2018-12-26, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Men utan facit i hand utan med endast den informationen som rådde vid tillfället ser du alltså inte ett enda köptillfälle sedan 2005, är det korrekt uppfattat?

Det motsatta då, har du sett säljtillfällen utan facit i hand?

Sonne vågar tydligen inte svara alls på detta.
Korrekt, jag har inte förutspått något bra köptillfälle efter 2005, fast det funnits.

Jag har själv köpt/sålt brf i Stockholm efter 2005, men inte i tron att jag gjort en bra investering, utan endast med avsikten att bo (mot en kostnad).

Och jag kan inte peka ut ett enskilt säljtillfälle, eftersom jag varit genomgående negativ till bostadsmarknaden och bostadspolitiken sedan typ 2005, även när det med facit i hand varit fel.

Och jag har gjort det systematiska felet att jag trott att antingen räntan ska gå upp till s.k. normala nivåer igen (några plusprocent) eller att politikerna skulle göra något åt missförhållandena på lånemarknaden, bostadsmarknaden, och eventuellt hyresmarknaden, inom en rimlig tidsrymd. Typ 1-2 mandatperioder. Men så har inte skett.
2018-12-26, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlmightyFarfar
ursäkta men du jämför alltså media lön i sthlm med genomsnitts hyra i sverige som helhet . Hur tappad är man då?

Läsförståelse noll hos dig eller? Medianlön och medelhyran(för en normaltrea) i Stockholm.

Tjackmongo.

Edit:

Region____Ny månadshyra 2018, kronor
Stor-Stockholm 7 705
Stor-Göteborg 6 859
Stor-Malmö 7 520
Övriga större kommuner* 6 893
Övriga mindre kommuner* 6 249

Edit #2:
Citat:

Högre hyror i årets nyproducerade hyreslägenheter

Hyran per kvadratmeter för nybyggda hyreslägenheter 2017 var 1 742 kr/kvm för riket som helhet jämfört med 2016 då motsvarande belopp var 1 722 kr/kvm. Detta innebär att hyran i årets nyproducerade hyresbostäder är 1,2 procent högre i genomsnitt än föregående år. Den procentuella ökningen är dock i år lägre än föregående år.

En nybyggd hyreslägenhet på tre rum och kök hade 2017 en genomsnittlig hyra på 9 975 kronor i månaden.

I år är första gången statistiken redovisar om man använt sig av presumtionshyror (se definition nedan) när hyresbeloppen satts antingen till fullo, till viss del eller inte alls. För hyresrätter i flerbostadshus är det knappt 62 procent som har hyra som till fullo har förhandlats fram med presumtionshyra, i gruppbyggda småhus är det knappt 44 procent. Bland regionsgrupperna är det övriga kommuner med färre än 75 000 invånare som har högst andel hyresrätter i flerbostadshus som är framförhandlade med presumtionshyror, drygt 71 procent. I fallande ordning kommer sedan övriga kommuner med över 75 000 invånare knappt 63 procent, Stor-Stockholm drygt 61 procent, Stor-Göteborg drygt 53 procent och lägst andel Stor-Malmö med knappt 41 procent. Det är främst allmännyttiga bostadsföretag som använt sig av denna modell för hyressättning, drygt 77 procent, medan det hos privata hyresvärdar är 47 procent.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2018-12-26 kl. 10:57.
2018-12-26, 10:55
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Korrekt, jag har inte förutspått något bra köptillfälle efter 2005, fast det funnits.

Jag har själv köpt/sålt brf i Stockholm efter 2005, men inte i tron att jag gjort en bra investering, utan endast med avsikten att bo (mot en kostnad).

Och jag kan inte peka ut ett enskilt säljtillfälle, eftersom jag varit genomgående negativ till bostadsmarknaden och bostadspolitiken sedan typ 2005, även när det med facit i hand varit fel.

Och jag har gjort det systematiska felet att jag trott att antingen räntan ska gå upp till s.k. normala nivåer igen (några plusprocent) eller att politikerna skulle göra något åt missförhållandena på lånemarknaden, bostadsmarknaden, och eventuellt hyresmarknaden, inom en rimlig tidsrymd. Typ 1-2 mandatperioder. Men så har inte skett.

Äntligen en personen som uppnått självinsikt, om man trots så många tillfällen aldrig lyckats förutspå vare sig köp- eller säljtillfällen samt har felbedömt ränteförändringar och andra viktiga faktorer bör man förstås inte ha någon övertro på att man klarar detta idag heller.

Om fler uppnådde din självinsikt skulle debatten i tråden bli bättre men du är den förste jag stöter på som har lyckats med detta. De allra flesta biter sig bara ännu hårdare fast i sina uppfattningar trots att de varit så kraftigt fel så många gånger under så lång tid.

