi Rabbi'l-ʿālamīn
Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre,

الرحمن الرحيم
ar-Rahmāni'r-Rahīm
den Nåderike, den Barmhärtige,

ملك يوم الدين
Māliki yawmi'd-dīn
som allsmäktig råder över Domens dag!

اياك نعبد واياك نستعين
iyyāKa na'budū wa iyyāKa nasta'īn
Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.

اهدنا الصرط المستقيم
ihdinā's sirāta'l-mostaqīm
Led oss på den raka vägen –

صرط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
sirāta'l-ladhīna an'amta 'alayhim ghayri'l-maghdūbi 'alayhim wa-la'dh-dhāllīn
den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!

Muslimer söker dessutom skydd hos Allah ifrån Shaytan vid varje bön...
Senast redigerad av Bukakekockaburra 2018-12-27 kl. 15:51.
Citera
2018-12-27, 16:53
Medlem
Citat:
Vad pratar du om? Ser du ingen skillnad på Lord of the worldS
och denna världens furste?

Om du ska klippa och klistra kan du åtminstone klippa in hela texter...
Surat al fatiha:

بسم الله الرحمن الرحيم
bismi'Llāhi'r-Rahmāni'r-Rahīm
I Guds, den Nåderikes, den Barmhärtiges namn

الحمد لله رب العلمين
al-hamdu li'Llāhi Rabbi'l-ʿālamīn
Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre,

الرحمن الرحيم
ar-Rahmāni'r-Rahīm
den Nåderike, den Barmhärtige,

ملك يوم الدين
Māliki yawmi'd-dīn
som allsmäktig råder över Domens dag!

اياك نعبد واياك نستعين
iyyāKa na'budū wa iyyāKa nasta'īn
Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.

اهدنا الصرط المستقيم
ihdinā's sirāta'l-mostaqīm
Led oss på den raka vägen –

صرط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم ولا الضالين
sirāta'l-ladhīna an'amta 'alayhim ghayri'l-maghdūbi 'alayhim wa-la'dh-dhāllīn
den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!

Muslimer söker dessutom skydd hos Allah ifrån Shaytan vid varje bön...
Det finns flera världar, denna och helvetets t ex.

Quran (3:54) - "And they (the disbelievers) schemed, and Allah schemed (against them): and Allah is the best of schemers." The Arabic word used here for scheme (or plot) is makara, which literally means 'deceit'.

Bibeln Johannes 17:1-19

När Jesus hade sagt detta, lyfte han blicken mot himlen och bad: "Far, stunden har kommit. Förhärliga din Son, så att Sonen kan förhärliga dig.
Du har gett honom makt över alla människor, för att han ska ge evigt liv åt alla dem som du har gett honom.
Och detta är det eviga livet: att de känner dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt, Jesus Kristus.
Jag har förhärligat dig på jorden genom att fullborda det verk som du gav mig att utföra. Far, förhärliga nu mig med den härlighet som jag hade hos dig innan världen var till.
Jag har uppenbarat ditt namn för de människor som du tog ut ur världen och gav till mig.
De var dina och du gav dem till mig,
och de har hållit fast vid ditt ord.
Nu har de förstått att allt som du gett mig kommer från dig, för jag har gett dem de ord som du gav till mig.
De har tagit emot dem och verkligen förstått att jag har utgått från dig, och de tror att du har sänt mig.
Jag ber för dem.
Jag ber inte för världen utan för dem som du har gett mig, för de är dina.
Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt,
och jag är förhärligad i dem.
Jag är inte längre kvar i världen,
men de är kvar i världen när jag går till dig.
Helige Far, bevara dem i ditt namn som du har gett mig, så att de är ett liksom vi är ett.
Så länge jag var hos dem, bevarade jag dem i ditt namn som du gett mig.
Jag vakade över dem och ingen av dem gick förlorad, ingen utom fördärvets man för att Skriften skulle uppfyllas.
Nu kommer jag till dig.
Men jag säger det här medan jag är kvar i världen, för att deras hjärtan ska vara fyllda av min glädje.
Jag har gett dem ditt ord och världen har hatat dem, för de tillhör inte världen liksom inte heller jag tillhör världen.
Jag ber inte att du ska ta dem ut ur världen, utan att du ska bevara dem från det onda.
De tillhör inte världen, liksom inte heller jag tillhör världen.

Helga dem i sanningen: ditt ord är sanning.
Så som du har sänt mig till världen,
så har jag sänt dem till världen.

Och jag helgar mig för dem,
för att också de ska vara helgade i sanningen
.

Förresten varför svarade du inte på mitt förra inlägg på förra sidan?

