Citat:
Ursprungligen postat av
Djupfrys
Framtidens fysiska butiker tillhör dels aktörer som Walmart. Vi har egentligen en liten föraning om vad som komma skall genom aktörer som ICA-Maxi, City gross m.m. Du kan köpa skor, en kikare, fiskeutrustning eller en burk med 1000 tabletter paracetamol som du gott kan behöva när du tröskat dig igenom butiken.
Men du behöver inte gå någon annanstans om dina behov inte är specifika. Är de det, kommer du leta på nätet tills dess du hittar vad du letar efter. Dessa jättar kommer dra kunder i en sådan omfattning att de dessutom kan hyra ut sina säljytor till mer specialiserade aktörer där dessa kommer ha en betydligt större kundgenomströmning än om de skulle etablera sig i stadskärnor. Idag lägger ju citybitiker och småkrogar ner i ganska stor omfattning då kunderna inte bara handlar utan även umgås på nätet.
Andra butiker som kommer överleva är mindre serviceställen typ mackar, mindre livsmedelsbutiker med gynnsamt läge. Sällanköpshandel däremot kommer ha det extremt tufft framöver. Titta på hur IKEA rustar sig för framtiden t.e.x.
Men trots allt verkar ju större delen av den mänskliga populationen bestå av dumma får som inget hellre vill än att lägga alla sina pengar på helt onödiga skitprodulter, slänga dem efter något år för att därefter ersätta dem med något annat lika idiotiskt. Sedan kan de sitta och hinka i sig boxvin som vinproducenten tjänar 4-5 kr litern medan de likt gråterskor sitter och ojar sig över klimatet.
De förfasar sig över koldioxidutsläpp, samtidigt helt oförmögna att inse kopplingen mellan deras egen masskonsumtion och de långtradare som dygnet runt trafikerar hela landets vägnät. Inte konstigt att många ibland ger upp hoppet om mänskligheten och ser total förintnimg av Homo Sapiens som den enda möjligheten till planeten Tellus överlevnad.
Har du sett awardwinning Bezos doku'n på Play? (Amazon -världens största butik)
Tvärtom skulle han (och jag säga) dom stora jättarna kommer slaktas, pga att dom behöver förhålla sig till varje lands (sär) lagstiftning och arbetslagstiftning.
Amazon svävar över dessa och har skapat en World Wide armé av dagtingare, som sitter vid mobilen beredd 24/7 att köra ut grejorna från Amazon.
Hela företaget AI-styrt när andra företag (EU) knappt har fungerande IT-avdelningar.
Går ej att lagstifta bort Amazon som EU-kommisionen gjort med andra företag inom gig-ekonomin. Pga att dom är enbart mellanhänder, undra om inte Bezos är det största geniet sen Nikola Tesla, eller ännu större.
Amazon gör 25 miljarder i vinst varje kvartal numera, och då har man ända i stort sett bara kärn-verksamhet i staterna, England och Australien, dom är bara i startgroparna i de stora länderna i EU och Asien/Mena/Ryssland/Latinamerika.
Affärsmodellen är dessutom perfekt utformad mot urbanisering och jättestäder.
Framtidens krig kommer ej stå mellan länder/inom länder, eller religioner utan mellan Amazon och Alibaba/Kina.
Bezos pratar alltid om Day One, dag två innebär stagnation och död. Amazon's affärsidé är ständig generisk tillväxt och ständigt högre vinster.
Vem kan stoppa Bezos?
Trump? EU? Putin? Kina?
Njae