2018-12-26, 13:34
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag är ingen expert. Men jag vill ändå säga ganska bestämt att jag är mot att dela Assanges nuvarande situation i flera trådar.

Det gjorde man med Skripal-fallet och jag vill påstå att det blev kaos, imho. North Sentinel gick inte heller att hålla isär på två trådar.

Den gamla tråden är bra som den är, den här rätt titel.
(FB) Wikileaks grundare Julian Assange eftersökt för våldtäkt i Sverige

Men den diskussionen om den avslutade utredningen är så intensiv att man inte hittar inläggen om det aktuella.

Hela JA:s nuvarande situation bör diskuteras sammanhängande i en ny tråd, imho.

Jag tror inte att en enda samlingstråd är någon bra idé eftersom en sådan tråd snabbt skulle bli ett slagfält mellan dem som tror på och hatar Assange, precis som den gamla tråden som till slut dumpades i konspirationer.

Se också vad Sook skrev ovan om stora samlingstrådar som konversationsdödare. Så länge det finns intresse och behov av att diskutera olika aspekter av ett problem är det ingen nackdel att hålla isär dessa i olika trådar.

Egentligen skulle man ha låtit den gamla tråden med alla intressanta och sakliga inlägg från början på fallet ligga kvar i ABoK och förvisat konspirationsteoretikerna till en ny tråd. Men nu gjorde man tvärtom, av oklara skäl. Ett mindre bra beslut, men ett beslut som vi nog får leva med.
Citera
2018-12-26, 13:39
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Vilken tråd man bör välja beror ju på vad man vill diskutera: rättsfallet, den internationella politiken kring rättsfallet, eller konspirationer. Det finns iofs utrymme för flera diskussioner.
Rättsfallets utveckling styrs ju av politiker.
Det är omöjligt att dela, imho.
Citera
2018-12-26, 13:47
Moderator
Citat:
Den gamla tråden om Julian Assange har en titel som handlar om det som hände i Sverige. En hel del av innehållet i tråden handlar om detta och dränker delvis det nya som sker. Nu befinner sig ju t.ex JA på Ecuadors ambassad i London och fruktar utlämnande till USA. Utredningen om det som hände i Sverige är nedlagd.

För att få fokus på det aktuella tror jag man kan prova att göra en ny tråd.

Den gamla tråden ligger dessutom under tavlan konspirationsteorier. Det som händer nu är i alla fall ingen konspiration.

Starta en ny tråd om Assange i annan, lämplig tavla.

Självklart griper dessa ämnen i varandra, men läser man den nuvarande tråden så får man lätt intrycket att fallet handlar om den svenska utredningen, som dock är avslutad.

Jag anser att man bör försöka få fokus på det aktuella som händer.
Det finns som sagt fler forum än "Konspirationer och alternativa teorier" där Assange diskuteras.

I ditt PM som du visade svaret på i tråden ställde du denna fråga:
Citat:
Hej

Att läsa tråden om Assange är lite som att bli förflyttad tillbaka i tiden. Mest diskuteras den nedlagda sexbrottsutredningen och ÅK Marianne Ny som ju inte längre har nyhetsvärde. Det kan jag inte göra så mycket åt.

Jag bara undrar om detta är den aktuella tråden om Assange och Wikileaks juridiska situation? Det sker ju aktuella juridiska händelser kopplade till Assange och Wikileaks. Morenos nya regim för Assange diskuterades ju här. Trådens titel har väl blivit inaktuell med åren.

Vänlig hälsning

wwr
Den stora tråden i konspirationsforumet fokuserar på den dolda agendan som påstås ligga bakom Assanges situation och att han befinner sig där han är nu. Det ligger helt i linje med forumets inriktning.

Jag läste din fråga som att du inte var intresserad av konspirationen utan ville diskutera hans juridiska situation som den ser ut nu och då gör man bäst i att välja en tråd i ett annat forum.
Det finns trådar i "Politik utrikes" och "Aktuella brott och kriminalfall" till exempel. Du har fått länkar i PM och här i tråden.