Förutom det du tar upp om felaktiga bedömningar av viktiga faktorer är ett annat vanligt fel att folk dessutom endast ser de faktorer som talar för den uppfattning de redan har bestämt sig för. Allt som talar emot blundar de för. En sådan faktor är förstås den faktorn som fått dig själv att köpa trots att du varit negativ till prisutvecklingen, nämligen att man ser möjligheten att skaffa sig ett bättre boende.
2018-12-26, 11:16
Medlem
Trillskes avatar
Om någon läser den där snubbens inlägg vill jag bara repetera att vi alltså hade en dialog som utmynnade i en kvantitativ gissning i mitten av 2017. Jag fick rätt, men eftersom han fick fel vill han i vanlig ordning hävda att alla får fel.

Även detta är cykliskt, och vi är nu halvvägs till fasen då han snarare får psykos och börjar prata om IQ-test han har gjort på internet.

Ja, vi hade verkligen en bra period i den här tråden. Hatten av för de användare som lyckades göra den till något produktivt ett bra tag.
2018-12-26, 11:22
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om någon läser den där snubbens inlägg vill jag bara repetera att vi alltså hade en dialog som utmynnade i en kvantitativ gissning i mitten av 2017. Jag fick rätt, men eftersom han fick fel vill han i vanlig ordning hävda att alla får fel.

Även detta är cykliskt, och vi är nu halvvägs till fasen då han snarare får psykos och börjar prata om IQ-test han har gjort på internet.

Ja, vi hade verkligen en bra period i den här tråden. Hatten av för de användare som lyckades göra den till något produktivt ett bra tag.

Du får gärna styrka ditt påstående med ett citat, ska vi gissa på att du inte klarar av att komma med det?
2018-12-26, 12:21
Medlem
TheAlmightyFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Kan jag citera dig och slänga ut på twitter? Mkt träffsäkert imo.

Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Läsförståelse noll hos dig eller? Medianlön och medelhyran(för en normaltrea) i Stockholm.

Tjackmongo.

Edit:

Region____Ny månadshyra 2018, kronor
Stor-Stockholm 7 705
Stor-Göteborg 6 859
Stor-Malmö 7 520
Övriga större kommuner* 6 893
Övriga mindre kommuner* 6 249

Edit #2:

tjackmongot ursäktar sig, trodde inte det var så billigt i sthlm.
2018-12-26, 13:53
Medlem
vnc-s avatar
Något som ofta nämnts i tråden är att Sverige haft en glödhet högkonjunktur under en lång period. Det stämmer inte enligt konjunkturinstitutet: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/

Vi har haft lågkonjunktur mellan 2008-2015, och mellan 2015-2018 så har vi haft en väldigt blygsam högkonjunktur. Vi har alltså inte haft någon rejäl högkonjunktur som det ofta skrivs här.
2018-12-26, 14:29
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Något som ofta nämnts i tråden är att Sverige haft en glödhet högkonjunktur under en lång period. Det stämmer inte enligt konjunkturinstitutet: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/hogkonjunktur-eller-lagkonjunktur/

Vi har haft lågkonjunktur mellan 2008-2015, och mellan 2015-2018 så har vi haft en väldigt blygsam högkonjunktur. Vi har alltså inte haft någon rejäl högkonjunktur som det ofta skrivs här.

Nu kommer du bli påhoppad, det är inte tillåtet att presentera fakta som strider emot deras förvanskade verklighetsbeskrivning. Räntorna har bara sänkts och konjunkturen har hela tiden varit glödhet. Fakta som att räntorna faktiskt har höjts samtidigt som priserna stigit är inte tillåtet att nämna.
2018-12-26, 14:33
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu kommer du bli påhoppad, det är inte tillåtet att presentera fakta som strider emot deras förvanskade verklighetsbeskrivning. Räntorna har bara sänkts och konjunkturen har hela tiden varit glödhet. Fakta som att räntorna faktiskt har höjts samtidigt som priserna stigit är inte tillåtet att nämna.

Vad snackar du om? Det är allmänt känt att räntorna har generellt sänks?
2018-12-26, 14:37
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Vad snackar du om? Det är allmänt känt att räntorna har generellt sänks?

Det är också känt att vi haft perioder av höjda räntor samtidigt som priserna har stigit men som jag skrev så är sådana fakta bannlysta i denna tråd.
2018-12-26, 14:38
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du missade det här din dumma jävel "Konjunkturinstitutet bedömer att högkonjunkturen fortsätter att stärkas under 2018 för att därefter mattas av." vilket säger emot din argumentation att priserna kommer fortsätta upp. Dumma jävel.

Citat där jag sagt det, du glömde det.
2018-12-26, 14:42
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Du missade det här din dumma jävel "Konjunkturinstitutet bedömer att högkonjunkturen fortsätter att stärkas under 2018 för att därefter mattas av." vilket säger emot din argumentation att priserna kommer fortsätta upp. Dumma jävel.

De skriver att den ska mattas av, inte att vi kommer gå in i tidernas mest extrema långkonjunktur, det är en viss skillnad.

Hur upplevde du lågkonjunkturen 2008-2015? Var det en extrem arbetslöshet där folk fick lämna sina hem och leva på gatan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in