Citat:
Quran (16:75) -
"Allah sets forth the Parable (of two men: one) a slave under the dominion of another; He has no power of any sort; and (the other) a man on whom We have bestowed goodly favours from Ourselves, and he spends thereof (freely), privately and publicly: are the two equal? (By no means) praise be to Allah."

Abu Dawud 38:4458 - Narrated Ali ibn AbuTalib:
“A slave-girl belonging to the house of the Apostle of Allah committed fornication. He (the Prophet) said: Rush up, Ali, and inflict the prescribed punishment on her. I then hurried up, and saw that blood was flowing from her, and did not stop.
So I came to him and he said:
Have you finished inflicting (punishment on her)?
I said: I went to her while her blood was flowing. He said: Leave her alone till her bleeding stops; then inflict the prescribed punishment on her.
And inflict the prescribed punishment on those whom your right hands possess (i.e. slaves)”.

Sahih Bukhari (84:59) -
"Allah's Apostle said, 'I have been ordered to fight the people till they say: 'None has the right to be worshipped but Allah.' And if they say so, pray like our prayers, face our Qibla and slaughter as we slaughter, then their blood and property will be sacred to us and we will not interfere with them except legally and their reckoning will be with Allah.'"

Ibn Kathir (Commenting on Quran 2:256
"Therefore all people of the world should be called to Islam.
If anyone of them refuses to do so,
or refuses to pay the jizya,
they should be fought till they are killed."

Quran (9:29) -
"Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger,
nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued."

Jag tycker allah verkar vara rätt lik djävulen minst sagt.

Bibeln, Hebreerbrevet 7:26
Det var en sådan överstepräst vi behövde,
en som är helig, oskyldig, obefläckad, skild från syndare och upphöjd över himlarna.
Senast redigerad av anayla 2018-12-27 kl. 17:11.
Citera
2018-12-27, 17:03
Medlem
Citat:

Quran (3:54) - "And they (the disbelievers) schemed, and Allah schemed (against them): and Allah is the best of schemers." The Arabic word used here for scheme (or plot) is makara, which literally means 'deceit'.
Du fortsätter saxa hejdlöst, varsågod, men det blir svårt att ta dina inlägg på allvar om du gör så.

Förresten hur ber du? Som Jesus, med ansiktet mot marken?
Citera
2018-12-27, 17:14
Medlem
Citat:
Du fortsätter saxa hejdlöst, varsågod, men det blir svårt att ta dina inlägg på allvar om du gör så.

Förresten hur ber du? Som Jesus, med ansiktet mot marken?
Jag lägger fram islams texter.
Du får gärna kommentera dem var och en så får vi se vad vi ska få fram..

Jag får be som jag vill.
Jesus gav inga instruktioner om det förutom att det ska vara i Anden.
Med sanning.
Citera
2018-12-27, 17:22
Medlem
Citat:
Jag lägger fram islams texter.
Du får gärna kommentera dem var och en så får vi se vad vi ska få fram..

Jag får be som jag vill.
Jesus gav inga instruktioner om det förutom att det ska vara i Anden.
Med sanning.
Varför ska jag kommentera vad du saxar ut? Kommentera själv eftersom du saknar gudsfruktan. Mig behöver du inte övertyga om nåt.

Varför vill du inte följa Jesus och be med ansiktet mot marken? När du ändå är i klippartagen kanske du kan klippa ut nåt stycke där Jesus säger att man får be som man vill?
Citera
2018-12-27, 17:30
Medlem
Citat:
Varför ska jag kommentera vad du saxar ut? Kommentera själv eftersom du saknar gudsfruktan. Mig behöver du inte övertyga om nåt.

Varför vill du inte följa Jesus och be med ansiktet mot marken? När du ändå är i klippartagen kanske du kan klippa ut nåt stycke där Jesus säger att man får be som man vill?
Varifrån har du fått det att Jesus bad med ansiktet mot marken?
Citera
2018-12-27, 17:40
Medlem
Citat:
Det finns flera världar och flera himlar, men helvetet är ingen värld, och satan bor inte där.

Upp 12
8men han övermannades och det fanns inte mer någon plats för dem i himlen. 9Och han, den stora draken, ormen från urtiden, han som kallas Djävul och Satan, han som förför hela världen, han störtades ner på jorden och hans änglar störtades ner med honom.

Satan och hans änglar finns alltså på jorden, inte i nåt helvete. För helvetet är det som kallas den brinnande sjön.

Upp 20
14Och döden och dödsriket kastades i den brinnande sjön. Detta är den andra döden, den brinnande sjön. 15Och var och en som inte fanns uppskriven i livets bok kastades i den brinnande sjön.

Upp 21
8Men de fega och otrogna och skändliga, mördare, horkarlar, trollkarlar, avgudadyrkare och alla lögnare, deras plats är i sjön som brinner av eld och svavel, och det är den andra döden.”