Men jag kanske missförstod, ville du diskutera fortsatta konspirationer mot Assange som håller honom kvar på ambassaden eller något liknande? I så fall kan din idé vara värd att fundera på.

Om du inte vill diskutera med konspirationer som utgångspunkt får någon moderator i lämpligt forum svara på om en ny tråd är befogad.
En snabb sökning på "Assange" ger några trådar att välja på. https://www.flashback.org/sok/assange
Citera
2018-12-26, 13:53
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Det finns som sagt fler forum än "Konspirationer och alternativa teorier" där Assange diskuteras.

I ditt PM som du visade svaret på i tråden ställde du denna fråga:

Den stora tråden i konspirationsforumet fokuserar på den dolda agendan som påstås ligga bakom Assanges situation och att han befinner sig där han är nu. Det ligger helt i linje med forumets inriktning.

Jag läste din fråga som att du inte var intresserad av konspirationen utan ville diskutera hans juridiska situation som den ser ut nu och då gör man bäst i att välja en tråd i ett annat forum.
Det finns trådar i "Politik utrikes" och "Aktuella brott och kriminalfall" till exempel. Du har fått länkar i PM och här i tråden.

Men jag kanske missförstod, ville du diskutera fortsatta konspirationer mot Assange som håller honom kvar på ambassaden eller något liknande? I så fall kan din idé vara värd att fundera på.

Om du inte vill diskutera med konspirationer som utgångspunkt får någon moderator i lämpligt forum svara på om en ny tråd är befogad.
En snabb sökning på "Assange" ger några trådar att välja på. https://www.flashback.org/sok/assange
Jag tror som sagt att om jag börjar diskutera olika aspekter på fallet i olika trådar blir det förvirrande.

Som det är nu hålls hela Assange-ämnet i en tråd. Det är bra, förutom att den ligger under konspirationsteorier. Det bör finnas en huvudtråd, annars blir det en massa dubbelskriverier.

Men i just detta fall är diskussionen om äldre händelser så intensiv att dessa bör ligga i en egen tråd.
Citera
2018-12-26, 15:48
Moderator
Citat:
Jag tror som sagt att om jag börjar diskutera olika aspekter på fallet i olika trådar blir det förvirrande.

Som det är nu hålls hela Assange-ämnet i en tråd. Det är bra, förutom att den ligger under konspirationsteorier. Det bör finnas en huvudtråd, annars blir det en massa dubbelskriverier.

Men i just detta fall är diskussionen om äldre händelser så intensiv att dessa bör ligga i en egen tråd.
Du kan inte både samla all diskussion i samma tråd (för att det inte ska bli förvirrande) samtidigt som alla aspekter av fallet (som äldre händelser) inte ska diskuteras i samma tråd.

Vad är det du vill egentligen? Som bekant går det inte att båda äta kakan och ha den kvar.
Citera
2018-12-26, 16:11
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Du kan inte både samla all diskussion i samma tråd (för att det inte ska bli förvirrande) samtidigt som alla aspekter av fallet (som äldre händelser) inte ska diskuteras i samma tråd.

Vad är det du vill egentligen? Som bekant går det inte att båda äta kakan och ha den kvar.
Det gäller att ha så få trådar som möjligt om ett ämne för att se sambanden mellan olika aspekter på ämnet, t.ex sambandet mellan rättsaspekter och politik samt för att undvika dubbelbehandling av samma aspekt i olika trådar. Men om någon aspekt helt tar överhanden får man överväga att bryta ur den.

I detta fall sker en mycket intensiv diskussion om en äldre aspekt på ämnet (den svenska utredningen). För att andra, nyare aspekter inte skall drunkna föreslår jag att denna äldre aspekt får en egen tråd.
Senast redigerad av wwr 2018-12-26 kl. 16:15.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in