Den andra döden. Så de som kastas i eldsjön är DÖDA. Ingen lever för evigt i helvetet.
Citera
2018-12-27, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Varifrån har du fått det att Jesus bad med ansiktet mot marken?

Matteus 26:39
"39Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: ”Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!” 40Sedan kom han tillbaka till lärjungarna och fann dem sovande. Då sade han till Petrus: ”Så litet förmådden I då vaka en kort stund med mig! 41Vaken, och bedjen att I icke mån komma i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt.”

http://www.bibeln.se/las/1917/matt#q=Matt+20

"39 Going a little farther, he fell with his face to the ground and prayed"
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+26%3A39&version=NIV
Citera
2018-12-27, 18:03
Medlem
Citat:
Matteus 26:39
"39Därefter gick han litet längre bort och föll ned på sitt ansikte och bad och sade: ”Min Fader, om det är möjligt, så gånge denna kalk ifrån mig. Dock icke såsom jag vill, utan såsom du vill!” 40Sedan kom han tillbaka till lärjungarna och fann dem sovande. Då sade han till Petrus: ”Så litet förmådden I då vaka en kort stund med mig! 41Vaken, och bedjen att I icke mån komma i frestelse. Anden är villig, men köttet är svagt.”

http://www.bibeln.se/las/1917/matt#q=Matt+20

"39 Going a little farther, he fell with his face to the ground and prayed"
https://www.biblegateway.com/passage/?search=Matthew+26%3A39&version=NIV
Detta gjorde han vid nåt enstaka tillfälle eftersom han var i nöd (distress), men ingen jude eller kristen ber så i normala fall.

Matt 6:5
När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.

https://www.google.com/search?q=muslims+pray+street&spell=1&sa=X&ved=0ahU KEwiX8d_Wu8DfAhVGWiwKHWHcBq0QBQgqKAA&biw=960&bih=4 69

Luk 21
36Håll er vakna hela tiden och be att ni får kraft att undfly det som väntar och kan stå upprätta inför Människosonen.”

Eftersom vi ska tillbe i ande och sanning spelar ställningen ingen roll. Det är mer en dramatisk effekt inför åskådare än sann tillbedjan.

2Krön 6
13Salomo hade gjort ett podium av brons och ställt det på förgården; det var fem alnar långt, fem alnar brett och tre alnar högt. Han steg upp på podiet, föll på knä inför de församlade israeliterna, sträckte händerna mot himlen (och bad en bön)

Jes 45:23
Jag svär vid mig själv,
det jag säger är sant,
mitt ord står fast:
För mig skall alla böja knä,
alla skall svära mig trohet.

Böja knä, inte be med ansiktet mot marken.

Apg 9:40
Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad.
Citera
2018-12-27, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Detta gjorde han vid nåt enstaka tillfälle eftersom han var i nöd (distress), men ingen jude eller kristen ber så i normala fall.

Matt 6:5
När ni ber skall ni inte göra som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att människorna skall se dem. Sannerligen, de har redan fått ut sin lön.

https://www.google.com/search?q=muslims+pray+street&spell=1&sa=X&ved=0ahU KEwiX8d_Wu8DfAhVGWiwKHWHcBq0QBQgqKAA&biw=960&bih=4 69

Luk 21
36Håll er vakna hela tiden och be att ni får kraft att undfly det som väntar och kan stå upprätta inför Människosonen.”

Eftersom vi ska tillbe i ande och sanning spelar ställningen ingen roll. Det är mer en dramatisk effekt inför åskådare än sann tillbedjan.

2Krön 6
13Salomo hade gjort ett podium av brons och ställt det på förgården; det var fem alnar långt, fem alnar brett och tre alnar högt. Han steg upp på podiet, föll på knä inför de församlade israeliterna, sträckte händerna mot himlen (och bad en bön)

Jes 45:23
Jag svär vid mig själv,
det jag säger är sant,
mitt ord står fast:
För mig skall alla böja knä,
alla skall svära mig trohet.

Böja knä, inte be med ansiktet mot marken.

Apg 9:40
Petrus sade åt alla att gå ut och föll sedan på knä och bad.
Så klart man ska be ärligt men var säger Jesus att man får be som man vill?

Så man ska böja knä? Är det så man ber i svenska kyrkan? Är det vanligt att kristna ber på knä? Jag tror aldrig jag sett det faktiskt, förutom på nån avgudabild av Jesus där han står på knä, om jag inte missminner mig?

Hur ser kristna på avgudabilder, statyetter odyl?
Kyrkor brukar ha ganska mycket sånt på bla Jesus och Jungfru Maria men jag har inte för mig att det är tillåtet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in